Det är väl för att man upptäckte att dom släpper ut en hel del partiklar och politiker bara kollade på CO2.

Elbilar är ju klart mindre dåliga i de avseenden dom passar in. Speciellt om man kan styra laddningen till när det i övrigt är elöverskott.
Jag har läst att Stena kan återvinna runt 95% av materialet i litiumbatterier
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
S
W witten skrev:
Nånstans runt 40 kW elmotor då. 63A säkring till gården och 2 batterier på cirkus 200 kWh för 5 timmar mellan byten. Låter nästan för enkelt.
Traktorer behöver sjukt starkt vridmoment.
Och 4wd. I storskaligt jordbruk
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Traktorer behöver sjukt starkt vridmoment.
Och 4wd. I storskaligt jordbruk
El elmotor är överlägsen en dieselmotor på alla plan när det kommer till vridmoment. Problemet skulle jag säga ligger i batteriet / laddning och framförallt kostnad / service.
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
S
P PHPersson skrev:
El elmotor är överlägsen en dieselmotor på alla plan när det kommer till vridmoment. Problemet skulle jag säga ligger i batteriet / laddning och framförallt kostnad / service.
Ja absolut, men det var mitt svar efter påståendet att 40kW motor och 200kWh batteri skulle räcka.
 
Skulle vara intressant att se faktisk driftsdata och förbrukning, just Traktorer är inte direkt i massmedias informationsfokus. Även bilar, hur mycket effekt använder alla superstarka elbilar i verkligheten

En personbil accelererar ju oftast bara upp en superkort stund och ligger sen och seglar på typ 30% belastning
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Skulle vara intressant att se faktisk driftsdata och förbrukning, just Traktorer är inte direkt i massmedias informationsfokus. Även bilar, hur mycket effekt använder alla superstarka elbilar i verkligheten

En personbil accelererar ju oftast bara upp en superkort stund och ligger sen och seglar på typ 30% belastning
Det beror nog på vilka massmedia man läser...

Det finns en rad tidningar och tidskrifter (även på webben) som är specialiserade på lantbruk och de maskiner (inklusive traktorer) man brukar använda.
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Skulle vara intressant att se faktisk driftsdata och förbrukning, just Traktorer är inte direkt i massmedias informationsfokus. Även bilar, hur mycket effekt använder alla superstarka elbilar i verkligheten

En personbil accelererar ju oftast bara upp en superkort stund och ligger sen och seglar på typ 30% belastning
Min bil drar knapp 2kWh/mil i 110km. På en timme förbrukar jag alltså runt 22kWh. Dvs snittanvändningen av motorn är 20kW effekt för att hålla motorvägsfart. Så knappt 10% används.
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Ja absolut, men det var mitt svar efter påståendet att 40kW motor och 200kWh batteri skulle räcka.
Aha, ja då förstår jag.
 
Det finns väl ingen som påstår att allt ska gå på batteri i framtiden.

Är inte bränsleceller och vätgas ett alternativ för lantbruk? Med stora ytor för solceller och produktion under sommarhalvåret borde det väl till och med gå att tillverka åtminstone en del av bränslet själv.
 
S
S sprucetwig skrev:
Det finns väl ingen som påstår att allt ska gå på batteri i framtiden.

Är inte bränsleceller och vätgas ett alternativ för lantbruk? Med stora ytor för solceller och produktion under sommarhalvåret borde det väl till och med gå att tillverka åtminstone en del av bränslet själv.
Kanske, eller satsa på utveckling av C02-skrubbning. Vad som nu ger mest ROI.

Fossila bränslen är en fantastisk källa till energi, kan vi använda dem på ett bra sätt som inte skadar moder jord så bör vi.
 
L Liljeros skrev:
Min bil drar knapp 2kWh/mil i 110km. På en timme förbrukar jag alltså runt 22kWh. Dvs snittanvändningen av motorn är 20kW effekt för att hålla motorvägsfart. Så knappt 10% används.
Vanliga bensinbilar är ofta 100-130hk medans elbilar ofta är betydligt starkare, och där är låg verkningsgrad framförallt ett straff för förbränningsbilarna.

Eftersom dom ligger så långt utanför optimal zon vid landsväg/motorväg förespråkar jag en hybrid med liten range extender/generator istället för sedvanlig växellåda om man inte vill köra ren BEV. Där kan en primitiv bensinare lätt ligga konstant på 30% verkningsgrad och ladda batteriet. Och då räcker 30kW på förbränningsmotorn.
 
S
Fairlane Fairlane skrev:
Så är det precis. Två sorters personer är det som finns i Sverige.

Rika typer som kör elbil och flyger till Thailand etc flera gånger om året och så fattiglappar som kör skruttbil. Fattiglappar har hästar, hästsläp, skoter och skotersläp etc.

Själv känner jag mig inte hemma i någon av grupperna, men jag är nog undantaget som bekräftar regeln.
Exakt så.

Skämt åsido, men det stör mig att miljön är ett argument som dyker upp som motivator angående elbilens egenskaper.
Det är lite greenwashing-vibbar över argumentationen.

Räknar man på hur det skulle se ut om alla på denna jord hade samma levnadsstandard som vi så inser man att omställning till elbilsdrift här är av symbolisk karaktär och i vissa fall kontraproduktiv.

Stör mig inte alls på att man tycker att elbilar är bra fordon - det är dom.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Vanliga bensinbilar är ofta 100-130hk medans elbilar ofta är betydligt starkare, och där är låg verkningsgrad framförallt ett straff för förbränningsbilarna.

Eftersom dom ligger så långt utanför optimal zon vid landsväg/motorväg förespråkar jag en hybrid med liten range extender/generator istället för sedvanlig växellåda om man inte vill köra ren BEV. Där kan en primitiv bensinare lätt ligga konstant på 30% verkningsgrad och ladda batteriet. Och då räcker 30kW på förbränningsmotorn.
Jo, en liten dieselmotor på konstant varv optimerad mot en generator bör kunna ha högre verkningsgrad än så, även om det såklart blir lite laddningsförluster. Har sett siffror uppåt 55-60% för förbränningsmotor vid optimerade förhållanden. Behövs ju inte särskilt stort batteri då heller, och förbrukningen borde alltså ligga runt 0,35L / mil vid 50% verkningsgrad för laddningen för att hålla en bil i mellanklassen runt 2 ton rullande i motorvägsfart. Det är siffror som dagens hybrider med växellåda har väldigt svårt att ens komma nära över långa sträckor.

Utsläppen borde också kunna optimeras på ett väldigt bra sätt vid konstant varv, ska man tänka fritt vore det ypperligt med en sån här motor och generator monterad på släpvagnar och husvagnar som kan anslutas till elbilen när man drar tungt.
 
W witten skrev:
Nånstans runt 40 kW elmotor då. 63A säkring till gården och 2 batterier på cirkus 200 kWh för 5 timmar mellan byten. Låter nästan för enkelt.
Kommer inte att funka i verkligheten. Som jag skrev innan så är jordbruket så utrustningskrävande att olika bönder oftast bara har viss utrustning som behövs. Till det andra så anlitas andra bönder som då har kanske plog, balmaskin eller vad som behövs. Så en bonde är ofta långt från hemgården och arbetar. Finns även bönder som har vitt spridda ägor. Så då ska bonden köra hem med traktorn och byta batteri och sen tillbaka och fortsätta arbetet. Sen lär det vara rätt krångligt/tidskrävande att byta batteri i en traktor med tanke på vad dessa batterier väger + att de är rätt ömtåliga. Krävs garanterat ett extrafordon som flyttar på batteriet. Sen lär dessa batterier vara svindyra så ett extrabatteri är en extrainvestering som måste göras, antagligen på bekostnad av något annat.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Å andra sidan behöver de inte oroa sig för dieselstölder?
 
  • Haha
Snikholt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.