JLyck JLyck skrev:
Ja, i genomsnitt på 120km/h motorväg och 10minus. Nu höll vi 105-110km/h, ett par perioder ner mot 80km/h pga den danska trafiken och yttertemp på -2, kupén höll vi på 20 grader. Vad jag vill komma fram till är att alla har inte samma körstil.

Edit: sista 6mil är landsvägs.
Ytterst skeptiskt att du kör mycket längre än vad wv anger
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Ytterst skeptiskt att du kör mycket längre än vad wv anger
Eller så kan det faktiskt vara så att räckvidden de anger på deras kalkylator är en estimerad siffra och verkligt resultat kan variera beroende på massa faktorer. Exempelvis körstil.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Japp. 7000 döda p.g.a. fossila bränslen avser Sverige. Hur utsläpp i Kina skulle påverka lokalmilön i Sverige får du nog förklara annars ;)

I övrigt tänker jag att du får stå för din allmänbildning själv i frågan. Detta är rätt vedertaget.

På sommaren? T.ex. vindkraften producerar mest när det blåser mest och för Sverige är det under de kalla månaderna Oktober till Mars. Det är också det kraftslag som byggs ut mest...

Sedan ser jag inte riktigt hur du tänker kring att utbyggnaden av elproduktion skulle påverka just marknaden för elbilar. Vi har ju redan konstaterat att vi i Sverige producerar med råge tillräckligt med energi för att byta ut alla bilar till el idag. Så all eventuell utbyggnad kan gå till AI eller fossilfritt stål eller vad du nu vill.

Klart de Kinesiska producenterna påverkar prisläget. Det gör all form av konkurrens. Dock är det Tesla som gått före än så länge. Sedan får vi se hur de Europeiska tullarna påverkar det hela. Förhoppningsvis kan det både hålla nere priserna samt skapa arbetstillfällen här i Europa.

Beträffande anpassningar efter avsaknad av miljöbonus så hoppas jag du inte är så naiv att du inte tror att detta inte utnyttjas av marknaden. Detta sker ju tyvärr nästan vid alla typer av subventioner även typ ROT eller grönt teknik.

Det är uppenbart att du är rent teknikfientlig så detta blir rent meningslöst att diskutera med dig. Men de flesta bilar laddar ca. 10-80% på runt 20min. 80% är också en nivå som ofta är optimalt för batteriets livslängd.

Ungefär som att det inte är optimalt att köra full gas med en fossilbil innan den kommit upp i temperatur.

Man anpassar sig till respektive teknik.

Sedan är det troligtvis inte ett problem om du skulle ladda 100% i en elbil eller gasa full spruta med kall motor i en fossilbil en gång. Men vill du nyttja en teknik på bästa sätt i längden lär du få anpassa dig.

Jaha? Vad vill du ha sagt med det? De flesta är på sina lantställen semestertid, vilket innebär sommartid, då räckvidden ofta är längre med elbilar, så vad vill du säga med det?

Men om du nu är på ditt eget lantställe, som förutsättningsvis har el, så varför ska du åka och ladda när du kan ladda där?
Du kan väl ringa upp alla berörda parter och berätta att Sverige inte behöver mer elproduktion. De skulle nog tycka den infon var trevlig

https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2022/vagen-mot-en-eldriven-framtid/

Att en extremt ökad efterfrågan utan ökat utbud inte skulle leda till högre priser var en minst sagt märklig teori.

Att elbilar har minskat i pris har absolut ingenting med någon svensk bonus att göra.

Nej du har helt rätt i att subventioner är fullständigt idiotiska och borde slopad omedelbart. Oavsett om de heter rot, solceller eller elbil. Sänk och gör skatten platt ist.

Dina kollegor i tråden är jävligt noga med att man alltid ska jämföra like for like mellan fossil och elbil. Varför skulle jag bara vilja tanka bilen 80% när jag behöver varje % för att komma så långt som möjligt? Då måste jag ju stanna igen efter ynka 15 mil på vintern. En tripp till Åre skulle då kräva FYRA jävla laddstopp. Absurt.

