122 349 läst · 2 457 svar
122k läst
2,5k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 067 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 539 inlägg
Ja, men vad hjälper det att numret står på rätt sida om kabeln ändå inte räcker?Andreas_Hansson skrev:Kabel blir inte längre för du backar in men du hamnar på rätt sida om laddaren.
Dvs där laddarens nummer står.
Folkvagns ägare reflekterar inte över att de behöver gå till andra sidan av laddaren och kolla vilket nummer laddaren har.
Ganska ovanligt att numret på laddaren skulle sättas på laddarens baksida?
Om kabeln är för kort för att man skall kunna ladda när man står som en Tesla skulle stå så måste man ställa sig på ett annat sätt. Antingen i rutan och ta en annan laddare eller delvis utanför rutan så att man står i vägen. Helt enkelt när utrustningen är illa konstruerad får man improvisera.Andreas_Hansson skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 539 inlägg
Har du laddporten bak höger så når inte kabeln på de tidiga teslaladdarna, varesig man backar in eller ej. Då får man ta "fel" laddare.Andreas_Hansson skrev:
Är det Teslas officiella åsikt med? Att kan man inte använda "rätt" laddare så får man inte ladda där?
Har du laddporten höger bak så kan du alltså backa in på rätt sida.13th Marine skrev:
Tesla har en bra guide hur man skall stå för att så många som möjligt kan ladda.
Det är dock inte bara bilder utan text i den guiden så inga Volkswagen ägare förstår den.
Tja, ja och nej. Det finns inga regler som förbjuder det explicit.13th Marine skrev:
Samtidgt så har de en regel om att man inte får blockera en laddplats utan att använda den i samband med hög beläggning. (Och en automatisk straffavgift i de fall det går att utfärda den)
Så, implicit så säger Teslas regler att bilister med en konstruktion som inte är kompatibel med Teslas laddare bara får ladda där när det är låg belastning och finns lediga platser.
Layouten på laddstation som visades i den länkade filmen är gjord för att varannan bil kör in och varannan backar in. Titta på layouten och tänk efter så ser du säkert att man inte kan stå i en ruta och ansluta till samma laddare som en Tesla gjort om laddporten sitter höger bak. Man har två alternativ. Antingen stå till hälften utanför rutan eller ansluta till den andra laddaren.Andreas_Hansson skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 539 inlägg
Det hjälper inte att backa in, på de laddarna med kort kabel når de inte fram till laddkontakten.Andreas_Hansson skrev:
Måste jag rita en bild så att även en Teslaägare förstår?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 539 inlägg
Fast en annan bil med laddporten höger bak (alt vänster fram) kan ju använda den "blockerade" platsen.Dowser4711 skrev:Tja, ja och nej. Det finns inga regler som förbjuder det explicit.
Samtidgt så har de en regel om att man inte får blockera en laddplats utan att använda den i samband med hög beläggning. (Och en automatisk straffavgift i de fall det går att utfärda den)
Så, implicit så säger Teslas regler att bilister med en konstruktion som inte är kompatibel med Teslas laddare bara får ladda där när det är låg belastning och finns lediga platser.
Har du en länk till dessa regler?
Detta är det enda jag har sett iaf13th Marine skrev:
"Vissa Supercharger-stationer kanske inte är anpassade för vissa bilar. Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når till din bil på ett bra sätt."
https://www.tesla.com/sv_se/support/charging/supercharging-other-evs