Walle85 Walle85 skrev:
Tycker inte att det är speciellt dåligt sett till tid att åka Göteborg till Stockholm (46 mil) på 5½ timme med bil. Då startade jag med 100% batteri och var hemma med 7%, tog två korta laddstopp. Tror inte att många som kör lagligt kommer fram snabbare även om de kör fossilbil. Jag vet att det går att sträcköra snabbare utan stopp, men som sagt, tror att det är ganska liten andel som faktiskt gör det.

Sen kan man ju räkna på det, är det värt att köra 120 km/h fram och tillbaka till Kolmården och då behöva stanna för att ladda eller bara hålla 110 km/h och slippa detta 15 min laddstopp (förutsatt att du hittar en snabbladdare)?
Att ha en bil som inte pallar med 120 ens utan att räckvidden brakar loss är som att ha en tv som inte klarar att stå på mer än 1 timme åt gången.

Nu var det ändå +7 grader vilket är mycket varmt för att vara december. Hade vi åkt i -10 hade det nog nätt och jämt gått att åka hit.
 
  • Gilla
erikjakan och 1 till
  • Laddar…
Walle85
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
115??? OLAGLIGT!!!!
Har jag sagt något annat, oklart vad du vill komma fram till med den kommentaren? Edit, såg att du la till ett skämt å sido nu 😉

Har dock svårt att se att jag skulle bli stoppad av polisen för att köra 5 km/h (enligt mätaren) över hastigheten, men är en risk jag uppenbarligen är villig att ta. Käns enligt mig som en sweetspot sett till energiförbrukning och räckvidd kontra tid.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Har jag sagt något annat, oklart vad du vill komma fram till med den kommentaren?

Har dock svårt att se att jag skulle bli stoppad av polisen för att köra 5 km/h (enligt mätaren) över hastigheten, men är en risk jag uppenbarligen är villig att ta. Käns enligt mig som en sweetspot sett till energiförbrukning och räckvidd kontra tid.
Jag drev med dig och editerade.

Men säg att det är -10 grader och skräp-enyaqen nätt och jämt pallar till Kolmården på en laddning. Vad händer om det skett en olycka och du måste stå och puttra på vägen?
 
A Alexn72 skrev:
Ingen har behovet att köra 100mil i ett sträck i en vanlig personbil.
Att man kan göra det är en sak.
useless useless skrev:
Vem har sagt att jag inte går på toan? Jag brukar tanka, rasta det som behövs och ta en korv i Arvidsjaur som råkar ligga precis halvvägs.
Definitionen av "ett sträck" är inte samma för oss två..
 
Walle85
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Jag drev med dig och editerade.

Men säg att det är -10 grader och skräp-enyaqen nätt och jämt pallar till Kolmården på en laddning. Vad händer om det skett en olycka och du måste stå och puttra på vägen?
Mjo, en risk såklart, har för mig att den i runt 0°C drar mellan 1-2 kW för att värma kupén, så man bör väll planera för att ha minst 10% kvar när man kommer fram så klarar man någon timme i kö.
 
Walle85
En annan sak som är bra att ha är en laddare för 3-fasuttag (de röda) samt en vanlig schukoplugg, då kan man närsom hitta en alternativ lösning på problemet med lågt batteri. Det fick jag inte med min Enyaq, något jag funderar på att införskaffa som backup. Får nog plats under golvet i bakluckan.
 
Walle85
Är det -10°C ute så gör det enorm skillnad i förbrukning om man har bilen i ett uppvärmt garage (+10°C eller mer) kontra att ha den utomhus i -10°C. Har själv sett uppemot dubbla till tredubbla förbrukningen när bilen (batteriet) är kall (gäller inte bara Enyaq).
 
Walle85 Walle85 skrev:
Mjo, en risk såklart, har för mig att den i runt 0°C drar mellan 1-2 kW för att värma kupén, så man bör väll planera för att ha minst 10% kvar när man kommer fram så klarar man någon timme i kö.
Och då måste man ladda på en simpel resa om 17 mil.

Som att ha en bensinbil med typ 10-15 liters tank. En sådan skulle nog vara lättsåld :-D
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Är det -10°C ute så gör det enorm skillnad i förbrukning om man har bilen i ett uppvärmt garage (+10°C eller mer) kontra att ha den utomhus i -10°C. Har själv sett uppemot dubbla till tredubbla förbrukningen när bilen (batteriet) är kall (gäller inte bara Enyaq).
billigt det blir i driftskostnad om man måste hålla 10 grader i ett garage året om för bilskrället
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Åker ofta ganska precis 30mil till Leksand då vi har fritidshus här. Just nu är vi här och umgås med släkten, åker skidor, skridskor. Många helger tillbringas här.

Klarar man 30mil vintertid i -10-15°C utan att behöva stanna? Även om bilen är 10år gammal?
Åker man direkt från jobbet en Fredag blir det 37mil efter nattens laddning.
Fixar tex en Enyaq det? Eller behöver man en dyrare bil?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Åker ofta ganska precis 30mil till Leksand då vi har fritidshus här. Just nu är vi här och umgås med släkten, åker skidor, skridskor. Många helger tillbringas här.

Klarar man 30mil vintertid i -10-15°C utan att behöva stanna? Även om bilen är 10år gammal?
Åker man direkt från jobbet en Fredag blir det 37mil efter nattens laddning.
Fixar tex en Enyaq det? Eller behöver man en dyrare bil?
Tror få 10år gamla bilar kommer fixa det. Men det finns definitivt dom som klarar 30mil. Model Y LR RWD är väl närmsta bil i storlek av en Enyaq som utan problem fixar det. Man är ju garanterad 70% batteri efter 16.000mil eller 8år.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Åker ofta ganska precis 30mil till Leksand då vi har fritidshus här. Just nu är vi här och umgås med släkten, åker skidor, skridskor. Många helger tillbringas här.

Klarar man 30mil vintertid i -10-15°C utan att behöva stanna? Även om bilen är 10år gammal?
Åker man direkt från jobbet en Fredag blir det 37mil efter nattens laddning.
Fixar tex en Enyaq det? Eller behöver man en dyrare bil?
Min erfarenhet baserar sig på en ID4. Men det borde vara liknande för en Enyaq. I -10-15ºC skulle jag säga att 30 mil är ett gränsfall. Det kan gå om det inte är för mycket motorväg. 37 mil så får det nog vara varmare om man skall slippa ladda.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
S
Huddingebo Huddingebo skrev:
Åker ofta ganska precis 30mil till Leksand då vi har fritidshus här. Just nu är vi här och umgås med släkten, åker skidor, skridskor. Många helger tillbringas här.

Klarar man 30mil vintertid i -10-15°C utan att behöva stanna? Även om bilen är 10år gammal?
Åker man direkt från jobbet en Fredag blir det 37mil efter nattens laddning.
Fixar tex en Enyaq det? Eller behöver man en dyrare bil?
Enyaq ska klara det men inte i 120 km/h.
Det finns en som pendlar 30 mil mellan Arvidsjaur och Hemavan två gånger per vecka.
Han kommer hem även vid -25 även om det är på gränsen. Tre vintrar har han kört.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Min erfarenhet baserar sig på en ID4. Men det borde vara liknande för en Enyaq. I -10-15ºC skulle jag säga att 30 mil är ett gränsfall. Det kan gå om det inte är för mycket motorväg. 37 mil så får det nog vara varmare om man skall slippa ladda.
Delvis lån av ämnet.
I ett scenario att bilen klarar 30 mil men man ska köra 37 så innebär det mellan 5-10min på en laddare innan man kan fortsätta till destinationen och ladda över natten.
Åter till ämnet
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Delvis lån av ämnet.
I ett scenario att bilen klarar 30 mil men man ska köra 37 så innebär det mellan 5-10min på en laddare innan man kan fortsätta till destinationen och ladda över natten.
Åter till ämnet
Så är det förstås. Mina vanor är sådana att jag inte så ofta behöver använda snabbladdare. En gång när jag ändå skulle göra det i en liknande situation startade jag laddningen och gick in och köpte en fika. När jag betalat för kaffet och bullen och slog mig ner vid ett bord hade bilen redan laddat mycket mer än jag behövde för att komma hem.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.