Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Får faktiskt upp bilen i 80kw ibland. Med betoning på ibland. På vintern sällan över 30-40kw.
Då är det konsekvent med en faktor ungefär 1,5 ifrån vad jag upplevde med min ID4.

Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Id7an jag provade var ju heller aldrig i närheten av utlovade 200kw på någon av de 4 ”snabbladdare” jag provade. 120kw var max jag lyckades få.
Tillverkarna är lite olika med hur "platta" laddkurvor de uppnår. Men ganska universellt är att de högsta hastigheterna bara uppnås vid en låg laddstatus. Givetvis är det glädjesiffror. Men många har inte en fullt så dålig erfarenhet som du. Var det någon gång du laddat ur till 10% innan du laddade?
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Får faktiskt upp bilen i 80kw ibland. Med betoning på ibland. På vintern sällan över 30-40kw.
Hur ska du ha det?
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Har nog aldrig kommit mycket högre än 50 kw i Skodan nej
 
  • Gilla
JLyck och 3 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Ja då kan jag ju kalasa på en härlig köttbullemacka när jag väntar. Ljuvligt.

Prova leta fatt på gatuparkering som boende i Sthlm och tvingas sen springa it i snöslask för att flytta bilen så får vi se hur kaxig du är sen.

Ändå är elplatserna extremt ofta upptagna men det är aldrig någonsin kö för att tanka.
Varför ha elbil eller ens bil överhuvudtaget om du måste parkera på gatan? Bosätt dig nån annanstans tänker jag? Att parkeringssituationen är jobbig i Stockholm är ju ett faktum och inte mkt att göra åt. Dock går det väl att betala för en svindyr garageplats om man vill?

Du gör märkliga ogenomtänkta val verkar det som och vill sen skylla på andra för detta. Det är fel skatter, fel parkeringsregler, fel på utformningen av innerstaden, förorterna är sunkiga.

Tänk igenom förutsättningarna, välj ett jobb, en bil och en bostad som passar och fungerar för just dig och acceptera att du inte kan påverka omvärlden, bara göra bra val för din individuella situation utifrån de förutsättningar du har...
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Då är det konsekvent med en faktor ungefär 1,5 ifrån vad jag upplevde med min ID4.


Tillverkarna är lite olika med hur "platta" laddkurvor de uppnår. Men ganska universellt är att de högsta hastigheterna bara uppnås vid en låg laddstatus. Givetvis är det glädjesiffror. Men många har inte en fullt så dålig erfarenhet som du. Var det någon gång du laddat ur till 10% innan du laddade?
Jag låg runt 20% ish när jag maxade på 120kw.

Skodan har jag nog aldrig fått över 30-40kw när det är minusgrader trots att jag varit helt ensam på Circle ks snabbladdare 300kw
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Hur ska du ha det?
Nej minns faktiskt att jag varit runt 80 kw vid något tillfälle på sommaren. Men är så ovanligt att jag glömt bort det.

Till skillnad från andra elbilsfantaster orkar jag inte föra någon ladd-loggbok. Är totalt ointresserad. Bilar ska bara funka utan att man måste planera/fundera
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Är totalt ointresserad. Bilar ska bara funka utan att man måste planera/fundera
I det avseendet tror jag att många är ungefär som du. Men beroende på olika vanor så finns det också folk som har en elbil och faktiskt tycker att det oftast fungerar utan planering.
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Om du kommer hem 12 och inte ska använda bilen igen förrän kanske 16 nästa dag så ska du alltså ut 2-3 gånger och korrigera bilens parkering. Verkar ju smidigt, man får hålla sig hemma med klockan redo för alla bilflyttar.
Som sagt, jag skulle inte välja att bo så, och jag är rätt säker på att du inte bor så heller. Sen att du är en makalöst fantasilös och negativ människa, det roar mig faktiskt mer än något annat.

