P PHPersson skrev:
Om det är estetiskt håller jag med dig helt, tom på biler borde man kunna få en indikation. Är det däremot HMI, funktioner, missljud eller saker som går sönder är det svårare.
Absolut. Det jag menar är inte att man kan förutse allt. Jag har köpt en bil som både vid provörkning, inläsning och grundlig genomgång verkade kanon. Efter 3år hade jag dock fått kosta på den nästan 50k i reparationer (förutom de 72k i reparation som gick på garanti) då verklig kvalité inte alls motsvarade upplevd.

Men för Kent så finns det ju absolut inget som funkar med bilen för honom och det känns rätt osannolikt att man skulle missa att precis allt inte passade om man åtminstone gjort en översiktlig koll på bilen innan.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu kan jag inte Volvos utrustningsnivåer, men den dyraste diesel V60n på blocket verkar likna din.
Den går på 225k och säljs av Riddermark.

Så skulle din bil ut på Blocket skulle det i så fall med bilhandlarens påslag med råge vara den dyraste där (Sålde en bil som inbyte till Riddermark för 190k, de plockade bort vinterhjulen och la på 25k).

Så visst, det är inte omöjligt att du fått det du säger.

Sen är det vanskligt att dra på för stora växlar på prisutvecklingen, mellan enstaka år då politik och konjunkturläget ändrar förutsättningarna. Ett annat år kan det vara precis tvärt om.

Sen undrar jag varför du sålde Dieseln om nu Enyaqen är så usel
🙄
Nej det är ju rätt unikt med bara den längden på bil som är så gammalt.

Enyqen är en förmånsbil bunden till avtal. Vi behövde inte 2 bilar.

Kentvirulent Kentvirulent skrev:

Enyqen är en förmånsbil bunden till avtal. Vi behövde inte 2 bilar.
Behöver du göra de här fullastade vinterresorna över långa sträckor i ditt arbete? För annars låter det ju som att ni faktiskt behövde en annan bil?

Den jag tittade på hade gått 9k.

S Styrman_jansson skrev:
Ja men så är det ju mest väldigt mycket. RUT, ROT, Avdrag för resor till jobbet, Skattereduktion för grön teknik m.m. Allt detta är ju inkomstbortfall. Men syftet med skatt är som tur är inte att maximera intäkten utan att att driva samhällsfunktionerna och även styra utvecklingen åt det håll politiken vill. I detta fall så ska fossilbilarna bort.

Ja och syftet var det som jag skrivet. Att driva samhällsutvecklingen i vald riktning. Sedan kan man ha kritik mot hur den var utformad och fungerade. Med fog till och med anser jag.

Det är skillnad på garage och parkeringsplats. Oavsett så får även dessa tillgång till lägre förmånsvärde om de skaffar förmånsbil. Så att det bara skulle gynna de som bor i villa är felaktigt.

Sedan finns det som vanligt för- och nackdelar med allt och man bör ju ta ställning till detta när man väljer sitt boende. Bor man lgh i Stockholm så är det besvärligt med bil oavsett vilken man har. Däremot finns det utmärkt kollektivtrafik. Oavsett om man gillar det eller inte så kommer bil i storstad aldrig vara optimalt och något som aktivt arbetas emot politiskt.

Ja du gjorde inte din läxa och utvärderade om bilen passade dig innan du valde den. Det har vi redan förstått.
Nja RUT och ROT är tveksamt eftersom de avdragen är till för att motverka svartjobb. Det är inget problem med bilarna, här är det verkligen 100% inkomstbortfall.

Ville man på allvar få bort fossilbilarna hade man ordnat superbillig snabbladdning i varje gathörn, men den viljan är noll. Politikerna med MP i spetsen vill få bort ALLA bilar på sikt, vilket de tom yppat. Naivt att tro annat.

Som sagt. Kanske 1/3 lägenhetsägare har någon tillgång till privat p-plats i föreningen.

Det halverade förmånsvärdet hjälper föga när man måste betala 5-8 kr per kWh man laddar. På vintern på MV drar större elbilar typ 3-4 kwh per mil, det blir MARKANT dyrare än att köra på bensin. ID7 låg när jag testade på MV 110 22 graders värme i -7 grader på typ 3,8 kwh och då var jag ensam i bilen. Typ 25kr milen. ”Årets elbil 2024” :-D

Man måste också hålla på och leta parkeringsplats med laddare och eventuellt flytta bilen några timmar senare eftersom man bara får stå där 3 timmar. Otroligt omständligt.

Det blir som sagt en enorm fördel för de som råkar bo i hus. Det halverade förmånsvärdet lär inte leva i 10 år till. Däremot så tyder ALL tillgänglig data på att el kommer bli DYRARE i framtiden i Sverige.

Handlar absolut inte enkom om storstad. Nästan inga lägenhetshus är byggda för eller har mark för parkeringar till alla boende. I kommunen jag bor utanför Sthlm har husen i bästa fall parkering åt kanske 20% av de boende annat än i undantagsfall.

Alla alternativ jag hade var lika usla, så fanns inget annat jag kunde göra.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Behöver du göra de här fullastade vinterresorna över långa sträckor i ditt arbete? För annars låter det ju som att ni faktiskt behövde en annan bil?
ja det behöver jag.

ja det behöver jag.
Jamendåså, vad är problemet? Har du inte betalt för att resa?

Jamendåså, vad är problemet? Har du inte betalt för att resa?
Jag föredrar att vara hemma med familjen kontra sitta i en bil. Konstigt va?

Jag föredrar att vara hemma med familjen kontra sitta i en bil. Konstigt va?
Ja, faktiskt. Jag känner likadant, så jag har ett arbete där man slipper resa... Men du kanske är en av dem som Arbetsförmedlingen tvingade att söka ett jobb du inte ville ha?

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Ja, faktiskt. Jag känner likadant, så jag har ett arbete där man slipper resa... Men du kanske är en av dem som Arbetsförmedlingen tvingade att söka ett jobb du inte ville ha?
Resorna i sig är inget problem. De gör inte att jag måste vara borta mer i princip. Att därmed jiddra med en bil som man måste ladda var 20e mil drar ut på tiden.

Sen reser jag också privat, men logistiskt är det alldeles för stökigt att ha två bilar bara för att elbilen är kass

Resorna i sig är inget problem. De gör inte att jag måste vara borta mer i princip. Att därmed jiddra med en bil som man måste ladda var 20e mil drar ut på tiden.

Sen reser jag också privat, men logistiskt är det alldeles för stökigt att ha två bilar bara för att elbilen är kass
Tja, man kan inte äta kakan och ha den kvar, tyvärr.

• Gilla
Bergkamp och 4 till
  • Laddar…
Nja RUT och ROT är tveksamt eftersom de avdragen är till för att motverka svartjobb. Det är inget problem med bilarna, här är det verkligen 100% inkomstbortfall.
Ja precis det är ett styrmedel för att få samhället i den riktning man vill ( bort från svartjobb) precis som man styr inköp av förmånsbilar till el eftersom man vill få bort fossilbilar.

Användning av fossila bränslen orsakar också stora kostnader för samhället.
Ville man på allvar få bort fossilbilarna hade man ordnat superbillig snabbladdning i varje gathörn, men den viljan är noll. Politikerna med MP i spetsen vill få bort ALLA bilar på sikt, vilket de tom yppat. Naivt att tro annat.
Jo och i städer är det nog dit vi kommer komma förr eller senare. För oss som valt att bosätta oss utanför så kommer nog bilar fortfarande vara relevanta.
Som sagt. Kanske 1/3 lägenhetsägare har någon tillgång till privat p-plats i föreningen.

