122 077 läst · 2 454 svar
122k läst
2,5k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 537 inlägg
Där kan jag hålla med, WLTP var inte ett speciellt bra mått innan elbilarna, och ännu sämre med dem.
En tabell eller liknande med motorväg, landsväg och stad samt för olika temperaturer.
En tabell eller liknande med motorväg, landsväg och stad samt för olika temperaturer.
efter att ha testat Id7 så ställer jag mig frågan varför man ska köpa denna istället för hybridvarianten som kostar 200k mindre?
För tjänstebilsföraren/förmånsbilen när staten halverar förmånsvärdet är det förståeligt pga ekonomin. Men utan miljöbilsbonus ser jag inte varför någon skulle välja ID7.
För tjänstebilsföraren/förmånsbilen när staten halverar förmånsvärdet är det förståeligt pga ekonomin. Men utan miljöbilsbonus ser jag inte varför någon skulle välja ID7.
I början av klippet ser man att de är många andra bilar som laddar där. Och så klart som vanligt någon tappad ID ägare som ställt sig på fel sida så han blockerar 2 platser.13th Marine skrev:
Det var kö vid dom andra laddplatserna oxå. Vid OKQ8 var det totalkaos
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 537 inlägg
Är det dedär gamla laddarna där sladdarna bara räcker till en Tesla och många andra måste ta "fel" laddare?Andreas_Hansson skrev:
Ja exakt. De som kör Volkswagen verkar ha någon form av begåvningshandikapp då de inte förstå hur man kan ställa sig så flera kan ladda.13th Marine skrev:
Man kan backa in till laddaren så man hamnar på rätt sida.
Det är verkligen lustigt att i stort sett bara ID bilarna inte fattar det.
Backa in är helt omöjligt för ca 95% av befolkningenAndreas_Hansson skrev:
Du kan inte ha så högt ställda krav på Volkswagen förare var det inte någon som lyckades att köra in i en sten på en parkering eller var det infarten till parkeringen🤔Andreas_Hansson skrev:
Redigerat:
Det finns ju lite olika layout. Men som det ser ut på filmen kan man om laddintaget inte sitter på samma hörn som en Tesla ta laddaren på andra sidan, ställa sig över två rutor om det är den inre man vill ha eller ställa sig halvvägs utanför rutan om det är den yttre man vill ha. Vilket menar du är rätt? Jag tror inte att problemet kommer att lösas med mindre än att laddarna får en längre kabel.Andreas_Hansson skrev:
Och Teslas nya laddare har längre kabel (de som kom efter de tillät andra märken att ladda på deras stationer). Själv har jag uttaget längst fram och det finns inget sätt för mig att stå helt i rutan när jag laddar his Tesla (och på den del OKQ8 behöver jag också stå typ 1 meter längre ut än rutan är för att komma åt... Där är det för de tagit gamla rutor och ställt laddaren 1 meter in i rutan men inte målat ny ruta där en bil får plats; kabeln de har är mycket längre än Teslas nya)A Avemo skrev:
Men jo, kablarna är dyra så operatörerna vill snåla. Tror det blir sämre för dem i det stora loppet då det väldigt ofta är laddare som man inte kan komma åt och bara står tomma. Det kostar också pengar. Eller så bryr de sig inte för om alla kopplar in sig måste de ändå samla hastigheten.
Precis. Problemet är ju att laddaren är så designad och placerad att den inte passar alla bilar som vill ladda där. Med layouten som syns på filmen kan ju två bilar med laddintaget på höger bak eller vänster fram stå sida vid sida utan att blockera någon extra laddare. Men det är ju inte så troligt att de kommer i rätt ordning i kön hela tiden.S sjoelund skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 537 inlägg
Vilken del av "kabeln är för kort" gör den längre för att man backar in?Andreas_Hansson skrev:
Dina okvädningsord kan du behålla för dig själv.
Kabel blir inte längre för du backar in men du hamnar på rätt sida om laddaren.13th Marine skrev:
Dvs där laddarens nummer står.
Folkvagns ägare reflekterar inte över att de behöver gå till andra sidan av laddaren och kolla vilket nummer laddaren har.
Ganska ovanligt att numret på laddaren skulle sättas på laddarens baksida?