Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Enyaqen är ju en kass bil överlag och ID4 snäppet sämre (bara att läsa alla recensioner som fanns då, Enyaqen fick bättre betyg än ID4 i alla).
De är ju i smådetaljer de skiljer, men en detalj som är lite större och skulle kunnat varit viktig för dig är just laddeffekt.
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Hoppas du inte lagt 600-700k. Galet mycket pengar för en sådan dålig bil.
Jag köpte inte bilen ny 😉
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Är du ”nöjd” med att ladda i snigelfarten 120 kw? Tja skönt att ha låga krav antar jag.
Jag kollade upp vad jag köpte innan, med hur vi kör är det inget större problem.
Körde 65mil enkel väg i somras med den, fullpackad bil och hela familjen. Gick bra.
För mig var det inte värt 100-200k extra för att kunna ladda lite snabbare.
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
120kw kom jag också upp i två gånger med ID7 av 4 försök. Men aldrig i närheten av utlovade 200kw
Jadu, med din tekniska otur förvånar det mig inte alls.

(Och jasså 200kW, var det inte 300kW nyss?)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Får ge lite positiva bilder av min upplevelse med Skoda Enyaq. Ingen färsk laddbild från snabbladdare. Men det är inte ofta jag laddar så trots ca 5000 mil per år. Mycket handlar nog om körstil. Mig passar elbil utmärkt.
Instrumentbräda i Skoda Enyaq visar batteriladdning, 71 km räckvidd och 11% batteri kvar. Laddar 19 km per minut med 141 kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital instrumentpanel i Skoda Enyaq som visar hastighet, batterinivå, körsträcka och temperatur, -18°C, vid 100 km/h och 95% batteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rabbithole och 4 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Jag kommer knappt 20 mil med Skodan på Eco, tantkörning i 100 på 120 väg i -10 grader. Om du dessuton drar på 23 grader, 140 km/t och har fullastat skulle jag tippa att den tar sig 15-16 mil
Det verkar som sagt konstigt. Jag kommer ganska exakt 15mil med det lilla 50kWhs batteriet jag har i Berlingon när jag kör motorväg i -10C. Det verkar konstigt att Skodan inte kommer längre med så mycket större batteri. Det måste vara något mer som skiljer i körsätt eller annat.

Sedan får man ju skilja på räckvidd och hur långt man kör. Man kör ju inte till 0 utan vill ha lite marginal. Har jag 20 mil räckvidd enligt bilen kör jag ju kanske ner till 10-20% innan jag laddar d.v.s. runt 15mil mellan laddningarna.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är ingen stockholmare som kan hålla 140 till åre....
Nu var det hypotetiskt.

Kollegan försökte sig på att köra till sitt föräldrahem i Piteå med Enyaq. Det kommer han aldrig mer försöka sig på. Tog typ 3-4 timmar längre än med hans V90.
 
Vill också bidra med lite mer nyanserad fakta. Snabbladdade min Enyaq i söndags, var kring -11, tyvärr kom det en annan bil å pluggade in i samma stolpe 14:05 så vart en tydlig dipp/begränsning då (men det är ju inte Enyaqens fel)
 
  • Graf över laddningsdata visar effekt och batterinivå över tid. Snabbladdning sjunker vid 14:05 när en annan bil ansluter samma stolpe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja det är ju inget nytt att en elbil som är mycket effektivare än en bensin/diesel påverkas procentuellt mer av väder och vind. Det är fullt naturligt.

Sen är det som sagt ett val om man kan acceptera det eller inte. Du är uppenbart inte mottaglig för förändringar så elbil är inget för dig.

Det sjunker för varje gång...

En fråga: tror du en fullastat bil drar mycket mer än en tom bil i konstant fart?

En vecka? Märker du inte själv hur du förstorar allt som du uppfattar som dåligt?

Du har erfaren av en elbil som är dåligt specad (du vet inte ens hur den är specificerad) och drar från det slutsatsen att alla elbilar är dåliga.
Jag har erfarenhet av en Volvo XC60 som var skit, massor med problem hela tiden. Det var en diesel. Ska jag dra slutsatsen att alla Volvobilar är skit, att alla bilar är skit, att alla dieselbilar är skit?

Gör dig, absolut. För någon annan, garanterat inte.
Om man sänker farten från 140 km/h till 110 km/h så kommer man troligen fram snabbare för man behöver färre stopp. Om man laddar till 80 istället för 100 så kommer man förmodligen fram snabbare för laddningen är så mycket snabbare.

Elbil är helt klart fel för dig, svårare än så är det inte
Jag har aldrig testat att ligga fullastad i 140 på mv i -10 grader. Det jag har provat är att ligga fullastad i några minusgrader i 100 och då pallrar sig enyaqen knappt över 20 mil. 15-16 mil är en rimlig uppskattning mao
 
Fairlane
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Nu var det hypotetiskt.

Kollegan försökte sig på att köra till sitt föräldrahem i Piteå med Enyaq. Det kommer han aldrig mer försöka sig på. Tog typ 3-4 timmar längre än med hans V90.
Stockholm - Åre 60 mil,
Stockholm - Piteå 85 mil

Stockholm - Åre tar enligt uppgift 2 dygn, så man tar sig väl 30 mil om dagen. Stockholm - Piteå borde då ta 3 dygn med Skodan och 2 dygn 20 timmar med Volvo V90.

Känns som att någon kanske inte helt håller sig till sanningen?
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Det verkar som sagt konstigt. Jag kommer ganska exakt 15mil med det lilla 50kWhs batteriet jag har i Berlingon när jag kör motorväg i -10C. Det verkar konstigt att Skodan inte kommer längre med så mycket större batteri. Det måste vara något mer som skiljer i körsätt eller annat.

Sedan får man ju skilja på räckvidd och hur långt man kör. Man kör ju inte till 0 utan vill ha lite marginal. Har jag 20 mil räckvidd enligt bilen kör jag ju kanske ner till 10-20% innan jag laddar d.v.s. runt 15mil mellan laddningarna.
Ja man är ju 10 gånger mer nervig att gå lågt på batteri än bensin. Bensinmackar vet man finns överallt vilket snabbladdare knappast gör, åtminstone inte lediga.

Att köra elbil kräver en massa planering, det är lite som art börja åka kommunalt igen där man måste planera avgångar och byten. Att slippa allt sådant är för mig halva poängen med att ens ha en bil.
 
Fairlane
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Jag har aldrig testat att ligga fullastad i 140 på mv i -10 grader. Det jag har provat är att ligga fullastad i några minusgrader i 100 och då pallrar sig enyaqen knappt över 20 mil. 15-16 mil är en rimlig uppskattning mao
Fullastad eller tom är försumbart när man väl är uppe i fart. Mina vänner kör 28-30 mil när du gör 20, men en likadan bil. Något är fel med din bil eller så kör du med anliggande bromsar eller liknande.

Att utifrån det döma ut alla elbilar, oavsett märke och specifikation är ju galet.

Som sagt elbil passar inte för dig. Man måste ha lite flexibilitet och inte vara fast i hur man alltid gjort för att köra elbil och den delen är ju rätt tydlig att du saknar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Ja man är ju 10 gånger mer nervig att gå lågt på batteri än bensin. Bensinmackar vet man finns överallt vilket snabbladdare knappast gör, åtminstone inte lediga.
Mja, jag är normalt lite nervig av mig men åker jag längs lite större vägar så kollar jag sällan i förväg utan kikar på GPS:n när man kommer ner emot 30%. Ska jag ut i "bushen" så brukar jag kolla i förväg.

Sedan håller jag med om att det är mer ofta strul med laddare än med pumpar, men detta har förbättras avsevärt under de 4åren som jag kört elbil och det ser inte ut att avstanna.
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Att köra elbil kräver en massa planering, det är lite som art börja åka kommunalt igen där man måste planera avgångar och byten. Att slippa allt sådant är för mig halva poängen med att ens ha en bil.
Hur mycket strul det bli beror ju mycket på vilket körmönster man har och vilken bil man valt. Behöver man maximal räckvidd vintertid på motorväg så får man ju se till att välja en bil med hyfsat stort batteri och hög laddeffekt.

För oss som oerhört sällan kör mer än 10-15 mil på en dag så krävs ingen extra planering (mer än att stoppa i laddaren hemma iband). Snarare är det smidigare då man slipper planera in extrakörningar till macken.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fullastad eller tom är försumbart när man väl är uppe i fart. Mina vänner kör 28-30 mil när du gör 20, men en likadan bil. Något är fel med din bil eller så kör du med anliggande bromsar eller liknande.

Att utifrån det döma ut alla elbilar, oavsett märke och specifikation är ju galet.

Som sagt elbil passar inte för dig. Man måste ha lite flexibilitet och inte vara fast i hur man alltid gjort för att köra elbil och den delen är ju rätt tydlig att du saknar.
Kör de 28-30 mil i -10 grader på MV i typ 110? Märkligt att det skiljer sig så mycket. Det är berydligt mer än vad Skoda själva anger att bilen ska klara. Skoda själva anger 26 mil fullastad på MV och vinter, och då tror jag knappast de räknar med -10. Mina två kollegor med Enyaqs har exakt samma erfarenheter som jag.

Jag har ju som sagt kört ID7 ”årets elbil 2024” i typ en vecka nu och den är marginellt bättre men har samma problem i grunden
 
S Styrman_jansson skrev:
Mja, jag är normalt lite nervig av mig men åker jag längs lite större vägar så kollar jag sällan i förväg utan kikar på GPS:n när man kommer ner emot 30%. Ska jag ut i "bushen" så brukar jag kolla i förväg.

Sedan håller jag med om att det är mer ofta strul med laddare än med pumpar, men detta har förbättras avsevärt under de 4åren som jag kört elbil och det ser inte ut att avstanna.

Hur mycket strul det bli beror ju mycket på vilket körmönster man har och vilken bil man valt. Behöver man maximal räckvidd vintertid på motorväg så får man ju se till att välja en bil med hyfsat stort batteri och hög laddeffekt.

För oss som oerhört sällan kör mer än 10-15 mil på en dag så krävs ingen extra planering (mer än att stoppa i laddaren hemma iband). Snarare är det smidigare då man slipper planera in extrakörningar till macken.
Nej det är ju rejält smärtfritt att aldrig åka annat än 3 tunnelbanehållplatser och man bor nära stationen och har destinationen lika nära heller.

Kan man ladda vid sitt hem och aldrig kör bilen längre än 10-15 mil är det inget större problem nej. Då är bara ”problemet” att man betalar hela 600k för en bil som inte direkt är bättre än en Kia Sportage för 400k.

Kan man inte ladda billigt hemma så är det fullständigt obegripligt varför man ska köpa Skodan
 
Fairlane
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Kör de 28-30 mil i -10 grader på MV i typ 110? Märkligt att det skiljer sig så mycket. Det är berydligt mer än vad Skoda själva anger att bilen ska klara. Skoda själva anger 26 mil fullastad på MV och vinter, och då tror jag knappast de räknar med -10. Mina två kollegor med Enyaqs har exakt samma erfarenheter som jag.
Det jag svarade på var "Det jag har provat är att ligga fullastad i några minusgrader i 100 och då pallrar sig enyaqen knappt över 20 mil.".

Några minusgrader tänkte jag inte var -10.
100 trodde jag inte var 110.

Jag borde lärt mig vid det här laget att du slarvar med siffor.
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Jag har ju som sagt kört ID7 ”årets elbil 2024” i typ en vecka nu och den är marginellt bättre men har samma problem i grunden
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det jag svarade på var "Det jag har provat är att ligga fullastad i några minusgrader i 100 och då pallrar sig enyaqen knappt över 20 mil.".

Några minusgrader tänkte jag inte var -10.
100 trodde jag inte var 110.

Jag borde lärt mig vid det här laget att du slarvar med siffor.
Med knappt så menar jag 22-23. Men du stannar ju också ett tag innan för det sista du vill ha är ett tomt batteri, och laddare vimlar det knappast av på svenska mv. Därav att du knappt ens kommer 20 mil under de förutsättningarna.

Skoda anger som sagt en lägre räckvidd än den dina vänner uppger för vinter och motorväg. Är ju rätt ovanligt att bilen går betydligt längre än vad tillverkaren uppger själv får man säga. Det brukar ju vara lägre
 
Attitudeswe
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Med knappt så menar jag 22-23. Men du stannar ju också ett tag innan för det sista du vill ha är ett tomt batteri, och laddare vimlar det knappast av på svenska mv. Därav att du knappt ens kommer 20 mil under de förutsättningarna.

Skoda anger som sagt en lägre räckvidd än den dina vänner uppger för vinter och motorväg. Är ju rätt ovanligt att bilen går betydligt längre än vad tillverkaren uppger själv får man säga. Det brukar ju vara lägre
Jag kör regelbundet 55mil sthml(norrtälje)-gbg med vår Enyaq. Behöver fylla batteriet en gång 5 till 90% vid nollgradigt. Det tar längre tid att äta hamburgaren än att ladda bilen.

Enda problemet är om det är kö till laddaren...

Fathållaren på +15km/h
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.