Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag tycker att det är okej generellt för alla att ladda sina bilar. Jag är absolut inte mot det.

I det scenariot du beskriver kan ju trots allt någon (om än inte en Tesla) ladda sin bil där.
I scenariot jag beskriver blockerar du två platser utan att någon kan använda den,
Dvs, ställer sig en bil med laddaren på höger bak tvärs över mittlinjen och börjar ladda så är det ju två platser som "förstörs"
På samma vis anser jag att man inte bör välja platsen längst ut till höger, då man blockerar laddaren som inte går att komma åt på grund av stenarna om man har den typen av placering av laddare.

Men, måste man så måste man.
Gör man det av slentrian är man däremot en rövhatt.
Jag håller med, man ska givetvis göra så mycket man kan (inom rimliga gränser) för att inte begränsa andras laddmöjligheter.

Förhoppningsvis bygger väl Tesla bort detta om inte allt för länge.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag håller med, man ska givetvis göra så mycket man kan (inom rimliga gränser) för att inte begränsa andras laddmöjligheter.

Förhoppningsvis bygger väl Tesla bort detta om inte allt för länge.
Absolut, de nya stationerna har ju längre kablage och om facket låter dem få sätta upp dem så löser det sig med tiden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om det står två Tesla-bilar och laddar på ena sidan i den undre layouten och det kommer en bil med ladduthaget på höger sida blir resultatet att bilen antingen placerar sig utanför rutan (vilket går utan att blockera någon om den står på stället där den vita bilen står, men inte om den står i den andra diagonalen, då blockerar han platsen i den övre raden istället) eller så står han, vilket jag har sett ett antal gånger, över mittlinjen och blockerar båda laddarna.
Så kan man förstås ställa sig. Men det måste man inte. I din bild finns en vit Tesla kopplad till stolpe 1 i raden. En ID4 kan ställa sig nos mot nos med den vita Teslan och koppla in sig i stolpe 4 utan att stå över några linjer. En till Tesla kan ställa sig sida vid sida med den första och ladda i stolpe 2. En till ID4 kan ställa sig baklucka mot baklucka med den andra Teslan och ladda i stolpe 3.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Så kan man förstås ställa sig. Men det måste man inte. I din bild finns en vit Tesla kopplad till stolpe 1 i raden. En ID4 kan ställa sig nos mot nos med den vita Teslan och koppla in sig i stolpe 4 utan att stå över några linjer. En till Tesla kan ställa sig sida vid sida med den första och ladda i stolpe 2. En till ID4 kan ställa sig baklucka mot baklucka med den andra Teslan och ladda i stolpe 3.
Ja, men inte om det står en annan bil framför Teslan som använder stolpe 3 som var grundförutsättningen.

Och jag har tyvärr sett det i verkligheten.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Är väl svårt att kontrollera en sådan regel.

Sen löser väl det sig på sikt, de nya stationerna har längre kablar som når, och jag tror man byter ut de korta.
Det borde vara enkelt eftersom varje bil är unik, dvs spärra tex VW med luckan på fel plats.
Men jag skämtar mest, dock borde de bli en standard även där jag kan tycka.
 
P PHPersson skrev:
Det borde vara enkelt eftersom varje bil är unik, dvs spärra tex VW med luckan på fel plats.
Men jag skämtar mest, dock borde de bli en standard även där jag kan tycka.
Audi hade väl dubbla luckor på någon av sina annars, framför dörrarna fram. 🤔
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Audi hade väl dubbla luckor på någon av sina annars, framför dörrarna fram. 🤔
Jag tror tyvärr att bara en av dem fungerar till DC.

Det finns ju dem som tar med sig en laddare också.
 
A Avemo skrev:
Jag tror tyvärr att bara en av dem fungerar till DC.

Det finns ju dem som tar med sig en laddare också.
[media]
Låter rimligt, men hade varit en intressant lösning annars.
 
P PHPersson skrev:
jag skämtar mest, dock borde de bli en standard även där jag kan tycka.
Alla utom Tesla har klarat att ha anläggningar anpassade för att bilar ser olika ut. Att skapa en standard för något som inte behöver standardiseras känns dumt.
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Alla utom Tesla har klarat att ha anläggningar anpassade för att bilar ser olika ut. Att skapa en standard för något som inte behöver standardiseras känns dumt.
Nja, Tesla byggde sitt nätverk för sina egna bilar, med en rätt överlägsen funktionalitet jämfört med övriga. (Inte ett dussin olika RFID-brickor, konton och hopplösa metoder för att starta laddning exempelvis)

De byggdes optimerade för just det, vilket de klarade extremt väl.

Väldigt nyligen relativt sett har de valt att släppa in andra i nätverket.
Att man då inte har byggt om alla 67000 laddare så att de passar andra bilmärken känns ändå rätt rimligt.

Visst, det finns andra laddnätverk, och det finns inget som tvingar någon att använda det ena eller det andra.. Gillar du dem inte, använd din konsumentmakt och använd någon annan!
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Tesla själva hävdar att avsikten alltid varit att öppna upp Superchargernätverket för andra och om det är sant har de medvetet byggt in sig i ett hörn. Inget omöjligt hörn att ta sig ur förstås, men ändå.

Och vad gäller standard för autostart av laddning så finns det en sådan, men Tesla har valt stt gå en annan väg. Jag ser inget fel i det, men det är fel företag att idolisera om man vill ha standarder och likformighet mellan tillverkare.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tesla själva hävdar att avsikten alltid varit att öppna upp Superchargernätverket för andra och om det är sant har de medvetet byggt in sig i ett hörn. Inget omöjligt hörn att ta sig ur förstås, men ändå.
Källa?
Tänk på att de inte ens hade CCS i början i Europa (det infördes först i samband med lanseringen av Model 3 )utan sin egen version av Typ 2.
(Och det på grund av krav från EU)
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och vad gäller standard för autostart av laddning så finns det en sådan, men Tesla har valt stt gå en annan väg.
Vilken standard hänvisar du till då?
ISO 15118 från 2014 som väl inte implementerades förrän 2021 första gången av Ionity?
Eller lika gamla OCPP som adderade ISO 15118 först i version 2 2018
Något annat?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag ser inget fel i det, men det är fel företag att idolisera om man vill ha standarder och likformighet mellan tillverkare.
Jag vet inte om jag skulle anse mig idoliserar dem. Men när det gäller just standarder och likformighet har de onekligen gjort *betydligt* mer än övriga tillverkare genom att öppna sina patent och protokoll för övriga tillverkare på ett sett som jag inte har sett i övrigt.

Exempelvis har de ju nu mer eller mindre fått hela den amerikanska marknaden att använda sig av NACS, vilket ju är en betydligt trevligare standard än CSS om man bara laddar AC med en fas.

Visst, de är sällan stora fan's av kommittlösningar, det håller jag helt med om.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Källa?
”Det har alltid varit vår ambition att öppna Supercharger-nätverket för elbilar som inte kommer från Tesla”
https://www.tesla.com/sv_se/support/charging/supercharging-other-evs
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Vilken standard hänvisar du till då?
ISO 15118 från 2014 som väl inte implementerades förrän 2021 första gången av Ionity?
Eller lika gamla OCPP som adderade ISO 15118 först i version 2 2018
Något annat?
Det räcker väl bra så. Jag konstaterar bara att de väljer att inte anpassa sig till dessa, och jag ser som sagt inget fel i det.
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Exempelvis har de ju nu mer eller mindre fått hela den amerikanska marknaden att använda sig av NACS, vilket ju är en betydligt trevligare standard än CSS om man bara laddar AC med en fas.
Ja, och har amerikanerna tur kommer trefas till dem en dag också och så blir det ett problem, varvid Tesla eller någon annan får bryta de facto-standarden och ta dem vidare.
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Visst, de är sällan stora fan's av kommittlösningar, det håller jag helt med om.
Ja, och sådant tar saker framåt. Jag vet inte om de lämnat 12 V-systemet med något fordon än, men blotta inställningen att de vill byta till ett annat volttal som de anser skulle vara bättre pekar på en uppfattning att standarder bara är bra tills de inte är det längre, och få lämnar man dem, onostalgiskt.

Så att standardisera något så futtigt som var ett ladduttag ska sitta tror jag helt enkelt inte på.
 
A Avemo skrev:
[länk]
Det där är ju så dumt så att man tappar hakan. Varför är inte stolparna placerade på mitten??
 
RoTe
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det där är ju så dumt så att man tappar hakan. Varför är inte stolparna placerade på mitten??
Varför skulle tesla bry sig om andra elbilar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.