122 349 läst · 2 463 svar
122k läst
2,5k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Gå till en bättre firma som drar för hand och du bokar tid så du slipper väntaT TommyC skrev:
Jag behöver aldrig vänta. Jag går ner till garaget och byter själv när det är dags. Om jag tar det väldigt lugnt och gör rent allt i hjulhusen så kan det ta en hel timme och då går det ändå mycket snabbare än att åka till någon mer eller mindre bra firma.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 067 inlägg
Nej, det var Marabou som gjorde dem och de lade ju ner 2023 efter att vi mangrant bojkottade dem efter att deras moderbolag fortsatte vara aktiva i Ryssland efter den fullskaliga invasionen av Ukraina.
De finns kvar och de bryr sig inte nämnvärt av att du och några till inte köper deras choklad =)Nötegårdsgubben skrev:
Edit: Inte för att jag försvarar att de finns i Ryssland utan enbart att de bryr sig inte.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 542 inlägg
Varför uppdaterades denna tråds titel till 2025?
Kunde den inte fått självdö då den inte hjälper någon alls som funderar på elbil.
Kunde den inte fått självdö då den inte hjälper någon alls som funderar på elbil.
Ge dig du har fel i att de la ner, gick inte att svara på det meddelandet. Företaget inkl. 200g chokladen finns kvar.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 067 inlägg
Vad är det du säger, försöker du förklara bort ditt fel med att du skämtade? 1. Jag tror inte på dig. 2. Vem i hela friden skulle skämta på Ukrainas bekostnad? Bara det får mig att inte tro dig.Nötegårdsgubben skrev:
Redigerat:
Supercharger började byggas 2012 och den första Plug & Chargestandarden publicerades 2014 och har fortfarande inte slagit igenom särskilt hårt kommersiellt.Nötegårdsgubben skrev:
De anammade trots allt CCS i Europa när det var tydligt att den standarden vunnit och gamla Teslor fick konvertera till CCS om de ville vara med. Tvärt om gick det i USA där de vann och deras NACS håller på att bli standard. NACS har en mycket smidigare kontakt än CCS och ser likadan ut i både AC och DC-utförande men skulle inte funka vid AC-laddning i Europa eftersom den inte stödjer 3-fas som många hem har här.
Jo de kan med fördel läsa min recension av ID7 ”årets elbil 2024”.13th Marine skrev:
Men eftersom den kostar 200k mer än samma bil i hybridform (som ju också går att köra ordentligt på vintern) så lär inga privatpersoner vid sina sinnes fulla bruk ens köpa den (utöver de som kan åtnjuta halverat förmånsvärde på skattebetalarnas bekostnad).
Man förstår att VW har ett helvete på marknaden..
Redigerat:
130k du kan ju inte ta priset för en mildhybrid dock mycket pengar ändå.Kentvirulent skrev:Jo de kan med fördel läsa min recension av ID7 ”årets elbil 2024”.
Men eftersom den kostar 200k mer än samma bil i hybridform (som ju också går att köra ordentligt på vintern) så lär inga privatpersoner vid sina sinnes fulla bruk ens köpa den (utöver de som kan åtnjuta halverat förmånsvärde på skattebetalarnas bekostnad)
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 542 inlägg
Och du tror någon som börjar på första inlägget kommer hitta dit?Kentvirulent skrev:Jo de kan med fördel läsa min recension av ID7 ”årets elbil 2024”.
Men eftersom den kostar 200k mer än samma bil i hybridform (som ju också går att köra ordentligt på vintern) så lär inga privatpersoner vid sina sinnes fulla bruk ens köpa den (utöver de som kan åtnjuta halverat förmånsvärde på skattebetalarnas bekostnad).
Man förstår att VW har ett helvete på marknaden..
Du räknar som vanligt på ett intressant sätt.
En ID7 Pro Tourer (286hk) kostar 665k i bas.
Den billigaste Passaten 1.5TSI eHybrid med lilla motorn (150hk) kostar 540 i bas, dvs 135kkr mindre.
Men ID7an motsvaras utrustningmässigt bättre av Passat Elegance på 580kkr i bas + Infotainment för 11k, dvs 84kkr i skillnad.
Vill du ha Passaten i något annat än vitt får du hosta upp minst 5k (rölt) eller 11k för metallic.
Sen är där säker lite mismatch i tillval, men det var vad jag såg lite snabbt.
Har du förresten rett ut om ni snålade in och bara valde 50kW-laddning på er bil?