13th Marine 13th Marine skrev:
Blir bilen billigare då?
Oftast inte. Men du ville ha ett exempel.
 
P PHPersson skrev:
Oftast inte. Men du ville ha ett exempel.
Rätt dåligt exempel om man jämför med en snabbladdningsmodul för 10kkr.

Då gör man bilen 10kkr billigare och har modulen som tillval.
 
A Avemo skrev:
Det blir samma sak med en elektrisk transmission. Förlusterna blir även där större än man vinner på att optimera motorns driftpunkt. En mångstegad växellåda kommer nära nog och har mindre förluster. Toyotas hybridsystem låter en del av effekten gå via mekanisk växel medan resten går elektriskt till hjulen. De har ju därmed lyckats få en transmission som är snålare än en normal mekanisk växellåda. Men så blir det oftast inte med en seriehybrid.
Tja, nu är jag inte fordonsingenjör, men varför ska man gå omvägen via en mekanisk transmission? Det känns ologiskt.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, nu är jag inte fordonsingenjör, men varför ska man gå omvägen via en mekanisk transmission? Det känns ologiskt.
Omväg? Man får ut mekanisk energi från vevaxeln och vill ha ut mekanisk energi från hjulen. Så att gå via el är mer av en omväg än att göra det elektriskt.

Det snabba svaret är att man går via en mekanisk transmission därför att det ger en lägre bränsleförbrukning än att gå via el. Dieselelektriska lok är inte dieselelektriska för att det är effektivt utan för att det ger en bra reglerbarhet. Elmotorer är mycket effektiva i jämförelse med förbränningsmotorer. Men en mekanisk växellåda är ännu effektivare.
 
S Styrman_jansson skrev:
Absolut;
  • Mindre underhåll, service och reparationer-
  • Billigare bränsle.
  • Alltid fulltankad hemma
  • Möjlighet att förvärma bilen även om den står inomhus (typ parkeringsgarage e.d.)
  • Möjlighet att stå still med bilen med bara värmen igång var som helst.
  • Max vridmoment från 0 varv
  • Möjlighet att köra inom områden där fossilbilar kommer förbjuda
  • Oerhört bättre verkningsgrad
  • Inga avgaser
  • Väldigt smidig att dra släp med ( men räckvidden förkortas naturligtvis)
  • Möjlighet till frunk eller annan utrymmesoptimering.
Kan säkert komma på något mer om jag funderar en stund till ;)

Detta skiljer naturligtvis mellan olika märken man jag upplever generellt att det är bra info. Kika på t.ex. länken till Citroens hemsida som jag länkade till ovan. Där kan man mata in både temp, hastighet, AC eller ej m.m. och se hur räckvidden påverkas för alla deras elbilar. Se nedan för Skoda.

Skoda har ett verktyg för att räkna ut räckvidden vid olika förutsättningar;
[länk]

Med det sagt är detta säkert inget facit utan ska nog bara ge en indikation.
Nu pratade jag om diffen mellan Passat e-hybrid och ID7.

Nej det är samma glädjekalyler. Vad är ”vinter”? -15 grader eller +2 grader? Vad är motorväg? 90 eller 120 km/t.

Med en fossilbil är ju skillnaden försumbar medan för en elbil är 90km/h i +2 enorm mot 120km/h i -10
13th Marine 13th Marine skrev:
Så någon på företaget hade valt bort det.
Och du kollade inte upp ordentligt vad du valde mellan?
Du har ett Max-förmånsvärde och det gav inte möjlighet till några tillbehör DÅ. Idag får du väldigt mycket mer bil för samma pengar som 2023.
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Nu pratade jag om diffen mellan Passat e-hybrid och ID7.

Nej det är samma glädjekalyler. Vad är ”vinter”? -15 grader eller +2 grader? Vad är motorväg? 90 eller 120 km/t.

Med en fossilbil är ju skillnaden försumbar medan för en elbil är 90km/h i +2 enorm mot 120km/h i -10

Du har ett Max-förmånsvärde och det gav inte möjlighet till några tillbehör DÅ. Idag får du väldigt mycket mer bil för samma pengar som 2023.
Du kunde valt en ID4 istället och fått 2.5ggr snabbare snabbladdning 😉
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Rätt dåligt exempel om man jämför med en snabbladdningsmodul för 10kkr.

Då gör man bilen 10kkr billigare och har modulen som tillval.
Det får du tycka men det är ett exempel på ett bortval som du aldrig hade hört talas om och eftersom du frågade så svarade jag :).
 
P PHPersson skrev:
Det får du tycka men det är ett exempel på ett bortval som du aldrig hade hört talas om och eftersom du frågade så svarade jag :).
Givetvis har jag hört talas om att man kan ta bort emblem.
Men jag har aldrig hört att jag kan välja bort saker för att få bilen billigare...
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Nu pratade jag om diffen mellan Passat e-hybrid och ID7.
Ja vad är det som inte stämmer? Hybrider har ju t.ex. betydligt högre servicekostnader och är också för övrigt den biltyp med flest fel.
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Nej det är samma glädjekalyler. Vad är ”vinter”? -15 grader eller +2 grader? Vad är motorväg? 90 eller 120 km/t.
Nu gör du dig lite dum också. Visst kunde Skoda haft lite mer inställningsmöjligheter (som t.ex. Citroen hade där man kunde stämma temperaturen i 5 gradersintervaller) men det är för att ge en indikation. Den stämmer förövrigt nästan på milen med min bil.

Jag får dock en räckvidd på 25mil när jag matar in Vinter, Motorväg, Sport (för det måste väl att blåsa i 140km/h räknas som), full bil och 23 grader i kupén i Skodas kalkylator. Är det så långt ifrån dina erfarenheter?
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Med en fossilbil är ju skillnaden försumbar medan för en elbil är 90km/h i +2 enorm mot 120km/h i -10
Ja och det framgår ju väldigt tydligt i kalkylatorn som Skoda har när det skiljer typ 7mil mellan "Landsväg" och "Motorväg".
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Finns / fanns:
BMW i3
En skåpbil som jag inte minns namnet på.
Mitsubishi

Volvo kommer med en tydligen i år.

Sedan kan man titta på Toyota, deras första hade en hybridlösning där båda motorerna kopplades ihop.

Men utbudet är skralt.
Nya Mazda mx-30 är väl också en hybrid med range extender. Dessutom med wankel-motor för att göra det lite extra spännande att äga den länge.
 
  • Gilla
PHPersson och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Det är inte helt rimligt för konsumenten att anta att bilen ska gå under 30 mil när den marknadsförs med ”räckvidd 71 mil”
Snittade du även de specade 0,45 med XC60n eller låg du närmare 0,9? 😝
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Givetvis har jag hört talas om att man kan ta bort emblem.
Men jag har aldrig hört att jag kan välja bort saker för att få bilen billigare...
Då skrev du fel innan, men då förstår jag.
 
P PHPersson skrev:
Då skrev du fel innan, men då förstår jag.
Jag trodde du förstod utifrån sammanhanget, men uppenbarligen gjorde du inte det...
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
F
S sprucetwig skrev:
Nya Mazda mx-30 är väl också en hybrid med range extender. Dessutom med wankel-motor för att göra det lite extra spännande att äga den länge.
Ja. MX-30 R-EV har ett litet 18kWh batteri och range extender. Känns som en lätt desperat uppdatering då originalet inte direkt är en kioskvältare. Det den i första hand har emot sig är deras envetna motstånd att stoppa i ett ordentligt batteri. Lite synd, det är en ytterst väl ihopskruvad liten bil med bra komfort om man kan acceptera de felhända bakdörrarna. MX-30 elbilar med få mil från 2020-2022 säljs löjligt billigt nu, kan vara ett kostnadseffektivt jobbpendlarbil. Har väl en realistisk räckvidd på 18-20mil sommartid och runt 15-16 mil en mild vinter.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag trodde du förstod utifrån sammanhanget, men uppenbarligen gjorde du inte det...
I min värld är 10’ försumbart men eftersom alla tycker olika så svarade jag som sagt på det du skrev, la inte in någon egen tolkning som räknade med att du skrev fel :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.