A AndersS skrev:
Hum, var det inte bensinpriset som minskade efter årsskiftet? Och kör man lite kanske det ekonomiskt blir bättre med "billig" bensinbil än "dyr" elbil. Men det får framtiden utvisa hur det blir, 2025 är nu.
Beroende på hur lite man kör kanske det till och med är billigare att inte ha bil alls och hyra de få gånger man har behov. Det blir ju lite från fall till fall...

N najaden skrev:
Varför ska bensinen kosta 50kr litern..
Finns ju massor utav råvara..olja.
Sök på ETS2. Jag mindes dock fel. 40 kr/l har analytikerna gissat priset blir 2027-2028.

Det var Transportstyrelsen eller någon som sagt att priset måste vara 50 kr/l om vi ska nå klimatmålen.

S sjoelund skrev:
Det var Transportstyrelsen eller någon som sagt att priset måste vara 50 kr/l om vi ska nå klimatmålen.
Det är en siffra jag hört för länge sedan, säker 10-15år sedan, om inte mer.
Undrar om den inte skulle behöva revideras idag 🤔

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Sök på ETS2. Jag mindes dock fel. 40 kr/l har analytikerna gissat priset blir 2027-2028.

Nu TROR jag ju något helt annat..är ju ett fritt land att tycka och tro.
Tror inte att det är ekonomiskt genomförbart.
Man måste nog ha ett rejält tunnelseende om man är säker på att bensinpriset drar iväg dit.

Förvisso hänger lönerna med så kanske det går.

Eller så gör det att folk köper elbilar för det är så mycket billigare i drift.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är en siffra jag hört för länge sedan, säker 10-15år sedan, om inte mer.
Undrar om den inte skulle behöva revideras idag 🤔
Är man hängiven i en eller annan riktning, oftast med väldigt smalt perspektiv och speciellt med global påverkan, så överskatta/övertro på hur snabbt en förändring sker av infrastrukturpåverkande åtgärder.
Se även tråden om autonoma fordon och försäkringskostnad.

S sjoelund skrev:
Eller så gör det att folk köper elbilar för det är så mycket billigare i drift.
Nja...🤔

A AndersS skrev:
Är man hängiven i en eller annan riktning, oftast med väldigt smalt perspektiv och speciellt med global påverkan, så överskatta/övertro på hur snabbt en förändring sker av infrastrukturpåverkande åtgärder.
Se även tråden om autonoma fordon och försäkringskostnad.
Jag har druckit för lite kaffe idag för att förstå vad du försöker säga där.

Jag har druckit för lite kaffe idag för att förstå vad du försöker säga där.
Kortfatttat, det finns en övertro på att större förändring ska ske snabbt speciellt med global påverkan. Det tar sin tid och under den tidsperioden förändras förutsättningarna.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kortfatttat, det finns en övertro på att större förändring ska ske snabbt speciellt med global påverkan. Det tar sin tid och under den tidsperioden förändras förutsättningarna.
Och hur relaterar detta till mitt inlägg?

Och hur relaterar detta till mitt inlägg?
Du skrev "Det är en siffra jag hört för länge sedan, säker 10-15år sedan, om inte mer."

A AndersS skrev:
Du skrev "Det är en siffra jag hört för länge sedan, säker 10-15år sedan, om inte mer."
Ja, jag frågade hur det relaterade till mitt inlägg, inte vad jag skrev i mitt inlägg.

Ja, jag frågade hur det relaterade till mitt inlägg, inte vad jag skrev i mitt inlägg.
Då tar jag det ännu kortare. Saker tar längre tid att förändra och förutsättningar förändras över tiden.
Drick lite kaffe till och läs mina tidigare inlägg.

• Haha
TommyC
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Då tar jag det ännu kortare. Saker tar längre tid att förändra och förutsättningar förändras över tiden.
Drick lite kaffe till och läs mina tidigare inlägg.
No shit, 50kr/l var nått som gällde då, att den siffran inte behöver stämma idag var ju det jag skrev.

Förstår fortfarande inte vad poängen med ditt första inlägg var, och är inte säker på mer kaffe kommer hjälpa.

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Javisst är det inte svart/vitt. Men i inlägg jag citerade så klagas t.ex. på inredningen. Den torde inte vara så svår att kika på innan man skriver på pappret, eller vad säger du?
Om det är estetiskt håller jag med dig helt, tom på biler borde man kunna få en indikation. Är det däremot HMI, funktioner, missljud eller saker som går sönder är det svårare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.