162 828 läst · 3 200 svar
163k läst
3,2k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 702 inlägg
Ah, ja nu är jag med.A Avemo skrev:
Det var de två teslorna på ena sidan som gjorde mig förvirrad.
Ja, då är det givetvis bäst att ta den stolpe som gör att man hamnar "utanför" laddstolparna om möjligt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 702 inlägg
Teslas tidiga laddare har väldigt korta sladdar då de var helt anpassade till Tesla.RoTe skrev:
Vilket blev ett "bekymmer" när de började låta andra ladda sina bilar där.
Edit: kan tilläggas att de flesta andra har lösningar så man når till andra sidan.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 211 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 702 inlägg
13th Marine skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk dig layouten vid den vita bilen.
Teslan laddar vid stolpe 1, Framför den kan det stå ytterligare en Tesla och ladda vid stolpe 3.
Kommer det då någon och placerar sig "vid mitten" för att använda stolpe 2 men i praktiken har merparten av sin bil i rutan för stolpe 4 kommer ingen att kunna ladda där.
(Nåja, någon med samma layout kan ju då ställa sig "utanför" rutan, men bara om det inte står någon och laddar vid de andra platserna framför den.)
Ja, som sagt, finns det lediga platser så tycker jag inte heller att det är ett problem och de tar ju inte heller ut trängselavgift om det är låg beläggning.13th Marine skrev:
Givetvis går det att ställa sig så att man blockerar flera stolpar. Men om i stället den som har laddporten på höger bak ställer sig nos mot nos med Teslan och kopplar in sig på stolpe 4 så blir ingenting blockerat. En annan bil med laddporten på höger bak kan ställa sig sida vid sida med den första och koppla in sig på stolpe 3.Dowser4711 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 702 inlägg
Ah, då förstår jag, jag tolkade det som att Teslorna stod bredvid varandra, inte i fil.Dowser4711 skrev:[bild]
Tänk dig layouten vid den vita bilen.
Teslan laddar vid stolpe 1, Framför den kan det stå ytterligare en Tesla och ladda vid stolpe 3.
Kommer det då någon och placerar sig "vid mitten" för att använda stolpe 2 men i praktiken har merparten av sin bil i rutan för stolpe 4 kommer ingen att kunna ladda där.
(Nåja, någon med samma layout kan ju då ställa sig "utanför" rutan, men bara om det inte står någon och laddar vid de andra platserna framför den.)
Ja, som sagt, finns det lediga platser så tycker jag inte heller att det är ett problem och de tar ju inte heller ut trängselavgift om det är låg beläggning.
Men då kan vi ta ett annat fall, om två icke-teslor använder varandras laddare, är det okej? Eller är det bara okej tills den ena laddar klart?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 702 inlägg
Detta är egentligen samma problem som i det du visade mig.A Avemo skrev:Givetvis går det att ställa sig så att man blockerar flera stolpar. Men om i stället den som har laddporten på höger bak ställer sig nos mot nos med Teslan och kopplar in sig på stolpe 4 så blir ingenting blockerat. En annan bil med laddporten på höger bak kan ställa sig sida vid sida med den första och koppla in sig på stolpe 3.
Skit i ena filen med två teslor och tänk att du har två rutor i fil istället. Då kommer du aldrig kunna ställa en bil med luckan höger bak utan att stå över linjen.
Jag tycker att det är okej generellt för alla att ladda sina bilar. Jag är absolut inte mot det.13th Marine skrev:
I det scenariot du beskriver kan ju trots allt någon (om än inte en Tesla) ladda sin bil där.
I scenariot jag beskriver blockerar du två platser utan att någon kan använda den,
Dvs, ställer sig en bil med laddaren på höger bak tvärs över mittlinjen och börjar ladda så är det ju två platser som "förstörs"
På samma vis anser jag att man inte bör välja platsen längst ut till höger, då man blockerar laddaren som inte går att komma åt på grund av stenarna om man har den typen av placering av laddare.
Men, måste man så måste man.
Gör man det av slentrian är man däremot en rövhatt.
Det handlar väl om att ställa sig på rätt sätt. I din bild finns ju två layouter. Med layouten närmast kameran går det ju alltid att para ihop bilar med laddport på samma hörn så att inga platser blockeras. Det är i layouten längst från kameran som det inte går att få alla laddare använda om man stoppar in en med laddport höger bak.Dowser4711 skrev:
Jag har varit med en gång om att det vid en Tesla station endast fanns en rad med laddare. Bortom laddarna var det en slänt ner med grova stenar. En bil med laddaren på fel sida där bak valde då att parkera mitt i slänten. Terräng körning Fullt var det så enda alternativet var att vänta på att 2 platser blev lediga samtidigt.
Jag skulle nog valt en av de 4 konkurrenterna som ligger inom gångavstånd istället för att riskera bilen
Jag skulle nog valt en av de 4 konkurrenterna som ligger inom gångavstånd istället för att riskera bilen
Om det står två Tesla-bilar och laddar på ena sidan i den undre layouten och det kommer en bil med ladduthaget på höger sida blir resultatet att bilen antingen placerar sig utanför rutan (vilket går utan att blockera någon om den står på stället där den vita bilen står, men inte om den står i den andra diagonalen, då blockerar han platsen i den övre raden istället) eller så står han, vilket jag har sett ett antal gånger, över mittlinjen och blockerar båda laddarna.A Avemo skrev:Det handlar väl om att ställa sig på rätt sätt. I din bild finns ju två layouter. Med layouten närmast kameran går det ju alltid att para ihop bilar med laddport på samma hörn så att inga platser blockeras. Det är i layouten längst från kameran som det inte går att få alla laddare använda om man stoppar in en med laddport höger bak.