H Hybro skrev:
Så mer än halva fordonsflottan är mindre lämplig för ett aktivt liv så som jag lever?
Nu frågade jag efter 10 år gammal Elbil...

Nån menade att t o m yngre än så inte var lämplig att satsa på.

Detta verkar ju vara en ekonomisk rävfälla, typ ohörbart för mig.
Som sagt, för 10år sedan var det främst Golf-klass som fanns elektriskt, och de fick inga drag.

2019 kom Tesla Model 3 med drag, men då kostar de 225k+ med det lite mindre batteriet.

Vill man ha en gammal elbil som går långt är man för tidigt ute.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Så om jag vill vara moden och ändå vara med i tiden så måste jag fortsatt ha en fossilare om jag köper en elbil, nyare eller gammal.

Kan det vara därför att min Megane bensinare 2006 som köptes för
16 000 kr, 10 år sedan, numer ligger på 30 000 kr?
Med snökedjor tar jag mig fram även under besvärligt vinterförhållanden efter skogsvägar, för t ex isfiske.

En sak är säker, detta kommer jag inte att försaka.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Så om jag vill vara moden och ändå vara med i tiden så måste jag fortsatt ha en fossilare om jag köper en elbil, nyare eller gammal.

Med snökedjor tar jag mig fram även under besvärligt vinterförhållanden efter skogsvägar, för t ex isfiske.

Eftersom bilen du söker inte finns så blir det svårt att rekommendera en.

Elbilar med dina krav på prestanda kom först senare, och blir då dyrare.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:

Inget konstigt tycker jag, du är inte målgrupp för dagens begagnade elbilar om du inte ändrar kravbilden.
Gäller även mig med nya elbilar, idag skiljer ca 400" mellan en bränslebil och elbil.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Det är ju även så att det troligen aldrig kommer finnas några begagnande elbilar i 10 000 kronors klassen, eftersom bara batteriet kommer vara värt mer. Så den nedre gränsen där elbilen blir värd mer som skrot än som bil ligger högre än för fossilbilar, vilket troligen på lång sikt kommer göra lägsta nivån på bilar i trafik högre.

Inga 20 år gamla bilar som hålls ihop med silvertejp och säljs för ett par tusenlappar. Inte helt osannolikt kommer detta innebära att de som bara har råd med deras "billiga" bilar i dagsläget på lång sikt inte kommer kunna äga bil alls.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Så sammanfattningsvis kan jag inte ens få en elbil för motsvarande 400 000 dyrare om jag dessutom inte ändrar mitt leverne och krav på transporter.

Säger bara: Jösses!

Minst halva Sveriges och Norges befolkning har lagt ned/håller på, att lägga om tidigare leverne, tack vare övergång till eldrivna bilar.

Kommer troligen ett uppvaknande...

- I princip så kommer alla som har dragkrok fortfarande att köra fossilare.

• Gilla
najaden
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Så sammanfattningsvis kan jag inte ens få en elbil för motsvarande 400 000 dyrare om jag dessutom inte ändrar mitt leverne och krav på transporter.

Minst halva Sveriges och Norges befolkning har lagt ned/håller på, att lägga om tidigare leverne, tack vare övergång till eldrivna bilar.

Vad jiddrar du om?
Jag har ju skrivit till att du får en 2019 Tesla Model 3 med drag för 225k.

Du får väl göra som vi andra och söka lite på blocket, då får du en känsla av vad du får för olika prisnivåer.

En sak som kan vara bra att dragvikten inte alltid är lika hög som på en fossilare, så man får kolla upp vad en intressant modell får dra.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Det är ju även så att det troligen aldrig kommer finnas några begagnande elbilar i 10 000 kronors klassen, eftersom bara batteriet kommer vara värt mer. Så den nedre gränsen där elbilen blir värd mer som skrot än som bil ligger högre än för fossilbilar, vilket troligen på lång sikt kommer göra lägsta nivån på bilar i trafik högre.

Inga 20 år gamla bilar som hålls ihop med silvertejp och säljs för ett par tusenlappar. Inte helt osannolikt kommer detta innebära att de som bara har råd med deras "billiga" bilar i dagsläget på lång sikt inte kommer kunna äga bil alls.
Ytterligare ett konstaterande att folk inte kommer att leva så som tidigare, tack vara elbilens inträde, då det gäller transporter (som fodrar dragkrok).

Sen hur Du och dina ev bekanta håller bilarna i skick, med t ex silvertape, är ju upp till er.
Vi är många som vårdar våra bilar mer proffsigt än så.

Och angående 10 000 kr, har den summan aldrig varit på tapeten, att köpa en elbil för.

