Fairlane
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag gissar också på att du har en 50kW-laddare i bilen eftersom du undviker att svara på det med.
Ett mönster som går igen hos den skribenten.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 4 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Hm, anger inte en del biltillverkare det? T.ex. Citroen har till och med en räckviddskalkylator för sina bilar där man kan se beräknad räckvidd vid olika temperaturer och farter;

[länk]
De flesta har någon sådan typ av snurra ja.
Syftet med WLTP är ju däremot att ha en standardiserad siffra som går att jämföra mellan olika tillverkare.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
De flesta har någon sådan typ av snurra ja.
Syftet med WLTP är ju däremot att ha en standardiserad siffra som går att jämföra mellan olika tillverkare.
Sen är väl alla sådana här siffror marknadsföringssiffror som är framtagna under väldigt optimala förhållanden som en normal bilist inte kan förväntas få vid sin normala körning. Sen är det väl ingen större skillnad på vilket drivmedel det handlar om, uppgivna bensin/dieselförbrukningar är ju också önskesiffror som knappast någon kan uppnå. En skillnad mot fossilbilar är dock att klimatet har mycket större betydelse för förbrukningen vilket kommer som en otrevlig överraskning för vissa.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Walle85
L lbgu skrev:
Sen är väl alla sådana här siffror marknadsföringssiffror som är framtagna under väldigt optimala förhållanden som en normal bilist inte kan förväntas få vid sin normala körning. Sen är det väl ingen större skillnad på vilket drivmedel det handlar om, uppgivna bensin/dieselförbrukningar är ju också önskesiffror som knappast någon kan uppnå. En skillnad mot fossilbilar är dock att klimatet har mycket större betydelse för förbrukningen vilket kommer som en otrevlig överraskning för vissa.
Oavsett önskesiffror eller optimala förhållanden så ger det iaf för bilen en bild av hur många % sämre/bättre bilen är i olika temperaturer. Sen att det är svårt att jämföra mellan märken och modeller är en annan sak.

Typ märke X går enligt WLTP 500 km i 20°C och 250 km i -10°C, medan märke Y går 600 km i 20°C men bara 200 km i -10°C. Då kan man enklare bestämma sig utifrån vilka förhållanden man har där man bor. Typ en norrlänning är inte så sugen på märke Y men kanske passar en spanjor bättre.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Walle85
S Styrman_jansson skrev:
Hm, anger inte en del biltillverkare det? T.ex. Citroen har till och med en räckviddskalkylator för sina bilar där man kan se beräknad räckvidd vid olika temperaturer och farter;

[länk]
Hade varit trevligt om fler tillverkare hade 👍
 
Walle85 Walle85 skrev:
Hade varit trevligt om fler tillverkare hade 👍
Ja jag vet inte om denna faktiskt fanns när jag valde bil men jag vet att jag hittade exempel på räckvidd i olika farter och vid olika temperaturer. Jag var t.ex. helt medveten om att Berlingon bara skulle gå typ 15mil på motorväg vid -10C vilket ( vilket spelar en liten roll för mig då vi oerhört sällan kör någon längre sträcka motorväg).
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Men varför ska man välja en dyrare bil som går knappt hälften så långt allt annat lika?
Smaken är som baken själv skulle jag valt att köpa en diesel som är 60k billigare då jag tycker det känns dumt med två drivlinor och ett litet batteri som blir värdelöst efter några år.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag gissar att din 200kr billigare Hybrid- Passat inte fanns? För nu mal du vidare om nått annat.

Jag gissar också på att du har en 50kW-laddare i bilen eftersom du undviker att svara på det med.
Har nog aldrig kommit mycket högre än 50 kw i Skodan nej
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Har nog aldrig kommit mycket högre än 50 kw i Skodan nej
Då låter det som att någon missat att beställa en bil man kan ladda snabbt.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Att du tjatar om hybrider (vilket är en total återvändsgränd med ett överskott av nackdelar, och EN ENDA fördel, dvs räckvidd på flytande bränsle) i en tråd om elbilar känns inte som en högoddsare...

