N najaden skrev:
Jag vill fortsätta köra fossilt om mina behov kräver det .
Och jag ville en gång i tiden ha freon i kylskåpet och frigolitkartonger på McDonalds.

Man får inte alltid som man vill, men man blir nog nöjdare om man fokuserar på vad man vill kunna göra än exakt hur.

• Gilla
erik_83 och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och jag ville en gång i tiden ha freon i kylskåpet och frigolitkartonger på McDonalds.

Man får inte alltid som man vill, men man blir nog nöjdare om man fokuserar på vad man vill kunna göra än exakt hur.
Nu används ju fossilt till så mycket mer.
Samma floskler som vanligt!
Dessutom har vi ju inte en susning om hur alla gifter som används till batterier kommer påverka oss...ja ja..

N najaden skrev:
Va bra.
Finns fler som anser att elbil inte kommer upp till dom behov man har ,släp ,husvagn , sex månaders vinterkörning.
Som jag påpekat förut...varför ska en viss del utav befolkningen tvingas in i en fålla och måste ändra sitt liv pga elbil?

Sluta nu säga att det är valfritt för det är det inte..flera har ju redan påpekat i tråden att fossilt ska bort.

Jag vill fortsätta köra fossilt om mina behov kräver det .
För att vi har enats om ett system som kallas demokrati, där det kollektiva vid val styr vilken politik som ska styra nationellt och internationellt.

Det tar inte hänsyn till den egna individens behov, en majoritet av politikerna som är valda har insett att uppoffringar behöver göras.

När en majoritet är av en annan åsikt kommer politiken kanske förändras.

• Gilla
erik_83 och 7 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
För att vi har enats om ett system som kallas demokrati, där det kollektiva vid val styr vilken politik som ska styra nationellt och internationellt.

Det tar inte hänsyn till den egna individens behov, en majoritet av politikerna som är valda har insett att uppoffringar behöver göras.

När en majoritet är av en annan åsikt kommer politiken kanske förändras.
Nu blir väldigt off topic.
Men håller inte alls med.

• Wow
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Finns väl lite bilar i högre prisklass som åtminstone ligger nära, men idag går de bort just utifrån priset.
Men idag räcker väl de bilar som finns att köpa för väldigt många utifrån funktion, kanske även pris utifrån mil/år och hur man laddar.
Absolut, men den specen som du efterfrågade finns inte vad jag vet. Men fanns den skulle jag köpa den direkt.

K
Som motvikt till det uppenbara trollets påståenden verkar de flesta elbilsägare vara rätt nöjda:

https://alltomelbil.se/9-av-10-elbilsagare-valjer-elbil-igen-forare-av-elbilar-ar-mycket-nojda/

"9 av 10 elbilsägare väljer elbil igen: ”Förare av elbilar är mycket nöjda”

Fler än nio av tio elbilsägare kommer att fortsätta att köra elbil när de byter bil nästa gång. Det visar en global studie med 23 000 tillfrågade från 18 länder genomförd av Global EV Drivers Alliance (GEVA).

– Det här är en anmärkningsvärt hög siffra, och resultaten bekräftar att förare älskar upplevelsen med elbilar och att elbilar är här för att stanna, säger Joel Levin, ordförande för GEVA.

Medan 92 procent sa att de kommer att välja en elbil igen så var det endast en procent som sa att nästa bil blir en diesel- eller bensinbil.

– Dessa resultat bekräftar att förare av elbilar är mycket nöjda med sitt val och att rapporterna om minskande popularitet för elbilar är starkt överdrivna, kommenterar Petter Haugneland, assisterande generalsekreterare för den norska elbilsföreningen."

Orginalrapporten finns på: https://globalevalliance.com/world-wide-ev-drivers-survey-92-of-ev-drivers-will-never-go-back/

/Krille

• Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
N najaden skrev:
Nu används ju fossilt till så mycket mer.
Desto större skäl att avveckla bruket där det är effektivt att göra så.
N najaden skrev:
Samma floskler som vanligt!
Vad är floskulöst? Jag ville det. Efteråt anser jag att det var rimliga avvägningar att fasa ut massanvändningen av freoner, även om jag tror att larmen var väl högljudda. Och idag tror jag få saknar freoner som kylmedel eller minns att hamburgare en gång i tiden förpackades styckevis i frigolitkartonger även på donken.

Jag förutspår att din typ av gnäll kommer gå samma öde till mötes, även om det nog tar närmare 50 än 25 år.

Redigerat:
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Som motvikt till det uppenbara trollets påståenden verkar de flesta elbilsägare vara rätt nöjda:

[länk]

"9 av 10 elbilsägare väljer elbil igen: ”Förare av elbilar är mycket nöjda”

Fler än nio av tio elbilsägare kommer att fortsätta att köra elbil när de byter bil nästa gång. Det visar en global studie med 23 000 tillfrågade från 18 länder genomförd av Global EV Drivers Alliance (GEVA).

– Det här är en anmärkningsvärt hög siffra, och resultaten bekräftar att förare älskar upplevelsen med elbilar och att elbilar är här för att stanna, säger Joel Levin, ordförande för GEVA.

Medan 92 procent sa att de kommer att välja en elbil igen så var det endast en procent som sa att nästa bil blir en diesel- eller bensinbil.

– Dessa resultat bekräftar att förare av elbilar är mycket nöjda med sitt val och att rapporterna om minskande popularitet för elbilar är starkt överdrivna, kommenterar Petter Haugneland, assisterande generalsekreterare för den norska elbilsföreningen."

Orginalrapporten finns på: [länk]

/Krille
Nu säger jag inte emot dig eller undersökningen som sådan men man kan misstänka en viss bias med tanke på vilken organisation som genomfört undersökningen. Troligen skulle resultatet se annorlunda ut ifall VSÄV8 (Vi som älskar V8) hade gjort en liknande enkät.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Desto större skäl att avveckla bruket där det är effektivt att göra så.

Vad är floskulöst? Jag ville det. Efteråt anser jag att det var rimliga avvägningar att fasa ut massanvändningen av freoner, även om jag tror att larmen var väl högljudda. Och idag tror jag få saknar freoner som kylmedel eller minns att hamburgare en gång i tiden förpackades styckevis i frigolitkartonger även på donken.

Jag förutspår att din typ. V gnäll kommer gå samma öde till mötes, även om det nog tar närmare 50 än 25 år.
Ok
Håller man inte med så är man en "typ"
Vi som sitter på forum och "käftas" är ändå ganska få men intresserade.
Större delen utav befolkningen bryr sig inte nämnvärt..gör som dom blir tillsagda..typ.
Är ju bara att acceptera att fossilt måste finnas om vi ska kunna leva drägliga liv.
Nu är det ju bil som ska bytas ut men vad händer då dom som bestämmer att allt som körs på fossilt ska bytas ut..kanske folk vaknar då.
Jag anser att det blir en begränsning utav våran frihet..men får bli en annan tråd om det.

K
M Myckling skrev:
Nu säger jag inte emot dig eller undersökningen som sådan men man kan misstänka en viss bias med tanke på vilken organisation som genomfört undersökningen. Troligen skulle resultatet se annorlunda ut ifall VSÄV8 (Vi som älskar V8) hade gjort en liknande enkät.
Hur då tänker du? Framgår tydligt att undersökningen rör erfarenheterna hos de som faktiskt kör elbil.🙂

/Krille

K Krille4 skrev:
Hur då tänker du? Framgår tydligt att undersökningen rör de som faktiskt kör elbil.🙂

/Krille
Jag tänker som jag skrev. Och nej, jag är ingen elbilsmotståndare, tvärtom.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
K
M Myckling skrev:
Jag tänker som jag skrev. Och nej, jag är ingen elbilsmotståndare, tvärtom.
Förstår hur du menar men undersökningen gäller erfarenheterna hos de 23 000 som kör elbil. Så jag har svårt att se någon bias baserat på att bara de som kör elbil tillfrågas.

/Krille

De som bestämmer i Uppsala har bestämt att allt som går på fossilt bränsle hos kommunen ska bytas ut och det verkar gå bra. Biogas, Hvo och el.

N najaden skrev:
Nu blir väldigt off topic.
Men håller inte alls med.
Du frågade varför man ska tvingas in i en fålla och jag svarade. Från 2035 är politiska linjen nu att det inte får ske försäljning av förbränningsmotorer.

Detta då man fastslagit att utsläppen från dessa är för stora. Man tar då inte hänsyn till enskilda individers behov av att köra skotersläp eller husvagn långa sträckor utan laddpaus. Det är ett faktum såsom politiken ser ut idag.

L Liljeros skrev:
Du frågade varför man ska tvingas in i en fålla och jag svarade. Från 2035 är politiska linjen nu att det inte får ske försäljning av förbränningsmotorer.

Detta då man fastslagit att utsläppen från dessa är för stora. Man tar då inte hänsyn till enskilda individers behov av att köra skotersläp eller husvagn långa sträckor utan laddpaus. Det är ett faktum såsom politiken ser ut idag.
Ja politiken ser ut så i dag.
Nu tror jag inte det kommer hålla men det får väl framtiden utvisa.
Som sagt.. majoriteten inser inte vilka förändringar vi står inför om nu detta skulle genomföras..bestämt kanske ja ?
Genomförbart..nej.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.