13th Marine 13th Marine skrev:
Men det kan som du säger också bara vara en mjukvarubegränsning, vilket skulle kännas ganska snålt av dem i så fall.
Det kanske är därför de slutat med det. Det är ju vanligt att när samma modell finns med olika stort batteri kan modellen med större batteri laddas snabbare. Det är ju en annan sak när AC-laddaren är olika snabb. Då sitter ju kraftelektroniken i bilen.

S Styrman_jansson skrev:
Ja vad är det som inte stämmer? Hybrider har ju t.ex. betydligt högre servicekostnader och är också för övrigt den biltyp med flest fel.

Nu gör du dig lite dum också. Visst kunde Skoda haft lite mer inställningsmöjligheter (som t.ex. Citroen hade där man kunde stämma temperaturen i 5 gradersintervaller) men det är för att ge en indikation. Den stämmer förövrigt nästan på milen med min bil.

Jag får dock en räckvidd på 25mil när jag matar in Vinter, Motorväg, Sport (för det måste väl att blåsa i 140km/h räknas som), full bil och 23 grader i kupén i Skodas kalkylator. Är det så långt ifrån dina erfarenheter?

Ja och det framgår ju väldigt tydligt i kalkylatorn som Skoda har när det skiljer typ 7mil mellan "Landsväg" och "Motorväg".
Jag kommer knappt 20 mil med Skodan på Eco, tantkörning i 100 på 120 väg i -10 grader. Om du dessuton drar på 23 grader, 140 km/t och har fullastat skulle jag tippa att den tar sig 15-16 mil

Du kunde valt en ID4 istället och fått 2.5ggr snabbare snabbladdning 😉
Det är möjligt. Men ”snabbladdningen” är ju ändå aldrig i närheten av vad den uppges att den ska vara. Det är ju ännu ett av elbilarnas glädjemått. Det funkar möjligen på någon riktigt pigg station när solen lyser och det är 25 grader.

Sen är ju Id4 en riktig skitbil då glad ändå att jag inte valde den

Redigerat:
Unikt namn Unikt namn skrev:
Snittade du även de specade 0,45 med XC60n eller låg du närmare 0,9? 😝
Den specade runt 0.6-0.7 och jag låg runt 0,7 om jag snikkörde på Eco

Fairlane
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Den specade runt 0.6-0.7 och jag låg runt 0,7 om jag snikkörde på Eco
Och om du körde 140 km/h på motorväg så, vintertid?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Och om du körde 140 km/h på motorväg så, vintertid?
Kanske 1,2. Minns inte exakt. Så runt 58% av specen. Iom 70 liters tank kom jag drygt 60 mil under de förutsättningarna. På den sträckan hadd jag behövt ladda Skodan 3-4 gånger

Skodan i 140 på mv i -10 fullastad kanske kommer 15-16 mil. 29% av specen.

Sen tar det ju en vecka att ladda skiten oavsett vilken elbil man har iom kylan och att de aldrig kan ladda i de hastigheter som anges.

En tripp till typ Åre skulle väl ta 2 dygn med Skodan under de förutsättningarna

29% av specen
Det är inte en spec, och det har du fått utförligt förklarat för dig. Att du inte kan förstå eller vill erkänna att omständigheter påverkar utfall framställer dig som ett aktivistiskt troll. Bara sluta.

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är inte en spec, och det har du fått utförligt förklarat för dig. Att du inte kan förstå eller vill erkänna att omständigheter påverkar utfall framställer dig som ett aktivistiskt troll. Bara sluta.
Jag använde samma term som den skribent som skrev till mig eller hur?

Det är möjligt. Men ”snabbladdningen” är ju ändå aldrig i närheten av vad den uppges att den ska vara. Det är ju ännu ett av elbilarnas glädjemått. Det funkar möjligen på någon riktigt pigg station när solen lyser och det är 25 grader.

Sen är ju Id4 en riktig skitbil då glad ändå att jag inte valde den
Hepp, 134 är alltså inte nära 135. Förvisso sken solen, men att säga aldrig stämmer inte.
Jag har nog fått "bara" 120-125 vid +5 också, men då var jag inte nere på 5% laddning.
Laddningsstation med skärm som visar 134 kW laddningseffekt och 6% batterinivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är den så mycket sämre en Enyaqen?

