125 258 läst · 2 516 svar
125k läst
2,5k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Jag menar enligt mätaren. Alla mätare visar 8-10 km över verklig hastighet för att förarna inte ska överskrida. När jag säger att jag kör i 120 är det enligt mätaren och i själva verket kör jag 110L Liljeros skrev:
https://www.nyteknik.se/nyheter/lita-inte-pa-hastighetsmataren/1077964
Fortkörning baseras på vilken fart man faktiskt håller och då är vad mätaren visar irrelevant. Min bil visar tex i princip exakt samma som gpsen.Kentvirulent skrev:
Du skrev att det var tillåtet att hålla högre fart vid omkörning vilket inte är korrekt, det du menar är alltså att du ligger under tillåten fart som standard och gasar upp till tillåten maxfart vid omkörning ?
Inte på MV. Men om man ska köra om någon på landsväg som ligger långt under hastighetsbegränsningen så är det vad jag förstått ok för trafiksäkerheten.L Liljeros skrev:Fortkörning baseras på vilken fart man faktiskt håller och då är vad mätaren visar irrelevant. Min bil visar tex i princip exakt samma som gpsen.
Du skrev att det var tillåtet att hålla högre fart vid omkörning vilket inte är korrekt, det du menar är alltså att du ligger under tillåten fart som standard och gasar upp till tillåten maxfart vid omkörning ?
Så då har jag aldrig kört för fort iom att mätaren visar 10 kvm för mycket. Då kan vi lämna den irrelevanta detaljen för gott
Generellt gäller det i alla situationer planera din körning på ett sätt så du inte bryter mot gällande lagar. Dvs ska du köra om behöver det vara fri sikt och mötesfritt så du hinner förbi. Har dock läst om alla fall ett fall där man körde rejält för fort och blev frikänd i hovrätten med hänvisning till att det var det enda sättet att ta sig ur situationen.Kentvirulent skrev:
Sen är lagen irrelevant här igentligen för alla mäns (det är i huvudsak män) racindrömmar väcks till liv vid omkörningar på landsväg och det är nu all effekt ur familjeracern ska tas fram, man har ju ändå sålt in det till sin respektive att man behöver 400hk för att kunna göra ”säkra” omkörningar. Utan att vara allt för fördomsfull vilket jag förvisso redan är så är av erfarenhet familjesuvar och pickuper med fossildrift överrepresenterade när det kommer till detta beteende.
Bara 100mil? Men då måste väl ändå husvagnen vara kopplad också?Kentvirulent skrev:Tack men kommer inte röra en till elbil de närmaste åren om jag så ens får betalt för det.
Hybrid är ju totalt överlägset. Då kan man ladda billigt hemma för alla kortare resor och slipper helsiket det innebär att åka mer än 20 mil med ren elbil.
När elbilar går 80-100 mil på en laddning även i -15 grader kan de bli intressanta
Nä skämt o sido.
Att realistiskt planera in ett stopp var 30mil är varken orimligt eller ogenomförbart med en tesla idag. Att då stanna 30min för att äta är heller inte upp åt väggarna.
Då har du runt 50mils räckvidd och mätt i magen.
Rimligen laddar man både hemma och på destinationen under natten.
Ingen har behovet att köra 100mil i ett sträck i en vanlig personbil.
Att man kan göra det är en sak.
Intressant, ändå öppnar sig falluckor i gatan om jag ligger 35 på 30 vägen, min upplevelse är att bilen ligger +/- 1 jämfört med diverse externa mätare man passerar, och har gjort så för alla bilar jag haft i modern tid.Kentvirulent skrev:
Har man små barn vill man komma fram så fort som möjligt och undvika stopp. Jag vill kunna äta på vägen och är inte det minsta intresserad över att ta pauser efter ynka 20-30 mil beroende på utetemperatur.A Alexn72 skrev:Bara 100mil? Men då måste väl ändå husvagnen vara kopplad också?
Nä skämt o sido.
Att realistiskt planera in ett stopp var 30mil är varken orimligt eller ogenomförbart med en tesla idag. Att då stanna 30min för att äta är heller inte upp åt väggarna.
Då har du runt 50mils räckvidd och mätt i magen.
Rimligen laddar man både hemma och på destinationen under natten.
Ingen har behovet att köra 100mil i ett sträck i en vanlig personbil.
Att man kan göra det är en sak.
Man vill kunna köra 17 mil till Kolmården och 17 mil hem utan att sitta och häcka på en laddstation. Det är liksom en icke-fråga att slippa kompromissa med en sådan kort tripp.
Är väl skillnad på att ladda och pissa eller har snabbladdarna blivit så snabba att en 2min paus räcker?A Alexn72 skrev:
63mil är längsta jag åkt i ett svep utan stopp, då var det för att tanka, men det har hänt en gång på snart 30år.
Brukar åka ca 20-25mil sen blir det ett stopp för mat eller en bensträckare med pisspaus
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 562 inlägg
Jag plöjde till Göteborg för en månad sedan, då låg jag på ca 2.5kWh/mil, men då höll jag också +20km/h (och delar av streckan är faktiskt 120km/h). (Siffror från bilen).
Blöt vägbana, ca 5 grader ute och motvind, friktionsdäck på 235mm bredd.
Blöt vägbana, ca 5 grader ute och motvind, friktionsdäck på 235mm bredd.
Tycker inte att det är speciellt dåligt sett till tid att åka Göteborg till Stockholm (46 mil) på 5½ timme med bil. Då startade jag med 100% batteri och var hemma med 7%, tog två korta laddstopp. Tror inte att många som kör lagligt kommer fram snabbare även om de kör fossilbil. Jag vet att det går att sträcköra snabbare utan stopp, men som sagt, tror att det är ganska liten andel som faktiskt gör det.
Sen kan man ju räkna på det, är det värt att köra 120 km/h fram och tillbaka till Kolmården och då behöva stanna för att ladda eller bara hålla 110 km/h och slippa detta 15 min laddstopp (förutsatt att du hittar en snabbladdare)?
Sen kan man ju räkna på det, är det värt att köra 120 km/h fram och tillbaka till Kolmården och då behöva stanna för att ladda eller bara hålla 110 km/h och slippa detta 15 min laddstopp (förutsatt att du hittar en snabbladdare)?