För att det inte finns möjlighet för någon där att installera laddare. Man parkerar inte vid sitt hus.
 
S Styrman_jansson skrev:
Så alla som redan står på gatan flyttar automatiskt på sig och gör plats för dig? Det är inte min erfarenhet av att parkera på gata när man bodde i LGH... Minns tydigt hur man fick cirkulera runt och ofta nöja sig med en plats flera kvarter bort...

Jo det vet jag för det syns ju i app e.d. Det syns även om det skulle vara problem med den också.
Men det är klar om man vill göra det besvärligt för sig så går det ju alltid...

Om jag kollar i Linköping där jag bor finns just nu 387 laddplatser om jag bara kollar MER, som jag använder mest, varav majoriteten verkar vara lediga. Nästan oavsett var jag skulle bo så ser det ut som det finns en ledig laddare närmare än en mack.

På detta finns det laddare om inte är ansluta till MER, t.ex. många fler snabbladdare.

Så att det skulle vara besvärligt att hitta en laddare är rent skitsnack. Jag köper helt klart att det kostar onödigt mycket att ladda offentligt ibland men att det skulle vara svårt att hitta en laddare i en storstad är bara blaj.
Ingen aning om Linköping eller Skövde. Pratar om de största städerna. Med elbil får du ladda i 3 timmar sen måste du flytta biljäveln IGEN. Otroligt omständligt.

Det blir besvärligt om man inte vill äta en riktigt äcklig burgare på Max.

Kom till Stockholm någon gång och prova att hitta platser på kvällen, tom närförorter som Solna eller Bromma är ofta kaos
 
Fairlane Fairlane skrev:
Nästa vecka när du skriver så är det väl nere på 12 mil.

Du började med att din bil kallade knappt som mil och med det menade du tydligen 22-23 (du vet tydligen inte vad ordet knappt betyder). För varje gång du skriver så sjunker det lite ...

Sen kan man kanske tänka sig att olika bilar förbrukar olika mycket. Det gäller för fossilbilar och det gäller för elbilar. Det är inte så väldigt konstigt faktiskt.
Skoda anger 26,5 mil på vinterväg för en bil som ”ska” gå typ 56 mil. I verkligheten tar den sig nätt och jämnt 20 mil. Ner mot 15 verkar realistiskt om wltp är 48.
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Skoda anger 26,5 mil på vinterväg för en bil som ”ska” gå typ 56 mil. I verkligheten tar den sig nätt och jämnt 20 mil. Ner mot 15 verkar realistiskt om wltp är 48.
Synd att du inte äger din bil.
Jag hade gärna lagt ett skambud på den eftersom den är så usel.
Den hade passat mig perfekt:)
 
  • Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Skoda anger 26,5 mil på vinterväg för en bil som ”ska” gå typ 56 mil. I verkligheten tar den sig nätt och jämnt 20 mil. Ner mot 15 verkar realistiskt om wltp är 48.
Varför köper du en bil du inte verkar vilja ha? Köp en som du vill ha istället så slipper du vara arg på bilen. För många fungerar säkert bilen bra, men du har uppenbarligen missat att kolla spec mot ditt usecase.

Sen kan man ju göra misstag, och vissa bilar eller exemplar kan vara usla, men hur en elbil funkar kunde väl inte komma som en överraskning?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Fairlane
P PHPersson skrev:
Måste försvara Kent här, han skrev knappt över 20mil. Det är stor skillnad mot knappt 20mil, så kanske inte skall fastna i det när det är en felläsning från dig / er?
Du har rätt i att han skrev "knappt över", vilket för mig är en konstig skrivning, men han skrev också:
"Med knappt så menar jag 22-23."
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Med elbil får du ladda i 3 timmar sen måste du flytta biljäveln IGEN.
Fast nu har du ju fått förklarat för dig av flera personer att du har fel. Det är ingen tretimmarsbegränsning kväll och natt, utan du kan lugnt och tryggt stå kvar en bit in på förmiddagen nästa dag.

