Kentvirulent Kentvirulent skrev:
5000 kr i månaden. Räcker till rätt många uber-resor
Gatuparkering 20 kr/timme X 14 timmar/dag X 20 dagar/månad = 5600 kr per månad (lite mer eftersom det även kostar del av lördagen). Nu parkerar ingen bilen varje vardag men om det är ett problem att flytta bilen var tredje timme flera gånger så blir det ett antal timmar som kostar och några tusenlappar i månaden.

Men du har helt rätt, Uber, SL, tåg och hyrbil är billigare än att äga egen bil, speciellt i Stockholms innerstad.

Glöm inte tullar på 70 kronor om dagen.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Gillar man att trängas så ska man såklart bo i Stockholm innerstad. Tittade lite snabbt på https://www.stockholmparkering.se nu och hittar platser i garage för knappt 3k till drygt 4k per månad. Det är ju som hittat om man vill bo i träsket.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P Pin skrev:
Gatuparkering 20 kr/timme X 14 timmar/dag X 20 dagar/månad = 5600 kr per månad (lite mer eftersom det även kostar del av lördagen). Nu parkerar ingen bilen varje vardag men om det är ett problem att flytta bilen var tredje timme flera gånger så blir det ett antal timmar som kostar och några tusenlappar i månaden.

Men du har helt rätt, Uber, SL, tåg och hyrbil är billigare än att äga egen bil, speciellt i Stockholms innerstad.

Glöm inte tullar på 70 kronor om dagen.
Alla har boendeparkering. 1600 kr i månaden.
 
Du gnäller ju kontinuerligt i flera månader över vilket jävla elände du har. Betala vad det kostar att parkera på en egen plats i garage med laddmöjlighet så kan du byta ämne och gnälla över något annat istället.
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Alla har boendeparkering. 1600 kr i månaden.
Fast de med god ekonomi har väl ändå en reserverad parkering i garage? Inte fanken håller folk med ekonomi att ha en våning på Östermalm på och springer och flyttar bilen på städdagar?
 
J JohanLun skrev:
Fast de med god ekonomi har väl ändå en reserverad parkering i garage? Inte fanken håller folk med ekonomi att ha en våning på Östermalm på och springer och flyttar bilen på städdagar?
Det sköter givetvis privatchauffören.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Fast de med god ekonomi har väl ändå en reserverad parkering i garage? Inte fanken håller folk med ekonomi att ha en våning på Östermalm på och springer och flyttar bilen på städdagar?
de flesta har nog det ja. Men de bor aldrig i hus med garage. De med pengar bor i sekelskifte och skulle aldrig sätta sin fot i ett hus byggt 60 och framåt som kan ha garahe
 
Redigerat:
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Gillar man att inte ha ett
Det är en ofullständigt mening. Jag förstår inte vad du menar. Troligen inte viktigt så strunta i det.
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Gillar man att inte ha ett

de flesta har nog det ja. Men de bor aldrig i hus med garage. De med pengar bor i sekelskifte och skulle aldrig sätta sin fot i ett hus byggt 60 och framåt som kan ha garahe
Hört talas om nybyggda lyxvillor ?
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Alla har boendeparkering. 1600 kr i månaden.
Ja det blir ju billigt.
Om elbilarna måste flyttas var tredje timme så uppstår ju lediga platser hela tiden.
 
T TommyC skrev:
Du gnäller ju kontinuerligt i flera månader över vilket jävla elände du har. Betala vad det kostar att parkera på en egen plats i garage med laddmöjlighet så kan du byta ämne och gnälla över något annat istället.
bor inte i innerstan. Jag tänker snarare på de som gör det. Det är omöjligt för mer än kanske 20% att ens ha en garageplats. Finns inga fler.

Även i Solna, Bromma och Årsta etc är det tufft att hitta parkering på gatan. Och oerhört svårt att hitta någon laddplats.
 
Då är ju ditt problem med att hitta en egen P-plats eller garageplats mycket mindre då du inte bor i innerstan. Vad är ditt problem egentligen? Vill du bara gnälla och förstöra trådar på ett forum eller vad är du ute efter?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Då är ju ditt problem med att hitta en egen P-plats eller garageplats mycket mindre då du inte bor i innerstan. Vad är ditt problem egentligen? Vill du bara gnälla och förstöra trådar på ett forum eller vad är du ute efter?
Han tycker att elbilar är skit och väljer att spamma denna tråd med detta trots att trådens rubrik är ” Vilken elbil ska man satsa på”. Ett sjukt gnäll på alla aspekter av elbilar, man blir helt matt
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
bor inte i innerstan. Jag tänker snarare på de som gör det. Det är omöjligt för mer än kanske 20% att ens ha en garageplats. Finns inga fler.

