165 204 läst · 3 264 svar
165k läst
3,3k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 343 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 343 inlägg
Knappt 20 är 20-23?Kentvirulent skrev:
Vi andra kallar det drygt 20.
Givetvis kör man inte till 0, det är jag med på.
Gör dem? Var hittar du din information?Kentvirulent skrev:
Där jag kollade så är det i den storleksordningen, lite mer med eco, lite mindre med sport.
Om det är på vintern så kör du längre än Skoda själva uppger att bilen pallar med.Attitudeswe skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 615 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 615 inlägg
Skoda anger 265 km i vinter på motorväg fullastad 22 grader eco.Attitudeswe skrev:
Men ”vinter” tror jag snarare är noll än -10 grader. Och de räknar knappast med några 135 kmh/t
Finns på deras hemsida. Så antingen är du den första någonsin som kommer klart längre än vad tillverkaren anger eller så pratar du strunt
Då kanske inte problemet är bilen...Kentvirulent skrev:Kör de 28-30 mil i -10 grader på MV i typ 110? Märkligt att det skiljer sig så mycket. Det är berydligt mer än vad Skoda själva anger att bilen ska klara. Skoda själva anger 26 mil fullastad på MV och vinter, och då tror jag knappast de räknar med -10. Mina två kollegor med Enyaqs har exakt samma erfarenheter som jag.
Jag har ju som sagt kört ID7 ”årets elbil 2024” i typ en vecka nu och den är marginellt bättre men har samma problem i grunden
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 615 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 615 inlägg
Detta var laddningen mitt under resan den 20e dec.Kentvirulent skrev:
Det var visst +8 och inte nollgradigt. Bil indikerar 323km räckvidd efter att ha kört till norrköping från gbg i gott tempo och slattat i 10kWh i ödeshög vid kaffepaus...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ok. +8 och nollgradigt är natt och dag så då klarnar detAttitudeswe skrev:
Är snikkörning med en dieselspis likställt med 120/140+ med en elbil?Kentvirulent skrev:
Min D4 är specad 0,45 men det är inga problem att skrämma upp den i 0,9 i på 120(150) väg.
Samtidigt går det även att ecodriva <0,4 på långresor med lätt fot och jämn fart.
Förbrukningen är en direkt konsekvens av hur tung foten är.
Du väljer mao själv hur ofta du vill tanka.
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Jag tror nog de flest elbilar för 600k kommer längre än 10-15mil även i -10C. Att jämföra olika bilar är ju jättesvårt för man värderar ju saker så olika. För en del är det enormt viktigt med läderklädsel och en del tycker det är värt 0kr. Jag "köpte" ju min Berlingo för runt 300k och för det priset så är en räckvidd kring 15-25mil beroende på väder helt OK för hur vi kör. Skulle jag ha behov av att åka motorväg långt hade jag nog kikat på något annat.Kentvirulent skrev:Nej det är ju rejält smärtfritt att aldrig åka annat än 3 tunnelbanehållplatser och man bor nära stationen och har destinationen lika nära heller.
Kan man ladda vid sitt hem och aldrig kör bilen längre än 10-15 mil är det inget större problem nej. Då är bara ”problemet” att man betalar hela 600k för en bil som inte direkt är bättre än en Kia Sportage för 400k.
Sedan får man ju också värdera hur mycket man sparar på bränslet. Jag kör 3000mil om året och sparar väl kanske 5kr/mil på att köra el så det är 15tsek om året jag kan göra något roligare för. Det är 45tsek på de tre år som vi har våra bilar och lägger man på billigare service så är det kanske någonstans 50-70tsek som man sparar.
Det gäller ju väldigt många elbilar. Snabbladdning på väg är ju något som ska användas sporadiskt för att få en vettig ekonomi.Kentvirulent skrev:
Jag jämför like for like hur jag körde respektive bil. Skulle jag ligga och bränna min xc60 i 140 på mv med dubbdäck i -10 skulle jag kanske dra 1,2l per mil. Och komma drygt 60 mil på en tank.Unikt namn skrev:Är snikkörning med en dieselspis likställt med 120/140+ med en elbil?
Min D4 är specad 0,45 men det är inga problem att skrämma upp den i 0,9 i på 120(150) väg.
Samtidigt går det även att ecodriva <0,4 på långresor med lätt fot och jämn fart.
Förbrukningen är en direkt konsekvens av hur tung foten är.
Du väljer mao själv hur ofta du vill tanka.
Samma sak med Skodan och jag kommer kanske 16 mil. Jag behöver göra 3-4 laddstopp för samma resa med Skodan
En Enyaq kommer nog någonstans mellan 15-20 mil på vinter på MV. Men du vill ju av förklarliga skäl inte köra på batteriångor så du vågar nog knappt köra 15 mil innan det är dags för laddning igen.S Styrman_jansson skrev:Jag tror nog de flest elbilar för 600k kommer längre än 10-15mil även i -10C. Att jämföra olika bilar är ju jättesvårt för man värderar ju saker så olika. För en del är det enormt viktigt med läderklädsel och en del tycker det är värt 0kr. Jag "köpte" ju min Berlingo för runt 300k och för det priset så är en räckvidd kring 15-25mil beroende på väder helt OK för hur vi kör. Skulle jag ha behov av att åka motorväg långt hade jag nog kikat på något annat.
