165 542 läst · 3 264 svar
166k läst
3,3k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Ja men så är det ju mest väldigt mycket. RUT, ROT, Avdrag för resor till jobbet, Skattereduktion för grön teknik m.m. Allt detta är ju inkomstbortfall. Men syftet med skatt är som tur är inte att maximera intäkten utan att att driva samhällsfunktionerna och även styra utvecklingen åt det håll politiken vill. I detta fall så ska fossilbilarna bort.Kentvirulent skrev:Jo absolut, men det är en subvention oavsett. Eftersom folk knappast köper fler bilar än tidigare så blir det ett inkomstbortfall. Pengar som annars kommit staten tillhanda. Inkomstbortfallet kommer med 100% säkerhet kompenseras annorstädes, tex genom ökad elskatt. Så gemene man behöver tex betala mer för sin el för att jag och några till ska få köra bil billigare än någonsin.
Ja och syftet var det som jag skrivet. Att driva samhällsutvecklingen i vald riktning. Sedan kan man ha kritik mot hur den var utformad och fungerade. Med fog till och med anser jag.Kentvirulent skrev:
Det är skillnad på garage och parkeringsplats. Oavsett så får även dessa tillgång till lägre förmånsvärde om de skaffar förmånsbil. Så att det bara skulle gynna de som bor i villa är felaktigt.Kentvirulent skrev:
Sedan finns det som vanligt för- och nackdelar med allt och man bör ju ta ställning till detta när man väljer sitt boende. Bor man lgh i Stockholm så är det besvärligt med bil oavsett vilken man har. Däremot finns det utmärkt kollektivtrafik. Oavsett om man gillar det eller inte så kommer bil i storstad aldrig vara optimalt och något som aktivt arbetas emot politiskt.
Ja du gjorde inte din läxa och utvärderade om bilen passade dig innan du valde den. Det har vi redan förstått.Kentvirulent skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Det räcker ju med ett regeringsskifte 2026 så åker nog reduktionsplikten och skatten på bensin och diesel upp. Eller så stryper producenterna kranen, eller så blir det ytterligare krig o.s.v.N najaden skrev:
Fossila bränslen har så mycket faktorer som påverkar dem så att gissa rätt på prisutvecklingen känns ungefär lika troligt som att vinna på lotto.
Hum, var det inte bensinpriset som minskade efter årsskiftet? Och kör man lite kanske det ekonomiskt blir bättre med "billig" bensinbil än "dyr" elbil. Men det får framtiden utvisa hur det blir, 2025 är nu.S sjoelund skrev:
Ändå verkar du tvärsäker på 50kr litern.S Styrman_jansson skrev:Det räcker ju med ett regeringsskifte 2026 så åker nog reduktionsplikten och skatten på bensin och diesel upp. Eller så stryper producenterna kranen, eller så blir det ytterligare krig o.s.v.
Fossila bränslen har så mycket faktorer som påverkar dem så att gissa rätt på prisutvecklingen känns ungefär lika troligt som att vinna på lotto.
Precis finns massor utav faktorer som påverkar oljan.
Kan ju lika gärna kosta samma som i dag.
Fast med det synsättet kan man nästan inte klaga på någon produkt alls någonsin, idag finns i princip allt att lära sig på nätet så vad du än råkar ut för så kunde du ha misstänkt att det skulle ske så du får skylla dig själv. Man kan således ”aldrig” vara missnöjd med en produkt utan bara på sig själv. (självklart med extrema undantag).S Styrman_jansson skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 351 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 351 inlägg
Jo det gick ner vid årsskiftet. Skatten sänktes med 75 öre/liter. Till sommaren kommer man höja reduktionsplikten så då kan på riset stiga, om inte skatten också sänks. 2027 räknar man med nya regler som kommer höja priset på bensin med flera kr/liter och sen kommer det bli fortsatta höjningar år för år.A AndersS skrev:
Ovanstående är alltså saker som vi vet, sen kommer förstås bensinpriset kunna gå upp och ner på andra faktorer också.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 351 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 351 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Det var inte jag som skrev 50kr/l. Jag är inte säker alls på vad bensin/dieselpriset kommer ligga på i framtiden, det trodde jag framgick av mitt inlägg?N najaden skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Javisst är det inte svart/vitt. Men i inlägg jag citerade så klagas t.ex. på inredningen. Den torde inte vara så svår att kika på innan man skriver på pappret, eller vad säger du?P PHPersson skrev:Fast med det synsättet kan man nästan inte klaga på någon produkt alls någonsin, idag finns i princip allt att lära sig på nätet så vad du än råkar ut för så kunde du ha misstänkt att det skulle ske så du får skylla dig själv. Man kan således ”aldrig” vara missnöjd med en produkt utan bara på sig själv. (självklart med extrema undantag).
Du får läsa hela mitt inlägg. Läs även andra meningen...... Och de tillsammans kan ändå bli mera ekonomiskt även med x kronors ökat bränslepris. Men utifrån trådrubrik kanske den bara gäller att man redan bestämt sig för val av biltyp.Fairlane skrev:Jo det gick ner vid årsskiftet. Skatten sänktes med 75 öre/liter. Till sommaren kommer man höja reduktionsplikten så då kan på riset stiga, om inte skatten också sänks. 2027 räknar man med nya regler som kommer höja priset på bensin med flera kr/liter och sen kommer det bli fortsatta höjningar år för år.
Ovanstående är alltså saker som vi vet, sen kommer förstås bensinpriset kunna gå upp och ner på andra faktorer också.
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Klart det gör. Men där pågår ju ett arbete med att aktivt gå ifrån fossil energi och både vindkraft, solceller och kanske även kärnkraft planeras i en rasande takt. Så där känns det ändå lättare att förutsäga någorlunda vart vi är påväg.A AndersS skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 720 inlägg
Elpriset är väl tätare kopplat till gaspriset än olje/bensinpriset?