126 562 läst · 2 532 svar
127k läst
2,5k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Det kanske är därför de slutat med det. Det är ju vanligt att när samma modell finns med olika stort batteri kan modellen med större batteri laddas snabbare. Det är ju en annan sak när AC-laddaren är olika snabb. Då sitter ju kraftelektroniken i bilen.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 562 inlägg
Verkar bara vara mjukvara:
https://www.speakev.com/threads/enyaq-upgrade-rapid-charge-50kw-to-100-125kw.176037/
https://www.speakev.com/threads/enyaq-upgrade-rapid-charge-50kw-to-100-125kw.176037/
Jag kommer knappt 20 mil med Skodan på Eco, tantkörning i 100 på 120 väg i -10 grader. Om du dessuton drar på 23 grader, 140 km/t och har fullastat skulle jag tippa att den tar sig 15-16 milS Styrman_jansson skrev:Ja vad är det som inte stämmer? Hybrider har ju t.ex. betydligt högre servicekostnader och är också för övrigt den biltyp med flest fel.
Nu gör du dig lite dum också. Visst kunde Skoda haft lite mer inställningsmöjligheter (som t.ex. Citroen hade där man kunde stämma temperaturen i 5 gradersintervaller) men det är för att ge en indikation. Den stämmer förövrigt nästan på milen med min bil.
Jag får dock en räckvidd på 25mil när jag matar in Vinter, Motorväg, Sport (för det måste väl att blåsa i 140km/h räknas som), full bil och 23 grader i kupén i Skodas kalkylator. Är det så långt ifrån dina erfarenheter?
Ja och det framgår ju väldigt tydligt i kalkylatorn som Skoda har när det skiljer typ 7mil mellan "Landsväg" och "Motorväg".
Det är möjligt. Men ”snabbladdningen” är ju ändå aldrig i närheten av vad den uppges att den ska vara. Det är ju ännu ett av elbilarnas glädjemått. Det funkar möjligen på någon riktigt pigg station när solen lyser och det är 25 grader.13th Marine skrev:
Sen är ju Id4 en riktig skitbil då glad ändå att jag inte valde den
Redigerat:
Kanske 1,2. Minns inte exakt. Så runt 58% av specen. Iom 70 liters tank kom jag drygt 60 mil under de förutsättningarna. På den sträckan hadd jag behövt ladda Skodan 3-4 gångerFairlane skrev:
Skodan i 140 på mv i -10 fullastad kanske kommer 15-16 mil. 29% av specen.
Sen tar det ju en vecka att ladda skiten oavsett vilken elbil man har iom kylan och att de aldrig kan ladda i de hastigheter som anges.
En tripp till typ Åre skulle väl ta 2 dygn med Skodan under de förutsättningarna
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 074 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 562 inlägg
Hepp, 134 är alltså inte nära 135. Förvisso sken solen, men att säga aldrig stämmer inte.Kentvirulent skrev:Det är möjligt. Men ”snabbladdningen” är ju ändå aldrig i närheten av vad den uppges att den ska vara. Det är ju ännu ett av elbilarnas glädjemått. Det funkar möjligen på någon riktigt pigg station när solen lyser och det är 25 grader.
Sen är ju Id4 en riktig skitbil då glad ändå att jag inte valde den
Jag har nog fått "bara" 120-125 vid +5 också, men då var jag inte nere på 5% laddning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är den så mycket sämre en Enyaqen?
Nu vet jag vad jag köpt och är rätt nöjd med vår ID4a, men då kollade jag upp vad jag köpte först
🙄
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 562 inlägg
För den som är nyfiken ser tydligen WLTP-körningen ut såhär:
Den görs väl garanterat i den temperatur som ger längst räckvidd för det aktuella fordonet.
Och såhär ser förbrukningen ut för ID7 Pro S
Som sagt hade jag gärna sett att detta kombinerades med tester i olika temperaturer (-10, +5 och +20?)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den görs väl garanterat i den temperatur som ger längst räckvidd för det aktuella fordonet.
Och såhär ser förbrukningen ut för ID7 Pro S
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som sagt hade jag gärna sett att detta kombinerades med tester i olika temperaturer (-10, +5 och +20?)
Enyaqen är ju en kass bil överlag och ID4 snäppet sämre (bara att läsa alla recensioner som fanns då, Enyaqen fick bättre betyg än ID4 i alla).13th Marine skrev:Hepp, 134 är alltså inte nära 135. Förvisso sken solen, men att säga aldrig stämmer inte.
Jag har nog fått "bara" 120-125 vid +5 också, men då var jag inte nere på 5% laddning.
[bild]
Är den så mycket sämre en Enyaqen?
Nu vet jag vad jag köpt och är rätt nöjd med vår ID4a, men då kollade jag upp vad jag köpte först
🙄
Hoppas du inte lagt 600-700k. Galet mycket pengar för en sådan dålig bil.
Är du ”nöjd” med att ladda i snigelfarten 120 kw? Tja skönt att ha låga krav antar jag. 120kw kom jag också upp i två gånger med ID7 av 4 försök. Men aldrig i närheten av utlovade 200kw
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 293 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 293 inlägg
Ja det är ju inget nytt att en elbil som är mycket effektivare än en bensin/diesel påverkas procentuellt mer av väder och vind. Det är fullt naturligt.Kentvirulent skrev:
Sen är det som sagt ett val om man kan acceptera det eller inte. Du är uppenbart inte mottaglig för förändringar så elbil är inget för dig.
Det sjunker för varje gång...Kentvirulent skrev:
En fråga: tror du en fullastat bil drar mycket mer än en tom bil i konstant fart?
En vecka? Märker du inte själv hur du förstorar allt som du uppfattar som dåligt?Kentvirulent skrev:
Du har erfaren av en elbil som är dåligt specad (du vet inte ens hur den är specificerad) och drar från det slutsatsen att alla elbilar är dåliga.
Jag har erfarenhet av en Volvo XC60 som var skit, massor med problem hela tiden. Det var en diesel. Ska jag dra slutsatsen att alla Volvobilar är skit, att alla bilar är skit, att alla dieselbilar är skit?
Gör dig, absolut. För någon annan, garanterat inte.Kentvirulent skrev:
Om man sänker farten från 140 km/h till 110 km/h så kommer man troligen fram snabbare för man behöver färre stopp. Om man laddar till 80 istället för 100 så kommer man förmodligen fram snabbare för laddningen är så mycket snabbare.
Elbil är helt klart fel för dig, svårare än så är det inte
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 734 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 734 inlägg