Andreas_Hansson
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Han tycker att elbilar är skit och väljer att spamma denna tråd med detta trots att trådens rubrik är ” Vilken elbil ska man satsa på”. Ett sjukt gnäll på alla aspekter av elbilar, man blir helt matt
Tryck på blockera så slipper du se trollet
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
Så...om vi slutar mata trollen... vilken elbil ska man satsa på 2025? Kommer det något som är billigare än det varit hittills med motsvarande eller bättre prestanda?
 
  • Gilla
Gangstersmed
  • Laddar…
N nevinator skrev:
Så...om vi slutar mata trollen... vilken elbil ska man satsa på 2025? Kommer det något som är billigare än det varit hittills med motsvarande eller bättre prestanda?
Utifrån att du köper privat och vill ha en rimlig värdeminskning eller en förmånsbil där du bara bryr dig om bilens egenskaper?
 
J JohanLun skrev:
Utifrån att du köper privat och vill ha en rimlig värdeminskning eller en förmånsbil där du bara bryr dig om bilens egenskaper?
Privatköp
 
Min ekonomi som pensionär tillåter inte köp av helt ny bil, vare sig el eller fosilare. Såvida jag inte säljer eller belånar huset.
Kör 20 år nästan gratis Saab alternativt Renault. Praktiskt med bara en påställd åt gången... Då kan jag fullserva och skruva på den som vilar. Känns som billigaste alternativet, då jag kör mindre än 1000 mil/år. Ingen arbetskostnad alls.
Priser på fossilare har jag rätt bra kläm på.


Men om jag nu skulle leta en 10 år begagnat Elbil, vad kostar i snitt en sådan?
Vore även intressant med betalt nypris.

Min erfarenhet är helt ärligt nada, när det gäller dess bilar, aldrig kört någon.

- Sällan i vart fall jag sett på forum om detta ... Lätt förundrad varför.
 
Redigerat:
N nevinator skrev:
Privatköp
Vilka krav har du på bilen?
Behöver du dra släpvagn, behöver du kombi, hur används bilen mestadels stad eller landsbygd, körsträcka per år, din ekonomi, har du egen laddplats, osv.

Själv håller jag koll på lämplig ny elbil kan finnas som ska vara kombi, kunna dra tyngre släpvagn, klara 40 mil utan laddning även vinter, osv, ska finnas till pris som jag tycker är acceptabelt för ett fordon och vår nytta och laddning kan göras hemma och privatköp.
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
H Hybro skrev:
om jag nu skulle leta en 10 år begagnat Elbil, vad kostar i snitt en sådan?
Det finns nästan inga sådana. Och de som finns är av en helt annan kvalitet än de nya elbilar som finns idag.

Med det sagt får du exempelvis en tio år gammal Nissan Leaf för 50–75 tkr. Golfklass, omodern. Räkna med att du bara kan köra i närområdet, max räckvidd är ca 10 mil. Snabbladdning enligt gammal slö Chademostandard.

Jag skulle säga att den och motsvarande bilar är för de intresserade/passionerade. Elbilar äldre än ca 2020 skulle jag aldrig titta på, ens om jag köpte begagnat.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Min ekonomi som pensionär tillåter inte köp av helt ny bil, vare sig el eller fosilare. Såvida jag inte säljer eller belånar huset.
Kör 20 år nästan gratis Saab alternativt Renault. Praktiskt med bara en påställd åt gången... Då kan jag fullserva och skruva på den som vilar. Känns som billigaste alternativet, då jag kör mindre än 1000 mil/år. Ingen arbetskostnad alls.
Priser på fossilare har jag rätt bra kläm på.


Men om jag nu skulle leta en 10 år begagnat Elbil, vad kostar i snitt en sådan?
Vore även intressant med betalt nypris.

Min erfarenhet är helt ärligt nada, när det gäller dess bilar, aldrig kört någon.

