R
M Myckling skrev:
Tycker du inte att Kent Kverulant vĂ€ger upp skönmĂ„lningarna med rĂ„ge? đŸ€“
Lite kanske😉
Men det med nedsatt rÀckvidd stÀmmer som han har skrivit ett antal gÄnger, har nÄgra vÀnner som Äkte Elbil upp till fjÀllen under första Äret som dom hade den men nu sÄ lÄn/byter dom med andra vÀnner som har fossilbil för att slippa ladd kaoset!!
 
R
Fairlane Fairlane skrev:
SÄ Àr det för mig ocksÄ med fossilbil. DÀremot, med elbil sÄ tÀnker jag mig att dels sÄ "tankar" jag inte pÄ vÀg hem frÄn jobbet, jag Äker hem och laddar.

Körde lite elbil i somras och dÄ passade vi pÄ att ladda nÀr vi ÀndÄ handlade. NÀr vi var pÄ lÀngre rea sÄ började vi kolla laddstÀlle nÀra restaurang nÀr det började nÀrma sig lunchtid.

Jag tÀnker mer att det Àr olika mönster, inte nödvÀndigtvis bÀttre eller sÀmre.
Men vi och mÄnga som Äker till fjÀllen Àter inte tung mat sÄ att man stannar i 30minuter och Àter utan man Àter i bilen..
Sedan Àr man öppen för att stÀlla om det mesta till laddningen av Elbilen sÄ Àr det sjÀlvklar inga problem, men sjÀlva fÀrden till tex. fjÀllen vill jag med mÄnga göra fortast möjligt för det Àr inte kul o sitta i en bil timme efter timme..
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
För att ÄtergÄ till trÄden kommer Mazda att lansera sin nya 6e till sommaren;
[bild]

Datan ser bra ut. 68kWh batteri och en WLTP-rÀckvidd om 48mil för basmodellen. Snabbladdning upp till 200kW.

För mig som alltid gillat Mazda hade det hÀr kunnat bli mitt Äk om det varit i Är jag skulle byta bilkontobil.
Tycker verkligen om Mazdas inredningar;
[bild]

Den enda nackdelen verkar vara att bilen Àr utvecklad tillsammans ett kinesiskt företag. Men det beror vÀl lite pÄ hur man kÀnner inför hela den Kinesiska bilindustrin. För mig Àr det ett stor minus i alla fall.
48 mil för en bil dom slÀpps mid 2025? Det blir kanske 15 mil pÄ vintern. Och den ska du betala +600k för?
P PHPersson skrev:
För mig Ă€r det ett jĂ€tteminus att ”tvingas” vĂ€lja restaurang dĂ€r det finns laddare istĂ€llet för att vĂ€lja en restaurang som jag vill Ă€ta pĂ„. DessvĂ€rre sammanfaller aldrig det för mig.
Dessutom, om vi pratar kostnader för samhÀllet sÄ tror jag vÄra kostvanor kostar samhÀllet mer Àn fossilbilarna i form av sjukvÄrd.
vaddĂ„? Är inte Max eller Donken som alltid Ă€r de som har laddare den ultimata kulinariska upplevelsen? :-D
 
P PHPersson skrev:
Vad skiljer din bil som gör den mycket mer vÀrd Àn denna?

[lÀnk]
Orkar inte lÀsa utrustningslistan, men gissningsvis bl.a. glastak, elmanövrerade stolar, dragkrok, skÀrmstorlek, klÀdsel.

VÀrt 40.000 kr pÄ andrahandsmarknaden? Förmodligen inte, men jag Àr inte pÄ gÄng att sÀlja sÄ kan bÄde ha gissat för högt och underskattat lull-lull-vÀrdet.
 
P PHPersson skrev:
Om vi gissar att hÀlften av de 8000milen laddades med snabbladdare
Det Ă€r ett orimligt antagande. Även om man ute som resande sĂ€ljare sĂ„ laddar man rimligen oftast över natt. Skulle man dag efter dag klĂ€mma över 50 mil vĂ€g Ă€r man kass pĂ„ att lĂ€gga upp sina rutter.
P PHPersson skrev:
att bilen drar 2kWh / mil i snitt
Det Àr vÀl högt, men jag har ju redan underkÀnt första ledet, sÄ lÄt gÄ.
P PHPersson skrev:
blir det 8000kWh att ladda.
Om man tĂ€nker att man mĂ„ste ladda sĂ„ mycket pĂ„ publika laddare iaf. SĂ„ blir det sĂ„ blir det i alla fall en högre snittkostnad per mil Ă€n jag rĂ€knade pĂ„. Å andra sidan blir avgasbilen Ă€n mycket kostsammare om man kör sĂ„ mycket, oavsett var man laddar.
P PHPersson skrev:
Gissar vi pÄ en snitteffekt pÄ 50kW sÄ tar det 160h att stÄ och ladda.
Som sagt, nej. Och Àven om del av tiden skulle vara sann lÀgger rimliga mÀnniskor den vid tillfÀllen dÄ man ÀndÄ har behov av att bilen stÄr still, som nÀr man Àter.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
NötegÄrdsgubben NötegÄrdsgubben skrev:
Det Ă€r ett orimligt antagande. Även om man ute som resande sĂ€ljare sĂ„ laddar man rimligen oftast över natt. Skulle man dag efter dag klĂ€mma över 50 mil vĂ€g Ă€r man kass pĂ„ att lĂ€gga upp sina rutter.
Vi lÀser ju att ca 25 mil Àr en rimlig rÀckvidd (pÄ vintern) sÄ rÀcker det dÄ att man skall lÀngre Àn sÄ, sedan har har man dagen efter om man bor pÄ hotell för lÄngt ifrÄn alla erbjuder en bokad laddplats. Bara i storstÀderna har jag lyckats med det och kan man inte boka kan man heller inte chansa. Dessutom kostade det hysteriskt mycket med dessa platser, ca 400kr + laddkostnaden om jag minns rÀtt jÀmfört med kanske 0-60kr utan laddplats.
TyvÀrr var det min verklighet i nÄgra Är sÄ jag vet att det var sÄ det var för mig nÀr jag reste runt och jobbade. Som tur Àr sÄ insÄg jag att det inte fungerade sÄ nu reser jag inte lÀngre :).
NötegÄrdsgubben NötegÄrdsgubben skrev:
Det Àr vÀl högt, men jag har ju redan underkÀnt första ledet, sÄ lÄt gÄ.
Vad tror du Àr rimligt under ett Är som en snitt över elbilar likt som du snittade 0,7 för en diesel?
NötegÄrdsgubben NötegÄrdsgubben skrev:
Om man tĂ€nker att man mĂ„ste ladda sĂ„ mycket pĂ„ publika laddare iaf. SĂ„ blir det sĂ„ blir det i alla fall en högre snittkostnad per mil Ă€n jag rĂ€knade pĂ„. Å andra sidan blir avgasbilen Ă€n mycket kostsammare om man kör sĂ„ mycket, oavsett var man laddar.
Varför blir avgasbilen dyrare?
Vad gÀller elpriset tror jag du lÄg rÀtt sÄ korrekt, sÀg 1,5-2 hemma och 5-6 pÄ resan.
NötegÄrdsgubben NötegÄrdsgubben skrev:
Som sagt, nej. Och Àven om del av tiden skulle vara sann lÀgger rimliga mÀnniskor den vid tillfÀllen dÄ man ÀndÄ har behov av att bilen stÄr still, som nÀr man Àter.
Men för mig
 jag ville inte för den dĂ„liga maten och kunde inte eftersom jag ofta Ă„t lunch med kunder, vad skall jag sĂ€ga dĂ„? TyvĂ€rr ni fĂ„r Ă€ta lunch sjĂ€lva eftersom jag mĂ„ste till Max 7mil bort och ladda bilen. För mĂ„nga inkl. mig fungerade det inte sĂ„. Jag fick vackert stanna nĂ€r det passade bilen. Kaffekontot blev högt haha.
 
Redigerat:
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
vaddĂ„? Är inte Max eller Donken som alltid Ă€r de som har laddare den ultimata kulinariska upplevelsen? :-D
Jo du har rÀtt
 en smaskig pommes med en big mac Àr bland det bÀsta jag vet!
 
NötegÄrdsgubben NötegÄrdsgubben skrev:
Det Ă€r ett orimligt antagande. Även om man ute som resande sĂ€ljare sĂ„ laddar man rimligen oftast över natt. Skulle man dag efter dag klĂ€mma över 50 mil vĂ€g Ă€r man kass pĂ„ att lĂ€gga upp sina rutter.

Det Àr vÀl högt, men jag har ju redan underkÀnt första ledet, sÄ lÄt gÄ.

Om man tĂ€nker att man mĂ„ste ladda sĂ„ mycket pĂ„ publika laddare iaf. SĂ„ blir det sĂ„ blir det i alla fall en högre snittkostnad per mil Ă€n jag rĂ€knade pĂ„. Å andra sidan blir avgasbilen Ă€n mycket kostsammare om man kör sĂ„ mycket, oavsett var man laddar.

Som sagt, nej. Och Àven om del av tiden skulle vara sann lÀgger rimliga mÀnniskor den vid tillfÀllen dÄ man ÀndÄ har behov av att bilen stÄr still, som nÀr man Àter.
Med det lilla förbehÄllet att man Àr tvungen att Àta hemsk skrÀpmat för det Àr bara dÀr laddare brukar finnas, eller en hÀrlig Köttbullemacka pÄ Circle K dÄ.
 
Det Àr vÀl som i den andra elbilstrÄden.

Kan man inte tÀnka sig att göra nÄgra Àndringar/avkall pÄ hur man kör bil sÄ Àr en elbil inte för dig idag.

Nu har vi haft elbil nÀstan ett Är, men vi kör inte heller snabbladdar-lÄngt speciellt ofta, och har inte upplevt elbilens begrÀnsningar som ett större problem utan tycker de Àr acceptabla och planerar runt dem.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 4 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
48 mil för en bil dom slÀpps mid 2025? Det blir kanske 15 mil pÄ vintern. Och den ska du betala +600k för?
Är inne pĂ„ andra elbilen, och vĂ€ntar fortfarande pĂ„ att fĂ„ sĂ„ lĂ„g rĂ€ckvidd som 15mil vintertid. Nu brĂ€nner jag iofs inte 140km/h pĂ„ motorvĂ€g utan runt 110km/h.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag funderar pÄ att köpa en elbil nu i vÄr. Vill inte lÀgga för mycket pengar pÄ bilen dÄ jag inte Àr sÄ intresserad. Provkörde idag en EQB 300 som var helt Ok bil. Kanske inte den skönaste komforten men jag gillade verkligen köregenskaperna . Pris ca 600k.( företagsleasing ) Vad skulle ni andra vÀlja för bil i samma segment ? MÄste ha dragkrok och vill kunna slÀnga pÄ en takbox. Hur tÀnker ni ?
Vi ses i Malung!
 
  • Haha
Ludde Jakobsson och 3 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Har du studier som bekrÀftar att bilars utslÀpp dödar folk i Sverige?
Jag har inte gjort nÄgra studier alls men det finns oerhört gott om forskning pÄ omrÄdet. HÀr Àr en artikel att börja med;
https://www.gp.se/nyheter/sverige/f...dodsfall.26bfd4da-e13d-553c-bf76-da2178333c6e

SĂ„ ca. 7000 personer om Ă„ret i Sverige.

Det finns överhuvudtaget ingen brist pÄ forskning inom omrÄdet. Det inser man om man sÄ endast gör lite mÄttliga efterforskningar...
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Att det kommer krÀvas enorma mÀngder el för att kompensera för minskat fossilt anvÀndande Àr fakta och behöver inte ens diskuteras. Vi kommer runt 2040 behöva 2x dagens el.
Mja men det hÀnger ju mer pÄ hur det gÄr med de industrisatsningar i som Àr planerade. För att stÀlla om samtliga bilar till eldrift producerar vi redan tillrÀckligt med energi inom landet. Vi exporterade t.ex. 41TWh 2024 vilket skulle rÀcka med rÄge till att ersÀtta samtliga bilar som finns inom landet till el.
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
elbilarnas prissÀnkning jar absolut noll med svensk bonus att göra. Det handlar om prispress ledd av den kommunistiska kinesiska ledningen.
Mja. FörsÀljarna tar sÄ mycket betalt som de kan. Det gÀller alla produkter. Min analys Àr att elbilsbonusen gynnade slutkunden vÀldigt lite dÄ det mesta av förtjÀnsten hamnade hos bilhandlare/biltillverkare. NÀr den försvann behövdes prissÀnkningar för att hÄlla uppe volymerna. Det var oerhört tydligt nÀr det t.ex. kom massa "bonuserbjudande" strax efter subventionen försvann.

Sedan sker annan prispress parallellt, det förnekar jag inte. Men dÀr kÀnns det snarare som det Àr Tesla varit drivande. I alla fall initialt.
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Men du behövde inte leta efter en specifik plats som hade laddare, och sen flytta bilen IGEN efter 3 timmar.

Med skillnaden att man fÄr Äka och ladda den 4 gÄnger sÄ ofta pÄ vintern dÄ.
Varför mÄste man envist leta reda pÄ en lÄngsamladdare? HÀr i Linköping har Circle-K och OK/Q8 Àven snabbladdare sÄ man Äker till "macken" precis som med en ICE-bil. Du fÄr vÀnta 15-20min lÀngre men det Àr ocksÄ allt.

Hur ofta du fÄr Äka och ladda beror pÄ din körprofil. MÄnga som bor i lgh i innerstad bor ju dÀr dÀrför att man har nÀra till det mesta, inkl. arbetet, och dÀrmed kör man sÀllan nÄgon lÀngre strÀcka.
 
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
48 mil för en bil dom slÀpps mid 2025? Det blir kanske 15 mil pÄ vintern. Och den ska du betala +600k för?
Återigen. Det finns fler egenskaper med bilar Ă€n rĂ€ckvidd. För mig Ă€r det till och med jĂ€vligt sekundĂ€rt eller till och med helt ointressant om bilen kommer 30- eller 48mil. Jag har bara 42l tank i andrabilen och skulle inte bry mig nĂ€mnvĂ€rt om det sĂ„ skulle vara 25l tank...

Hur lĂ„ngt den kommer pĂ„ vintern beror nog pĂ„ vilken modell/batteristorlek du vĂ€ljer dĂ„ de har olika teknik LFP mot Litium-jon. Återigen, rĂ€tt ointressant för de flesta. MedelreslĂ€ngden med personbil i Sverige Ă€r 7,6km och det klarar alla elbilar som finns till försĂ€ljning.

PrismÀssigt sÄ finns det inget pris slÀppt Ànnu men jag har oerhört goda erfarenheter av Mazda sÄ jag skulle nog vara villig att betala en rund slant för en dylik jÀmfört med mÄnga andra mÀrken.
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det Àr vÀl som i den andra elbilstrÄden.

Kan man inte tÀnka sig att göra nÄgra Àndringar/avkall pÄ hur man kör bil sÄ Àr en elbil inte för dig idag.

Nu har vi haft elbil nÀstan ett Är, men vi kör inte heller snabbladdar-lÄngt speciellt ofta, och har inte upplevt elbilens begrÀnsningar som ett större problem utan tycker de Àr acceptabla och planerar runt dem.
Tror du har helt rÀtt, sjÀlv bytte jag tjÀnst och livsstil.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Vi lÀser ju att ca 25 mil Àr en rimlig rÀckvidd (pÄ vintern) sÄ rÀcker det dÄ att man skall lÀngre Àn sÄ, sedan har har man dagen efter om man bor pÄ hotell för lÄngt ifrÄn alla erbjuder en bokad laddplats. Bara i storstÀderna har jag lyckats med det och kan man inte boka kan man heller inte chansa. Dessutom kostade det hysteriskt mycket med dessa platser, ca 400kr + laddkostnaden om jag minns rÀtt jÀmfört med kanske 0-60kr utan laddplats.
Jag vet inte vad du brukar bo pĂ„ för hotell, men att det skulle kosta 400+el för en laddplats samtidigt som det Ă€r gratis har jag aldrig varit med om – lĂ„ngt ifrĂ„n. Ibland Ă€r alla platser gratis (men laddningen kostar), ibland kostar parkeringen nĂ„gra hundra per dygn.

Den skevhet du beskriver kÀnner jag inte alls igen, men jag spenderar iofs. bara max nÄgon natt i mÄnaden pÄ hotell dÀr jag har bil med mig.

Att man inte kan boka laddplats kÀnner jag dock igen, Àven om jag sÀllan eller aldrig Àr orolig för att det ska lösa sig.
P PHPersson skrev:
TyvÀrr var det min verklighet i nÄgra Är sÄ jag vet att det var sÄ det var för mig nÀr jag reste runt och jobbade. Som tur Àr sÄ insÄg jag att det inte fungerade sÄ nu reser jag inte lÀngre :).
Var det pga. elbil eller för att det var allmÀnt slitigt att resa runt? Jag gör nÄgon road trip nu och dÄ i jobbet, men inte ens varje Är över tid. Jag Àr tacksam att det inte Àr sÄ mycket mer Àn det Àr, oavsett bil.
P PHPersson skrev:
Vad tror du Àr rimligt under ett Är som en snitt över elbilar likt som du snittade 0,7 för en diesel?
Jag tror du Ă€r sĂ„dĂ€r 15–20 % för högt.
P PHPersson skrev:
Varför blir avgasbilen dyrare?
Sorry, lÀste fel. Fick för mig att du hade ett exempel med fler körda mil Àn jag rÀknade pÄ, men sÄ var det inte.
P PHPersson skrev:
Men för mig
 jag ville inte för den dĂ„liga maten och kunde inte eftersom jag ofta Ă„t lunch med kunder, vad skall jag sĂ€ga dĂ„? TyvĂ€rr ni fĂ„r Ă€ta lunch sjĂ€lva eftersom jag mĂ„ste till Max 7mil bort och ladda bilen. För mĂ„nga inkl. mig fungerade det inte sĂ„. Jag fick vackert stanna nĂ€r det passade bilen. Kaffekontot blev högt haha.
Min poÀng var att man sÀllan kör sÄ mÄnga mil per dag om man Àr ute pÄ vÀgarna och sÀljer, och att de dagar man ÀndÄ gör det Àr min erfarenhet att mÄnga ÀndÄ gÀrna bara trycker i sig nÄgot snabbt.

Har man ett förmiddagsmöte med lunch har man ju normalt inte inlett dagen med att köra 25 mil först, och har man det kan man relativt ofta sÀtta bilen pÄ laddning redan före mötet.

***

Men pÄ samma sÀtt som jag kan hitta möjligheter kan du förstÄs hitta problem. Jag har en kompis som reser mycket i jobbet och mÄnga Är alltid hade hunden med sig i bilen. Han har hittills inte kunnat tÀnka sig att skaffa elbil för att han tycker att det verkar för besvÀrligt. Men hitta tid för att rasta hunden gör han alltid, eftersom han tycker att det Àr vÀrt det.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.