Jag frågade vad en 10 år gammal Elbil kan kosta.
Du svara typ att det inte finns några sådana.

Redigerat:
H Hybro skrev:

Som du lever och vart du bor och med din ålder tycker jag att du helt ska släppa det där med renodlad elbil.
Tvingas du skaffa annan och vill ha lite el i ekvationen så köp en bättre begagnad 4WD hybrid, funkar alldeles utmärkt vid kortare körningar och finns ingen begränsning om du drar släp, vill åka långt eller får för dig att köra offroad i skogen för att hämta hem älgen.

• Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Så sammanfattningsvis kan jag inte ens få en elbil för motsvarande 400 000 dyrare om jag dessutom inte ändrar mitt leverne och krav på
Det skrev jag inte, siffrorna gäller om jag idag skulle byta. Har ingen aning om vad som gäller för dig.
Även jag idag "friherre".

Inget konstigt och självklart utifrån 2025, det finns tillräckligt många som utan problem kan köra elbil utifrån deras kravbild och tillgång på elbilar. Många verkar exporteras utomlands enligt vad som skrivs.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H Hybro skrev:

Nja riktigt så är det ju inte. Jag har en 10 år gammal tesla model s som är underbar att köra, nybilskänsla fortfarande, snabbladdar gratis, 2kr/mil vid långsamladdning hemma. Lastar 895 liter och tar 5 vuxna helt okej bekvämt, mer lastvolym än v70. Körde nyligen 85 mil till fjällen enkel väg med 4 vuxna i bilen. Skidorna i takboxen. Tog ungefär 1,5h längre pga laddningen men samtidigt 0kr betalt för bränslet. Total milkostnad för denna bil är 25kr/mil. Har också en ännu äldre dieselkombi med rejäl dragvikt som går ett par gånger i kvartalet till tippen med skitiga grejer, eller när jag behöver transportera något med släp. Tycker det är rimligt att ha två olika bilar när man har en så bred kravspecifikation som du och jag har. Man kan ju kritisera hur din bil inte är optimal, en gammal renault att dra skoter- eller båtsläp med låter ju fruktansvärt, eller för den delen att frysa sönder fingrarna när man håller på och fipplar med snökedjor för att köra lite skogsväg till en sjö. Hade hellre då tagit en urstark model s med otroligt vrid i motorn, fyrhjulsdrift och höjbar fjädring till 17cm markfrigång. Okej att man får ladda en gång på vägen om man ska dra släp 25 mil som du skrev. Skulle ändå hellre acceptera det än att dra skotersläp 25 mil med en gammal renault. Och jo, det finns laddstationer även längs just dina 25 norrlandsmil.

Räknat på milkostnad för din saab/renault? Saaben drar ju i alla fall närmare litern så du lär landa över 20kr/mil utan tvekan. Inte jättemycket billigare än elbil alltså. Skillnaden är att du väljer att betala hela tiden med svindyra tankningar, istället för att betala mycket en gång och sedan tanka gratis.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Resten av livet kommer jag att köra fossilare med dragkrok!

Det kommer att finnas stort behov av sådana.. värde kommer att öka betydligt på de två jag har.

I stället för Silvertape och annat humbug, sprutar jag bilarna med vegetabilisk olja.

H Hybro skrev:
I princip så kommer alla som har dragkrok fortfarande att köra fossilare.
Här kommer lite anekdotisk erfarenhet om elbil med släp:

Jag har både elbil och diesel, och använder släpet kanske 20-25 gånger per år. Alla de resorna gör jag med elbilen, utom två, och det är när jag drar skotern till fjällen, drygt 40 mil. På den sträckan skulle jag behöva ladda två gånger om jag drog skotern med elbilen.

Det är i sig inget problem med två laddstopp, men eftersom relativt få laddstationer är anpassade till att man kommer med släp så blir det knöligt, och eftersom vi brukar behöva två bilar ändå, så är det enklast att låta dieseln dra.

En gång har jag kört elbilen med släp den sträckan, men då var släpet tomt, så det räckte med ett laddstopp. Knöligt som sagt. Det gäller att man behärskar backning med släp.

Detta ser jag personligen som det största problemet när det gäller elbil med släp. Kortare sträckor föredrar jag att dra med elbilen, alla dagar i veckan.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:

Det kommer att finnas stort behov av sådana.. värde kommer att öka betydligt på de två jag har.

I stället för Silvertape och annat humbug, sprutar jag bilarna med vegetabilisk olja.
Tror du bidrar mera i tråden "Allt om bilen/ar".

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:

Låter nästan som det var den slutsatsen du ville komma fram till från början...

• Gilla
Rabbithole och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.