150 216 läst · 3 064 svar
150k läst
3,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
För majoriteten är det inte ett problem att köra elbil, det är en ganska begränsad skara som får lite utmaningar. Därav ser jag inte att det skulle bli ett problem att genomföra detta. Av dom som kör elbil så verkar dom flesta ändå vara ganska nöjda, dom som skriker högst om alla problem kör oftast fossilt.N najaden skrev:
Det finns knappt 300.000 skotrar och ungefär lika många husvagnar. Misstänker att det finns en ganska stor korrelation här, dvs att har man skoter har man också husvagn. Det är nog också ganska många som inte kör runt på sin skoter eller husvagn så allt som allt kanske detta berör 3-400.000 bilar som nyttjas till att dra dessa släp regelbundet. Det handlar då om under 10% av den svenska bilparken… på kontinenten är stora släp betydligt mer ovanligt så där pratar vi nog snarare 5%. Tror inte att det således kommer vara ett problem att genomföra detta. Det är en ganska låg andel av det totala antalet väljare så bör inte vara så het potatis politiskt.
Läser, frågar och tar del av vad som skrivs om elbilar.
Tydligen mest gott.
Men jag har en fundering. Alla dessa släpfordon, husvagnar, släpkärror mm som finns.
Hur ska dessa transporteras framöver.
Måste elbilsvensson totalt avstå nyttjande av dessa eller hyr man en fossilare med drag vid transport?
Elhusbil kanske blir en prisvärd hit?
🤔
Tydligen mest gott.
Men jag har en fundering. Alla dessa släpfordon, husvagnar, släpkärror mm som finns.
Måste elbilsvensson totalt avstå nyttjande av dessa eller hyr man en fossilare med drag vid transport?
🤔
Fast frågeställningen blir ju svår att ställa till någon som inte har elbil? Du behöver ju ha en elbil för att kunna ta ställning till om du är nöjd med den.M Myckling skrev:
En väldigt stor andel av dom som gnäller har det ju inte själva vilket ger deras åsikter ganska lågt värde.
OkL Liljeros skrev:För majoriteten är det inte ett problem att köra elbil, det är en ganska begränsad skara som får lite utmaningar. Därav ser jag inte att det skulle bli ett problem att genomföra detta. Av dom som kör elbil så verkar dom flesta ändå vara ganska nöjda, dom som skriker högst om alla problem kör oftast fossilt.
Det finns knappt 300.000 skotrar och ungefär lika många husvagnar. Misstänker att det finns en ganska stor korrelation här, dvs att har man skoter har man också husvagn. Det är nog också ganska många som inte kör runt på sin skoter eller husvagn så allt som allt kanske detta berör 3-400.000 bilar som nyttjas till att dra dessa släp regelbundet. Det handlar då om under 10% av den svenska bilparken… på kontinenten är stora släp betydligt mer ovanligt så där pratar vi nog snarare 5%. Tror inte att det således kommer vara ett problem att genomföra detta. Det är en ganska låg andel av det totala antalet väljare så bör inte vara så het potatis politiskt.
Ja jag tror helt tvärtom.
Kan bero också var i landet man bor at man tror olika.
Energin som ska ersättas är ofantligt stor , speciellt globalt.
Kan dom erkänna att detta inte går och låta flera system finnas ,även fossilt, så kan jag börja tro på det.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 128 inlägg
Går alldeles utmärkt att dra husvagn med elbil, stark som bara den och tung och stadig. Är det nån gång jag inte har bråttom är det när jag är på semester.H Hybro skrev:Läser, frågar och tar del av vad som skrivs om elbilar.
Tydligen mest gott.
🤔
Elhusbil tror jag blir kanon, längtar efter att få ta en europatur… tillsammans med alla traktorer och jordbruksmaskiner som skall bytas ut ser framtiden ljus ut för matpriserna ockaå.H Hybro skrev:Läser, frågar och tar del av vad som skrivs om elbilar.
Tydligen mest gott.
🤔
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 128 inlägg
De dras lämpligen med den bil man har om man behöver släpet ofta. Jag har ett entonssläp som jag regelbundet drar med elbilen. Inga problem.H Hybro skrev:
Ska man köra långt med släp kan laddning bli besvärligare, då många laddplatser inte har plats för både bil och släp. Man måste då alltså koppla loss släpet. Planerar man och/eller kör off peak-tid är det enklare, då kan man på många ställen bara blockera två stolpar med bil och släp, precis som folk med avgasbilar brukar göra.
Mest svårlöst är problemet för dem som vill kunna köra 15 mil ut i obygden med skotersläp för att därifrån ta skotern ut i ödemarken. Det kommer nog alltid vara svårt då det knappast finns laddatolpar i total ödemark. Å andra sidan gissat jag att de flesta faktiskt inte kör mer än några få mil bort från de sista laddarna.
Det finns väl tre alternativ här.H Hybro skrev:
1. Man drar dem efter sin elbil.
2. Man hyr en dragbil när man behöver.
3. Man avstår från att använda dem.
Enkelt. Eller hur? Men jag ser för mig att många fler kommer att behöva ett BE-körkort framöver.
Vi har släpkärra, husvagn och två elbilar. Husvagnen drog vi till Kroatien förra sommaren med elbil.H Hybro skrev:Läser, frågar och tar del av vad som skrivs om elbilar.
Tydligen mest gott.
🤔
Köper en elhusbil såfort det kommer en med rimligt pris.
Ja, människan är otroligt anpassningsbar.N najaden skrev:
Mycket blir bättre, vissa saker blir sämre. Det som är säkert är att de som inte anpassar sig får mest problem eller på lång sikt dör ut.
Det var bättre förr, eller inte. Men det spelar mindre roll för du kan inte leva förr… eller man kan gå med i amish folket…
För att det vore direkt olämpligt i tätbebyggda områden?P PHPersson skrev:
Man vill väl också sätta dom på platser med så god tillgång på vind som möjligt för att maximera elproduktionen. Detta är överlag på berg, större slätter eller till havs.
Även om jag själv tror kärnkraft är en lämpligare lösning