- Sällan i vart fall jag sett på forum om detta ... Lätt förundrad varför.
Enklast är att gå ut på blocket.
För tio år sedan var batterierna oftast inte stora.
Nissan Leaf, Renault Zoe, Kia Soul, VW eGolf, BMW i3 är exempel.

De går för 70-150k.

Sen finns ju Tesla Model S, men de har gått väldigt långt och börjar vid 160k.
 
Krav... behov mm

Dragkrok. Behöver frakta snöskoter, roddbåt, lite ved och annat.
Planen är att även dra en mindre husvagn. Vill ju fortsätta att idka friluftsliv året runt.

Hälften ren landsbygdsåkande och hälften finare vägar.
Oftast 25 mil åt gången, utan laddning.

Vad gäller elen vid bostaden kan få fixat det som behövs. T ex laddning under natten.

Ekonomi. Låna utan amortering i princip det som behövs på huset, då det är i stort sett obelånat.

70 år, så 10 år till kan vara vettigt återstående tid, som bilförare i nuvarande omfattning.

En Elbil bör då vara 20 år gammal när den ska avyttras. Frågan är då också vilket restvärde som finns kvar. Eller är det skroten som gäller?
 
Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns nästan inga sådana. Och de som finns är av en helt annan kvalitet än de nya elbilar som finns idag.

Med det sagt får du exempelvis en tio år gammal Nissan Leaf för 50–75 tkr. Golfklass, omodern. Räkna med att du bara kan köra i närområdet, max räckvidd är ca 10 mil. Snabbladdning enligt gammal slö Chademostandard.

Jag skulle säga att den och motsvarande bilar är för de intresserade/passionerade. Elbilar äldre än ca 2020 skulle jag aldrig titta på, ens om jag köpte begagnat.
De har m a o inget restvärde egentligen? Satsade pengar på nyköp är borta, på så kort tid?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Enklast är att gå ut på blocket.
För tio år sedan var batterierna oftast inte stora.
Nissan Leaf, Renault Zoe, Kia Soul, VW eGolf, BMW i3 är exempel.

De går för 70-150k.

Sen finns ju Tesla Model S, men de har gått väldigt långt och börjar vid 160k.
Jag har en Zoe, känner folk som har leaf. Dessa gamla bilar funkar bra om man håller sig i närområdet. Ekonomi får man först om man kör nånstans 2000 mil om året.

Det användningsområde Hybro har är nog bäst med en fossil slitvarg.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
De har m a o inget restvärde egentligen? Satsade pengar på nyköp är borta, på så kort tid?
Knappt 100 000:- för en tio år gammal Nissan Leaf eller WV Up är väl ett ganska hyfsat restvärde?
 
Så mer än halva fordonsflottan är mindre lämplig för ett aktivt liv så som jag lever?
Nu frågade jag efter 10 år gammal Elbil...

Nån menade att t o m yngre än så inte var lämplig att satsa på.


Detta verkar ju vara en ekonomisk rävfälla, typ ogörbart för mig.
 
J JohanLun skrev:
Jag har en Zoe, känner folk som har leaf. Dessa gamla bilar funkar bra om man håller sig i närområdet. Ekonomi får man först om man kör nånstans 2000 mil om året.

Det användningsområde Hybro har är nog bäst med en fossil slitvarg.
Som jag skrivit innan, har vänner som kör en Leaf, tänkt att gå till pendling, men går till det mesta idag.

Sen hade jag två kollegor som köpte vars en eGolf, samma sak där.

Jepp, Hybros komplettering med drag och räckvidd gör att det inte finns några.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Snabbladdning enligt gammal slö Chademostandard.
Hastigheten är inget större problem speciellt med ett så litet batteri. Det stora problemet är att hitta laddare. De finns fortfarande lite överallt, men försvinner nog om några år. Och de flesta platser har endast 1 laddare så det är alltid risk att den är upptagen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.