Även i Solna, Bromma och Årsta etc är det tufft att hitta parkering på gatan. Och oerhört svårt att hitta någon laddplats.
Just nu är elbil troligen rätt opraktiskt om man inte har en egen parkering med laddare. Ekonomiskt är det inte så förmånligt om det enda sättet att ladda är snabbladdning. Med rätt inställning och rätt bil så går det troligen hyggligt, om man tror att man gör en bra sak genom att köra elbil eller om man helt enkelt gillar hur bilen är att köra.

För de med begränsad ekonomi och boendes i innerstaden så skulle jag inte rekommendera elbil, knappast ens bil om man inte har ett väldigt stort behov.

För de som bor i villa och har laddning hemma så kan elbil vara väldigt praktiskt, bättre än att behöva åka och tanka titt som tätt. Jag har som sagt en Zoe som inte ens har snabbladdning och den är värdelös på längre sträckor, men detta var jag medveten om så jag gnäller inte över det. Jag skulle inte rekommendera den till någon som har det behovet. För mig att åka till och från jobbet och skjutsa barnen hit och dit är det en bil som funkar väldigt bra. Men så här är det ju med alla bilar. Har man en familj på fem så är troligen en 2-sitsig cab eller en pickup helt värdelöst, är man ensamstående ungkarl eller snickare är en sportbil eller pickis kanske bra och väl fungerande.

Vilken elbil man ska satsa på nu (om man ens ska satsa på elbil) skulle jag säga beror på hur man ser på saken. Om elbil funkar, dvs man har nånstans att ladda den och inte åker land och rike runt med släpkärra i glesbygden, så finns nog många som funkar bra. Nästa fråga är ju hur bilen finansieras. Är det en privatköpt bil, privatleasing eller en förmånsbil?

Privatköpt - om man inte har obegränsad ekonomi så skulle jag säga att inköpspris mot förväntad värdeminskning troligen är den viktigaste faktorn. Jag har funderat på att byta bil och just nu skulle jag tro att det bästa är att köpa något begagnat, helst vänta nåt halvår då många tror det kommer reas ut bilar för att tillverkarna ska uppfylla sin kvot för elbilar för att inte få böter, vilket innebär att även många begagnade bilar kommer ut och många bilar kommer privatleasas ut billigt.

Privatleasing gäller väl som alltid att man måste hålla sig inom ett visst miltal, kör man lite så kanske det funkar och då är det ju lätt att räkna på.

En förmånsbil blir ju en annan kalkyl, troligtvis har värdeminskning och inköpspris en viss betydelse (när jag hade "personalbil" så räknades bruttolöneavdraget ut efter finansieringskostnad och värdeminskning) men i många fall verkar det ju vara att man får köra obegränsat antal mil och bara listpriset påverkar kostnaden.

Oavsett vad man köper för bil så är man ju tillbaka att den måste passa familjens usecase. Om valet främst är totalekonomi så är det andra parametrar än om man kan strunta i priset och köpa det som är roligast. "Lyxbilarna" Audi e-tron, Tesla S/X osv verkar ju ha en brutal värdeminskning men för den som har råd är det säkert fina bilar.

Jag själv hoppas att T M3 ska falla under 200k för en begagnad bil med ca 8-10.000 mil på mätaren under året. För oss som inte vill ha en stor SUV vore det en bra bil. Annars är det nog bilar som e-niro och liknande som är bäst som begagnade tror jag. Kanske en polestar. Om man nu inte vill ha de stora suvarna.

Men igen, man ska nog tänka på sig själv och inte på andra. Mitt bilval får göras så det passar mig som bor i förorten. Jag väljer inte bil så att den skulle passa någon som bor i innerstaden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Nej minns faktiskt att jag varit runt 80 kw vid något tillfälle på sommaren. Men är så ovanligt att jag glömt bort det.

Till skillnad från andra elbilsfantaster orkar jag inte föra någon ladd-loggbok. Är totalt ointresserad. Bilar ska bara funka utan att man måste planera/fundera
Du är jäkligt svår att ta seriöst när dina siffror ändrar sig konstant...

Det märks att du är totalt ointresserad, du vet knappt vilken bil du har, och verkar inte heller bry dig om förutsättningarna för den.
Du verkar också totalt ointresserad av att göra det enklare för dig, utan gnäller hellre...
 
  • Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.