Sedan får man ju också värdera hur mycket man sparar på bränslet. Jag kör 3000mil om året och sparar väl kanske 5kr/mil på att köra el så det är 15tsek om året jag kan göra något roligare för. Det är 45tsek på de tre år som vi har våra bilar och lägger man på billigare service så är det kanske någonstans 50-70tsek som man sparar.
Det gäller ju väldigt många elbilar. Snabbladdning på väg är ju något som ska användas sporadiskt för att få en vettig ekonomi.
Om du väljer mellan en Enyaq och en Kia Sportage diffar det kanske 200k som nypris.
Precis som du säger sparar du nog runt 15k per år i bränsle men det bygger ju på att du ALLTID laddar allt hemma i princip.
MEN du har bundit upp 200k mer i en bil som bara tappar i värde.
Om du lagt dina 200k på börsen så är standardavkastning runt 8% per år. Det ger dig dina 16k per år MEN du har inte bundit 200k i något som 100% GARANTERAT tappar i värde.
De som köpte en sprillans elbil för 2-3 år sedan och säljer nu gör en enorm förlust jämfört med de som köpte och säljer en diesel
För alla som bor i lägenhet utan billig hemmaladdning är elbil en ekonomisk katastrof och staten gör allt för att döda alternativen. Halva befolkningen bor i lgh
Redigerat:
Jag åker ganska ofta till en stuga som ligger 14 mil hemifrån. Kanske halva vägen motorväg. Med min ID4 hände det några gånger när det var riktigt kallt att batterinivån låg på omkring 50% när jag kom fram så att jag var tvungen att ladda där för att vara säker på att komma hem. Det hände många gånger att jag körde båda riktningarna utan att ladda. Vi har väl olika saker att oroa oss för. Att köra mer än 15 mil på vintern i en ID4 var aldrig något orosmoment för mig.Kentvirulent skrev:
Vad är ditt intresse i tråden? Du vill uppenbart inte ha en elbil. Och ingen har väl några problem med det? Vem vill du övertyga? Och övertyga till vad? Du har ju visat att du kan bidra till något meningsfullt i tråden med dina intryck av ID7. Varför måste du fortsätta med att fylla tråden med dynga?
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Andra i tråden verkar komma längre så din sträcka ter sig högst anekdotisk och jag skulle nog våga påstå att det finns fog för att du inte är helt objektivKentvirulent skrev:
Det är möjligt. Men är det då jämförbara bilar med jämförbar utrustning? De Sportage jag hittar med samma utrustning ligger strax under 500k men då har jag bara gjort en snabbkoll så det är mycket möjligt att du har rätt.Kentvirulent skrev:
Det är inte en så enkel jämförelse som du ger sken av. Det skiljer t.ex. ca. 10k om året i skatt mellan Skodan och KIAn. Så för att få ett exakt svar på TCO så bör man nog dyka lite djupare. Är det någon form av förmånsbil det rör sig om så är KIAn körd direkt. Det blir svindyrt med ICE-bilar.Kentvirulent skrev:Precis som du säger sparar du nog runt 15k per år i bränsle men det bygger ju på att du ALLTID laddar allt hemma i princip.
MEN du har bundit upp 200k mer i en bil som bara tappar i värde.
Om du lagt dina 200k på börsen så är standardavkastning runt 8% per år. Det ger dig dina 16k per år MEN du har inte bundit 200k i något som 100% GARANTERAT tappar i värde.
Sedan är ju börsen alltid förenat med risk....
Själv så kostar mig min elbil ca. 6500kr/månad inkl. allt vilket är ungefär samma kostnad(inkl. värdeminskning och reparationer) som min 8år gamla ICE-bil kostade mig i månaden över de 3år jag ägde den.
Man gör alltid en enorm förlust om man köper en ny bil och säljer efter 2-3år. Det är liksom ingen nyhet.Kentvirulent skrev:
Sedan beror det väldigt mycket på vilken bilmodell det rör sig om. En Tesla M3 t.ex. verkar ligga runt 350-400k beg. för en 3 år gammal bil. Nypris runt 550k. Det är ett värdetapp om 30% över 3 år vilket är rätt normalt eller till och med lite bättre.
Sedan kommer ICE-bilars andrahandsvärde inom en överskådlig framtid störtdyka i takt med att både försäljning och var man får nyttja dem begränsas mer och mer. Det är bara svårt att förusäga precis när. Det om något är ju en påtaglig risk.
Ja detta behöver naturligtvis åtgärdas och lagstiftning är ju nu(2025) på plats att det måste finnas laddmöjlighet i flerbostadshus.Kentvirulent skrev: