Dowser4711 Dowser4711 skrev:
[länk]
Den handlar ju om att fulladdade bilar inte ska stå kvar 🤔
Står inget om laddande bilar. 🤔
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Den handlar ju om att fulladdade bilar inte ska stå kvar 🤔
Exakt, bilar som inte aktivt laddar ska inte stå kvar.
Dvs precis det jag skrev.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Exakt, bilar som inte aktivt laddar ska inte stå kvar.
Dvs precis det jag skrev.
Nja, du får inte blockera en plats om du laddat klart.
Tycker spontant inte det är samma sak.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nja, du får inte blockera en plats om du laddat klart.
Tycker spontant inte det är samma sak.
Läs mitt resonemang igen och specifikt delen kring att det *inte* är en ordagrann regel utan *implicit*.

De skriver även:
"En kund skulle aldrig lämna ett fordon parkerat vid pumpen vid en bensinstation och samma tänkande gäller för Superchargers."
 
De har en sida om hur man som icke-teslabilist bör stå också:

Når Supercharger-kabeln alla elbilar?
Vissa Supercharger-stationer kanske inte är anpassade för vissa bilar. Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når till din bil på ett bra sätt.”

https://www.tesla.com/sv_se/support/charging/supercharging-other-evs

Om man hindrar andra bilar genom att stå utanför rutan kan vara olika. Och vid parvisa laddare kan ju två stå ”fel” så det ändå blir fullt använt. Så man får nog mer tolka det hela som goda råd än strikta regler.

Själv laddar jag aldrig på Superchargers om det är trångt, men gärna om det är glest med bilar. Rimligt prissatta och oftast nära någon form av rimligt mat-/kaffeställe.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Läs mitt resonemang igen och specifikt delen kring att det *inte* är en ordagrann regel utan *implicit*.

De skriver även:
"En kund skulle aldrig lämna ett fordon parkerat vid pumpen vid en bensinstation och samma tänkande gäller för Superchargers."
Jag förstår hur du resonerar, men håller inte med dig i det.

Man blockerar ju inte den andra stolpen av illvilja, man gör det för att utnyttja laddtjänsten som Tesla erbjuder.

Och folk som parkerar vid pumpen såg jag nästan varje gång jag tankade på en bemannad station förr.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag förstår hur du resonerar, men håller inte med dig i det.
Helt okej.
13th Marine 13th Marine skrev:
Man blockerar ju inte den andra stolpen av illvilja, man gör det för att utnyttja laddtjänsten som Tesla erbjuder.
Tja, om jag inte flyttar min bil när den är färdigladdad på grund av någon orsak som inte är illvilja blockerar jag ju likväl någon annans möjlighet att ladda och får betala straffavgift, vilket jag anser vara helt rimligt.
På samma vis tycker jag att det vore rimligt (om det vore tekniskt möjligt) om bilister som parkerade så att de blockerar andra från att använda laddare oavsett om de själva är inkopplade eller ej fick betala en motsvarande trängselavgift när stationerna är fulla.
Dvs oavsett om det är en VW med ladduttag som gör att man tar upp flera platser, en Tesla med släpvagn på icke-släp-plats, en disel-bil eller en Tesla där ägaren bara kopplat ur laddaren när han var klar utan att flytta bilen. (Det sista alternativet borde få trippel avgift och bilen bortbogserad)
13th Marine 13th Marine skrev:
Och folk som parkerar vid pumpen såg jag nästan varje gång jag tankade på en bemannad station förr.
Ja, rövhattar är vanligt förekommande och förekommer även på Superchargers.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Helt okej.

Tja, om jag inte flyttar min bil när den är färdigladdad på grund av någon orsak som inte är illvilja blockerar jag ju likväl någon annans möjlighet att ladda och får betala straffavgift, vilket jag anser vara helt rimligt.
På samma vis tycker jag att det vore rimligt (om det vore tekniskt möjligt) om bilister som parkerade så att de blockerar andra från att använda laddare oavsett om de själva är inkopplade eller ej fick betala en motsvarande trängselavgift när stationerna är fulla.
Dvs oavsett om det är en VW med ladduttag som gör att man tar upp flera platser, en Tesla med släpvagn på icke-släp-plats, en disel-bil eller en Tesla där ägaren bara kopplat ur laddaren när han var klar utan att flytta bilen. (Det sista alternativet borde få trippel avgift och bilen bortbogserad)

Ja, rövhattar är vanligt förekommande och förekommer även på Superchargers.
Jag tycker inte riktigt att det är att kalla det blockera, man använder en laddstolpe, den andra är fri att använda, dock bara för de som har laddport på samma position.