Det är inte orimligt att ha en gnällig kverulant som motvikt i en sån här tråd, men det är skillnad på att gnälla och att ljuga. En överbevisad osanning slutar vettiga människor att sprida.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Skoda anger 26,5 mil på vinterväg för en bil som ”ska” gå typ 56 mil. I verkligheten tar den sig nätt och jämnt 20 mil. Ner mot 15 verkar realistiskt om wltp är 48.
Du måste ju själv förstå att ens körstil påverkar väldigt mycket…?

Minns när jag var yngre, köpte en Skoda octavia av min dåvarande svärfar. Hans snittförbrukning låg väldigt nära den officiella siffran, om inte även under på vissa resor. Jag själv kom aldrig i närheten av de siffrorna. Hade jag bara otur med att alltid ha motvind eller kan min körstil ha påverkat?
 
  • Gilla
Edlunn och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast nu har du ju fått förklarat för dig av flera personer att du har fel. Det är ingen tretimmarsbegränsning kväll och natt, utan du kan lugnt och tryggt stå kvar en bit in på förmiddagen nästa dag.

Det är inte orimligt att ha en gnällig kverulant som motvikt i en sån här tråd, men det är skillnad på att gnälla och att ljuga. En överbevisad osanning slutar vettiga människor att sprida.
Hur löser du det om du kommer hem typ klockan 13? Eller om du inte planerar att flytta bilen dagen efter?

I Sthlm kan det ta 40-60 minuter att hitta en p-plats. Att då behöva gå ut och flytta bilen är inget som tar 5 min
 
JLyck JLyck skrev:
Du måste ju själv förstå att ens körstil påverkar väldigt mycket…?

Minns när jag var yngre, köpte en Skoda octavia av min dåvarande svärfar. Hans snittförbrukning låg väldigt nära den officiella siffran, om inte även under på vissa resor. Jag själv kom aldrig i närheten av de siffrorna. Hade jag bara otur med att alltid ha motvind eller kan min körstil ha påverkat?
I vanliga fall händer det aldrig någonsin att någon kan köra LÄNGRE än glädjekalkylerna som tillverkaren uppger.

Jag har själv kollegor med ID4 och de är inga aggressiva förare men kommer inte i närheten av de sträckor du anger på en laddning så är ytterst skeptisk. Skodan är ju typ samma bil i grunden dessutom
 
A Argastesnickaren skrev:
Synd att du inte äger din bil.
Jag hade gärna lagt ett skambud på den eftersom den är så usel.
Den hade passat mig perfekt:)
Håll ut ett år till så lovar jag att berätta när jag släpper den.
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Hur löser du det om du kommer hem typ klockan 13?
Då går jag ut och flyttar bilen 20 cm så att ventilerna på hjulen står annorlunda. Eller tar en annan plats om jag inte behöver ladda.
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Eller om du inte planerar att flytta bilen dagen efter?
Då är det ett omak. Mindre än det du beskriver förstås, men ändå.
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
I Sthlm kan det ta 40-60 minuter att hitta en p-plats. Att då behöva gå ut och flytta bilen är inget som tar 5 min
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Fossil parkerar man vartsomhelst utan problem.
Hur ska du ha det, är det lätt eller svårt?

Jag skulle inte välja att bo så att jag var beroende av gatuparkering i Stockholms innerstad, men om något är det just nu lättare att hitta p-plats med en laddbar bil än utan.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då går jag ut och flyttar bilen 20 cm så att ventilerna på hjulen står annorlunda. Eller tar en annan plats om jag inte behöver ladda.

Då är det ett omak. Mindre än det du beskriver förstås, men ändå.


Hur ska du ha det, är det lätt eller svårt?

Jag skulle inte välja att bo så att jag var beroende av gatuparkering i Stockholms innerstad, men om något är det just nu lättare att hitta p-plats med en laddbar bil än utan.
Om du kommer hem 12 och inte ska använda bilen igen förrän kanske 16 nästa dag så ska du alltså ut 2-3 gånger och korrigera bilens parkering. Verkar ju smidigt, man får hålla sig hemma med klockan redo för alla bilflyttar.

Det är meckigt att hitta gatuparkering när hemma i Sthlm med förorter. Men ska man lägga till laddningskomponenten blir det 3resor värre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.