149 753 läst · 3 063 svar
150k läst
3,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 044 inlägg
Nu ligger väl inte en traktor i närheten av 30% verkningsgrad då dom har typ sämsta tänkbara körfall. En dieselhybrid hade varit vettigt kanske. Men om den har 20% blir det ändå 60kWh så dom bör ha hyggligt batteri för att orka.S Snikholt skrev:Till vissa saker på en gård skulle man kunna ha eldrivna maskiner, istället för traktor med gafflar så skulle man kunna ha nån eldriven variant.
Men svårmotiverat då en diesel-traktor med gafflar som kostar lika mycket, kan göra betydligt mer saker som att dra tungt etc.
Att plöja en åker drar runt 30 liter diesel per hektar. Med verkningsgrad på 30% så är förbrukningen omräknat då ungefär 90 kWh per hektar. Eldrift med batteri är inte realistiskt med dagens teknik.
Och eldrift klarar precis all kraft man vill. Bara bygga efter behovet. Det kommer tids nog
för en hektar…. Duger väl till potatisland för hemmabruk + grannar på sin höjd.Rabbithole skrev:Nu ligger väl inte en traktor i närheten av 30% verkningsgrad då dom har typ sämsta tänkbara körfall. En dieselhybrid hade varit vettigt kanske. Men om den har 20% blir det ändå 60kWh så dom bör ha hyggligt batteri för att orka.
Och eldrift klarar precis all kraft man vill. Bara bygga efter behovet. Det kommer tids nog
Eldriven traktor lär knappast ha 100% verkningsgrad heller.
Man ska aldrig säga aldrig, men med dagens teknik är det inte realistiskt eller vettigt.
I framtiden kanske.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 044 inlägg
Max verkningsgrad på en bra diesel ligger runt 30% traktorer kör sällan i det optimala driftläget (max vridmoment)S Snikholt skrev:
Sen är moderna lastbilar ännu bättre.
Ofta brukar bönder använda traktorerna rätt intensivt vid plöjning/harvning/skörd. Vid t.ex. höskörd är det väldigt väderberoende så då går traktorerna all tid det är möjligt att köra. Ofta är det en bonde som slår åt flera andra eftersom han har utrustningen. Likadant när höet sen ska plastas.W witten skrev:
I ett sådant läge finns det inte på kartan att ställa traktorn för att ladda.
Nej precis, ställa och ladda förstår jag är uteslutet. Jag är mer ute efter energibehovet för att förstå om det är inom rimlighetens gräns att lösa det med el och innovation.L lbgu skrev:Ofta brukar bönder använda traktorerna rätt intensivt vid plöjning/harvning/skörd. Vid t.ex. höskörd är det väldigt väderberoende så då går traktorerna all tid det är möjligt att köra. Ofta är det en bonde som slår åt flera andra eftersom han har utrustningen. Likadant när höet sen ska plastas.
I ett sådant läge finns det inte på kartan att ställa traktorn för att ladda.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 126 inlägg
En stor lastbil, typ Volvos FH Electric har batterier på en bit över 500 kWh, så med motsvarande kapacitet (och vikt…) i en traktor skulle man få ut runt tio timmars drifttid utifrån det vi pratar om.
Men det skulle också ta två dygn att ladda den sen igen, om vi utgår från 16 A växelström och den typ av laddare bilar har. Man skulle i princip behöva i alla fall ha 50 kW-laddning för att kunna köra maskinen 10–12 h per dygn. Per fordon…
Men det skulle också ta två dygn att ladda den sen igen, om vi utgår från 16 A växelström och den typ av laddare bilar har. Man skulle i princip behöva i alla fall ha 50 kW-laddning för att kunna köra maskinen 10–12 h per dygn. Per fordon…
Tror vi (mina föräldrar) fortfarande har avsäkrat 63 ampere på gårn och det lär dom väl inte vara ensamma om. Korna får väl vänta på mjölkning och så snabbar man på laddningen lite 😆Nötegårdsgubben skrev:En stor lastbil, typ Volvos FH Electric har batterier på en bit över 500 kWh, så med motsvarande kapacitet (och vikt…) i en traktor skulle man få ut runt tio timmars drifttid utifrån det vi pratar om.
Men det skulle också ta två dygn att ladda den sen igen, om vi utgår från 16 A växelström och den typ av laddare bilar har. Man skulle i princip behöva i alla fall ha 50 kW-laddning för att kunna köra maskinen 10–12 h per dygn. Per fordon…
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 044 inlägg
En 50kW laddare är kanske inte helt orimligt om man har en stor el-traktor. Sen är det ju ofta stora solcellsanläggningar på taken och kanske lite batterier?
Kretikos skrev:
Blir inte det en väldigt osmidig traktor? Jag tror nog att lantbrukstraktorer tillhör bland dom mer opraktiska maskinerna att elektrifiera…Nötegårdsgubben skrev:En stor lastbil, typ Volvos FH Electric har batterier på en bit över 500 kWh, så med motsvarande kapacitet (och vikt…) i en traktor skulle man få ut runt tio timmars drifttid utifrån det vi pratar om.
Men det skulle också ta två dygn att ladda den sen igen, om vi utgår från 16 A växelström och den typ av laddare bilar har. Man skulle i princip behöva i alla fall ha 50 kW-laddning för att kunna köra maskinen 10–12 h per dygn. Per fordon…
Är det nån stans biodiesel skall användas är det nog där…
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 126 inlägg
Ja, en enstaka maskin kan man nog klara på många gårdar redan idag, frågan är väl om det räcker. Likt för många åkerier får man nog helt enkelt tänka sig att man behöver destinationsladdning på 50 kW per elfordon. Och solcellerna på ladugårdarna hjälper inte mycket om man inte vill jobba på natten och ladda på dagen.
Men får man bara till matningarna är det i alla fall inte helt orealistiska energimängder vi pratar om, även om maskinerna än så länge nog är långt ifrån kommersiellt gångbara.
Men får man bara till matningarna är det i alla fall inte helt orealistiska energimängder vi pratar om, även om maskinerna än så länge nog är långt ifrån kommersiellt gångbara.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 126 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 044 inlägg
Skulle kunna tänka mig att själva drivlinan på el blir runt 300kg lättare än dieseln, så säg att man börjar på -300kg innan batteriet ska in.Nötegårdsgubben skrev:
0,2kWh/kg × 500kWh = 2500kg-300= + 2200kg