165 145 läst · 3 264 svar
165k läst
3,3k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 716 inlägg
De är ju i smådetaljer de skiljer, men en detalj som är lite större och skulle kunnat varit viktig för dig är just laddeffekt.Kentvirulent skrev:
Jag köpte inte bilen ny 😉Kentvirulent skrev:
Jag kollade upp vad jag köpte innan, med hur vi kör är det inget större problem.Kentvirulent skrev:
Körde 65mil enkel väg i somras med den, fullpackad bil och hela familjen. Gick bra.
För mig var det inte värt 100-200k extra för att kunna ladda lite snabbare.
Jadu, med din tekniska otur förvånar det mig inte alls.Kentvirulent skrev:
(Och jasså 200kW, var det inte 300kW nyss?)
Får ge lite positiva bilder av min upplevelse med Skoda Enyaq. Ingen färsk laddbild från snabbladdare. Men det är inte ofta jag laddar så trots ca 5000 mil per år. Mycket handlar nog om körstil. Mig passar elbil utmärkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Det verkar som sagt konstigt. Jag kommer ganska exakt 15mil med det lilla 50kWhs batteriet jag har i Berlingon när jag kör motorväg i -10C. Det verkar konstigt att Skodan inte kommer längre med så mycket större batteri. Det måste vara något mer som skiljer i körsätt eller annat.Kentvirulent skrev:
Sedan får man ju skilja på räckvidd och hur långt man kör. Man kör ju inte till 0 utan vill ha lite marginal. Har jag 20 mil räckvidd enligt bilen kör jag ju kanske ner till 10-20% innan jag laddar d.v.s. runt 15mil mellan laddningarna.
Vill också bidra med lite mer nyanserad fakta. Snabbladdade min Enyaq i söndags, var kring -11, tyvärr kom det en annan bil å pluggade in i samma stolpe 14:05 så vart en tydlig dipp/begränsning då (men det är ju inte Enyaqens fel)
Jag har aldrig testat att ligga fullastad i 140 på mv i -10 grader. Det jag har provat är att ligga fullastad i några minusgrader i 100 och då pallrar sig enyaqen knappt över 20 mil. 15-16 mil är en rimlig uppskattning maoFairlane skrev:Ja det är ju inget nytt att en elbil som är mycket effektivare än en bensin/diesel påverkas procentuellt mer av väder och vind. Det är fullt naturligt.
Sen är det som sagt ett val om man kan acceptera det eller inte. Du är uppenbart inte mottaglig för förändringar så elbil är inget för dig.
Det sjunker för varje gång...
En fråga: tror du en fullastat bil drar mycket mer än en tom bil i konstant fart?
En vecka? Märker du inte själv hur du förstorar allt som du uppfattar som dåligt?
Du har erfaren av en elbil som är dåligt specad (du vet inte ens hur den är specificerad) och drar från det slutsatsen att alla elbilar är dåliga.
Jag har erfarenhet av en Volvo XC60 som var skit, massor med problem hela tiden. Det var en diesel. Ska jag dra slutsatsen att alla Volvobilar är skit, att alla bilar är skit, att alla dieselbilar är skit?
Gör dig, absolut. För någon annan, garanterat inte.
Om man sänker farten från 140 km/h till 110 km/h så kommer man troligen fram snabbare för man behöver färre stopp. Om man laddar till 80 istället för 100 så kommer man förmodligen fram snabbare för laddningen är så mycket snabbare.
Elbil är helt klart fel för dig, svårare än så är det inte
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 339 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 339 inlägg
Stockholm - Åre 60 mil,Kentvirulent skrev:
Stockholm - Piteå 85 mil
Stockholm - Åre tar enligt uppgift 2 dygn, så man tar sig väl 30 mil om dagen. Stockholm - Piteå borde då ta 3 dygn med Skodan och 2 dygn 20 timmar med Volvo V90.
Känns som att någon kanske inte helt håller sig till sanningen?
Ja man är ju 10 gånger mer nervig att gå lågt på batteri än bensin. Bensinmackar vet man finns överallt vilket snabbladdare knappast gör, åtminstone inte lediga.S Styrman_jansson skrev:Det verkar som sagt konstigt. Jag kommer ganska exakt 15mil med det lilla 50kWhs batteriet jag har i Berlingon när jag kör motorväg i -10C. Det verkar konstigt att Skodan inte kommer längre med så mycket större batteri. Det måste vara något mer som skiljer i körsätt eller annat.
Sedan får man ju skilja på räckvidd och hur långt man kör. Man kör ju inte till 0 utan vill ha lite marginal. Har jag 20 mil räckvidd enligt bilen kör jag ju kanske ner till 10-20% innan jag laddar d.v.s. runt 15mil mellan laddningarna.
Att köra elbil kräver en massa planering, det är lite som art börja åka kommunalt igen där man måste planera avgångar och byten. Att slippa allt sådant är för mig halva poängen med att ens ha en bil.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 339 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 339 inlägg
Fullastad eller tom är försumbart när man väl är uppe i fart. Mina vänner kör 28-30 mil när du gör 20, men en likadan bil. Något är fel med din bil eller så kör du med anliggande bromsar eller liknande.Kentvirulent skrev:
Att utifrån det döma ut alla elbilar, oavsett märke och specifikation är ju galet.
Som sagt elbil passar inte för dig. Man måste ha lite flexibilitet och inte vara fast i hur man alltid gjort för att köra elbil och den delen är ju rätt tydlig att du saknar.
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Mja, jag är normalt lite nervig av mig men åker jag längs lite större vägar så kollar jag sällan i förväg utan kikar på GPS:n när man kommer ner emot 30%. Ska jag ut i "bushen" så brukar jag kolla i förväg.Kentvirulent skrev:
Sedan håller jag med om att det är mer ofta strul med laddare än med pumpar, men detta har förbättras avsevärt under de 4åren som jag kört elbil och det ser inte ut att avstanna.
Hur mycket strul det bli beror ju mycket på vilket körmönster man har och vilken bil man valt. Behöver man maximal räckvidd vintertid på motorväg så får man ju se till att välja en bil med hyfsat stort batteri och hög laddeffekt.Kentvirulent skrev:
För oss som oerhört sällan kör mer än 10-15 mil på en dag så krävs ingen extra planering (mer än att stoppa i laddaren hemma iband). Snarare är det smidigare då man slipper planera in extrakörningar till macken.
Kör de 28-30 mil i -10 grader på MV i typ 110? Märkligt att det skiljer sig så mycket. Det är berydligt mer än vad Skoda själva anger att bilen ska klara. Skoda själva anger 26 mil fullastad på MV och vinter, och då tror jag knappast de räknar med -10. Mina två kollegor med Enyaqs har exakt samma erfarenheter som jag.Fairlane skrev:Fullastad eller tom är försumbart när man väl är uppe i fart. Mina vänner kör 28-30 mil när du gör 20, men en likadan bil. Något är fel med din bil eller så kör du med anliggande bromsar eller liknande.
Att utifrån det döma ut alla elbilar, oavsett märke och specifikation är ju galet.
Som sagt elbil passar inte för dig. Man måste ha lite flexibilitet och inte vara fast i hur man alltid gjort för att köra elbil och den delen är ju rätt tydlig att du saknar.
Jag har ju som sagt kört ID7 ”årets elbil 2024” i typ en vecka nu och den är marginellt bättre men har samma problem i grunden
Nej det är ju rejält smärtfritt att aldrig åka annat än 3 tunnelbanehållplatser och man bor nära stationen och har destinationen lika nära heller.S Styrman_jansson skrev:Mja, jag är normalt lite nervig av mig men åker jag längs lite större vägar så kollar jag sällan i förväg utan kikar på GPS:n när man kommer ner emot 30%. Ska jag ut i "bushen" så brukar jag kolla i förväg.
Sedan håller jag med om att det är mer ofta strul med laddare än med pumpar, men detta har förbättras avsevärt under de 4åren som jag kört elbil och det ser inte ut att avstanna.
Hur mycket strul det bli beror ju mycket på vilket körmönster man har och vilken bil man valt. Behöver man maximal räckvidd vintertid på motorväg så får man ju se till att välja en bil med hyfsat stort batteri och hög laddeffekt.
För oss som oerhört sällan kör mer än 10-15 mil på en dag så krävs ingen extra planering (mer än att stoppa i laddaren hemma iband). Snarare är det smidigare då man slipper planera in extrakörningar till macken.
Kan man ladda vid sitt hem och aldrig kör bilen längre än 10-15 mil är det inget större problem nej. Då är bara ”problemet” att man betalar hela 600k för en bil som inte direkt är bättre än en Kia Sportage för 400k.
Kan man inte ladda billigt hemma så är det fullständigt obegripligt varför man ska köpa Skodan
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 339 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 339 inlägg
Det jag svarade på var "Det jag har provat är att ligga fullastad i några minusgrader i 100 och då pallrar sig enyaqen knappt över 20 mil.".Kentvirulent skrev:Kör de 28-30 mil i -10 grader på MV i typ 110? Märkligt att det skiljer sig så mycket. Det är berydligt mer än vad Skoda själva anger att bilen ska klara. Skoda själva anger 26 mil fullastad på MV och vinter, och då tror jag knappast de räknar med -10. Mina två kollegor med Enyaqs har exakt samma erfarenheter som jag.
Några minusgrader tänkte jag inte var -10.
100 trodde jag inte var 110.
Jag borde lärt mig vid det här laget att du slarvar med siffor.
Kentvirulent skrev:
Med knappt så menar jag 22-23. Men du stannar ju också ett tag innan för det sista du vill ha är ett tomt batteri, och laddare vimlar det knappast av på svenska mv. Därav att du knappt ens kommer 20 mil under de förutsättningarna.Fairlane skrev:
Skoda anger som sagt en lägre räckvidd än den dina vänner uppger för vinter och motorväg. Är ju rätt ovanligt att bilen går betydligt längre än vad tillverkaren uppger själv får man säga. Det brukar ju vara lägre
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 615 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 615 inlägg
Jag kör regelbundet 55mil sthml(norrtälje)-gbg med vår Enyaq. Behöver fylla batteriet en gång 5 till 90% vid nollgradigt. Det tar längre tid att äta hamburgaren än att ladda bilen.Kentvirulent skrev:Med knappt så menar jag 22-23. Men du stannar ju också ett tag innan för det sista du vill ha är ett tomt batteri, och laddare vimlar det knappast av på svenska mv. Därav att du knappt ens kommer 20 mil under de förutsättningarna.
Skoda anger som sagt en lägre räckvidd än den dina vänner uppger för vinter och motorväg. Är ju rätt ovanligt att bilen går betydligt längre än vad tillverkaren uppger själv får man säga. Det brukar ju vara lägre
Enda problemet är om det är kö till laddaren...
Fathållaren på +15km/h