130 529 läst · 2 621 svar
131k läst
2,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Men du satt ju med i ledningsgruppen? Varför fattade ni beslutet att bara ha bilar som inte passar era arbetsuppgifter? Du och dina kollegor i ledningsgruppen är ju ansvariga för situationen.Kentvirulent skrev:
Jag håller med i sak men i Kents fall tror jag att problemet ligger i att drivlinan är så dålig / under hans förväntningar att även småfel blir stora. Har den fungerat bra på vintern så tror jag inte de andra problemen vuxit lika stora.S Styrman_jansson skrev:Absolut. Det jag menar är inte att man kan förutse allt. Jag har köpt en bil som både vid provörkning, inläsning och grundlig genomgång verkade kanon. Efter 3år hade jag dock fått kosta på den nästan 50k i reparationer (förutom de 72k i reparation som gick på garanti) då verklig kvalité inte alls motsvarade upplevd.
Men för Kent så finns det ju absolut inget som funkar med bilen för honom och det känns rätt osannolikt att man skulle missa att precis allt inte passade om man åtminstone gjort en översiktlig koll på bilen innan.
Av de ledningsgrupper jag sett så är det ägaren eller VD som beslutar, de övriga kommer med synpunkter/idéer men själva beslutet är snarare diktatoriskt. Inga omröstningar eller liknande.S sprucetwig skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 286 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 078 inlägg
Är det så, och hur räknar man i så fall för att komma fram till det?Kentvirulent skrev:
Jag har en ID4 med ganska mycket lull-lull som är tre år och gått strax över 8.000 mil. Jag köpte den för 608.000 kr, listpris var 638.000 kr.
70.000 i subvention, så de facto betalade jag ca 550.000 kr.
Säg att drivmedelskostnaden är 5 kr/mil (högt räknat) så har vi 40.000 kr till, lägg på det en service och tre års skatt så kan vi säga att jag lagt 600.000 jämnt på den över tre år (plus försäkring).
Min bedömning är att den bilen idag är värd ca 350.000 kr och att den då alltså kostat mig ca 250.000 kr de här tre åren.
Det är mer än jag hade trott att det skulle bli, men hur står sig då motsvarande avgasbil mot det?
Dieseln har väl snittat på typ 20 kr sen dess, och vad drar en diesel som går mycket motorväg, 0,7? Låt oss räkna på det, alltså 14 kr/mil. Det blir 112.000 kr i bränsle. Sen ca 9.000 kr fordonsskatt per år, 28.000 totalt. Service för tre år och 8.000 mil, 10.000 kr?
Strax under 150.000 kr i driftkostnad.
Är värdeminskningen på en sådan bil under 100.000 kr? Jag är skeptisk.
Så även om jag kalkylerade fel i vad värdeminskningen skulle bli har jag svårt att tro att jag hade kommit undan nämnvärt mycket billigare med en dieselkälke. För att inte tala om att jag inte ville ha en.
Att jag skulle gjort en ”enorm förlust” jämfört med alternativet är definitivt inte sant.
Allvetare
· Östergötland
· 4 286 inlägg
Delvis. Jag behövde bil periodsvis men ställde undan den mellan gångerna.L lbgu skrev:Då var du antagligen så lyckligt lottad att du inte behövde ha bil. Men de flesta som har bil har det nog för att de anser sig behöva den även om det i många fall säkert beror på ren bekvämlighet då de t.ex. inte vill gå/cykla i ruskväder. Fast blir det för besvärligt att jaga parkeringsplats så kanske cykling i ösregn blir lockande som alternativ.
Som sagt problemet med bil när man bor i lgh i stan är större än laddares vara eller icke vara.
Ja någon måste ju avgöra om man inte kan enas. Men sitter man med i ledningsgruppen är man ju ansvarig och har betalt för det.L lbgu skrev:
Kan ju också vara den som skötte upphandlingen som inte riktigt kollade vad man köpte utan tog första bästa bilhandlare.
Något har ju iaf gått fel på kentas företag när man köper bilar som inte passar verksamheten. Vi får hoppas resten av företaget sköts bättre.
Problemet blir betydligt större med en elbil skulle jag säga. Inte nog med att man ska hitta någonstans att parkera bilen, man ska nu också antingen försöka hitta en parkeringsplats med laddmöjlighet eller så får man offra pengar och tid vid ett annat tillfälle och 'snabbladda' bilen.S Styrman_jansson skrev:
Låter lite som att du blandar ihop ledningsgruppen och styrelsen. I en styrelse kan du få betalt för att sitta. Ledningsgrupper är enligt min erfarenhet betydligt mer informellare. Ofta sitter olika anställda som är viktiga för företagets funktion med. T.ex. har jag varit med om att den systemansvarige suttit med just för sin kompetens inom IT. Men han har definitivt inte fått någon extralön utan de mötena har varit som vilka andra möten som helst. Och han skulle definitivt inte anse sig ansvarig för de beslut VDn fattade efter mötet eftersom VDn bestämde. Bara för att man kanske svarat på någon teknisk fråga från VDn blir man ju inte ansvarig för hur VDn bestämmer att göra.S sprucetwig skrev:
Vilka kostnader skapar de för fossila bränslen gentemot el för samhället?S Styrman_jansson skrev:Ja precis det är ett styrmedel för att få samhället i den riktning man vill ( bort från svartjobb) precis som man styr inköp av förmånsbilar till el eftersom man vill få bort fossilbilar.
Användning av fossila bränslen orsakar också stora kostnader för samhället.
Jo och i städer är det nog dit vi kommer komma förr eller senare. För oss som valt att bosätta oss utanför så kommer nog bilar fortfarande vara relevanta.
Det är sällan jag snabbladdar för så mycket som 8kr/kWh även om det förekommit. Jag tror hela principen med snabbladdning behöver och håller på att mogna mer. Många har inte något begrepp om vad kanske 8kr/kWh eller förbrukning i kWh innebär efter ett helt liv med fossila bränslen. I takt med att vi blir fler elförare(och laddplatser) så kommer också medveten/tillgängligheten öka och därmed pressen på bolag att hålla nere priset.
Jo det är helt naturligt att saker plockas bort när de inte behövs längre. Men jag tror inte att halveringen av förmånsvärdet kommer försvinna inom någon snar framtid. Och vem säger att det inte kommer något annat istället? Historisk har alltid någon typ av teknologi/Bränsle fått olika fördelar.
Nej men det är ju snarare en funktion av att äga bil och bo i lägenhet i allmänhet.
Då får man ju välja det minst usla och sedan acceptera läget tänker jag.
Bilar kommer alltid efterfrågas även i städerna så länge de inte förbjuds. Om man vill spara på miljön konsekvent kan man ju gott förbjuda bilar även för de som beslutat sig bo i tjottaheiti. Är ju deras val.
Hur ska bolagen kunna hålla nere priserna när efterfrågan på el de närmaste 20 åren kommer öka betydligt mer än utbudet?
Vem trodde elbilsbonusen för privatpersoner skulle totalslaktas? Vad har ersatt den menar du?
Det är en enorm skillnad på att bo i lägenhet om man har elbil eller fossil. Fossil parkerar man vartsomhelst utan problem. Ska man ladda elbil måste man först leta upp en laddplats, sen måste man ge sig ut igen och flytta bilen efter 3 timmar för det är max parkeringstid på laddplatsen. Otroligt omständligt. Laddar man inte hemma över natten måste man sitta och glo en massa tid på laddare dagtid.
Jag vet vad en ledningsgrupp är. Vanligtvis består ju ledningsgruppen av cheferna som är direkt under högsta chefen. Dessa har ju lön för att vara just chefer. Är man chef och med i ledningsgruppen förväntas man ju falla in i ledet och ställa sig bakom beslutet när det ska genomföras, går man runt och klagar på ledningsgruppens beslut för att man hade en annan åsikt blir man nog inte långvarig.L lbgu skrev:Låter lite som att du blandar ihop ledningsgruppen och styrelsen. I en styrelse kan du få betalt för att sitta. Ledningsgrupper är enligt min erfarenhet betydligt mer informellare. Ofta sitter olika anställda som är viktiga för företagets funktion med. T.ex. har jag varit med om att den systemansvarige suttit med just för sin kompetens inom IT. Men han har definitivt inte fått någon extralön utan de mötena har varit som vilka andra möten som helst. Och han skulle definitivt inte anse sig ansvarig för de beslut VDn fattade efter mötet eftersom VDn bestämde. Bara för att man kanske svarat på någon teknisk fråga från VDn blir man ju inte ansvarig för hur VDn bestämmer att göra.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 078 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 373 inlägg