Spontant är det nog bara Tesla som kan berätta hur de vill ha det, och jag tycker inte det de skriver idag är speciellt tydligt.
Varken i reglerna eller laddplatsernas utformning.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tycker inte riktigt att det är att kalla det blockera, man använder en laddstolpe, den andra är fri att använda, dock bara för de som har laddport på samma position.

Spontant är det nog bara Tesla som kan berätta hur de vill ha det, och jag tycker inte det de skriver idag är speciellt tydligt.
Varken i reglerna eller laddplatsernas utformning.
Bästa och enklaste är väl bara att endast tillåta laddning med bilar som har kontakten vänster bak eller höger fram så problemet löst :)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tycker inte riktigt att det är att kalla det blockera, man använder en laddstolpe, den andra är fri att använda, dock bara för de som har laddport på samma position.
Det beror på layouten. Det *Kan* vara så, men tänk på att det finns många layouter på laddstationer.
En vanlig modell är ju att de står fyra i rad, låt säga att två Tesla står och laddar på den ena sidan. På andra sidan ställer sig sedan en bil "åt fel håll" och blockerar den fjärde platsen för övriga oavsett var deras uttag sitter. (Har sett fenomenet i praktiken)

13th Marine 13th Marine skrev:
Spontant är det nog bara Tesla som kan berätta hur de vill ha det, och jag tycker inte det de skriver idag är speciellt tydligt.
Varken i reglerna eller laddplatsernas utformning.
Jag tycker de är extremt tydliga: Var inte en rövhatt och bete dig som folk.
 
P PHPersson skrev:
Bästa och enklaste är väl bara att endast tillåta laddning med bilar som har kontakten vänster bak eller höger fram så problemet löst :)
Är väl svårt att kontrollera en sådan regel.

Sen löser väl det sig på sikt, de nya stationerna har längre kablar som når, och jag tror man byter ut de korta.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det beror på layouten. Det *Kan* vara så, men tänk på att det finns många layouter på laddstationer.
En vanlig modell är ju att de står fyra i rad, låt säga att två Tesla står och laddar på den ena sidan. På andra sidan ställer sig sedan en bil "åt fel håll" och blockerar den fjärde platsen för övriga oavsett var deras uttag sitter. (Har sett fenomenet i praktiken)


Jag tycker de är extremt tydliga: Var inte en rövhatt och bete dig som folk.
Jag ser inte framför mig hur man blockerar den fjärde stolpen för alla då 🤔

Ja, och jag tycker spontant inte att det är att bete sig som en rövhatt att använda en laddstolpe även om det råkar innebära att en Tesla inte kan ladda i båset bredvid (under förutsättning att det inte finns en icke blockerande plats att ta).
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag ser inte framför mig hur man blockerar den fjärde stolpen för alla då 🤔

Ja, och jag tycker spontant inte att det är att bete sig som en rövhatt att använda en laddstolpe även om det råkar innebära att en Tesla inte kan ladda i båset bredvid (under förutsättning att det inte finns en icke blockerande plats att ta).
Om laddplatserna är i bredd placerade så att alla står med nosen åt samma håll kan det bli blockerat. Om en bil med intaget på höger bak ställer sig till höger om en bil med intaget på vänster bak så hamnar en "ledig" laddare mellan de två utan möjlighet för ännu en bil att komma in.

https://www.google.com/maps/@59.327...try=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDEwMS4wIKXMDSoASAFQAw==
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
RoTe
Ursäkta en novis men hur kort är sladden egentligen? Förr kunde man enkelt tanka en bensin/dieselbil trots att man stod på "fel" sida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.