123 231 lĂ€st · 2 484 svar
123k lÀst
2,5k svar
Vilken elbil skall man satsa pÄ 2025?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 716 inlĂ€gg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 716 inlÀgg
Fast elbilar sliter mer pÄ vÄra vÀgar med tanke pÄ dess större vikt.N najaden skrev:
Skatten vi betalar idag för "utslÀpp" Àr ju bara 100% PK-hittepÄ.
Samma sak var det för bilarna med gas och E85.
Det vet vi redan för det Àr fakta.
Kraftigt subventionerade via politiken.
Om vi skulle magiskt Ă€ndra alla bilar till eldrift över en natt, vem ska dĂ„ bekosta nya vĂ€gar? đ€
Systemet som det Àr idag Àr bara en tidsfrÄga innan det Àndras, det kan vi nog alla hÄlla med om oavsett vad vi föresprÄkar för drivmedel.
Fairlane
Medlem
· Stockholms LĂ€n
· 13 280 inlĂ€gg
Fairlane
Medlem
- Stockholms LĂ€n
- 13 280 inlÀgg
DÄ lÀser jag den artikeln, tack. Carup undviker jag som pesten. Det Àr click-bait och vÀldigt tveksamma vinklingar. Jag vill inte stötta skiten med pengar.A Avemo skrev:Riktigt den aversionen mÄste man vÀl inte ha? Carup kan ju trots allt skriva sÄdant som Àr sant. Men i det hÀr fallet har @najaden kryddat den redan frÄn början ganska tveksamma artikeln frÄn Carup. KÀllan Àr en debattartikel i DN.
[lÀnk]
Blir vi pÄtvingade elbilar? Nej.
Blir vi pÄtvingade fördyrande egenskaper pÄ bilarna med miljön som argument? Ja absolut. SÄ har det varit sedan 70-talet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms LĂ€n
· 13 280 inlĂ€gg
Fairlane
Medlem
- Stockholms LĂ€n
- 13 280 inlÀgg
Ăr man paragrafryttare för att man vill att folk talar sanning? Vet du inte vad ordet betyder, undvik det och vĂ€lj nĂ„got annat.N najaden skrev:
DÄ fÄr de vÀl köpa den billigare fossilbilen?N najaden skrev:
Det Àr fortfarande inte förbjudet att köpa trots att du pÄstÄtt det.
.... NĂ€r blir det inte okej att smutsa ner i naturen?N najaden skrev:
Ăr det okej att tömma ac gasen rakt ut i luften?
Gammal hydralolja i ett hÄl i marken?
Oljefilter ut i skogen?
Redigerat:
Vi fÄr inte köra vad fasen vi vill. Och det har vi inte fÄtt i Sverige i varken din eller min livstid. Och vad motivet Àr bakom att det kostar med att köra bilar som slÀpper ut mer tror jag att du vet Àven om du anser att det Àr fel.N najaden skrev:
Per lag nÀ...men kommer vÀl.Fairlane skrev:
Hur tror du dessa som mÄste ha bil men egentligen inte har rÄd uppfattar "styrningen"
Suck..lite split vision mÄste vÀl ni paragrafryttare ocksÄ kunna ha.
Fairlane
Medlem
· Stockholms LĂ€n
· 13 280 inlĂ€gg
Fairlane
Medlem
- Stockholms LĂ€n
- 13 280 inlÀgg
Bygger sin aversion och dina felaktigheter alltsÄ pÄ ett debattinlÀgg av tre personer?N najaden skrev:
Debattartiklar kommer ju lite dÄ och dÄ frÄn olika hÄll. Det betyder inte att det Àr eller blir lagar, det mÄste vÀl Àven en konspirationsteorier kunna se?
Tror det Àr ganska fÄ mÀnniskor som mÄste ha bil, faktiskt ingen. Bil Àr en vÀsterlÀndsk lyx som vi dragit pÄ oss i vÄrt levande i överflöd, mÄnga har till och med 2 eller till och med 3 bilar.N najaden skrev:
BÄde gasbilarna och E85-bilarna hade styrkan och svagheten att de kunde drivas med bensin om man inte hade tillgÄng till specialbrÀnslet. Samma sak gÀller för hybriderna. En styrka för att det blir mer praktiskt för Àgaren. En svaghet dÀrför att de dÄ inte minskar utslÀppen sÄ mycket som kunnat bli fallet. Elbilarna blir ju i den bemÀrkelsen nÄgot nytt eftersom de inte utan en kraftig modifikation kan köras pÄ bensin. Flopp eller inte sÄ har ju E85- och biogasbilarna bidragit till minskade utslÀpp varje gÄng de körts pÄ förnyelsebart brÀnsle. Och gör sÄ Àn idag.Krilleman skrev:
Nu hÀnger jag inte med konspirationsteorier ?Fairlane skrev:
En vÀsentlig skillnad Àr ocksÄ verkningsgraden, en förbrÀnningsmotor oavsett miljöbrÀnsle har en verkningsgrad runt maximalt 40%. En eldrivlinas ligger snarare runt 85-90%. Dvs vi kan nyttja betydligt större andel av energin till att driva bilen.A Avemo skrev:BÄde gasbilarna och E85-bilarna hade styrkan och svagheten att de kunde drivas med bensin om man inte hade tillgÄng till specialbrÀnslet. Samma sak gÀller för hybriderna. En styrka för att det blir mer praktiskt för Àgaren. En svaghet dÀrför att de dÄ inte minskar utslÀppen sÄ mycket som kunnat bli fallet. Elbilarna blir ju i den bemÀrkelsen nÄgot nytt eftersom de inte utan en kraftig modifikation kan köras pÄ bensin. Flopp eller inte sÄ har ju E85- och biogasbilarna bidragit till minskade utslÀpp varje gÄng de körts pÄ förnyelsebart brÀnsle. Och gör sÄ Àn idag.
En dieselbil som kör 1 mil och drar 0,5L milen förbrukar ungefÀr 5,5kWh energi per mil. En elbil ligger runt 1,5-2kWh per mil men kan köras runt 1-1,2kWh som lÀgst. Dvs för miljön Àr det bÀttre att elda upp oljan i ett elkraftverk för att sedan ladda elbilen.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 716 inlĂ€gg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 716 inlÀgg
Ingen tankar E85 idag.A Avemo skrev:
Mackarna börjar fasa ut detta brÀnslet helt, dÄ ingen nyttjar det lÀngre. Q-Star var föst med detta om jag minns rÀtt. Trots att det fanns en tid dÄ ALLA skulle prompt erbjuda detta framtidens brÀnsle via politiken. MÀngder la ner sin drivmedelsverksamhet pÄ landsbygden som följd. För att grÀva ner en extra tank var helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart.
Gas Àr det endast ett fÄtal bussar/sopbilar som gÄr pÄ Àn idag.
Till och med kommunernas bilar gÄr knappt pÄ gas lÀngre.
Knappt nÄgon köpte en E85 bil pÄ grund av just E85.
Alla köpte den för att det var lÀgre skatt och fortsatte tanka Bensin dÄ det aldrig var en fördel att köra pÄ E85.