149 867 läst · 3 063 svar
150k läst
3,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Då är det konsekvent med en faktor ungefär 1,5 ifrån vad jag upplevde med min ID4.Kentvirulent skrev:
Tillverkarna är lite olika med hur "platta" laddkurvor de uppnår. Men ganska universellt är att de högsta hastigheterna bara uppnås vid en låg laddstatus. Givetvis är det glädjesiffror. Men många har inte en fullt så dålig erfarenhet som du. Var det någon gång du laddat ur till 10% innan du laddade?Kentvirulent skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 616 inlägg
Varför ha elbil eller ens bil överhuvudtaget om du måste parkera på gatan? Bosätt dig nån annanstans tänker jag? Att parkeringssituationen är jobbig i Stockholm är ju ett faktum och inte mkt att göra åt. Dock går det väl att betala för en svindyr garageplats om man vill?Kentvirulent skrev:Ja då kan jag ju kalasa på en härlig köttbullemacka när jag väntar. Ljuvligt.
Prova leta fatt på gatuparkering som boende i Sthlm och tvingas sen springa it i snöslask för att flytta bilen så får vi se hur kaxig du är sen.
Ändå är elplatserna extremt ofta upptagna men det är aldrig någonsin kö för att tanka.
Du gör märkliga ogenomtänkta val verkar det som och vill sen skylla på andra för detta. Det är fel skatter, fel parkeringsregler, fel på utformningen av innerstaden, förorterna är sunkiga.
Tänk igenom förutsättningarna, välj ett jobb, en bil och en bostad som passar och fungerar för just dig och acceptera att du inte kan påverka omvärlden, bara göra bra val för din individuella situation utifrån de förutsättningar du har...
Jag låg runt 20% ish när jag maxade på 120kw.A Avemo skrev:Då är det konsekvent med en faktor ungefär 1,5 ifrån vad jag upplevde med min ID4.
Tillverkarna är lite olika med hur "platta" laddkurvor de uppnår. Men ganska universellt är att de högsta hastigheterna bara uppnås vid en låg laddstatus. Givetvis är det glädjesiffror. Men många har inte en fullt så dålig erfarenhet som du. Var det någon gång du laddat ur till 10% innan du laddade?
Skodan har jag nog aldrig fått över 30-40kw när det är minusgrader trots att jag varit helt ensam på Circle ks snabbladdare 300kw
Nej minns faktiskt att jag varit runt 80 kw vid något tillfälle på sommaren. Men är så ovanligt att jag glömt bort det.13th Marine skrev:
Till skillnad från andra elbilsfantaster orkar jag inte föra någon ladd-loggbok. Är totalt ointresserad. Bilar ska bara funka utan att man måste planera/fundera
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 127 inlägg
Som sagt, jag skulle inte välja att bo så, och jag är rätt säker på att du inte bor så heller. Sen att du är en makalöst fantasilös och negativ människa, det roar mig faktiskt mer än något annat.Kentvirulent skrev:
Hade jag ändå bott så hade jag förmodligen valt att inte ladda den dagen. Få med elbil behöver ladda den mer än någon gång i veckan, och dygnet du målar upp skulle jag helt sonika låtit bli att ladda, eller bara gjort det en del av tiden.
Eller så lär man sig hitta i de kvarter man rör sig i…Men visst, boendeparkering är för billigt i Stockholms innerstad.Kentvirulent skrev:
Redigerat:
Deras kalkylator är ju inget absolut max värde. Eller trodde du det?Kentvirulent skrev:I vanliga fall händer det aldrig någonsin att någon kan köra LÄNGRE än glädjekalkylerna som tillverkaren uppger.
Jag har själv kollegor med ID4 och de är inga aggressiva förare men kommer inte i närheten av de sträckor du anger på en laddning så är ytterst skeptisk. Skodan är ju typ samma bil i grunden dessutom
Hahaha jag ska berätta för de jag känner i Vasastan som letar parkering i 1 timme varje dag att de hittar dåligtNötegårdsgubben skrev:Som sagt, jag skulle inte välja att bo så, och jag är rätt säker på att du inte bor så heller. Sen att du är en makalöst fantasilös och negativ människa, det roar mig faktiskt mer än något annat.
Hade jag ändå bott så hade jag förmodligen valt att inte ladda den dagen. Få med elbil behöver ladda den mer än någon gång i veckan, och dygnet du målar upp skulle jag helt sonika låtit bli att ladda, eller bara gjort det en del av tiden.
Eller så lär man sig hitta i de kvarter man rör sig i…Men visst, boendeparkering är för billigt i Stockholms innerstad.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 127 inlägg
Eller att de borde skaffa garageplats.Kentvirulent skrev:
Länge sen jag häckade i Vasastan, men där som på andra ställen finns förstås mer och mindre populära parkeringsgator.
Men du kan förstås ondgöra dig i femtio inlägg över en parkeringssituation i Stockholms innerstad som inte är din.
Jag kollade i veckan på Östermalm och där det fanns laddstolpar var det ett par lediga platser där jag passerade, kanske 6-8 olika gator/platser. Parkering tillåtna för andra bilar var det däremot svårare att hitta.
Nu kanske Vasastan är de lägre klasserna såsom mellanchefer och programmerare medan Östermalm är en mix av nyrika och gamla pengar, och många extrema bilar som inte är elektriska.
Nu kanske Vasastan är de lägre klasserna såsom mellanchefer och programmerare medan Östermalm är en mix av nyrika och gamla pengar, och många extrema bilar som inte är elektriska.
5000 kr i månaden. Räcker till rätt många uber-resorNötegårdsgubben skrev:
Men bra. Då har du hittat en lösning för dig om du har bilen mest parkerad i innerstaden. Sälj bilen och åk taxi resten av ditt liv...Kentvirulent skrev:
Sen bilpool när det behövs.
Eller villa med egen parkering, kommunalt in till stan.
Men vill man ha bil i stan så är nog parkering i garage bäst och hittar du det för 5000 så hoppa på direkt för billigare än så blir det nog inte...
Bo inne i stan är inte för alla, iallafall inte om man är en arbetande barnfamilj med rätt normala inkomster.
De som har pengar löser nog dessa problem och behöver inte klaga.
Hade jag ingen egen parkering med laddning skulle jag inte ens fundera på elbil, fanken vet om jag skulle ha bil alls...