J JonasJN skrev:
Värmen under bronsåldern finns det naturliga förklaringar till, även lilla istiden som du nämner berodde på flertalet vulkanutbrott under en period. Varför ska det vara så svårt att kolla upp de påståenden man kommer med? Det måste vara väldigt enkelt att förneka den globala uppvärmningen när man aldrig behöver kolla upp fakta, men vad vet jag, jorden är kanske platt också? Finns det ens hästar eller är det bara en myt?
Och i framtiden så kanske forskarna har kommit fram till att det fanns naturliga (ej människoorsakade) förklaringar till den nutida klimatförändringen. Kan du till 100% vara säker på att det inte kan bli så?

Klimatforskare har som sagt historiskt varit väldigt duktiga på att göra felprognoser. Så de har sig själva att skylla för att det är svårt att ta dem på allvar. Lite som att de ropar "Vargen kommer" för 10e gången nu.
Ett problem idag är att de som kollektiv har allt att vinna på den nuvarande situationen då det öses pengar över dem, något som de antagligen inte varit bortskämda med tidigare. Och det är rätt mänskligt att inte vilja bita av den hand som föder en.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur vet du det? Mätningar i Sverige började 1722 ...
Det står väl i vilken historiebok som helst. Så ifall du inte tror mig så får du leta själv.

S
J JonasJN skrev:
Värmen under bronsåldern finns det naturliga förklaringar till, även lilla istiden som du nämner berodde på flertalet vulkanutbrott under en period. Varför ska det vara så svårt att kolla upp de påståenden man kommer med? Det måste vara väldigt enkelt att förneka den globala uppvärmningen när man aldrig behöver kolla upp fakta, men vad vet jag, jorden är kanske platt också? Finns det ens hästar eller är det bara en frukt?
Global uppvärmning orsakad av människan går ju inte att förneka.

Alarmism i alla dess former är dock irriterande.
Ger faktiskt inte särskilt mycket för prognoser om framtida klimat.

Beräkningsmodellerna kräver en hel del antaganden.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det står väl i vilken historiebok som helst. Så ifall du inte tror mig så får du leta själv.
Så när en forskare gissar om vad som hände på bronsåldern är det trovärdigt, men inte om man gissar om vad som händer här och nu?
Det framstår lite grann som man vill välja en världsbild som passar en här...

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Så när en forskare gissar om vad som hände på bronsåldern är det trovärdigt, men inte om man gissar om vad som händer här och nu?
Det framstår lite grann som man vill välja en världsbild som passar en här...
Nu finns det nog en del hårda bevis för dessa tidigare klimatkriser. När det gäller bronsålder har de hittat rester av växtlighet (fröer?) som visar vilken typ av växtlighet som var vanligt. Då en del av dessa tydligen kräver visst klimat så har man dragit slutsatsen.

När det gäller lilla istiden finns det massor av skriftliga källor som beskriver det så det är definitivt inga gissningar. Men ifall du inte tror på det så är det inte mitt problem, dock inser jag ju att din övertro på mänsklig inverkan på klimatet antagligen stärks ifall du misstror tidiga klimatförändringar som inte orsakats av människan.

L lbgu skrev:
Nu finns det nog en del hårda bevis för dessa tidigare klimatkriser. När det gäller bronsålder har de hittat rester av växtlighet (fröer?) som visar vilken typ av växtlighet som var vanligt. Då en del av dessa tydligen kräver visst klimat så har man dragit slutsatsen.

När det gäller lilla istiden finns det massor av skriftliga källor som beskriver det så det är definitivt inga gissningar. Men ifall du inte tror på det så är det inte mitt problem, dock inser jag ju att din övertro på mänsklig inverkan på klimatet antagligen stärks ifall du misstror tidiga klimatförändringar som inte orsakats av människan.
Det är väl klart att jag tror på att klimatet förändrats även utan mänskligheten, men det behöver ju inte utesluta att vi kan påverka klimatet heller, eller hur?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Det är väl klart att jag tror på att klimatet förändrats även utan mänskligheten, men det behöver ju inte utesluta att vi kan påverka klimatet heller, eller hur?
Självklart kan människan påverka klimatet, men vetskapen om att klimatet kan ändras rejält utan mänsklig påverkan borde ju göra dig och en del andra lite mindre tvärsäkra på hur det är just nu. Ni verkar ju övertygade till 100% att den nuvarande klimatförändringen är människoorsakad. Nästan lite religiös övertygelse där ni envist vägrar acceptera andra alternativ. Själv är jag osäker, jag vet helt enkelt inte, men jag är inte övertygad av bevisningen att människan är skyldig.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Det där kvalar nog in som årets rekord när det kommer till cherrypickin, vad är det för svammel?

Du får det som att låta att nästan alla hästägare sitter och åker runt med sina hästar för jämnan och dessutom över hela landet? Det genomförs ca 300.000 tävling starter i Sverige totalt. Och antalet tävlingsryttare/kuskar är typ 25.000, hur får det till att 200.000 personer har hästtransportbehov längre än till veterinären?Tar övriga med sig hästen på semestern ?

Skulle 300.000 fiskare åka runt med sin båt regelbundet och långa sträckor? Underlag på den siffran tack, går för övrigt utmärkt att dra båt med elbil…

Skulle samtliga av landets 300.000 skotrar behöva flyttas med släp regelbundet menar du?

Poängen är fortfarande att allt du raddar upp är rekreation för nöjes skull och summerar man behovet rör det sig knappast om fler än 10% av landets befolkning, det är knappast så dom behoven ska styra den globala klimatpolitiken.

Sen kan det självklart finnas behov av transporter som behöver göras med bilar med högre dragkapacitet, marknaden för elbilar finns inte där ännu då denna kundgrupp är dom som kommer kramla sig fast vid fossila drivmedel så absolut länge dom kan.
Du visar prov på enfald och okunnighet som tycks bero på begränsat umgänge och begränsad livsföring, antagligen huvudsakligen i Stockholms medelklass.

Stanna där.

Du saknar fullständigt koll på verkligheten utanför Stockholm.

Om du inbillar dig att man kör hästar, får, kor eller grisar för att tävla, så säger det också hur väldigt lite du känner till om världen utanför din bubbla.

Hört talas om veterinär? Hämta foder? Slakteri? Betäckning? Sommarbete? Köp och försäljning? Det är inte huvudsakligen för tävling man kör runt med hästar.

Men det kan man ju tro, om man befinner sig långt ifrån den värld där var och varannan har hästar. Alltså utanför Stockholm.

Fritidsfiskare kör faktiskt runt med sina fiskbåtar mellan fiskevattnen, och många gör några resor per år mellan södra Sverige och norra Sverige (eller vice versa), för att ägna sig åt sådant fiske som inte finns tillgängligt på hemmaplan.

Att tro på elbilar som den enda frälsningen för alla transporter, är ungefär lika enögt som att vägra eldrift för några transporter.

Just nu fungerar eltekniken bäst för kortare distanser där laddinfrastrukturen är väl utbyggd, kryddat med något färre långresor, samtidigt som lasten är liten.

Sedan så ska man komma ihåg att förbränningsmotorer kan drivas av annat än fossila oljederivat.

• Gilla
najaden
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Du visar prov på enfald och okunnighet som tycks bero på begränsat umgänge och begränsad livsföring, antagligen huvudsakligen i Stockholms medelklass.

Stanna där.

Du saknar fullständigt koll på verkligheten utanför Stockholm.
Men du måste förstå honom. Sitter man på Södermalm och använder bilen mest där för att åka och storhandla på "bondens marknad" och kanske för någon spännande utflykt till t.ex. l Öfvre Östermalm så är elbil nog ett väldigt bra val. Sen bör man nog undvika Tesla ifall inte grannarna ska börja tro man är fascist.

Visst är det så, och hur mycket jag än gillar djur, eller tror att det finns en samhällsvinst av att folk är ute i naturen, så tror jag att vi måste inse att när vi eldar upp fossila bränslen så skapar det kostnader för andra människor.

Varken bilarna eller drivmedlen kommer att försvinna över en natt, men de kommer bli dyrare och dyrare tills vissa människor inte kommer ha råd att fortsätta med dessa aktiviteter. Tråkigt men sant.
Och det finns alltså inga miljöproblem med att göra batterier och ändliga resurser?

Det kanske ska byggas mycket färre motordrivna fordon förutom sådana som ingår i kollektivtrafiksystem helt enkelt.

Samtidigt så tror jag inte att de som önskar bli av med hästarna i Sverige förstår vad det skulle innebära för förändring av matpriserna och av det som finns kvar av det öppna landskapet i Sverige.

Många lantbruk skapar den ekonomiska marginal som behövs, genom att vara producent av foder och foderråvaror till hästar och sällskapsdjur inklusive katt och hund.

Odling av sådant som passar häst, ger ett bidrag i växtföljden och inkomster. Det som inte går till humankonsumtion i djuruppfödningen av kor, grisar och får, blir till råvaror till hund- och kattmat.

Om lönsamheten i lantbruket, som redan är usel, sjunker ännu mer, så försvinner ännu fler lantbruk, och vår inhemska livsmedelsförsörjning blir ännu mer skakig än den är idag.

Rabbithole Rabbithole skrev:
Traktorer med eldrift är ju typ perfekt. Elmotorn är grym för körmönstret och dom åker ju runt med ballast ändå på sina 8 ton lätta traktorer. Det börjar komma eldrivna traktorer och dom verkar bra, även här är det en långsam och stadig övergång. Kan även tänka mig att det blir bättre ekonomi på lite mindre traktorer
8 ton traktor?

Näe, någon sådan har inte jag.

Markpackning är ett problem.

Finns nog många bönder som skulle köpa en eltraktor om dom inte kostar för mycket och klarar att vara igång 12h på raken diesel är dyrt även om det inte råder sosse priser längre.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S
Rabbithole Rabbithole skrev:
Traktorer med eldrift är ju typ perfekt. Elmotorn är grym för körmönstret och dom åker ju runt med ballast ändå på sina 8 ton lätta traktorer. Det börjar komma eldrivna traktorer och dom verkar bra, även här är det en långsam och stadig övergång. Kan även tänka mig att det blir bättre ekonomi på lite mindre traktorer
Till vissa saker på en gård skulle man kunna ha eldrivna maskiner, istället för traktor med gafflar så skulle man kunna ha nån eldriven variant.
Men svårmotiverat då en diesel-traktor med gafflar som kostar lika mycket, kan göra betydligt mer saker som att dra tungt etc.

Att plöja en åker drar runt 30 liter diesel per hektar. Med verkningsgrad på 30% så är förbrukningen omräknat då ungefär 90 kWh per hektar. Eldrift med batteri är inte realistiskt med dagens teknik.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Fairlane
Och där tog argumenten slut eller?
Jag tror att argumentet är att man själv inte tror att människan påverkar klimatet eller åtminstone inte negativt. Att då inte få välja att köpa en ny fossildriven bil skulle på något oklart sätt vara odemokratiskt, även om det beslutats helt demokratiskt. Om man inte uppskattar besluten så är de odemokratiska...

Själv tror jag inte att vare sig DDT eller senapsgas är det minsta skadligt så jag förstår inte varför jag inte får använda det. Odemokratiskt! 😉

• Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.