Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Nej, vid tillfället fanns inga sådana modeller.

Jag var tvungen att välja elbil. Jag var tvungen att ha dragkrok. Tesla var inte en möjlighet. Av alla de elbilar som då gick att beställa, 2023 med 1 års väntetid på allt, fanns det 4 modeller tillgängliga med tillräcklig storlek. Enyaq är ju pluttig som den är. Dessa var

Enyaq
ID4
Någon Mercedes variant
Någon BMW variant

Mercedesen och BMWn hade knappt 40 mils räckvidd, hade väl blivit 10-15 på vintern. Går ju inte att ha en så katastrofal räckvidd. Mercedesen kunde inte ha dragkrok. Bmwn var också lite mindre interiört.

Kvar var Enyaq och ID4 som är rätt lika men Enyaqen var något bättre.

Ärligt talat verkar det ju inte spela så stor roll. Nu kör jag ID7 och har testat den på 3 snabbladdare. I bästa fall kommer jag något över halva den glädjekalkylen de uppger för ”snabbladdning”
Ändock verkar det ha varit ett tillval med snabbare laddning än 50kW.
Det ska ha hetat "Super fast DC Charging".

ID7an har även den en laddkurva, den ska ligga närmare 200kW när batteriet är hyfsat tomt.
Att den ska ta 300kW är det nog bara du som påstått.
 
P PHPersson skrev:
Då borde man aktivt kunna välja bort det isf. Stor risk att köpare missar något som är viktigt.
Jag har aldrig hört talas om "bortval" när man köper en ny bil 🤔
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ändock verkar det ha varit ett tillval med snabbare laddning än 50kW.
Det ska ha hetat "Super fast DC Charging".

ID7an har även den en laddkurva, den ska ligga närmare 200kW när batteriet är hyfsat tomt.
Att den ska ta 300kW är det nog bara du som påstått.
Det alternativet existerade inte då. Det första jag frågade efter var givetvis snabbare laddning.

Jag har max fått 120 kw på en av tre ”snabbladdningar” och då har batteriet varit lågt med ID7.

”Den ska ligga 200kw”. Jo men det är ju det här som är grejen med elbilar. Det är en jävla skillnad på ”ska” och verkligheten hela tiden. Batteriet blev väl ledset för att det blåste 7 ms eller något sånt
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Skoda är en budgetbil, detta var ett tillval för 10kkr, vissa kanske ville lägga de pengarna på annat eftersom de inte behövde ladda så snabbt?
Skoda kallas ju budgetbil. Jag bad om en offert på en Enyaq. Jag ville ha stora batteriet, den snabbare laddningen och dragkrok. Sådant som man vid tillfället inte kunde beställa en ID4 utan. Med det tillvalen blev den dyrare än en ID4.
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Det alternativet existerade inte då. Det första jag frågade efter var givetvis snabbare laddning.

Jag har max fått 120 kw på en av tre ”snabbladdningar” och då har batteriet varit lågt med ID7.

”Den ska ligga 200kw”. Jo men det är ju det här som är grejen med elbilar. Det är en jävla skillnad på ”ska” och verkligheten hela tiden. Batteriet blev väl ledset för att det blåste 7 ms eller något sånt
Så du menar att du inte kunde välja tillvalet som finns redan i första katalogen, som andra skribenter pratat om fanns, och ändå valde en Enyaq med 50kW istället för en ID4 som hade 125kW laddning som standard? 🤔
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Finns det föv övrigt några hybrider av den enda vettiga varianten (dvs den som saknar ICE-drivlina, och ICE enbart driver en generator för att ladda batteriet) till salu?
Den enda fördelen med den lösningen är väl att den är billigare?

Jag känner några som använder en Ford Transit som firmabil. Den är en seriehybrid. Den valdes till följd av företagets miljöpolicy. Ingen av dem som kör den laddar hemma utan den körs bara på bensin. De påstår att den drar runt 1,3 liter per mil. Jag antar att man bör ta den uppgiften med en nypa salt. Men tveklöst drar den mer än den gjort med en bättre transmission.

En laddhybrid blir en miljövinst i första hand för att den laddas. En bra laddhybrid går snålt även om den inte laddas. Men om den drar mer bensin än en ickehybrid är det ju bara en förlust när folk inte orkar ladda.

BMW I3 REX var väl ett mer lyckat exempel på en sådan hybrid. De flesta hybrider är väl sådana att de är fullt jämförbara med en ren bensinbil när de körs på bensin medan de är mediokra eller dåliga som elbilar. En seriehybrid blir ju medioker eller dålig både som elbil och bensinbil.
 
Fördelen är att man kan köra ICE-motorn så effektivt som möjligt. Nästa steg blir ju en CVT, men där blir förlusterna i växellådan oftast större än vinsten...

Lagom stort batteri så man kan köra alla kortare resor på laddad el, och laddning av batteriet med motor på längre resor...
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har aldrig hört talas om "bortval" när man köper en ny bil 🤔
Väldigt vanligt, tror alla tillverkare har det. Men även om det inte vore vanligt så är det inget som hindrar när det är så grundläggande funktioner.
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Så beskriv för mig vilka alla fördelar är? Bortsett från att den är något tystare?
Absolut;
  • Mindre underhåll, service och reparationer-
  • Billigare bränsle.
  • Alltid fulltankad hemma
  • Möjlighet att förvärma bilen även om den står inomhus (typ parkeringsgarage e.d.)
  • Möjlighet att stå still med bilen med bara värmen igång var som helst.
  • Max vridmoment från 0 varv
  • Möjlighet att köra inom områden där fossilbilar kommer förbjuda
  • Oerhört bättre verkningsgrad
  • Inga avgaser
  • Väldigt smidig att dra släp med ( men räckvidden förkortas naturligtvis)
  • Möjlighet till frunk eller annan utrymmesoptimering.
Kan säkert komma på något mer om jag funderar en stund till ;)
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Finns regler i ganska många marknader på många produkter om vad du kan och inte kan ”claima”. Allt är alltid sådana enorma diffar mellan vad som uppges och verkligheten på elbilar.

En snickare som lägger om ett tak och uppger att det ska hålla i 30 år (så länge det inte regnar, blåser eller snöar något för då håller det 5 år) kommer ses som en skojare

Så varför kan man inte bara uppge OBS MINDRE ÄN HALVA STRÄCKAN PÅ VINTERN!
Detta skiljer naturligtvis mellan olika märken man jag upplever generellt att det är bra info. Kika på t.ex. länken till Citroens hemsida som jag länkade till ovan. Där kan man mata in både temp, hastighet, AC eller ej m.m. och se hur räckvidden påverkas för alla deras elbilar. Se nedan för Skoda.
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Skoda själv uppger att Enyaq går över 30 mil på MV i -10 grader. Och det stämmer ju möjligen om man håller 60-70 på motorvägen.
Skoda har ett verktyg för att räkna ut räckvidden vid olika förutsättningar;
https://www.skoda.se/apps/range/apps/range?actioncode=MASGEB3/GYONYON/GYR0YR0/GYR1YR1/GYSVYSV&drivingEnvironment=OutOfTown&drivingStyle=Eco&mbv=5ACJK2&occupancy=DriverOnly&salesgroup=64809&season=Summer&temperature=18

Med det sagt är detta säkert inget facit utan ska nog bara ge en indikation.
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fördelen är att man kan köra ICE-motorn så effektivt som möjligt. Nästa steg blir ju en CVT, men där blir förlusterna i växellådan oftast större än vinsten.
Det blir samma sak med en elektrisk transmission. Förlusterna blir även där större än man vinner på att optimera motorns driftpunkt. En mångstegad växellåda kommer nära nog och har mindre förluster. Toyotas hybridsystem låter en del av effekten gå via mekanisk växel medan resten går elektriskt till hjulen. De har ju därmed lyckats få en transmission som är snålare än en normal mekanisk växellåda. Men så blir det oftast inte med en seriehybrid.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Så du menar att du inte kunde välja tillvalet som finns redan i första katalogen, som andra skribenter pratat om fanns, och ändå valde en Enyaq med 50kW istället för en ID4 som hade 125kW laddning som standard? 🤔
Det alternativet existerande inte då såtillvida att jag inte kunde välja någon annan utrustning pga företagspolicies.
 
P PHPersson skrev:
Väldigt vanligt, tror alla tillverkare har det. Men även om det inte vore vanligt så är det inget som hindrar när det är så grundläggande funktioner.
Har jag nog aldrig sett, du får gärna peka på ett exempel.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Det alternativet existerande inte då såtillvida att jag inte kunde välja någon annan utrustning pga företagspolicies.
Så någon på företaget hade valt bort det.
Och du kollade inte upp ordentligt vad du valde mellan?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Har jag nog aldrig sett, du får gärna peka på ett exempel.
Det vanligaste och enklaste är väl att man kan välja bort emblemen.
 
P PHPersson skrev:
Det vanligaste och enklaste är väl att man kan välja bort emblemen.
Blir bilen billigare då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.