168 107 läst · 3 276 svar
168k läst
3,3k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Jag har inte påstått att du kör bil lagad med silvertejp, eller att jag gör det. Men dessa bilar finns ofrånkomligen i t.ex Malmö. Jag tror inte denna typ av bilar kommer finnas framöver efter övergången till elbilar.H Hybro skrev:Ytterligare ett konstaterande att folk inte kommer att leva så som tidigare, tack vara elbilens inträde, då det gäller transporter (som fodrar dragkrok).
Sen hur Du och dina ev bekanta håller bilarna i skick, med t ex silvertape, är ju upp till er.
Vi är många som vårdar våra bilar mer proffsigt än så.
Och angående 10 000 kr, har den summan aldrig varit på tapeten, att köpa en elbil för.
Jag frågade vad en 10 år gammal Elbil kan kosta.
Du svara typ att det inte finns några sådana.
Tack. Bra synpunkter.V varpan1 skrev:. Man kan ju kritisera hur din bil inte är optimal, en gammal renault att dra skoter- eller båtsläp med låter ju fruktansvärt, eller för den delen att frysa sönder fingrarna när man håller på och fipplar med snökedjor för att köra lite skogsväg till en sjö.
Räknat på milkostnad för din saab/renault? Saaben drar ju i alla fall närmare litern så du lär landa över 20kr/mil utan tvekan. Inte jättemycket billigare än elbil alltså. Skillnaden är att du väljer att betala hela tiden med svindyra tankningar, istället för att betala mycket en gång och sedan tanka gratis.
Ja angående snökedjor och Megane.
Typ några gånger på våren. Därför att jag har BT-kedjor liggande i den bilen.
Sommarbilen 9-5 : an ställer jag på
ibland när jag behöver högre tyngd på drivhjulen vintertid. Funkar fint.
Den bilen finns tyvärr inte än.A AndersS skrev:Vilka krav har du på bilen?
Behöver du dra släpvagn, behöver du kombi, hur används bilen mestadels stad eller landsbygd, körsträcka per år, din ekonomi, har du egen laddplats, osv.
Själv håller jag koll på lämplig ny elbil kan finnas som ska vara kombi, kunna dra tyngre släpvagn, klara 40 mil utan laddning även vinter, osv, ska finnas till pris som jag tycker är acceptabelt för ett fordon och vår nytta och laddning kan göras hemma och privatköp.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 369 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 369 inlägg
För 10 år sen var elbilar fortfarande rätt nytt.H Hybro skrev:
Tesla fanns och så några mindre bilar. Ingen av dem bilarna passar på din kravspecifikation, eller kanske Tesla X gör det.
Det är som alltid att när något nya kommer så börjar man med det man tror säljer bäst och exempelvis dragkrok är ointressant för en väldigt stor i stora delar av världen.
Du kan jämföra med hur tillverkarna genom åren släppt kombiversioner vs sedaner. För Saab 9-5 och för Saab 9-3 så kom sedan före kombin. Så har det sett ut för många tillverkare.
Är du efterfrågar en elbil som är 10 år gammal med den specifikation du har så är utbudet således ungefär lika stort som om du efterfrågar en Saab 9-5 kombi årsmodell 1998 (den släpptes som årsmodell 1999). Den finns inte, men en sedan av årsmodell 1998 går att hitta.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 218 inlägg
Nåja. Att dina behov på ålderns höst inte möts av ny/kommande teknik är inte detsamma som att det gäller generellt.H Hybro skrev:
Jag kör en ID4 med dragkrok och är mer än nöjd. En av de bekvämare och bättre bilar jag haft.
Den har sina brister, vilka vissa mer än gärna både skriker ut och överdriver, men jag har en bil som är bekväm och tuffar och går.
Jag kör sällan mer än 30 mil, och det räcker batterierna mer än väl till sommartid, medan det vintertid kan krävas ett kortare laddstopp. De enstaka gånger per år jag kör längre än så kan jag leva med att både behöva tänka efter lite före och få längre stopp än jag helst hade velat. På 50 mil misstänker jag att det som mest rör sig om 20 minuter extra stopptid.
Att skärmen är slö kan jag leva med. Kör i princip allt via Apple carplay (navigator och ljud) och vet ärligt talat inte vad folk pillar med skärmen med regelbundet ändå.
Att behöva ställa på och av fordon som du gör för att meka med dem skulle aldrig falla mig in. Där kan vi snacka om ickefungerande teknik! Jag förstår att det blir billigt, men jag skulle se det som så långt ifrån prisvärt man kan komma.
Jag tycker det är utmärkt att det finns olika utbud för olika behov. Våra behov och budget i pengar och tid skiljer sig uppenbarligen markant åt. Bra då att båda går att tillfredsställa, även om jag inte delar din slutsats om länge leve fossilbilar.
Vår model y funkar bra för våra behov också, dragkrok för att kunna köra skräp till åvc, räckvidd så att man i princip alltid laddar hemma, vilket gör priset på snabbladdning irrelevant.
Använt till någon resa där vi kört non-stop 3,5h, sen långsamladdat på hotellet över natten och haft fullt batteri när det var dags att åka hem.
Längre resor än så är så ovanliga för oss att det är irrelevant, och troligen inget vi skulle köra bil för oavsett.
Använt till någon resa där vi kört non-stop 3,5h, sen långsamladdat på hotellet över natten och haft fullt batteri när det var dags att åka hem.
Längre resor än så är så ovanliga för oss att det är irrelevant, och troligen inget vi skulle köra bil för oavsett.
j.f.s
Elektroniktokig
· Dalarna
· 1 024 inlägg
j.f.s
Elektroniktokig
- Dalarna
- 1 024 inlägg
Med de behoven skulle jag inte satsa på en elbil.H Hybro skrev:Krav... behov mm
Dragkrok. Behöver frakta snöskoter, roddbåt, lite ved och annat.
Planen är att även dra en mindre husvagn. Vill ju fortsätta att idka friluftsliv året runt.
Hälften ren landsbygdsåkande och hälften finare vägar.
Oftast 25 mil åt gången, utan laddning.
Vad gäller elen vid bostaden kan få fixat det som behövs. T ex laddning under natten.
Ekonomi. Låna utan amortering i princip det som behövs på huset, då det är i stort sett obelånat.
70 år, så 10 år till kan vara vettigt återstående tid, som bilförare i nuvarande omfattning.
En Elbil bör då vara 20 år gammal när den ska avyttras. Frågan är då också vilket restvärde som finns kvar. Eller är det skroten som gäller?
Jag är inne på min andra elbil och har plöjt dryga 6000mil men endast några hundra med släpvagn. Långkörning med släpvagn/husvagn är inte kul när man ska ladda. Många laddplatser saknar utrymme för både bil och släp ihopkopplade vilket innebär att man måste ställa av vagnen, ladda bilen, koppla på vagnen igen och är det då kallt i kombination med tung vagn så kommer man få göra det ett flertal gånger.
Stadsturer eller kortare turer med släp där man inte behöver ladda fungerar naturligtvis utmärkt om än med ökad förbrukning förstås.
Har man behov att ha last på dragkroken dra skulle inte jag köpa en elbil.
Jag tror att det är en väldigt begränsad andel av befolkningen som är villiga att lägga sin fritid på att skriva bil, om man ens har tillgång till ett garage. Att ha flera bilar för att ställa på vid behov torde vara ännu färre?H Hybro skrev:
Jag tror nog inte att det är det som är framtiden.
Va bra.
Finns fler som anser att elbil inte kommer upp till dom behov man har ,släp ,husvagn , sex månaders vinterkörning.
Som jag påpekat förut...varför ska en viss del utav befolkningen tvingas in i en fålla och måste ändra sitt liv pga elbil?
Sluta nu säga att det är valfritt för det är det inte..flera har ju redan påpekat i tråden att fossilt ska bort.
Jag vill fortsätta köra fossilt om mina behov kräver det .
Finns fler som anser att elbil inte kommer upp till dom behov man har ,släp ,husvagn , sex månaders vinterkörning.
Som jag påpekat förut...varför ska en viss del utav befolkningen tvingas in i en fålla och måste ändra sitt liv pga elbil?
Sluta nu säga att det är valfritt för det är det inte..flera har ju redan påpekat i tråden att fossilt ska bort.
Jag vill fortsätta köra fossilt om mina behov kräver det .
När det inte längre finns ens beg fossilbilar kommer elbilar vara både bättre och billigare.N najaden skrev:Va bra.
Finns fler som anser att elbil inte kommer upp till dom behov man har ,släp ,husvagn , sex månaders vinterkörning.
Som jag påpekat förut...varför ska en viss del utav befolkningen tvingas in i en fålla och måste ändra sitt liv pga elbil?
Sluta nu säga att det är valfritt för det är det inte..flera har ju redan påpekat i tråden att fossilt ska bort.
Jag vill fortsätta köra fossilt om mina behov kräver det .
Men man måste även acceptera att omvärlden förändras och anpassa sig.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 369 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 369 inlägg
Korrekt, men det är rätt långt kvar. 2035 blir det förbjudet att sälja fossildrivna bilar nya i EU, om inget ändras. Dvs köper man en bil 2035 så går det alldeles utmärkt att köra den även 2036 etc och man får sälja den begagnad. Många verkar tro att bilen blir förbjuden 2035 men det är inte korrekt.N najaden skrev:
Ovanstående är det beslut som gäller idag, som kan ändras.
Vem vet vilka alternativ som finns om 10 år?
Själv har jag inte börjat fundera på vilken bil jag ska köpa om 10+ år och oroar mig inte för det heller.
Det har du rätt i.Fairlane skrev:Korrekt, men det är rätt långt kvar. 2035 blir det förbjudet att sälja fossildrivna bilar nya i EU, om inget ändras. Dvs köper man en bil 2035 så går det alldeles utmärkt att köra den även 2036 etc och man får sälja den begagnad. Många verkar tro att bilen blir förbjuden 2035 men det är inte korrekt.
Ovanstående är det beslut som gäller idag, som kan ändras.
Vem vet vilka alternativ som finns om 10 år?
Själv har jag inte börjat fundera på vilken bil jag ska köpa om 10+ år och oroar mig inte för det heller.