Finns det föv övrigt några hybrider av den enda vettiga varianten (dvs den som saknar ICE-drivlina, och ICE enbart driver en generator för att ladda batteriet) till salu?
Finns / fanns:
BMW i3
En skåpbil som jag inte minns namnet på.
Mitsubishi

Volvo kommer med en tydligen i år.

Sedan kan man titta på Toyota, deras första hade en hybridlösning där båda motorerna kopplades ihop.

Men utbudet är skralt.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Ja om det enda man önskar är lång räckvidd så känns det dumt, eller hur? Men det finns ju massa fler egenskaper som är viktiga med en bil och uppenbarligen ser speciellt många fördelar med elbilar eftersom väldigt få går tillbaka till ICE-bil efter att man kört elbil.

Bara för att du inte satt dig in hur det fungerar så är det inte automatiskt en bluff. Det är flera tekniska egenskaper på både batteri, laddare och bil i kombination med yttre faktorer som bestämmer laddströmmen.

Det var inte svårt alls tycker jag. Det var väldigt lätt att hitta information om hur räckvidden påverkas av temperatur, hastighet och körstil.
Så beskriv för mig vilka alla fördelar är? Bortsett från att den är något tystare?

Finns regler i ganska många marknader på många produkter om vad du kan och inte kan ”claima”. Allt är alltid sådana enorma diffar mellan vad som uppges och verkligheten på elbilar.

En snickare som lägger om ett tak och uppger att det ska hålla i 30 år (så länge det inte regnar, blåser eller snöar något för då håller det 5 år) kommer ses som en skojare

Så varför kan man inte bara uppge OBS MINDRE ÄN HALVA STRÄCKAN PÅ VINTERN!

Skoda själv uppger att Enyaq går över 30 mil på MV i -10 grader. Och det stämmer ju möjligen om man håller 60-70 på motorvägen.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Då låter det som att någon missat att beställa en bil man kan ladda snabbt.
Om så är fallet (att det går) är det ren idioti enligt mig. Lite som att CCS inte var standard på vissa elbilar.
 
P PHPersson skrev:
Om så är fallet (att det går) är det ren idioti enligt mig. Lite som att CCS inte var standard på vissa elbilar.
Skoda är en budgetbil, detta var ett tillval för 10kkr, vissa kanske ville lägga de pengarna på annat eftersom de inte behövde ladda så snabbt?
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Då låter det som att någon missat att beställa en bil man kan ladda snabbt.
Nej, vid tillfället fanns inga sådana modeller.

Jag var tvungen att välja elbil. Jag var tvungen att ha dragkrok. Tesla var inte en möjlighet. Av alla de elbilar som då gick att beställa, 2023 med 1 års väntetid på allt, fanns det 4 modeller tillgängliga med tillräcklig storlek. Enyaq är ju pluttig som den är. Dessa var

Enyaq
ID4
Någon Mercedes variant
Någon BMW variant

Mercedesen och BMWn hade knappt 40 mils räckvidd, hade väl blivit 10-15 på vintern. Går ju inte att ha en så katastrofal räckvidd. Mercedesen kunde inte ha dragkrok. Bmwn var också lite mindre interiört.

Kvar var Enyaq och ID4 som är rätt lika men Enyaqen var något bättre.

Ärligt talat verkar det ju inte spela så stor roll. Nu kör jag ID7 och har testat den på 3 snabbladdare. I bästa fall kommer jag något över halva den glädjekalkylen de uppger för ”snabbladdning”
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Skoda är en budgetbil, detta var ett tillval för 10kkr, vissa kanske ville lägga de pengarna på annat eftersom de inte behövde ladda så snabbt?
Då borde man aktivt kunna välja bort det isf. Stor risk att köpare missar något som är viktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.