Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det så, och hur räknar man i så fall för att komma fram till det?

Jag har en ID4 med ganska mycket lull-lull som är tre år och gått strax över 8.000 mil. Jag köpte den för 608.000 kr, listpris var 638.000 kr.

70.000 i subvention, så de facto betalade jag ca 550.000 kr.

Säg att drivmedelskostnaden är 5 kr/mil (högt räknat) så har vi 40.000 kr till, lägg på det en service och tre års skatt så kan vi säga att jag lagt 600.000 jämnt på den över tre år (plus försäkring).

Min bedömning är att den bilen idag är värd ca 350.000 kr och att den då alltså kostat mig ca 250.000 kr de här tre åren.

Det är mer än jag hade trott att det skulle bli, men hur står sig då motsvarande avgasbil mot det?

Dieseln har väl snittat på typ 20 kr sen dess, och vad drar en diesel som går mycket motorväg, 0,7? Låt oss räkna på det, alltså 14 kr/mil. Det blir 112.000 kr i bränsle. Sen ca 9.000 kr fordonsskatt per år, 28.000 totalt. Service för tre år och 8.000 mil, 10.000 kr?

Strax under 150.000 kr i driftkostnad.

Är värdeminskningen på en sådan bil under 100.000 kr? Jag är skeptisk.

Så även om jag kalkylerade fel i vad värdeminskningen skulle bli har jag svårt att tro att jag hade kommit undan nämnvärt mycket billigare med en dieselkälke. För att inte tala om att jag inte ville ha en.

Att jag skulle gjort en ”enorm förlust” jämfört med alternativet är definitivt inte sant.
Din kalkyl låter väl rimlig i sig, kollade en XC40 b4. Kostade tydligen 365’ ny för ca 3år sidan om jag läser rätt och man får ca igen de pengarna om man tittar på Blocket.
Sen en annan aspekt… värderar man sin egen tid till 0kr så är det en sak men för mig som fakturerar arbetstimmar skulle det se lite knasigt ut.
Om vi gissar att hälften av de 8000milen laddades med snabbladdare, att bilen drar 2kWh / mil i snitt blir det 8000kWh att ladda. Gissar vi på en snitteffekt på 50kW så tar det 160h att stå och ladda. Har inte räknat med tiden för att köra av och starta laddaren men även fossilbilen skall tankas ibland.
Så även med en snickares timkostnad är det ca 44 000netto mindre i plånboken. För många som reser och arbetar betydligt mer.

https://msverige.se/allt-om-bilen/motor-testar/bilar/2wd-mot-4wd/

Kanske inte riktigt får igen pengarna men såg att skatten var ”bara” ett par tusen.

Vad skiljer din bil som gör den mycket mer värd än denna?

https://www.blocket.se/annons/stockholm/volkswagen_id_4_pro_performance_komfort/1001999707
 
Redigerat:
  • Gilla
Kentvirulent
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Din kalkyl låter väl rimlig i sig, kollade en XC40 b4. Kostade tydligen 365’ ny för ca 3år sidan om jag läser rätt och man får ca igen de pengarna om man tittar på Blocket.
Sen en annan aspekt… värderar man sin egen tid till 0kr så är det en sak men för mig som fakturerar arbetstimmar skulle det se lite knasigt ut.
Om vi gissar att hälften av de 8000milen laddades med snabbladdare, att bilen drar 2kWh / mil i snitt blir det 8000kWh att ladda. Gissar vi på en snitteffekt på 50kW så tar det 160h att stå och ladda. Har inte räknat med tiden för att köra av och starta laddaren men även fossilbilen skall tankas ibland.
Så även med en snickares timkostnad är det ca 44 000netto mindre i plånboken. För många som reser och arbetar betydligt mer.

[länk]

Kanske inte riktigt får igen pengarna men såg att skatten var ”bara” ett par tusen.

Vad skiljer din bil som gör den mycket mer värd än denna?

[länk]
En anledning kan vara att den du länka till är 2WD. Brukar skilja rätt mycket mella 2WD och 4WD på begagnat.
 
L lbgu skrev:
Problemet blir betydligt större med en elbil skulle jag säga. Inte nog med att man ska hitta någonstans att parkera bilen, man ska nu också antingen försöka hitta en parkeringsplats med laddmöjlighet eller så får man offra pengar och tid vid ett annat tillfälle och 'snabbladda' bilen.
Det är typ mer eller mindre likvärdigt att ha fossilbil. Du får åka till en mack och tank/ladda emellanåt. Visserligen tar det längre tid men i gengäld finns möjligheter att ladda där man handlar eller äter också. Ibland gratis.
 
S Styrman_jansson skrev:
Det är typ mer eller mindre likvärdigt att ha fossilbil. Du får åka till en mack och tank/ladda emellanåt. Visserligen tar det längre tid men i gengäld finns möjligheter att ladda där man handlar eller äter också. Ibland gratis.
Nej nu förskönar du rejält. Det är STOR skillnad.

De allra flesta laddningar vill folk göra nära hemmet. Om du nu vill tanka din fossilbil gör du det på 2 min så är du good to go i 60-70 mil (även i minusgrader) sen kan du parkera var du vill på gatan. Åker du till en mack VET du att du får tanka direkt. Laddare på matställen har du ingen aning om de kommer vara lediga eller ej.

Med elbilen måste du FÖRST hitta en plats med laddare nära ditt hem som är ledig vilket ofta är en stor utmaning. Om du vill stå där över 3 timmar måste du sen ut IGEN och hitta en NY plats för elbilen.
 
R
Det är ganska sällan mina behov av att äta mat och handla sammanfaller med tankning men vill man bara se till ett alternativ Elbil så verkar vissa göra allt för att skönmåla dessa tidskrävande laddningar..
 
Den här tråden handlar ju om vilken elbil man ska välja, varför är man här och skriver om man inte ens är intresserad?

Edit; Det är ju klart att det funkar olika för alla, Kentvirulent pratar om Kia Sportage som något alternativ, jag personligen skulle hellre tvingas veckopendla Kiruna-Lund med en Renault Zoe från 2012 med minsta batteriet än att köra en sån.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Vilka kostnader skapar de för fossila bränslen gentemot el för samhället?
Ja på det lokala planer orsakar utsläppen av partiklar och skadliga ämnen sjukdomar och för tidig död. Vi pratar om sjukvårdkostnader, minskade skatteintäkter från arbete osv. Studierna brukar skilja lite från år till år men någonstans runt 5-8 miljoner människor (nästan ett helt Sverige) dör varje år p.g.a. utsläpp från fossila bränslen.

Sedan har vi hela den globala uppvärmningen om man nu inte är klimatförnekare och alla följdeffekter på det. Tänk vad bränderna som just nu pågår i L.A. kommer kosta samhället.
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Bilar kommer alltid efterfrågas även i städerna så länge de inte förbjuds. Om man vill spara på miljön konsekvent kan man ju gott förbjuda bilar även för de som beslutat sig bo i tjottaheiti. Är ju deras val.'
Ja men i städer, och mellan städer, finns ju ofta bra alternativa transportmedel i form av kollektivtrafik. Det har vi ofta inte tillgång till på landsbygden. Kollektivtrafik är ofta kraftig subventionerad men det är inget vi på landet i villa får dra nytta av. Vi kan istället njuta av att kunna ladda våra elbilar billigt hemma ;)
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Hur ska bolagen kunna hålla nere priserna när efterfrågan på el de närmaste 20 åren kommer öka betydligt mer än utbudet?
Hur mycket efterfrågan kommer öka vet vi faktiskt inte. 2023 minskade vår elanvändning med 2% (jag har inte sett någon rapport för 2024 än) så vi får väl se var det faktiskt slutar. Vi har ju redan ett överskott i vår produktion så vi idag skulle kunna byta ut alla våra bilar till elbilar energimässigt.
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Vem trodde elbilsbonusen för privatpersoner skulle totalslaktas? Vad har ersatt den menar du?
Den ersatte tillverkarna själva. Tycker inte det tog många veckor innan tillverkarna hade "egna" motsvarande elbilsbidrag och diverse rabatter. Och precis som du säger om halveringen av förmånsvärdet, vem trodde det skulle pågå för evigt ;)
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Det är en enorm skillnad på att bo i lägenhet om man har elbil eller fossil. Fossil parkerar man vartsomhelst utan problem. Ska man ladda elbil måste man först leta upp en laddplats, sen måste man ge sig ut igen och flytta bilen efter 3 timmar för det är max parkeringstid på laddplatsen. Otroligt omständligt. Laddar man inte hemma över natten måste man sitta och glo en massa tid på laddare dagtid.
När jag hade fossilbil och bodde i LGH var det verkligen inte bara att parkera varsomhelst utan problem. Det var ofta fullt på gatorna så man fick leta och så fick man flytta bilen för snöröjning/gatsopning vissa dagar. Jag magasinerade som sagt bilen de perioder jag inte behövde den. Bil och LGH i stan är besvärligt om så bilen går på kranvatten.

I övrigt så får man väl göra med elbil precis som man gör med fossilbil. Åka och tanka/snabbladda på en mack ibland. Visst tar det kanske 15-20min extra men å andra sidan kan man ibland ladda när man handlar eller äter. Ibland också gratis.
 
För att återgå till tråden kommer Mazda att lansera sin nya 6e till sommaren;
Röd Mazda sedan i profil på en utställningsplattform, bakgrund med ljus och skuggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Datan ser bra ut. 68kWh batteri och en WLTP-räckvidd om 48mil för basmodellen. Snabbladdning upp till 200kW.

För mig som alltid gillat Mazda hade det här kunnat bli mitt åk om det varit i år jag skulle byta bilkontobil.
Tycker verkligen om Mazdas inredningar;
Bild på interiören i en bil från Mazda, med lyxiga bruna säten och en stor infotainmentskärm på instrumentbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den enda nackdelen verkar vara att bilen är utvecklad tillsammans ett kinesiskt företag. Men det beror väl lite på hur man känner inför hela den Kinesiska bilindustrin. För mig är det ett stor minus i alla fall.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
R
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Den här tråden handlar ju om vilken elbil man ska välja, varför är man här och skriver om man inte ens är intresserad?

Edit; Det är ju klart att det funkar olika för alla, Kentvirulent pratar om Kia Sportage som något alternativ, jag personligen skulle hellre tvingas veckopendla Kiruna-Lund med en Renault Zoe från 2012 med minsta batteriet än att köra en sån.
Jag är intresserad av Elbil men är kanske mindre intresserad utav vissa skönmålningar som ständigt sker!
 
S Styrman_jansson skrev:
Ja på det lokala planer orsakar utsläppen av partiklar och skadliga ämnen sjukdomar och för tidig död. Vi pratar om sjukvårdkostnader, minskade skatteintäkter från arbete osv. Studierna brukar skilja lite från år till år men någonstans runt 5-8 miljoner människor (nästan ett helt Sverige) dör varje år p.g.a. utsläpp från fossila bränslen.

Sedan har vi hela den globala uppvärmningen om man nu inte är klimatförnekare och alla följdeffekter på det. Tänk vad bränderna som just nu pågår i L.A. kommer kosta samhället.

Ja men i städer, och mellan städer, finns ju ofta bra alternativa transportmedel i form av kollektivtrafik. Det har vi ofta inte tillgång till på landsbygden. Kollektivtrafik är ofta kraftig subventionerad men det är inget vi på landet i villa får dra nytta av. Vi kan istället njuta av att kunna ladda våra elbilar billigt hemma ;)

Hur mycket efterfrågan kommer öka vet vi faktiskt inte. 2023 minskade vår elanvändning med 2% (jag har inte sett någon rapport för 2024 än) så vi får väl se var det faktiskt slutar. Vi har ju redan ett överskott i vår produktion så vi idag skulle kunna byta ut alla våra bilar till elbilar energimässigt.

Den ersatte tillverkarna själva. Tycker inte det tog många veckor innan tillverkarna hade "egna" motsvarande elbilsbidrag och diverse rabatter. Och precis som du säger om halveringen av förmånsvärdet, vem trodde det skulle pågå för evigt ;)

När jag hade fossilbil och bodde i LGH var det verkligen inte bara att parkera varsomhelst utan problem. Det var ofta fullt på gatorna så man fick leta och så fick man flytta bilen för snöröjning/gatsopning vissa dagar. Jag magasinerade som sagt bilen de perioder jag inte behövde den. Bil och LGH i stan är besvärligt om så bilen går på kranvatten.

