149 867 läst · 3 063 svar
150k läst
3,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Fast även om du har 18-19 mil så kommer du knappast våga köra på batteriångorna. Mao kommer du försöka ladda igen efter max 15 milJLyck skrev:
Fast det står inget om specifikt Sveriges utsläpp. Vi ligger redan i princip lägst i världen. Skulle snarare säga att länder som Kina, USA mfl ligger bakom dödsfallen.S Styrman_jansson skrev:Jag har inte gjort några studier alls men det finns oerhört gott om forskning på området. Här är en artikel att börja med;
[länk]
Så ca. 7000 personer om året i Sverige.
Det finns överhuvudtaget ingen brist på forskning inom området. Det inser man om man så endast gör lite måttliga efterforskningar...
Mja men det hänger ju mer på hur det går med de industrisatsningar i som är planerade. För att ställa om samtliga bilar till eldrift producerar vi redan tillräckligt med energi inom landet. Vi exporterade t.ex. 41TWh 2024 vilket skulle räcka med råge till att ersätta samtliga bilar som finns inom landet till el.
Mja. Försäljarna tar så mycket betalt som de kan. Det gäller alla produkter. Min analys är att elbilsbonusen gynnade slutkunden väldigt lite då det mesta av förtjänsten hamnade hos bilhandlare/biltillverkare. När den försvann behövdes prissänkningar för att hålla uppe volymerna. Det var oerhört tydligt när det t.ex. kom massa "bonuserbjudande" strax efter subventionen försvann.
Sedan sker annan prispress parallellt, det förnekar jag inte. Men där känns det snarare som det är Tesla varit drivande. I alla fall initialt.
Varför måste man envist leta reda på en långsamladdare? Här i Linköping har Circle-K och OK/Q8 även snabbladdare så man åker till "macken" precis som med en ICE-bil. Du får vänta 15-20min längre men det är också allt.
Hur ofta du får åka och ladda beror på din körprofil. Många som bor i lgh i innerstad bor ju där därför att man har nära till det mesta, inkl. arbetet, och därmed kör man sällan någon längre sträcka.
Att vi producerar en jävla massa på sommaren hjälper inte på vintern. Att Sverige behöver dubbla sin eltillgång till 2040 är helt vedertaget och behöver inte diskuteras. Bara AIn som kommer komma sluka enorma mängder el. Att alla ska sitta och streama är också en elslukare. Det är bättre för klimatet att du köper en blu-ray än att du streamar en film tex.
Prissänkningarna kom i hela västvärlden pga priskrig i ffa Kina. Om du seriöst tror att världens elbilsmarknad anpassar sig efter en svensk miljöbonus är det ju lite rart. Tesla prissänker för att de är livrädda för Kineserna vilket även Musk erkänner.
15-20 min längre??? Med vilken bil då? Du måste givetvis jämföra med att tanka fullt från kanske 5% tank. Ingen fossilbil tankas 80% eller något sånt trams. Så hur snabbt laddas den snabbaste elbilsladdningen 5-100%? 45 minuter? Om solen och stjärnorna står rätt och det inte är kallt ute eller vinden blåser eller det är fuktigt i luften?
De som bor i innerstaden och ändå har bil har den oftast för att de behöver åka längre sträckor, till landställen etc.
På mitt landställe är det 3 mil till närmaste kommersiella laddare. Ibland behöver man snabbt åka ut och ska tajma färjor etc, det sista man vill då är att behöva sitta och glo 20 min vid en laddstation.
Okej, så även du förstår. Väntar fortfarande på att få så låg räckvidd som under 20-25mil vintertid. Ligger närmre 25-30mil och utan att köra på så kallade batteriångor.Kentvirulent skrev:
VW själva uppger att ID4 pallar drygt 28,5 mil på MV på vintern. Din ID4 verkar palla nästan 40 mil. Minst sagt imponerande du kanske ska ringa VW, de är nog väldigt intresserade av hur du lyckades med det.JLyck skrev:
Eller du kanske körde i 40 med värmen och alla instrument avstängda..
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 616 inlägg
Alla kör inte som du Kent. 🙄
ABRP säger att Lalandia Rödby till Hässleholm är görbart på en laddning, 285km.
Kikar man på denna kalkylator verkar de klassa vinter som -10 grader.
Vid 0 grader blir räckvidden 321km enligt kalkylatorn.
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/berakna-rackvidd.html
Edit: men klickar man på knappen att man ofta kör snabbare än 120 på motorväg kapar den det hela till 247km.
ABRP säger att Lalandia Rödby till Hässleholm är görbart på en laddning, 285km.
Kikar man på denna kalkylator verkar de klassa vinter som -10 grader.
Vid 0 grader blir räckvidden 321km enligt kalkylatorn.
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/berakna-rackvidd.html
Edit: men klickar man på knappen att man ofta kör snabbare än 120 på motorväg kapar den det hela till 247km.
Nu var det bara i storstäderna (där det gick att boka plats) men så som du beskriver det stämmer väl men min upplevelse på mindre orter (där det då inte går att boka plats).Nötegårdsgubben skrev:
elbilen var det som gjorde det outhärdligt men jag hade tagit det beslutet ämdå fast kanske några år senare så egentligen är jag tacksam .Nötegårdsgubben skrev:Den skevhet du beskriver känner jag inte alls igen, men jag spenderar iofs. bara max någon natt i månaden på hotell där jag har bil med mig.
Att man inte kan boka laddplats känner jag dock igen, även om jag sällan eller aldrig är orolig för att det ska lösa sig.
Var det pga. elbil eller för att det var allmänt slitigt att resa runt? Jag gör någon road trip nu och då i jobbet, men inte ens varje år över tid. Jag är tacksam att det inte är så mycket mer än det är, oavsett bil.
Ok kan köpa det på vissa bilen men min ModelX ligger på ca 2 över helåret. Lägre på sommaren såklart.Nötegårdsgubben skrev:
Ja jo det är nog inte helt ovanligt som du säger heller.Nötegårdsgubben skrev:Sorry, läste fel. Fick för mig att du hade ett exempel med fler körda mil än jag räknade på, men så var det inte.
Min poäng var att man sällan kör så många mil per dag om man är ute på vägarna och säljer, och att de dagar man ändå gör det är min erfarenhet att många ändå gärna bara trycker i sig något snabbt.
Kanske jag som jobbade konstigt men startade hemma på morgonen, körde ofta 30mil +- möte runt 10 - 15 och sedan till nästa via hotell.Nötegårdsgubben skrev:
Lustigt att du skriver det för det hade jag också, det jag saknar mest med Teslan är Dog mode haha.Nötegårdsgubben skrev:***
Men på samma sätt som jag kan hitta möjligheter kan du förstås hitta problem. Jag har en kompis som reser mycket i jobbet och många år alltid hade hunden med sig i bilen. Han har hittills inte kunnat tänka sig att skaffa elbil för att han tycker att det verkar för besvärligt. Men hitta tid för att rasta hunden gör han alltid, eftersom han tycker att det är värt det.
Ja, i genomsnitt på 120km/h motorväg och 10minus. Nu höll vi 105-110km/h, ett par perioder ner mot 80km/h pga den danska trafiken och yttertemp på -2, kupén höll vi på 20 grader. Vad jag vill komma fram till är att alla har inte samma körstil.Kentvirulent skrev:
Edit: sista 6mil är landsvägs.
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Japp. 7000 döda p.g.a. fossila bränslen avser Sverige. Hur utsläpp i Kina skulle påverka lokalmilön i Sverige får du nog förklara annarsKentvirulent skrev:
I övrigt tänker jag att du får stå för din allmänbildning själv i frågan. Detta är rätt vedertaget.
På sommaren? T.ex. vindkraften producerar mest när det blåser mest och för Sverige är det under de kalla månaderna Oktober till Mars. Det är också det kraftslag som byggs ut mest...Kentvirulent skrev:Att vi producerar en jävla massa på sommaren hjälper inte på vintern. Att Sverige behöver dubbla sin eltillgång till 2040 är helt vedertaget och behöver inte diskuteras. Bara AIn som kommer komma sluka enorma mängder el. Att alla ska sitta och streama är också en elslukare. Det är bättre för klimatet att du köper en blu-ray än att du streamar en film tex.
Sedan ser jag inte riktigt hur du tänker kring att utbyggnaden av elproduktion skulle påverka just marknaden för elbilar. Vi har ju redan konstaterat att vi i Sverige producerar med råge tillräckligt med energi för att byta ut alla bilar till el idag. Så all eventuell utbyggnad kan gå till AI eller fossilfritt stål eller vad du nu vill.
Klart de Kinesiska producenterna påverkar prisläget. Det gör all form av konkurrens. Dock är det Tesla som gått före än så länge. Sedan får vi se hur de Europeiska tullarna påverkar det hela. Förhoppningsvis kan det både hålla nere priserna samt skapa arbetstillfällen här i Europa.Kentvirulent skrev:
Beträffande anpassningar efter avsaknad av miljöbonus så hoppas jag du inte är så naiv att du inte tror att detta inte utnyttjas av marknaden. Detta sker ju tyvärr nästan vid alla typer av subventioner även typ ROT eller grönt teknik.
Det är uppenbart att du är rent teknikfientlig så detta blir rent meningslöst att diskutera med dig. Men de flesta bilar laddar ca. 10-80% på runt 20min. 80% är också en nivå som ofta är optimalt för batteriets livslängd.Kentvirulent skrev:
Ungefär som att det inte är optimalt att köra full gas med en fossilbil innan den kommit upp i temperatur.
Man anpassar sig till respektive teknik.
Sedan är det troligtvis inte ett problem om du skulle ladda 100% i en elbil eller gasa full spruta med kall motor i en fossilbil en gång. Men vill du nyttja en teknik på bästa sätt i längden lär du få anpassa dig.
Jaha? Vad vill du ha sagt med det? De flesta är på sina lantställen semestertid, vilket innebär sommartid, då räckvidden ofta är längre med elbilar, så vad vill du säga med det?Kentvirulent skrev:
Men om du nu är på ditt eget lantställe, som förutsättningsvis har el, så varför ska du åka och ladda när du kan ladda där?Kentvirulent skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Så alla som redan står på gatan flyttar automatiskt på sig och gör plats för dig? Det är inte min erfarenhet av att parkera på gata när man bodde i LGH... Minns tydigt hur man fick cirkulera runt och ofta nöja sig med en plats flera kvarter bort...Kentvirulent skrev:
Jo det vet jag för det syns ju i app e.d. Det syns även om det skulle vara problem med den också.Kentvirulent skrev:
Men det är klar om man vill göra det besvärligt för sig så går det ju alltid...
Om jag kollar i Linköping där jag bor finns just nu 387 laddplatser om jag bara kollar MER, som jag använder mest, varav majoriteten verkar vara lediga. Nästan oavsett var jag skulle bo så ser det ut som det finns en ledig laddare närmare än en mack.Kentvirulent skrev:
På detta finns det laddare om inte är ansluta till MER, t.ex. många fler snabbladdare.
Så att det skulle vara besvärligt att hitta en laddare är rent skitsnack. Jag köper helt klart att det kostar onödigt mycket att ladda offentligt ibland men att det skulle vara svårt att hitta en laddare i en storstad är bara blaj.
Kan glädja dig med att min Model X gick från 800’ - 250’ samma period . Blev en hyffsad affär ändå så gråter vara liite… .Nötegårdsgubben skrev:Är det så, och hur räknar man i så fall för att komma fram till det?
Jag har en ID4 med ganska mycket lull-lull som är tre år och gått strax över 8.000 mil. Jag köpte den för 608.000 kr, listpris var 638.000 kr.
70.000 i subvention, så de facto betalade jag ca 550.000 kr.
Säg att drivmedelskostnaden är 5 kr/mil (högt räknat) så har vi 40.000 kr till, lägg på det en service och tre års skatt så kan vi säga att jag lagt 600.000 jämnt på den över tre år (plus försäkring).
Min bedömning är att den bilen idag är värd ca 350.000 kr och att den då alltså kostat mig ca 250.000 kr de här tre åren.
Det är mer än jag hade trott att det skulle bli, men hur står sig då motsvarande avgasbil mot det?
Dieseln har väl snittat på typ 20 kr sen dess, och vad drar en diesel som går mycket motorväg, 0,7? Låt oss räkna på det, alltså 14 kr/mil. Det blir 112.000 kr i bränsle. Sen ca 9.000 kr fordonsskatt per år, 28.000 totalt. Service för tre år och 8.000 mil, 10.000 kr?
Strax under 150.000 kr i driftkostnad.
Är värdeminskningen på en sådan bil under 100.000 kr? Jag är skeptisk.
Så även om jag kalkylerade fel i vad värdeminskningen skulle bli har jag svårt att tro att jag hade kommit undan nämnvärt mycket billigare med en dieselkälke. För att inte tala om att jag inte ville ha en.
Att jag skulle gjort en ”enorm förlust” jämfört med alternativet är definitivt inte sant.
Dieselbilen gick upp i värde samma tid.
Båda ägde jag sen tidigare så går inte att jämföra med nybilsköp.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 315 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 315 inlägg
Som sagt, elbil passar inte för:R Rejäl skrev:Men vi och många som åker till fjällen äter inte tung mat så att man stannar i 30minuter och äter utan man äter i bilen..
Sedan är man öppen för att ställa om det mesta till laddningen av Elbilen så är det självklar inga problem, men själva färden till tex. fjällen vill jag med många göra fortast möjligt för det är inte kul o sitta i en bil timme efter timme..
- Den som inte kan ladda hemma
- Den som drar släp ofta och långt
- Den som inte är beredd att förändra något
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 315 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 315 inlägg
Nästa vecka när du skriver så är det väl nere på 12 mil.Kentvirulent skrev:
Du började med att din bil kallade knappt som mil och med det menade du tydligen 22-23 (du vet tydligen inte vad ordet knappt betyder). För varje gång du skriver så sjunker det lite ...
Sen kan man kanske tänka sig att olika bilar förbrukar olika mycket. Det gäller för fossilbilar och det gäller för elbilar. Det är inte så väldigt konstigt faktiskt.
Måste försvara Kent här, han skrev knappt över 20mil. Det är stor skillnad mot knappt 20mil, så kanske inte skall fastna i det när det är en felläsning från dig / er?Fairlane skrev:Nästa vecka när du skriver så är det väl nere på 12 mil.
Du började med att din bil kallade knappt som mil och med det menade du tydligen 22-23 (du vet tydligen inte vad ordet knappt betyder). För varje gång du skriver så sjunker det lite ...
Sen kan man kanske tänka sig att olika bilar förbrukar olika mycket. Det gäller för fossilbilar och det gäller för elbilar. Det är inte så väldigt konstigt faktiskt.