G Greger_08 skrev:
130k du kan ju inte ta priset för en mildhybrid dock mycket pengar ändå.
Beror ju lite på vilken variant man väljer men när jag kollar diffar ”från” priset runt 150-200k.

Visst, elbilen är tystare, men med Hybriden kommer du väl åtminstone 60-70 mil i 10 minusgrader på MV. Med El-varianten kommer du inte ens 30 mil.

Varför i hela friden ska någon betala flera xxx sek mer för elbilen då?

Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Beror ju lite på vilken variant man väljer men när jag kollar diffar ”från” priset runt 150-200k.

Visst, elbilen är tystare, men med Hybriden kommer du väl åtminstone 60-70 mil i 10 minusgrader på MV. Med El-varianten kommer du inte ens 30 mil.

Att du tjatar om hybrider (vilket är en total återvändsgränd med ett överskott av nackdelar, och EN ENDA fördel, dvs räckvidd på flytande bränsle) i en tråd om elbilar känns inte som en högoddsare...

Finns det föv övrigt några hybrider av den enda vettiga varianten (dvs den som saknar ICE-drivlina, och ICE enbart driver en generator för att ladda batteriet) till salu?

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Och du tror någon som börjar på första inlägget kommer hitta dit?

Du räknar som vanligt på ett intressant sätt.
En ID7 Pro Tourer (286hk) kostar 665k i bas.
Den billigaste Passaten 1.5TSI eHybrid med lilla motorn (150hk) kostar 540 i bas, dvs 135kkr mindre.

Men ID7an motsvaras utrustningmässigt bättre av Passat Elegance på 580kkr i bas + Infotainment för 11k, dvs 84kkr i skillnad.
Vill du ha Passaten i något annat än vitt får du hosta upp minst 5k (rölt) eller 11k för metallic.

Sen är där säker lite mismatch i tillval, men det var vad jag såg lite snabbt.

Har du förresten rett ut om ni snålade in och bara valde 50kW-laddning på er bil?
Beror som sagt på lite. Länge fick man dragkrokspaket med mera på köpet på laddhybriden.

För alla de som struntar i en massa extra lull-ull utrustning och bara vill ta sig från punkt a till b så blir ju priset för elbilen betydligt högre.

Varför ska man betala mycket mer för en elbil med knappt halva räckvidden?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Att du tjatar om hybrider (vilket är en total återvändsgränd med ett överskott av nackdelar, och EN ENDA fördel, dvs räckvidd på flytande bränsle) i en tråd om elbilar känns inte som en högoddsare...

Finns det föv övrigt några hybrider av den enda vettiga varianten (dvs den som saknar ICE-drivlina, och ICE enbart driver en generator för att ladda batteriet) till salu?
Tja att du kan få bilen typ 200k billigare är minst sagt en fördel i min bok.

Beror som sagt på lite. Länge fick man dragkrokspaket med mera på köpet på laddhybriden.

För alla de som struntar i en massa extra lull-ull utrustning och bara vill ta sig från punkt a till b så blir ju priset för elbilen betydligt högre.

Beror på vad? Vad jämför du?
För mig är inte 135k nära 200k.

Varför ska man ens köpa en laddhybrid om man vill ta sig från a till b? Då måste det finnas ännu billigare bilar än en laddhybrid, eller för den delen en passat.

Du glömde svara om laddeffekten.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…

Vill du bara ta dig från a till b köper du en begagnad bil. Så se till att ni kan få milersättning istället för en förmånsbil och köp typ en Opel Insignia så kommer du att åka billigt från A till B, över 100 mil räckvidd i minusgrader också så se till att ladda upp med flaskor!

Du inser väl att räckvidd väger ganska lätt när man jämföra bilar? De är ganska få dagar man reser över 10 mil.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Beror på vad? Vad jämför du?
För mig är inte 135k nära 200k.

Varför ska man ens köpa en laddhybrid om man vill ta sig från a till b? Då måste det finnas ännu billigare bilar än en laddhybrid, eller för den delen en passat.

Du glömde svara om laddeffekten.
Det gör man inte. Men om man nu av någon anledning vill köra just Passat så finns det ju ingen anledning att välja ID7.

Men folk är ju speciella, vissa vill betala för trams som ”massagefunktionen” i ID7 tex.

Ditt tramsande om effekten lämnar jag därhän

S sprucetwig skrev:
Vill du bara ta dig från a till b köper du en begagnad bil. Så se till att ni kan få milersättning istället för en förmånsbil och köp typ en Opel Insignia så kommer du att åka billigt från A till B, över 100 mil räckvidd i minusgrader också så se till att ladda upp med flaskor!

Du inser väl att räckvidd väger ganska lätt när man jämföra bilar? De är ganska få dagar man reser över 10 mil.
bara för att någon vill ha en Passat så innebär
Det inte att man vill betala för all extra utrustning.

Vad är fördelen med elbilen då? Bortsett från att den är något tystare?

Det gör man inte. Men om man nu av någon anledning vill köra just Passat så finns det ju ingen anledning att välja ID7.

Men folk är ju speciella, vissa vill betala för trams som ”massagefunktionen” i ID7 tex.

Ditt tramsande om effekten lämnar jag därhän
Vilken Hybrid-Passat är det som kostar 200k mindre än en ID7?
Det enda jag ser på VWs hemsida är mildhybriden 458kkr, ska du ha en faktiskt laddhybrid så börjar den på 540kkr vad jag kan se.

För den som vill ha en välutrustad bil blir åtminstone prisskillnaden mindre.

Jag tycker frågan är relevant då den skulle förklara en del av dina laddbekymmer, intressant att du är så ointresserad av frågan.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…

Det är upp till var och en dock så kan man ju inte jämföra äpplen med päron utan man bör ju välja "snik modellen" för båda alternativen samt rätt typ av hybrid och då är skillnaden endast 130k.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Det hade ju varit vettigt om det fanns WLTP winter edition som krav, dvs. samma sak fast vid -10°C och kallt batteri när man startar. Hade de varit tvungna att redovisa även detta så hade de kanske jobbat lite mer sett till att få till en effektiv och optimerad uppvärmning av batteriet.
Hm, anger inte en del biltillverkare det? T.ex. Citroen har till och med en räckviddskalkylator för sina bilar där man kan se beräknad räckvidd vid olika temperaturer och farter;

https://www.citroen.se/electric/rackvidd.html

Va
Vilken Hybrid-Passat är det som kostar 200k mindre än en ID7?
Det enda jag ser på VWs hemsida är mildhybriden 458kkr, ska du ha en faktiskt laddhybrid så börjar den på 540kkr vad jag kan se.

För den som vill ha en välutrustad bil blir åtminstone prisskillnaden mindre.

Jag tycker frågan är relevant då den skulle förklara en del av dina laddbekymmer, intressant att du är så ointresserad av frågan.
varför ska man köpa ID7 när man får en likadan bil som går mycket längre för mindre pengar? Vilken fördel har elbilen? Bortsett från att den är tyst?

Det som ID7 och Skodan (och förmodligen andra) verkar ha gemensamt är att ”snabbladdningen” på 300kw-laddare nästan aldrig är i närheten av den hastighet som de anges klara. Det verkar vara samma ”hittepåmått” som räckvidden.

Elbilsmarknaden överlag känns väldigt bluffig. Det är ok att marknadsföra sig med laddningstider och räckvidder som är helt irrelevanta i verkliga förhållanden. De flesta elbilsannonser har en bild på bilden och enkom ”XXX KM räckvidd”

Svårt för konsumenten att botanisera på en marknad som känns lika ärlig som snake-oil försäljarna i vilda västern

G Greger_08 skrev:
Det är upp till var och en dock så kan man ju inte jämföra äpplen med päron utan man bör ju välja "snik modellen" för båda alternativen samt rätt typ av hybrid och då är skillnaden endast 130k.
Men varför ska man välja en dyrare bil som går knappt hälften så långt allt annat lika?

Va

varför ska man köpa ID7 när man får en likadan bil som går mycket längre för mindre pengar? Vilken fördel har elbilen? Bortsett från att den är tyst?

Det som ID7 och Skodan (och förmodligen andra) verkar ha gemensamt är att ”snabbladdningen” på 300kw-laddare nästan aldrig är i närheten av den hastighet som de anges klara. Det verkar vara samma ”hittepåmått” som räckvidden.

Elbilsmarknaden överlag känns väldigt bluffig. Det är ok att marknadsföra sig med laddningstider och räckvidder som är helt irrelevanta i verkliga förhållanden.

Svårt för konsumenten att botanisera på en marknad som känns lika ärlig som snake-oil försäljarna i vilda västern
Jag gissar att din 200kr billigare Hybrid- Passat inte fanns? För nu mal du vidare om nått annat.

Jag gissar också på att du har en 50kW-laddare i bilen eftersom du undviker att svara på det med.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Va

Ja om det enda man önskar är lång räckvidd så känns det dumt, eller hur? Men det finns ju massa fler egenskaper som är viktiga med en bil och uppenbarligen ser speciellt många fördelar med elbilar eftersom väldigt få går tillbaka till ICE-bil efter att man kört elbil.
Bara för att du inte satt dig in hur det fungerar så är det inte automatiskt en bluff. Det är flera tekniska egenskaper på både batteri, laddare och bil i kombination med yttre faktorer som bestämmer laddströmmen.
Elbilsmarknaden överlag känns väldigt bluffig. Det är ok att marknadsföra sig med laddningstider och räckvidder som är helt irrelevanta i verkliga förhållanden. De flesta elbilsannonser har en bild på bilden och enkom ”XXX KM räckvidd”

Det var inte svårt alls tycker jag. Det var väldigt lätt att hitta information om hur räckvidden påverkas av temperatur, hastighet och körstil.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.