I övrigt så får man väl göra med elbil precis som man gör med fossilbil. Åka och tanka/snabbladda på en mack ibland. Visst tar det kanske 15-20min extra men å andra sidan kan man ibland ladda när man handlar eller äter. Ibland också gratis.
Har du studier som bekräftar att bilars utsläpp dödar folk i Sverige?

Bara att flytta från landet om det är problematiskt. Oftast den responsen jag får som ”lösning” i denna tråd. Du har ju själv satt dig där. Ja det är ett tramsigt argument.

Att det kommer krävas enorma mängder el för att kompensera för minskat fossilt användande är fakta och behöver inte ens diskuteras. Vi kommer runt 2040 behöva 2x dagens el.

elbilarnas prissänkning jar absolut noll med svensk bonus att göra. Det handlar om prispress ledd av den kommunistiska kinesiska ledningen.

Men du behövde inte leta efter en specifik plats som hade laddare, och sen flytta bilen IGEN efter 3 timmar.

Med skillnaden att man får åka och ladda den 4 gånger så ofta på vintern då.
 
R Rejäl skrev:
Jag är intresserad av Elbil men är kanske mindre intresserad utav vissa skönmålningar som ständigt sker!
Tycker du inte att Kent Kverulant väger upp skönmålningarna med råge? 🤓
 
S Styrman_jansson skrev:
För att återgå till tråden kommer Mazda att lansera sin nya 6e till sommaren;
[bild]

Datan ser bra ut. 68kWh batteri och en WLTP-räckvidd om 48mil för basmodellen. Snabbladdning upp till 200kW.

För mig som alltid gillat Mazda hade det här kunnat bli mitt åk om det varit i år jag skulle byta bilkontobil.
Tycker verkligen om Mazdas inredningar;
[bild]

Den enda nackdelen verkar vara att bilen är utvecklad tillsammans ett kinesiskt företag. Men det beror väl lite på hur man känner inför hela den Kinesiska bilindustrin. För mig är det ett stor minus i alla fall.
Intressant, har tagit dem en jäkla tid att hoppa på tåget.
Verkar komma en 80kWh-variant med.

Trist med Kinakopplingen, och jag vill ju gärna ha en Kombi.

EDIT: Öööh, 200kW laddning med lilla batteriet, 95kW med stora...
WLTP ligger också högre än för exempelvis ID7, 16.6 vs 14,2kWh/100km.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Den här tråden handlar ju om vilken elbil man ska välja, varför är man här och skriver om man inte ens är intresserad?

Edit; Det är ju klart att det funkar olika för alla, Kentvirulent pratar om Kia Sportage som något alternativ, jag personligen skulle hellre tvingas veckopendla Kiruna-Lund med en Renault Zoe från 2012 med minsta batteriet än att köra en sån.
Tycker de flesta verkar vara intresserade… mer eller mindre nöjda dock. Alla mer eller mindre verkar köra elbil som skriver här.
 
Fairlane
R Rejäl skrev:
Det är ganska sällan mina behov av att äta mat och handla sammanfaller med tankning men vill man bara se till ett alternativ Elbil så verkar vissa göra allt för att skönmåla dessa tidskrävande laddningar..
Så är det för mig också med fossilbil. Däremot, med elbil så tänker jag mig att dels så "tankar" jag inte på väg hem från jobbet, jag åker hem och laddar.

Körde lite elbil i somras och då passade vi på att ladda när vi ändå handlade. När vi var på längre rea så började vi kolla laddställe nära restaurang när det började närma sig lunchtid.

Jag tänker mer att det är olika mönster, inte nödvändigtvis bättre eller sämre.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Så är det för mig också med fossilbil. Däremot, med elbil så tänker jag mig att dels så "tankar" jag inte på väg hem från jobbet, jag åker hem och laddar.

Körde lite elbil i somras och då passade vi på att ladda när vi ändå handlade. När vi var på längre rea så började vi kolla laddställe nära restaurang när det började närma sig lunchtid.

Jag tänker mer att det är olika mönster, inte nödvändigtvis bättre eller sämre.
För mig är det ett jätteminus att ”tvingas” välja restaurang där det finns laddare istället för att välja en restaurang som jag vill äta på. Dessvärre sammanfaller aldrig det för mig.
Dessutom, om vi pratar kostnader för samhället så tror jag våra kostvanor kostar samhället mer än fossilbilarna i form av sjukvård.
 
  • Älska
Kentvirulent
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.