Nu vet jag vad jag köpt och är rätt nöjd med vår ID4a, men då kollade jag upp vad jag köpte först
🙄

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
För den som är nyfiken ser tydligen WLTP-körningen ut såhär:
Graf som visar hastighetsprofil för WLTP-körcykel med sektionerna Low, Medium, High och Extra-High över 1750 sekunder.
Skapa konto

Den görs väl garanterat i den temperatur som ger längst räckvidd för det aktuella fordonet.

Och såhär ser förbrukningen ut för ID7 Pro S
Tabell över ID7 Pro S där bränsleförbrukning varierar från 11,2 till 18,0 kWh/100 km och räckvidd i staden är 836 km.
Skapa konto

Som sagt hade jag gärna sett att detta kombinerades med tester i olika temperaturer (-10, +5 och +20?)

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Unikt namn
En tripp till typ Åre skulle väl ta 2 dygn med Skodan under de förutsättningarna
Det är ingen stockholmare som kan hålla 140 till åre....

Hepp, 134 är alltså inte nära 135. Förvisso sken solen, men att säga aldrig stämmer inte.
Jag har nog fått "bara" 120-125 vid +5 också, men då var jag inte nere på 5% laddning.
[bild]

Är den så mycket sämre en Enyaqen?

Nu vet jag vad jag köpt och är rätt nöjd med vår ID4a, men då kollade jag upp vad jag köpte först
🙄
Enyaqen är ju en kass bil överlag och ID4 snäppet sämre (bara att läsa alla recensioner som fanns då, Enyaqen fick bättre betyg än ID4 i alla).

Hoppas du inte lagt 600-700k. Galet mycket pengar för en sådan dålig bil.

Är du ”nöjd” med att ladda i snigelfarten 120 kw? Tja skönt att ha låga krav antar jag. 120kw kom jag också upp i två gånger med ID7 av 4 försök. Men aldrig i närheten av utlovade 200kw

Fairlane
Kanske 1,2. Minns inte exakt. Så runt 58% av specen. Iom 70 liters tank kom jag drygt 60 mil under de förutsättningarna. På den sträckan hadd jag behövt ladda Skodan 3-4 gånger
Ja det är ju inget nytt att en elbil som är mycket effektivare än en bensin/diesel påverkas procentuellt mer av väder och vind. Det är fullt naturligt.

Sen är det som sagt ett val om man kan acceptera det eller inte. Du är uppenbart inte mottaglig för förändringar så elbil är inget för dig.
Skodan i 140 på mv i -10 fullastad kanske kommer 15-16 mil. 29% av specen.
Det sjunker för varje gång...

En fråga: tror du en fullastat bil drar mycket mer än en tom bil i konstant fart?
Sen tar det ju en vecka att ladda skiten oavsett vilken elbil man har iom kylan och att de aldrig kan ladda i de hastigheter som anges.
En vecka? Märker du inte själv hur du förstorar allt som du uppfattar som dåligt?

Du har erfaren av en elbil som är dåligt specad (du vet inte ens hur den är specificerad) och drar från det slutsatsen att alla elbilar är dåliga.
Jag har erfarenhet av en Volvo XC60 som var skit, massor med problem hela tiden. Det var en diesel. Ska jag dra slutsatsen att alla Volvobilar är skit, att alla bilar är skit, att alla dieselbilar är skit?
Gör dig, absolut. För någon annan, garanterat inte.
Om man sänker farten från 140 km/h till 110 km/h så kommer man troligen fram snabbare för man behöver färre stopp. Om man laddar till 80 istället för 100 så kommer man förmodligen fram snabbare för laddningen är så mycket snabbare.

Elbil är helt klart fel för dig, svårare än så är det inte

• Gilla
Skandiamannen och 4 till
  • Laddar…
F
Jag kommer knappt 20 mil med Skodan på Eco, tantkörning i 100 på 120 väg i -10 grader. Om du dessuton drar på 23 grader, 140 km/t och har fullastat skulle jag tippa att den tar sig 15-16 mil
Du har uppenbarligen fått Sosse-versionen av bilen.

• Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.