Det halverade förmånsvärdet hjälper föga när man måste betala 5-8 kr per kWh man laddar. På vintern på MV drar större elbilar typ 3-4 kwh per mil, det blir MARKANT dyrare än att köra på bensin. ID7 låg när jag testade på MV 110 22 graders värme i -7 grader på typ 3,8 kwh och då var jag ensam i bilen. Typ 25kr milen. ”Årets elbil 2024” :-D
Det är sällan jag snabbladdar för så mycket som 8kr/kWh även om det förekommit. Jag tror hela principen med snabbladdning behöver och håller på att mogna mer. Många har inte något begrepp om vad kanske 8kr/kWh eller förbrukning i kWh innebär efter ett helt liv med fossila bränslen. I takt med att vi blir fler elförare(och laddplatser) så kommer också medveten/tillgängligheten öka och därmed pressen på bolag att hålla nere priset.
Man måste också hålla på och leta parkeringsplats med laddare och eventuellt flytta bilen några timmar senare eftersom man bara får stå där 3 timmar. Otroligt omständligt.
Det blir som sagt en enorm fördel för de som råkar bo i hus. Det halverade förmånsvärdet lär inte leva i 10 år till. Däremot så tyder ALL tillgänglig data på att el kommer bli DYRARE i framtiden i Sverige.
Jo det är helt naturligt att saker plockas bort när de inte behövs längre. Men jag tror inte att halveringen av förmånsvärdet kommer försvinna inom någon snar framtid. Och vem säger att det inte kommer något annat istället? Historisk har alltid någon typ av teknologi/Bränsle fått olika fördelar.
Handlar absolut inte enkom om storstad. Nästan inga lägenhetshus är byggda för eller har mark för parkeringar till alla boende. I kommunen jag bor utanför Sthlm har husen i bästa fall parkering åt kanske 20% av de boende annat än i undantagsfall.
Nej men det är ju snarare en funktion av att äga bil och bo i lägenhet i allmänhet.
Alla alternativ jag hade var lika usla, så fanns inget annat jag kunde göra.
Då får man ju välja det minst usla och sedan acceptera läget tänker jag.

S Styrman_jansson skrev:
Ja bor man i ett lägenhetshus utan parkering så kanske man inte ens har bil tänker jag. Man brukar ju vilja ha någonstans att ställa sin bil ;)
Du borde kanske komma ut i verkligheten ibland. Jag har själv bott i ett lägenhetshus med ca 30 lägenheter och 3 parkeringsplatser på gården. Skulle uppskatta att 2/3 hade bil. Var nog kötid på 10+ år till de platserna, jag brydde mig inte ens om att köa då jag inte planerade att bo där så länge.
Varje gång man kom hem med bilen så blev det lite rundor i kvarteren runt om för att hitta plats. Det huset var rätt representativt för de andra husen i omgivningen. Blev en del parkeringsböter då man ibland chansade och ställde sig nånstans där man inte fick.

L lbgu skrev:
Du borde kanske komma ut i verkligheten ibland. Jag har själv bott i ett lägenhetshus med ca 30 lägenheter och 3 parkeringsplatser på gården. Skulle uppskatta att 2/3 hade bil. Var nog kötid på 10+ år till de platserna, jag brydde mig inte ens om att köa då jag inte planerade att bo där så länge.
Varje gång man kom hem med bilen så blev det lite rundor i kvarteren runt om för att hitta plats. Det huset var rätt representativt för de andra husen i omgivningen. Blev en del parkeringsböter då man ibland chansade och ställde sig nånstans där man inte fick.
Jo jag har bott i lägenhet med gatuparkering. Det slutade med att jag ställde av bilen och magasinerade den tills jag kunde flytta därifrån.

Det jag ville få fram är att det är ju ett generellt problem att bo i lägenhet i storstad och ha bil i allmänhet. Det blir inte mer unikt för att det även skulle saknas laddmöjligheter....

S Styrman_jansson skrev:
Jo jag har bott i lägenhet med gatuparkering. Det slutade med att jag ställde av bilen och magasinerade den tills jag kunde flytta därifrån.
Då var du antagligen så lyckligt lottad att du inte behövde ha bil. Men de flesta som har bil har det nog för att de anser sig behöva den även om det i många fall säkert beror på ren bekvämlighet då de t.ex. inte vill gå/cykla i ruskväder. Fast blir det för besvärligt att jaga parkeringsplats så kanske cykling i ösregn blir lockande som alternativ.

S Styrman_jansson skrev:

Det jag ville få fram är att det är ju ett generellt problem att bo i lägenhet i storstad och ha bil i allmänhet. Det blir inte mer unikt för att det även skulle saknas laddmöjligheter....
Fast här (Göteborg) finns det betydligt fler boendeparkeringar utan laddare än med, så mer unikt blir det i högsta grad här. Skulle säga i praktiken säga hur jobbigt som helst alternativt mycket dyrare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.