125 498 läst · 2 516 svar
125k läst
2,5k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 562 inlägg
Du tyckte man skulle välja bort den snabbare laddaren, varför tror du man sätter den som tillval?P PHPersson skrev:
Givetvis är det inte en försumbar summa för tillverkaren, då hade de inkluderad den i bilens baspris.
Dessutom skrev jag "bortval", om du vill misstolka det och spela dum så visst, det lyckades du med...
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 731 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 731 inlägg
Behöver inte alls vara så, biltillverkare resonerar inte så. Prissättning görs till stor del efter kundnytta och inte tillverkningskostnad.13th Marine skrev:Du tyckte man skulle välja bort den snabbare laddaren, varför tror du man sätter den som tillval?
Givetvis är det inte en försumbar summa för tillverkaren, då hade de inkluderad den i bilens baspris.
Dessutom skrev jag "bortval", om du vill misstolka det och spela dum så visst, det lyckades du med...
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 562 inlägg
Precis, det är inte en försumbar vinst att lägga den som ett eget tillval, därför har man gjort det.F fsn skrev:
Men nu handlade diskussionen egentligen om att PHPersson tyckte att den skulle ligga med i bilen från början, så kunde man välja bort den om man vill sänka priset (en metod jag aldrig sett appliceras i någon form av "bygg din bil"-funktion).
Saken är den att du har ingen aning på hur biltillverkare fungerar märker jag. Ett exempel: Volvo hade ett tag semilackerade eller hellackade stötfångare. De som var hellackade är billigare att tillverka men kunderna fick ändå betala extra för hellacken. Ett mer modernt exempel... Tesla skickar inte med full autopilot trots att det är en försumbar extrakostnad för dem (mjukvara). Alltså: Biltillverkarna tar betalt när de kan inte för att det motiverar deras kostnad. Så även om den uppdaterade laddaren var gratis för Skoda skulle de fortfarande ta extra betalt för att få kunderna att betala lite extra på ett, enligt mig, fult sätt. Jag tycker också att det är just i detta fallet korkat av Skoda för risken är att de får många besvikna kunder som kanske aldrig ens vet om att tillvalet fanns eller iaf. inte förstod vad det innebar varken före eller efter köpet.13th Marine skrev:Du tyckte man skulle välja bort den snabbare laddaren, varför tror du man sätter den som tillval?
Jag tycker när det handlar om basfunktioner (som jag anser att snabbladda en elbil är) och säkerhetsfunktioner som tex. krockkuddar, autobroms etc.skall det ingå. Det handlar ju inte bara om första kunden utan även som beg riskerar följdfelet att fortsätta. Att inte ha CCS alls är såklart värre men även 50kW kan i praktiken bli 20kW på vintern och då är bilen, för det flesta, obrukbar för långresor i praktiken.13th Marine skrev:Precis, det är inte en försumbar vinst att lägga den som ett eget tillval, därför har man gjort det.
Men nu handlade diskussionen egentligen om att PHPersson tyckte att den skulle ligga med i bilen från början, så kunde man välja bort den om man vill sänka priset (en metod jag aldrig sett appliceras i någon form av "bygg din bil"-funktion).
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 562 inlägg
Du har ingen aning om vad jag har aning om märker jag, eller snarare så missförstod du mig.P PHPersson skrev:Saken är den att du har ingen aning på hur biltillverkare fungerar märker jag. Ett exempel: Volvo hade ett tag semilackerade eller hellackade stötfångare. De som var hellackade är billigare att tillverka men kunderna fick ändå betala extra för hellacken. Ett mer modernt exempel... Tesla skickar inte med full autopilot trots att det är en försumbar extrakostnad för dem (mjukvara). Alltså: Biltillverkarna tar betalt när de kan inte för att det motiverar deras kostnad. Så även om den uppdaterade laddaren var gratis för Skoda skulle de fortfarande ta extra betalt för att få kunderna att betala lite extra på ett, enligt mig, fult sätt. Jag tycker också att det är just i detta fallet korkat av Skoda för risken är att de får många besvikna kunder som kanske aldrig ens vet om att tillvalet fanns eller iaf. inte förstod vad det innebar varken före eller efter köpet.
De prissätter givetvis utifrån vad de tror de tjänar mest på.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 731 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 731 inlägg
Precis. Har lite exempel på elektriska stolar som var billigare än manuella men som ändå var dyrare för kunden. Sen packar biltillverkarna gärna ihop de där kostnadeffektiva tillbehören i nåt paket man känner att man nästan bara måste ha för 19000-39000 kr beroende på tillverkare och lämnar gärna 15% rabatt på paketet om man mot förmodan är ståndaktig och tackar nej.P PHPersson skrev:Saken är den att du har ingen aning på hur biltillverkare fungerar märker jag. Ett exempel: Volvo hade ett tag semilackerade eller hellackade stötfångare. De som var hellackade är billigare att tillverka men kunderna fick ändå betala extra för hellacken. Ett mer modernt exempel... Tesla skickar inte med full autopilot trots att det är en försumbar extrakostnad för dem (mjukvara). Alltså: Biltillverkarna tar betalt när de kan inte för att det motiverar deras kostnad. Så även om den uppdaterade laddaren var gratis för Skoda skulle de fortfarande ta extra betalt för att få kunderna att betala lite extra på ett, enligt mig, fult sätt. Jag tycker också att det är just i detta fallet korkat av Skoda för risken är att de får många besvikna kunder som kanske aldrig ens vet om att tillvalet fanns eller iaf. inte förstod vad det innebar varken före eller efter köpet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 562 inlägg
Fast det är vad du tycker är en basfunktion kanske inte är samma för alla?P PHPersson skrev:Jag tycker när det handlar om basfunktioner (som jag anser att snabbladda en elbil är) och säkerhetsfunktioner som tex. krockkuddar, autobroms etc.skall det ingå. Det handlar ju inte bara om första kunden utan även som beg riskerar följdfelet att fortsätta. Att inte ha CCS alls är såklart värre men även 50kW kan i praktiken bli 20kW på vintern och då är bilen, för det flesta, obrukbar för långresor i praktiken.
Många andra elbilar som är något år äldre än den generationen snabbladdade inte med mer än 50kW (exempelvis eGolf och jag tror även Leafen ligger i de trakterna).
Leafen lanserades väl exempelvis för CCS blev standarden till exempel?
Nu får jag erkänna att jag inte dykt i laddkurvorna för Enyaqen, men det är väl rimligt att anta att det är batteriet som sätter en sådan 20kW-begränsning, och då hjälper det inte med en 125kW-laddare.
Jag tänker mig att laddkurvan ser ut som den för 125kW men att man kapar allt över 50kW.
Sant men var skall man dra gränsen…13th Marine skrev:Fast det är vad du tycker är en basfunktion kanske inte är samma för alla?
Många andra elbilar som är något år äldre än den generationen snabbladdade inte med mer än 50kW (exempelvis eGolf och jag tror även Leafen ligger i de trakterna).
Leafen lanserades väl exempelvis för CCS blev standarden till exempel?
Nu får jag erkänna att jag inte dykt i laddkurvorna för Enyaqen, men det är väl rimligt att anta att det är batteriet som sätter en sådan 20kW-begränsning, och då hjälper det inte med en 125kW-laddare.
Jag tänker mig att laddkurvan ser ut som den för 125kW men att man kapar allt över 50kW.
Ja Leaf hade Chademo (50kW).
Håller med, eftersom DC laddningen görs externt borde de bara vara mjukvara som spärrar på 50kWz Om nu inte Skoda varit extra fula och ”simulerar” den lägre hastigheten som 50kW bilar har.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 562 inlägg
Ja jo, har kan man ju välja, men jag hade aldrig valt 50kW själv.P PHPersson skrev:
👍P PHPersson skrev:
Jag har tänkt mig att det är en annan hårdvara som möjliggör detta, men nu när du säger det behöver det ju inte vara så, man vet ju aldrig.P PHPersson skrev:
Ser ut att vara en 125kW-kurva man kapat vid 50kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag undrade detsamma och hittade den här.P PHPersson skrev:
Jag undrar verkligen vilken fördel de tyckt sig se hos wankelmotorn för den tillämpningen. Journalisten hade sett en förbrukning på 31,4 mpg vilket jag får till 0,91 liter milen. Och den får markant reducerad prestanda då batteriet är urladdat.
När jag tänker efter sitter ju all kraftelektroniken i DC-laddaren. Var skulle begränsningen sitta? Kabeln till laddporten? Någon kontaktor? Jag har inte tänkt på det förr. Men att samma batteri kan laddas olika fort från samma laddstation för att det sitter annan hårdvara emellan verkar lite underligt. Det kan knappast vara några dyra delar.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 562 inlägg
Bra fråga.A Avemo skrev:När jag tänker efter sitter ju all kraftelektroniken i DC-laddaren. Var skulle begränsningen sitta? Kabeln till laddporten? Någon kontaktor? Jag har inte tänkt på det förr. Men att samma batteri kan laddas olika fort från samma laddstation för att det sitter annan hårdvara emellan verkar lite underligt. Det kan knappast vara några dyra delar.
Kan spontant tänka mig att allt som finns i vägen från laddaren till batteriet ska tåla det, kablage och eventuell säkerhetselektronik.
Men det kan som du säger också bara vara en mjukvarubegränsning, vilket skulle kännas ganska snålt av dem i så fall.