194 863 läst · 3 411 svar
195k läst
3,4k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 358 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 358 inlägg
Den täcker ju en massa fel som man annars får låta vara eller betala för själv.L lbgu skrev:Hur värderar man nybilsgaranti? Lär ju skilja mellan olika bilmärken/modeller, men någon statistik borde ju finnas hur ofta den utnyttjas och vad den ger i pengar i snitt.
Är det 1%, 5% eller ännu fler som har nytta av den? Om man inte har en aning om det är det ju omöjligt att veta vad man ska värdera den till. Om säg 1% utnyttjar den efter 3 år och den ger 100k i snitt för de som utnyttjat den så borde garantin vara värd ca 1000 kr. Skulle 20% utnyttja den blir värdet ca. 20k.
De bytte inte allt, men kompressor, kondensor, torkfulter och rör i motorutrymmet. Det var ett trasigt rör som orsakat felet. Kompressorn i sig kostade 10.000. allt annat nån tusenlapp st. Sen arbete och felsökning. AC jobb verkar generellt vara dyrare än annat, när försäkringen betalar vill de nog heller inte ha backjobb. Hellre byta för mycket?T TommyC skrev:Något sådant har jag aldrig hört talas om. Jag har dock ingen djupare kunskap om AC. Den dyraste AC reparationen som jag har råkat ut för och hört talas om i bekantskapskretsen är byte av kompressor med tillhörande vacuumsugning och återfyllning av köldmedium. Jag betalade för detta ca 10 kSEK hos en specialiserad AC-firma men det är nästan 12 år sedan. Den ACn fungerar fortfarande bra. Det var aldrig tal om att byta allt i AC-systemet för att kompressorn hade havererat. Låter som en blåsning tycker jag.
Edit: jag misstänker att det finns något ovanligt fel med skuren kompressor som ställer till det ordenligt i hela AC-systemet enligt vad som nämns men att allt därmed skulle behöva bytas vore intressant att få verifierat.
Finns det någon privatperson som tjänar på att ha någon bil?returen skrev:
Allt kan gå sönder på vilken bil som helst och gör det också om man använder bilen tillräckligt länge. Bilar med högre inköpspris är dyrare att reparera än bilar med lägre pris. Det har inte så mycket med reparationskostnaden att göra utan beror mest på att den som har köpt en dyr bil har råd att betala mer för reparationerna.
Är det någon skillnad på AC i en batteribil jämför med i en bränslebil? Jag har ingen aning men gissar att det är samma konstruktion. Vissa (bränslebilar) är mer utsatta för läckage i kondensorn och slangar beroende på stenskott och korrosion som varierar beroende på detaljskillnader i utförandet.
Edit: Sommartid när det är vackert väder kan det vara ett rent nöje att köra bil (liksom MC) men större delen av året ser jag det som ett nödvändigt ont för att spara tid och möjliggöra transporter av varor.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 459 inlägg
Största skillnaden är att AC kompressorn drivs av en elmotor istället för rem och koppling.T TommyC skrev:Finns det någon privatperson som tjänar på att ha någon bil?
Allt kan gå sönder på vilken bil som helst och gör det också om man använder bilen tillräckligt länge. Bilar med högre inköpspris är dyrare att reparera än bilar med lägre pris. Det har inte så mycket med reparationskostnaden att göra utan beror mest på att den som har köpt en dyr bil har råd att betala mer för reparationerna.
Är det någon skillnad på AC i en batteribil jämför med i en bränslebil? Jag har ingen aning men gissar att det är samma konstruktion. Vissa (bränslebilar) är mer utsatta för läckage i kondensorn och slangar beroende på stenskott och korrosion som varierar beroende på detaljskillnader i utförandet.
Edit: Sommartid när det är vackert väder kan det vara ett rent nöje att köra bil (liksom MC) men större delen av året ser jag det som ett nödvändigt ont för att spara tid och möjliggöra transporter av varor.
Sen är en del av el bilarnas värmepumpar bättre anpassade till högre effekt vid värmekörning. Tesla har ju integrerat sitt AC/värmepump-kylsystem riktigt snyggt i sitt "super manifold"
nu är det ju batterbilssekten som säger att de tjänarT TommyC skrev:Finns det någon privatperson som tjänar på att ha någon bil?
Allt kan gå sönder på vilken bil som helst och gör det också om man använder bilen tillräckligt länge. Bilar med högre inköpspris är dyrare att reparera än bilar med lägre pris. Det har inte så mycket med reparationskostnaden att göra utan beror mest på att den som har köpt en dyr bil har råd att betala mer för reparationerna.
Är det någon skillnad på AC i en batteribil jämför med i en bränslebil? Jag har ingen aning men gissar att det är samma konstruktion. Vissa (bränslebilar) är mer utsatta för läckage i kondensorn och slangar beroende på stenskott och korrosion som varierar beroende på detaljskillnader i utförandet.
Edit: Sommartid när det är vackert väder kan det vara ett rent nöje att köra bil (liksom MC) men större delen av året ser jag det som ett nödvändigt ont för att spara tid och möjliggöra transporter av varor.
kylprocessen är självklart den samma
komponenterna skiljer givetvis bla elmotor drift av kompressor och att det brukar vara en sk värmepump
därmed även komponenternas placering vilken inte är generöst tilltagna
finns exempel på att man måste lyfta ur det mesta för att komma åt
Självklart, men det jag skrev om var ju om hur man ska värdera bortfallet av garantin.S sinuslinus skrev:
Det borde ju gå att få fram någon statistik på vad kunderna 'tjänat' på nybilsgarantin. Får man fram de siffrorna så har man ju ett hum om hur man ska värdera den. I fallet vi diskuterade så hade tydligen leasingfirman värderat den till 20 000 efter 3 år. Svårt att avgöra ifall det är en rimlig värdering ifall man inte har några siffror på vad som kan förväntas.