163 391 läst · 3 210 svar
163k läst
3,2k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 703 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 431 inlägg
Tja, nu är jag inte fordonsingenjör, men varför ska man gå omvägen via en mekanisk transmission? Det känns ologiskt.A Avemo skrev:Det blir samma sak med en elektrisk transmission. Förlusterna blir även där större än man vinner på att optimera motorns driftpunkt. En mångstegad växellåda kommer nära nog och har mindre förluster. Toyotas hybridsystem låter en del av effekten gå via mekanisk växel medan resten går elektriskt till hjulen. De har ju därmed lyckats få en transmission som är snålare än en normal mekanisk växellåda. Men så blir det oftast inte med en seriehybrid.
Omväg? Man får ut mekanisk energi från vevaxeln och vill ha ut mekanisk energi från hjulen. Så att gå via el är mer av en omväg än att göra det elektriskt.Dan_Johansson skrev:
Det snabba svaret är att man går via en mekanisk transmission därför att det ger en lägre bränsleförbrukning än att gå via el. Dieselelektriska lok är inte dieselelektriska för att det är effektivt utan för att det ger en bra reglerbarhet. Elmotorer är mycket effektiva i jämförelse med förbränningsmotorer. Men en mekanisk växellåda är ännu effektivare.
Nu pratade jag om diffen mellan Passat e-hybrid och ID7.S Styrman_jansson skrev:Absolut;
Kan säkert komma på något mer om jag funderar en stund till
- Mindre underhåll, service och reparationer-
- Billigare bränsle.
- Alltid fulltankad hemma
- Möjlighet att förvärma bilen även om den står inomhus (typ parkeringsgarage e.d.)
- Möjlighet att stå still med bilen med bara värmen igång var som helst.
- Max vridmoment från 0 varv
- Möjlighet att köra inom områden där fossilbilar kommer förbjuda
- Oerhört bättre verkningsgrad
- Inga avgaser
- Väldigt smidig att dra släp med ( men räckvidden förkortas naturligtvis)
- Möjlighet till frunk eller annan utrymmesoptimering.
Detta skiljer naturligtvis mellan olika märken man jag upplever generellt att det är bra info. Kika på t.ex. länken till Citroens hemsida som jag länkade till ovan. Där kan man mata in både temp, hastighet, AC eller ej m.m. och se hur räckvidden påverkas för alla deras elbilar. Se nedan för Skoda.
Skoda har ett verktyg för att räkna ut räckvidden vid olika förutsättningar;
[länk]
Med det sagt är detta säkert inget facit utan ska nog bara ge en indikation.
Nej det är samma glädjekalyler. Vad är ”vinter”? -15 grader eller +2 grader? Vad är motorväg? 90 eller 120 km/t.
Med en fossilbil är ju skillnaden försumbar medan för en elbil är 90km/h i +2 enorm mot 120km/h i -10
Du har ett Max-förmånsvärde och det gav inte möjlighet till några tillbehör DÅ. Idag får du väldigt mycket mer bil för samma pengar som 2023.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 703 inlägg
Du kunde valt en ID4 istället och fått 2.5ggr snabbare snabbladdning 😉Kentvirulent skrev:Nu pratade jag om diffen mellan Passat e-hybrid och ID7.
Nej det är samma glädjekalyler. Vad är ”vinter”? -15 grader eller +2 grader? Vad är motorväg? 90 eller 120 km/t.
Med en fossilbil är ju skillnaden försumbar medan för en elbil är 90km/h i +2 enorm mot 120km/h i -10
Du har ett Max-förmånsvärde och det gav inte möjlighet till några tillbehör DÅ. Idag får du väldigt mycket mer bil för samma pengar som 2023.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 703 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Ja vad är det som inte stämmer? Hybrider har ju t.ex. betydligt högre servicekostnader och är också för övrigt den biltyp med flest fel.Kentvirulent skrev:
Nu gör du dig lite dum också. Visst kunde Skoda haft lite mer inställningsmöjligheter (som t.ex. Citroen hade där man kunde stämma temperaturen i 5 gradersintervaller) men det är för att ge en indikation. Den stämmer förövrigt nästan på milen med min bil.Kentvirulent skrev:
Jag får dock en räckvidd på 25mil när jag matar in Vinter, Motorväg, Sport (för det måste väl att blåsa i 140km/h räknas som), full bil och 23 grader i kupén i Skodas kalkylator. Är det så långt ifrån dina erfarenheter?
Ja och det framgår ju väldigt tydligt i kalkylatorn som Skoda har när det skiljer typ 7mil mellan "Landsväg" och "Motorväg".Kentvirulent skrev:
Nya Mazda mx-30 är väl också en hybrid med range extender. Dessutom med wankel-motor för att göra det lite extra spännande att äga den länge.P PHPersson skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 703 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 818 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 818 inlägg
Ja. MX-30 R-EV har ett litet 18kWh batteri och range extender. Känns som en lätt desperat uppdatering då originalet inte direkt är en kioskvältare. Det den i första hand har emot sig är deras envetna motstånd att stoppa i ett ordentligt batteri. Lite synd, det är en ytterst väl ihopskruvad liten bil med bra komfort om man kan acceptera de felhända bakdörrarna. MX-30 elbilar med få mil från 2020-2022 säljs löjligt billigt nu, kan vara ett kostnadseffektivt jobbpendlarbil. Har väl en realistisk räckvidd på 18-20mil sommartid och runt 15-16 mil en mild vinter.S sprucetwig skrev: