T TommyC skrev:
Kan det vara samma förklaring till att folk står i kö 1 timme i väntan på att få hjulen bytta två gånger om året trots att det går snabbare att göra det själv hemma och då som extra bonus slippa få hjulskruvarna söndardragna också. 🙄
Gå till en bättre firma som drar för hand och du bokar tid så du slipper vänta ;)
 
Jag behöver aldrig vänta. Jag går ner till garaget och byter själv när det är dags. Om jag tar det väldigt lugnt och gör rent allt i hjulhusen så kan det ta en hel timme och då går det ändå mycket snabbare än att åka till någon mer eller mindre bra firma.
 
ClasseClas
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
En ursäkt för att komma bort från kärringen
Plus att hinna trycka i sig en 200 grams Schweizernöt (finns dom kvar?).
 
Nej, det var Marabou som gjorde dem och de lade ju ner 2023 efter att vi mangrant bojkottade dem efter att deras moderbolag fortsatte vara aktiva i Ryssland efter den fullskaliga invasionen av Ukraina.
 
  • Älska
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det var Marabou som gjorde dem och de lade ju ner 2023 efter att vi mangrant bojkottade dem efter att deras moderbolag fortsatte vara aktiva i Ryssland efter den fullskaliga invasionen av Ukraina.
De finns kvar och de bryr sig inte nämnvärt av att du och några till inte köper deras choklad =)

Edit: Inte för att jag försvarar att de finns i Ryssland utan enbart att de bryr sig inte.
 
  • Wow
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Varför uppdaterades denna tråds titel till 2025?

Kunde den inte fått självdö då den inte hjälper någon alls som funderar på elbil.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Alla utom Tesla har klarat att ha anläggningar anpassade för att bilar ser olika ut. Att skapa en standard för något som inte behöver standardiseras känns dumt.
Du har så rätt i det...
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Varför uppdaterades denna tråds titel till 2025?

Kunde den inte fått självdö då den inte hjälper någon alls som funderar på elbil.
Men den som vill välja choklad kan den hjälpa?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det var Marabou som gjorde dem och de lade ju ner 2023 efter att vi mangrant bojkottade dem efter att deras moderbolag fortsatte vara aktiva i Ryssland efter den fullskaliga invasionen av Ukraina.
Ge dig du har fel i att de la ner, gick inte att svara på det meddelandet. Företaget inkl. 200g chokladen finns kvar.
 
P PHPersson skrev:
Ge dig du har fel i att de la ner, gick inte att svara på det meddelandet. Företaget inkl. 200g chokladen finns kvar.
Om något verkar så korkat att det måste vara ett skämt, då är det kanske det.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om något verkar så korkat att det måste vara ett skämt, då är det kanske det.
Vad är det du säger, försöker du förklara bort ditt fel med att du skämtade? 1. Jag tror inte på dig. 2. Vem i hela friden skulle skämta på Ukrainas bekostnad? Bara det får mig att inte tro dig.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och vad gäller standard för autostart av laddning så finns det en sådan, men Tesla har valt stt gå en annan väg. Jag ser inget fel i det, men det är fel företag att idolisera om man vill ha standarder och likformighet mellan tillverkare.
Supercharger började byggas 2012 och den första Plug & Chargestandarden publicerades 2014 och har fortfarande inte slagit igenom särskilt hårt kommersiellt.

De anammade trots allt CCS i Europa när det var tydligt att den standarden vunnit och gamla Teslor fick konvertera till CCS om de ville vara med. Tvärt om gick det i USA där de vann och deras NACS håller på att bli standard. NACS har en mycket smidigare kontakt än CCS och ser likadan ut i både AC och DC-utförande men skulle inte funka vid AC-laddning i Europa eftersom den inte stödjer 3-fas som många hem har här.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Varför uppdaterades denna tråds titel till 2025?

Kunde den inte fått självdö då den inte hjälper någon alls som funderar på elbil.
Jo de kan med fördel läsa min recension av ID7 ”årets elbil 2024”.

Men eftersom den kostar 200k mer än samma bil i hybridform (som ju också går att köra ordentligt på vintern) så lär inga privatpersoner vid sina sinnes fulla bruk ens köpa den (utöver de som kan åtnjuta halverat förmånsvärde på skattebetalarnas bekostnad).

Man förstår att VW har ett helvete på marknaden..
 
Redigerat:
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Jo de kan med fördel läsa min recension av ID7 ”årets elbil 2024”.

Men eftersom den kostar 200k mer än samma bil i hybridform (som ju också går att köra ordentligt på vintern) så lär inga privatpersoner vid sina sinnes fulla bruk ens köpa den (utöver de som kan åtnjuta halverat förmånsvärde på skattebetalarnas bekostnad)
130k du kan ju inte ta priset för en mildhybrid dock mycket pengar ändå.
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Jo de kan med fördel läsa min recension av ID7 ”årets elbil 2024”.

Men eftersom den kostar 200k mer än samma bil i hybridform (som ju också går att köra ordentligt på vintern) så lär inga privatpersoner vid sina sinnes fulla bruk ens köpa den (utöver de som kan åtnjuta halverat förmånsvärde på skattebetalarnas bekostnad).

Man förstår att VW har ett helvete på marknaden..
Och du tror någon som börjar på första inlägget kommer hitta dit?

Du räknar som vanligt på ett intressant sätt.
En ID7 Pro Tourer (286hk) kostar 665k i bas.
Den billigaste Passaten 1.5TSI eHybrid med lilla motorn (150hk) kostar 540 i bas, dvs 135kkr mindre.

Men ID7an motsvaras utrustningmässigt bättre av Passat Elegance på 580kkr i bas + Infotainment för 11k, dvs 84kkr i skillnad.
Vill du ha Passaten i något annat än vitt får du hosta upp minst 5k (rölt) eller 11k för metallic.

Sen är där säker lite mismatch i tillval, men det var vad jag såg lite snabbt.

Har du förresten rett ut om ni snålade in och bara valde 50kW-laddning på er bil?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.