123 231 läst · 2 484 svar
123k läst
2,5k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Väldigt tveksamt med skitbilen Enyaq. Köp den inte för allt i världen. Att en så dyr bil kan vara så undermålig och så ”billig” invändigt är en gåta. Hade du bara tagit bort den stora skärmen är interiören som en budgetbil från 1997S sinuslinus skrev:
Med en elbil vill man alltid ha en buffert. Vad händer om det skett en olycka och du måste stå still i 2 timmar? Eller om du måste ta en omväg av samma anledning? Eller åka förbi en extra affär etc
Redigerat:
Genuin fråga till tråden;
Rent ekonomiskt, vad är det som motiverar köp av en klart dyrare elbil än en hybrid? alla kortare resor upp till 10 mil tar hybriden på el. På långresor kör man fossilt för i princip samma pengar iom det höga priset per kwh för snabbladdning, men man slipper den korta räckvidden?
Vad motiverar ens ren elbil som den är idag? Att den är tyst?
Rent ekonomiskt, vad är det som motiverar köp av en klart dyrare elbil än en hybrid? alla kortare resor upp till 10 mil tar hybriden på el. På långresor kör man fossilt för i princip samma pengar iom det höga priset per kwh för snabbladdning, men man slipper den korta räckvidden?
Du får uppgradera dig till en Elbil som matchar dig övrigt..Kentvirulent skrev:Genuin fråga till tråden;
Nya Audi Q6 e-tron är en tjänstebilsdröm
Klimaaatet..Kentvirulent skrev:Genuin fråga till tråden;
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 551 inlägg
Och med en viss skribents körstil så skulle dedär 10milen väl bara bli 5-6 faktiska mil 😉
Jag saknar personligen inte hybriden, jag vet vad jag köpt med elbilen och tycker fördelarna uppväger nackdelarna.
Jag saknar personligen inte hybriden, jag vet vad jag köpt med elbilen och tycker fördelarna uppväger nackdelarna.
Om något oväntat händer så att batteriet inte räcker hela vägen verkar det vettigaste vara att stanna vid en snabbladdare och ladda det som fattas. Ungefär som att man tankar en bensinbil om bränslet inte räcker hela vägen.Kentvirulent skrev:
Den är tyst och komfortabel. Den har lägre elförbrukning än en hybrid. Jag tror sammantaget att den är mindre skadlig för klimatet. Varför frågar du? Du vet ju vad du föredrar.Kentvirulent skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 551 inlägg
Påminner mig om första långturen med hybriden efter vi haft dem i några månader och bara pendlat med den på el
"Va fan är det som låter?!, har nått gått sönder?"
Det var bara batteritorsk 😅
"Va fan är det som låter?!, har nått gått sönder?"
Det var bara batteritorsk 😅
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 280 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 280 inlägg
Väldigt många gör 28-30 mil på vintern med en Skoda Enyaq. Vissa kommer bara 20 mil. Antingen är det fel på föraren eller på bilen, men nejdå, det kan man inte ta in. Istället är det en skitbil med usel inredning (inredningen gick nog inte att se innan man valde den). Slutsats, alla elbilar är usla.
Att elbil inte passar alla är redan konstaterat. Det passar inte folk som kör släp längre sträckor ofta. Det passar inte folk som inte kan ladda hemma och det passar inte folk som inte är beredda att förändra något. Om man tjänar tid på att ladda två gånger till 80%, istället för en gång till 100%, bara för att man tankade dieselbilen fullt, ja då är man inte redo.
Att elbil inte passar alla är redan konstaterat. Det passar inte folk som kör släp längre sträckor ofta. Det passar inte folk som inte kan ladda hemma och det passar inte folk som inte är beredda att förändra något. Om man tjänar tid på att ladda två gånger till 80%, istället för en gång till 100%, bara för att man tankade dieselbilen fullt, ja då är man inte redo.
https://carup.se/experter-varnar-tvangsskrotning-av-bensinbilar/Fairlane skrev:Väldigt många gör 28-30 mil på vintern med en Skoda Enyaq. Vissa kommer bara 20 mil. Antingen är det fel på föraren eller på bilen, men nejdå, det kan man inte ta in. Istället är det en skitbil med usel inredning (inredningen gick nog inte att se innan man valde den). Slutsats, alla elbilar är usla.
Likt förbannat ska vi bli påtvingade elbilar.
Friheten att få välja själv börjar naggas i kanten allt klimathysterins anda.
Dags att vakna!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 280 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 280 inlägg
Det gamla vanliga..från elbilsfrälsta.Fairlane skrev:
NEJ vi får inte välja , fullt fungerande bilflotta ska bytas ut till elbilar.
Ni som säger att vi har ett val i det fallet kan nog inte ha hängt med.
Måste väl stå glasklart vid det här laget att vi inte har nåt val.
Hur brukar sådan politik sluta ?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 280 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 280 inlägg
Jag är inte elbilsfrälst. Jag kör inte elbilN najaden skrev:
Ok, så min bil ska bytas ut?N najaden skrev:
Är det Carup som påstår det så ska du nog ta det med en skopa salt, en riktigt stor skopa.
Du får gärna ge en riktigt referens isåfall, inte Carup.N najaden skrev:
Det säljs fortfarande bensinbilar och dieselbilar och kommer säljas i många, många år till. Får man inte välja deb menar du?N najaden skrev:
Jag vet inte för jag vet inte vad du syftar på. Men jag tycker inte politik baserat på rena lögner brukar vara bra...N najaden skrev:
Oj....orkar inte.Fairlane skrev:Jag är inte elbilsfrälst. Jag kör inte elbil
Ok, så min bil ska bytas ut?
Är det Carup som påstår det så ska du nog ta det med en skopa salt, en riktigt stor skopa.
Du får gärna ge en riktigt referens isåfall, inte Carup.
Det säljs fortfarande bensinbilar och dieselbilar och kommer säljas i många, många år till. Får man inte välja deb menar du?
Jag vet inte för jag vet inte vad du syftar på. Men jag tycker inte politik baserat på rena lögner brukar vara bra...
Ok du kör inte elbil..
Självklart säljs det fossilbilar och kommer göra i många år.
Men du vill inte se att vi tvingas på elbilar ?
Det där med rena lögner fattade jag inte ?
Ok enligt vem? Vilken lag?N najaden skrev:
När måste jag till skroten med mina bilar för jag har inga Elbilar?N najaden skrev:
Ännu verkar det vara så att man fritt kan välja, eller du kanske spånar säg 50-100år fram i tiden kanske?N najaden skrev: