147 095 läst · 2 989 svar
147k läst
3,0k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Dett finns dom som inte alls upplever problem med elbilar i vinterkylan. Vet inte om det är en låst artikel, men det handlar om Björn Ferry kör sin Tesla i -35 grader utan problem.
https://www.folkbladet.nu/2024-01-04/bjorn-ferry-skapar-debatt-med-inlagg-om-elbil-i-minus-35-7b27c
https://www.folkbladet.nu/2024-01-04/bjorn-ferry-skapar-debatt-med-inlagg-om-elbil-i-minus-35-7b27c
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Jag har aldrig påstått att Sverige i inte skulle behöva ökad elproduktion. Men fakta är att vår energiförbrukning faktiskt har minskat i flera år samtidigt som produktion kraftigt byggts ut. Energimyndigheten spår dock att detta kan vända 2024 men att nyetablering av elproduktion kommer överstiga ökningen. Detta kommer leda till ökande export från redan rätt höga siffror.Kentvirulent skrev:
https://www.energimyndigheten.se/ny...en-okar-mer-an-elanvandningen-fram-till-2026/
Så med det i bakhuvudet så verkar det ju gå enligt plan.
Mja än så länge verkar utbudet öka mer än efterfrågan enligt ovan så ingen ko på isenKentvirulent skrev:
Globalt nej. Men du måste ha legat under en sten halvåret efter att bonusen försvann. Det var fullt med erbjudande med egna "klimatbonusar" i varierande storlek. Jag vet för jag kikade efter bil då.Kentvirulent skrev:
Mja, jag kan hålla med dig i princip men rent praktiskt så kan det vara ett effektivt sätt att under en period styr om samhället i vald riktning. Dock har många subventioner förts in lite för lättvindigt och kanske inte varit riktigt genomtänkta.Kentvirulent skrev:
Därför att det troligtvis kommer ta längre tid för dig att komma fram om du envisas med att ladda till 100% varje gång. Men om du aktivt vill förlänga din färd så är det ju upp till dig.Kentvirulent skrev:Dina kollegor i tråden är jävligt noga med att man alltid ska jämföra like for like mellan fossil och elbil. Varför skulle jag bara vilja tanka bilen 80% när jag behöver varje % för att komma så långt som möjligt? Då måste jag ju stanna igen efter ynka 15 mil på vintern. En tripp till Åre skulle då kräva FYRA jävla laddstopp. Absurt.
Du får gärna tokgasa medans förbränningsmotorn är kall i en diesel- eller bensinbil med. Det är du som får stå med räkningen sedan...
Menar du att du inte ens har möjlighet till att sätta upp ett vanligt shucko-, eller ännu hellre, 3-fas CEE-uttag vid stugan? Märkligt.Kentvirulent skrev:
Det finns nog ingen som håller med dig om att det finns en tydlig plan för hur sverige ska dubbla sin elproduktion på typ 10 år och ha billig el vintertid.S Styrman_jansson skrev:Jag har aldrig påstått att Sverige i inte skulle behöva ökad elproduktion. Men fakta är att vår energiförbrukning faktiskt har minskat i flera år samtidigt som produktion kraftigt byggts ut. Energimyndigheten spår dock att detta kan vända 2024 men att nyetablering av elproduktion kommer överstiga ökningen. Detta kommer leda till ökande export från redan rätt höga siffror.
[länk]
Så med det i bakhuvudet så verkar det ju gå enligt plan.
Mja än så länge verkar utbudet öka mer än efterfrågan enligt ovan så ingen ko på isen
Globalt nej. Men du måste ha legat under en sten halvåret efter att bonusen försvann. Det var fullt med erbjudande med egna "klimatbonusar" i varierande storlek. Jag vet för jag kikade efter bil då.
Mja, jag kan hålla med dig i princip men rent praktiskt så kan det vara ett effektivt sätt att under en period styr om samhället i vald riktning. Dock har många subventioner förts in lite för lättvindigt och kanske inte varit riktigt genomtänkta.
Därför att det troligtvis kommer ta längre tid för dig att komma fram om du envisas med att ladda till 100% varje gång. Men om du aktivt vill förlänga din färd så är det ju upp till dig.
Du får gärna tokgasa medans förbränningsmotorn är kall i en diesel- eller bensinbil med. Det är du som får stå med räkningen sedan...
Menar du att du inte ens har möjlighet till att sätta upp ett vanligt shucko-, eller ännu hellre, 3-fas CEE-uttag vid stugan? Märkligt.
Det enda subventioner gör är att driva inflation med skattepengar. Totalt idiotiska är dem. Höga skatter på fossilbilar och halverade förmånsvärden ökar garanterat priserna på elbilar och kostnaderna för de som undviker dem.
Nej jag laddar 80% när jag är på resande fot av den anledning du anger. Men det är väldigt irriterande att veta att jag kommer behöva stanna igen och ladda för att bilen tar evigheter att nå 100%. Det tar mao absolut inte 20 minuter att ladda en elbil på samma sätt som man tankar en fossilbil, såvida du inte får för dig att tanka 80% av någon märklig anledning.
Räkningen är sekundär för mig. Däremot är min tis desto mer värdefull.
Stugorna ligger inte med bilväg fram till huset, som kanske 70-80% av alla hus i skärgården. Man parkerar på ”naturparkeringar” där det av naturliga skäl inte går att ladda. Sommartid är snabbladdarna i närmaste stad nästan aldrig lediga pga turister. Ofta får man vänta där 1-2 timmar i hopp om att komma över en laddare. Gör man det ligger de sen i stadens utkant där det inte finns mycket att göra.
Det är väl i stort sett omöjligt att välja "rätt elbil". Den batteriteknik som finns i dag kan inom en kort framtid vara hopplöst föråldrad. Det enda som man vet är väl att en framtidens elbil har fyra hjul, drivs av el och ser ut som en bil. Priserna är också väldigt ovissa men inte blir det billigt även i framtiden att köpa bil
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Du verkar aktivt söka dig till problem du. Åkt till en vanlig mack och snabbladda precis som du gör med en ICE-bil istället. Du ser i appen om laddaren är ledig och om den fungerar. Du skulle till och med kunna ladda till 100% som du så gärna verkar vilja. Det kanske tar 45min istället för 20 men det är ju din tid.Kentvirulent skrev:Ingen aning om Linköping eller Skövde. Pratar om de största städerna. Med elbil får du ladda i 3 timmar sen måste du flytta biljäveln IGEN. Otroligt omständligt.
Det blir besvärligt om man inte vill äta en riktigt äcklig burgare på Max.
Kom till Stockholm någon gång och prova att hitta platser på kvällen, tom närförorter som Solna eller Bromma är ofta kaos
Stockholm har jag besökt med elbil. Det var jättesmidigt då jag bokade laddplats på hotellparkeringen så jag kom dit med 12% batteri och åkte hem igen 2 dagar senare med 100% Men jag kunde förstås gjort det besvärligt för mig och bara åkt och sedan panikletat när jag upptäckte att batteriet började närma sig 5%.
I övrigt verkar det finnas ca. 7000st elbilsladdare i Stockholm fördelat på ca. 35 000 Elbilar (det var den siffra jag hittade). Så en laddare på var femte bil. Men det är klart att det kan bli lokalt strul ändå.
Du kan väl jämnföra med mackar för dino-juice där det finns ca. 70st fördelat på ca. 360 000 fossilisar. Säg att varje mack har kanske 3 pumpar i snitt så blir det 1 pump på var ca.1700:ade bil... Rätt uselt enligt mig
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 611 inlägg
@Styrman_jansson du har väl inte missat att att Kent troligen fått tag på en bil som bara har 50kW i laddning som max, så det tar lite längre tid att ladda.
Det ska gå att uppgradera om man vill, bara att traska in till bilhandlaren så programmerar de om den för en peng.
Det ska gå att uppgradera om man vill, bara att traska in till bilhandlaren så programmerar de om den för en peng.
Givet hur överdrivet allt som Kent skriver är så tror jag inte att han har en bil som laddar med 50 kW. Om han hade det så skulle ju laddhastigheten vara det enda nummer han inte överdrivit med en faktor 1,5 till 3. Inte omöjligt. Men jag tvivlar.13th Marine skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Jaså? Jag hittar planer och prognoser både på Energimyndigheten, Svenska Kraftnät samt direkt från regeringen.Kentvirulent skrev:
Du läser för mycket alarmistiska rapporter. Jag föreslår att du kikar in i tråden "Sveriges elproduktion är bättre än någonsin". Du kan med fördel även fortsätta där så kladdar vi inte ner tråden med mer OT.
Ja jag håller med att de först och främst ska undvikas och endast användas med försiktighet där det är nödvändigt. I fallet med elbilar är jag kluven men vi måste ju dit till 2035 på något sätt...Kentvirulent skrev:
Ja det är viktigare att planera sin färd med elbil. När jag gör det stannar jag inte oftare med elbil än med ICE-bil (dock skulle något av stoppen kunna bli 10-20min längre beroende på hur långt jag ska åka), ca. varannan timme.Kentvirulent skrev:Nej jag laddar 80% när jag är på resande fot av den anledning du anger. Men det är väldigt irriterande att veta att jag kommer behöva stanna igen och ladda för att bilen tar evigheter att nå 100%. Det tar mao absolut inte 20 minuter att ladda en elbil på samma sätt som man tankar en fossilbil, såvida du inte får för dig att tanka 80% av någon märklig anledning.
Ja det låter inte optimalt. Men var bra att du kan göra precis som med en ICE-bil. Åka till macken och "tanka"Kentvirulent skrev:Räkningen är sekundär för mig. Däremot är min tis desto mer värdefull.
Stugorna ligger inte med bilväg fram till huset, som kanske 70-80% av alla hus i skärgården. Man parkerar på ”naturparkeringar” där det av naturliga skäl inte går att ladda. Sommartid är snabbladdarna i närmaste stad nästan aldrig lediga pga turister. Ofta får man vänta där 1-2 timmar i hopp om att komma över en laddare. Gör man det ligger de sen i stadens utkant där det inte finns mycket att göra.
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Nej det hade jag nog förträngt!13th Marine skrev:
Då tänker jag att han med fördel åker in till bilhandlaren och fixar detta. Räkningen var ju sekundär skrev han
Ja då kan jag ju kalasa på en härlig köttbullemacka när jag väntar. Ljuvligt.S Styrman_jansson skrev:Du verkar aktivt söka dig till problem du. Åkt till en vanlig mack och snabbladda precis som du gör med en ICE-bil istället. Du ser i appen om laddaren är ledig och om den fungerar. Du skulle till och med kunna ladda till 100% som du så gärna verkar vilja. Det kanske tar 45min istället för 20 men det är ju din tid.
Stockholm har jag besökt med elbil. Det var jättesmidigt då jag bokade laddplats på hotellparkeringen så jag kom dit med 12% batteri och åkte hem igen 2 dagar senare med 100% Men jag kunde förstås gjort det besvärligt för mig och bara åkt och sedan panikletat när jag upptäckte att batteriet började närma sig 5%.
I övrigt verkar det finnas ca. 7000st elbilsladdare i Stockholm fördelat på ca. 35 000 Elbilar (det var den siffra jag hittade). Så en laddare på var femte bil. Men det är klart att det kan bli lokalt strul ändå.
Du kan väl jämnföra med mackar för dino-juice där det finns ca. 70st fördelat på ca. 360 000 fossilisar. Säg att varje mack har kanske 3 pumpar i snitt så blir det 1 pump på var ca.1700:ade bil... Rätt uselt enligt mig
Prova leta fatt på gatuparkering som boende i Sthlm och tvingas sen springa it i snöslask för att flytta bilen så får vi se hur kaxig du är sen.
Ändå är elplatserna extremt ofta upptagna men det är aldrig någonsin kö för att tanka.
Får faktiskt upp bilen i 80kw ibland. Med betoning på ibland. På vintern sällan över 30-40kw.A Avemo skrev:
Id7an jag provade var ju heller aldrig i närheten av utlovade 200kw på någon av de 4 ”snabbladdare” jag provade. 120kw var max jag lyckades få.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 611 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Kanske har Skoda/VW så dåliga laddkurvor?Kentvirulent skrev:
Minin jag hade hade förvisso bara 50kW snabbladdning men den kom typ alltid upp till 45-50kW upp till 80% och höll i rätt högt ända upp till 90%.
Cittran har jag lite för lite erfarenhet av snabbladdning för att göra något uttalande. 10-100%. Den ska ladda 10-80% på 28 minuter vilket ger ett snitt på 75kW men jag har noterat 85-90kW på en del laddare så gissningsvis sjunker laddeffekten något innan 80%.
Edit: Hittade en laddkurva för Berlingon. Stämmer väl med mina (om än begränsade) erfarenheter;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Runt 100kW upp till 30% därefter 78kW till 60% och sedan 50-60kW upp till 80%.
Redigerat: