197 034 läst · 3 411 svar
197k läst
3,4k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Renoverare
· Ångermanland
· 93 inlägg
De flesta har ju helförsäkring på nyare bil med en maskinskadeförsäkring som ger en trygghet rätt långt upp i mil och år numera. Man har förvisso en självrisk men å andra sidan, hur ofta går en bil sönder? Jag har aldrig behövt utnyttja maskinskadan på 20 års bilägande.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 191 inlägg
Såna siffror är helt meningslösa utan att berätta vilken bil det är och var personen bor.
Jag betalar väl ca 7kkr om året för att helförsäkra vår "batteribil".
Jag betalar väl ca 7kkr om året för att helförsäkra vår "batteribil".
Öh, hur kan du ens tycka att det skulle vara motiverat att betala 47k om året för att försäkra en bil man köpt för 200k. Med lite enkel lågstadiematte inser man att det är en katastrofalt dålig investering. På ca. 4 år har du betalt hela inköpskostnaden i försäkringspremie.returen skrev:
Olika försäkringsbolag har olika premier och ibland sätter de en premie för att inte få de kunderna. Jag har flera gånger tittat på lite roligare äldre bensinbilar som de inte vill ha som kunder (40 000kr+) men ett annat bolag kan ta 15 000kr för samma bil. Så det finns även på elbilar med sina höga hästkrafter. Letar man efter det dyraste så är det enkelt att hitta skräcksiffror på många bilar.
Min nuvarande el-Audi kostar mig 650kr/månad för 2500mil/år, men det är bara halv då den är under 3 år.
Min nuvarande el-Audi kostar mig 650kr/månad för 2500mil/år, men det är bara halv då den är under 3 år.
Jag betalar 5950 kr/år hos LF, men det beror på var man bor, etc. För att jämföra... En Tesla M3 2021 som har 4 års garanti (som gått ut) vill de ha 14750 kr/år för att helförsäkra. Så visst har det ett värde att serva bilen så man har kvar garantin.A Achren57 skrev:
Edit: halvförsäkrad var Teslan väldigt mycket billigare...
Köra privat skrotbil i tjänsten är ganska förmånligt speciellt nu när sossepriserna är borta 😎T TommyC skrev:Finns det någon privatperson som tjänar på att ha någon bil?
Allt kan gå sönder på vilken bil som helst och gör det också om man använder bilen tillräckligt länge. Bilar med högre inköpspris är dyrare att reparera än bilar med lägre pris. Det har inte så mycket med reparationskostnaden att göra utan beror mest på att den som har köpt en dyr bil har råd att betala mer för reparationerna.
Är det någon skillnad på AC i en batteribil jämför med i en bränslebil? Jag har ingen aning men gissar att det är samma konstruktion. Vissa (bränslebilar) är mer utsatta för läckage i kondensorn och slangar beroende på stenskott och korrosion som varierar beroende på detaljskillnader i utförandet.
Edit: Sommartid när det är vackert väder kan det vara ett rent nöje att köra bil (liksom MC) men större delen av året ser jag det som ett nödvändigt ont för att spara tid och möjliggöra transporter av varor.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 191 inlägg
Jag hade fel.
4933kr om året hos LF för en 2021 ID4, helförsäkrad, 2000mil.
4933kr om året hos LF för en 2021 ID4, helförsäkrad, 2000mil.
Det blir ingen vinst ens med en skrotbil.G Greger_08 skrev:

https://www.skatteverket.se/foretag....361dc8c15312eff6fd1703e.html?q=bilersättning