S Styrman_jansson skrev:
Andra i tråden verkar komma längre så din sträcka ter sig högst anekdotisk och jag skulle nog våga påstå att det finns fog för att du inte är helt objektiv ;)

Det är möjligt. Men är det då jämförbara bilar med jämförbar utrustning? De Sportage jag hittar med samma utrustning ligger strax under 500k men då har jag bara gjort en snabbkoll så det är mycket möjligt att du har rätt.

Det är inte en så enkel jämförelse som du ger sken av. Det skiljer t.ex. ca. 10k om året i skatt mellan Skodan och KIAn. Så för att få ett exakt svar på TCO så bör man nog dyka lite djupare. Är det någon form av förmånsbil det rör sig om så är KIAn körd direkt. Det blir svindyrt med ICE-bilar.

Sedan är ju börsen alltid förenat med risk....

Själv så kostar mig min elbil ca. 6500kr/månad inkl. allt vilket är ungefär samma kostnad(inkl. värdeminskning och reparationer) som min 8år gamla ICE-bil kostade mig i månaden över de 3år jag ägde den.

Man gör alltid en enorm förlust om man köper en ny bil och säljer efter 2-3år. Det är liksom ingen nyhet.
Sedan beror det väldigt mycket på vilken bilmodell det rör sig om. En Tesla M3 t.ex. verkar ligga runt 350-400k beg. för en 3 år gammal bil. Nypris runt 550k. Det är ett värdetapp om 30% över 3 år vilket är rätt normalt eller till och med lite bättre.

Sedan kommer ICE-bilars andrahandsvärde inom en överskådlig framtid störtdyka i takt med att både försäljning och var man får nyttja dem begränsas mer och mer. Det är bara svårt att förusäga precis när. Det om något är ju en påtaglig risk.

Ja detta behöver naturligtvis åtgärdas och lagstiftning är ju nu(2025) på plats att det måste finnas laddmöjlighet i flerbostadshus.
Ja vissa i tråden säger att deras bil kommer mkt längre än vad tillverkaren själv angett. Det är ju sådär trovärdighet på det.

Vet ej om de är jämförbara exakt. Men åker jag vännens Kia Sportage märker jag minimal skillnad mot den Skodan som också är en budgetbil (med kostar 600k ändå)

Förmånsbil håller jag helt med om, men det är ju för att skattebetalarna betalar halva bilen åt en. Sedan de fimpade privat miljöbilsbonus har inte försäljningen flugit direkt. Fordonskatten har du dock helt rätt i, den missade jag. Återigen så handlar det ju dock om statliga bestraffningar för att man ”väljer fel”.

Jag sålde precis min V60 Diesel för 20% mer än jag köpte den för 2023, kan man sälja en beggad elbil man köpte 2023 för 20% mer än då?

Hur hjälper det sista alla de som har lägenhetshus utan parkering till alla boende, eller markförutsättning för det, vilket lär vara en stor majoritet? Om en förening ens har parkering brukar de i regel ha typ 1 plats per 3 hushåll eller liknande.

Som jag sagt tidigare är det rätt obscent att man tar så mycket skattepengar för att enkom gynna de som bor i hus med privat laddning. Min Enyaq som förmånsbil är den i särklass billigaste bil jag haft tack vare skattepengarna
 
Redigerat:
S Styrman_jansson skrev:
En Tesla M3 t.ex. verkar ligga runt 350-400k beg. för en 3 år gammal bil. Nypris runt 550k
Du får en standard range för 230k (första träffen när jag sökte... Finns säkert ännu billigare)
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Du får en standard range för 230k (första träffen när jag sökte... Finns säkert ännu billigare)
Hittade direkt M3 4wd long range dragkrok för 260k. 4 år gammal.

Som kuriosa sålde jag alltså min V60 Diesel 2014 för över 200k.
 
Fairlane
Var letar ni bilar?
Wayne har inga så billiga bilar.
Jag funderar på ny bil så jag vill gärna veta var man ska leta.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Du får en standard range för 230k (första träffen när jag sökte... Finns säkert ännu billigare)
Jag begränsade årsmodellen till 2022 (3år gammal) samt milen till 6000mil (2000mil/år) för att få någon form av jämförbarhet. Absolut billigaste som jag hittar kostar då 358k.

Långmilare och äldre bilar är en annan sak.
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Hittade direkt M3 4wd long range dragkrok för 260k. 4 år gammal.

Som kuriosa sålde jag alltså min V60 Diesel 2014 för över 200k.
Som sagt så begränsade jag mig till 3år gamla bilar som gått max 6000mil för att få någon form av jämförbarhet.

Första V60 diesel från 2014 som jag fick se stod ute för 69 900:-. Hittade direkt ;)
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
4 av 110 V60 Diesel av den årgången går för 200k+, samtliga säljs av företag.
Låter som någon är kreativ med sifforna igen, eller så var det en unik bil.
 
  • Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Förmånsbil håller jag helt med om, men det är ju för att skattebetalarna betalar halva bilen åt en...
Det blir lite tokigt att säga att skattebetalarna betalar halva. Det gör de inte, det är inget bidrag. Dock halveras förmånsvärdet så du betalar mindre i skatt för den. Men det är fortfarande du som betalar.
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Hur hjälper det sista alla de som har lägenhetshus utan parkering till alla boende, eller markförutsättning för det, vilket lär vara en stor majoritet? Om en förening ens har parkering brukar de i regel ha typ 1 plats per 3 hushåll eller liknande.
Ja bor man i ett lägenhetshus utan parkering så kanske man inte ens har bil tänker jag. Man brukar ju vilja ha någonstans att ställa sin bil ;)
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Som jag sagt tidigare är det rätt obscent att man tar så mycket skattepengar för att enkom gynna de som bor i hus med privat laddning. Min Enyaq som förmånsbil är den i särklass billigaste bil jag haft tack vare skattepengarna
Man tar inga skattepengar alls. Pengar måste först betalas in för att det ska vara skattepengar. Och halveringen av förmånsvärdet gäller för alla, oavsett om de kan ladda privat eller inte.

För övrigt kul att du upplever något positivt med din Skoda!
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
4 av 110 V60 Diesel av den årgången går för 200k+, samtliga säljs av företag.
Låter som någon är kreativ med sifforna igen, eller så var det en unik bil.
Den hade bara gått 8k mil och var premiumutrustad med skinnklädsel osv.

Bilfirmorna ringde ned mig med erbjudanden. Som sagt fick jag betydligt mer än jag gav 2023
 
S Styrman_jansson skrev:
Det blir lite tokigt att säga att skattebetalarna betalar halva. Det gör de inte, det är inget bidrag. Dock halveras förmånsvärdet så du betalar mindre i skatt för den. Men det är fortfarande du som betalar.

Ja bor man i ett lägenhetshus utan parkering så kanske man inte ens har bil tänker jag. Man brukar ju vilja ha någonstans att ställa sin bil ;)

Man tar inga skattepengar alls. Pengar måste först betalas in för att det ska vara skattepengar. Och halveringen av förmånsvärdet gäller för alla, oavsett om de kan ladda privat eller inte.

För övrigt kul att du upplever något positivt med din Skoda!
Jo absolut, men det är en subvention oavsett. Eftersom folk knappast köper fler bilar än tidigare så blir det ett inkomstbortfall. Pengar som annars kommit staten tillhanda. Inkomstbortfallet kommer med 100% säkerhet kompenseras annorstädes, tex genom ökad elskatt. Så gemene man behöver tex betala mer för sin el för att jag och några till ska få köra bil billigare än någonsin.

Miljöbilsbonusen var väl ändå rena skattepengar.

Vart tror du alla som bor i städerna ställer sina bilar? På gatan. Alla jag känner i Sthlms innerstad har bil, få garage.

Det sista är ju dock inget kopplat till Skodan utan subventionerna. Skodan finns nog inget positivt med. Den, i inköpsvärde, dyraste bilen jag haft. Och den i särklass sjaskigaste invändigt
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Den hade bara gått 8k mil och var premiumutrustad med skinnklädsel osv.

Bilfirmorna ringde ned mig med erbjudanden. Som sagt fick jag betydligt mer än jag gav 2023
Nu kan jag inte Volvos utrustningsnivåer, men den dyraste diesel V60n på blocket verkar likna din.
Den går på 225k och säljs av Riddermark.

Så skulle din bil ut på Blocket skulle det i så fall med bilhandlarens påslag med råge vara den dyraste där (Sålde en bil som inbyte till Riddermark för 190k, de plockade bort vinterhjulen och la på 25k).

Så visst, det är inte omöjligt att du fått det du säger.

Sen är det vanskligt att dra på för stora växlar på prisutvecklingen, mellan enstaka år då politik och konjunkturläget ändrar förutsättningarna. Ett annat år kan det vara precis tvärt om.

Sen undrar jag varför du sålde Dieseln om nu Enyaqen är så usel
🙄
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Det är bara att vänta ett par år tills bensinen kostar 50 kr/l så kommer begagnade elbilar vara dyra och fossiler billiga.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Var letar ni bilar?
Wayne har inga så billiga bilar.
Jag funderar på ny bil så jag vill gärna veta var man ska leta.
För egen del hittade jag senaste bilen på Blocket.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det är bara att vänta ett par år tills bensinen kostar 50 kr/l så kommer begagnade elbilar vara dyra och fossiler billiga.
Vi hade ju en period när du kunde sälja din rent nya elbil och få mer betalt.

Fram tills för lite mer än ett år sedan fick man rätt bra betalt för sin begagnade elbil.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Fram tills för lite mer än ett år sedan fick man rätt bra betalt för sin begagnade elbil.
Precis. Men så annonserade regeringen att Sverige ska ha EUs lägsta bensinskatt... Och den låga skatten kommer inte hjälpa när man ska betala för CO2
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.