Hade jag ändå bott så hade jag förmodligen valt att inte ladda den dagen. Få med elbil behöver ladda den mer än någon gång i veckan, och dygnet du målar upp skulle jag helt sonika låtit bli att ladda, eller bara gjort det en del av tiden.
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Det är meckigt att hitta gatuparkering när hemma i Sthlm med förorter. Men ska man lägga till laddningskomponenten blir det 3resor värre.
Eller så lär man sig hitta i de kvarter man rör sig i…Men visst, boendeparkering är för billigt i Stockholms innerstad.
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun och 4 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
I vanliga fall händer det aldrig någonsin att någon kan köra LÄNGRE än glädjekalkylerna som tillverkaren uppger.

Jag har själv kollegor med ID4 och de är inga aggressiva förare men kommer inte i närheten av de sträckor du anger på en laddning så är ytterst skeptisk. Skodan är ju typ samma bil i grunden dessutom
Deras kalkylator är ju inget absolut max värde. Eller trodde du det?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som sagt, jag skulle inte välja att bo så, och jag är rätt säker på att du inte bor så heller. Sen att du är en makalöst fantasilös och negativ människa, det roar mig faktiskt mer än något annat.

Hade jag ändå bott så hade jag förmodligen valt att inte ladda den dagen. Få med elbil behöver ladda den mer än någon gång i veckan, och dygnet du målar upp skulle jag helt sonika låtit bli att ladda, eller bara gjort det en del av tiden.

Eller så lär man sig hitta i de kvarter man rör sig i…Men visst, boendeparkering är för billigt i Stockholms innerstad.
Hahaha jag ska berätta för de jag känner i Vasastan som letar parkering i 1 timme varje dag att de hittar dåligt
 
JLyck JLyck skrev:
Deras kalkylator är ju inget absolut max värde. Eller trodde du det?
Biltillverkarnas kalkyler är alltid enorma glädjesiffror oavsett omständlighet
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Biltillverkarnas kalkyler är alltid enorma glädjesiffror oavsett omständlighet
Nu pratar jag om räckviddskalkylatorn.
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Hahaha jag ska berätta för de jag känner i Vasastan som letar parkering i 1 timme varje dag att de hittar dåligt
Eller att de borde skaffa garageplats.

Länge sen jag häckade i Vasastan, men där som på andra ställen finns förstås mer och mindre populära parkeringsgator.

Men du kan förstås ondgöra dig i femtio inlägg över en parkeringssituation i Stockholms innerstad som inte är din.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Jag kollade i veckan på Östermalm och där det fanns laddstolpar var det ett par lediga platser där jag passerade, kanske 6-8 olika gator/platser. Parkering tillåtna för andra bilar var det däremot svårare att hitta.

Nu kanske Vasastan är de lägre klasserna såsom mellanchefer och programmerare medan Östermalm är en mix av nyrika och gamla pengar, och många extrema bilar som inte är elektriska.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Eller att de borde skaffa garageplats.

Länge sen jag häckade i Vasastan, men där som på andra ställen finns förstås mer och mindre populära parkeringsgator.

Men du kan förstås ondgöra dig i femtio inlägg över en parkeringssituation i Stockholms innerstad som inte är din.
5000 kr i månaden. Räcker till rätt många uber-resor
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
5000 kr i månaden. Räcker till rätt många uber-resor
Men bra. Då har du hittat en lösning för dig om du har bilen mest parkerad i innerstaden. Sälj bilen och åk taxi resten av ditt liv...
Sen bilpool när det behövs.

Eller villa med egen parkering, kommunalt in till stan.

Men vill man ha bil i stan så är nog parkering i garage bäst och hittar du det för 5000 så hoppa på direkt för billigare än så blir det nog inte...

Bo inne i stan är inte för alla, iallafall inte om man är en arbetande barnfamilj med rätt normala inkomster.
De som har pengar löser nog dessa problem och behöver inte klaga.

Hade jag ingen egen parkering med laddning skulle jag inte ens fundera på elbil, fanken vet om jag skulle ha bil alls...
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.