A Avemo skrev:
Både gasbilarna och E85-bilarna hade styrkan och svagheten att de kunde drivas med bensin om man inte hade tillgång till specialbränslet. Samma sak gäller för hybriderna. En styrka för att det blir mer praktiskt för ägaren. En svaghet därför att de då inte minskar utsläppen så mycket som kunnat bli fallet. Elbilarna blir ju i den bemärkelsen något nytt eftersom de inte utan en kraftig modifikation kan köras på bensin. Flopp eller inte så har ju E85- och biogasbilarna bidragit till minskade utsläpp varje gång de körts på förnyelsebart bränsle. Och gör så än idag.
En elbil kan köras på solenergi genom en solcell kopplat till inverter.
Vindkraft genom en generator kopplat till bilen.
Diesel genom att driva ett elverk med bränslet, likaså bensin mm
Kol genom att förbränna och driva en turbin som sen ger el..
 
Krilleman
A Avemo skrev:
Fattigdom är på vissa sätt bra för miljön. Men det finns nackdelar också.
Rikedom har samma inverkan på miljön.
Ibland bra, men allt för ofta dåligt.

"Jag plockar bara ute ny bil var tredje år..." 🤔

Jag kör mina bilar tills dom inte är värda att reparera längre.
Min ena bil har passerat 29,000 mil precis nu, och den nyaste jag köpt har passerat 9,000 mil.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Bara kika på en tillverkare av elbil så är det fel.

Så jag kör min egen länk fast enligt ditt perspektiv då...

[länk]
Står ju till och med i artikeln att teslas model x som verkar vara motsvarande väger nästan 700kg mindre
 
Krilleman Krilleman skrev:
T-fordens efterträdare är ca 87% av fordonsflottan för Sverige idag. (2024)

Dessutom är det väl endå på remiss att alla veteranfordon ska slopas enligt EU...
[länk]
På sätt och vis riktigt men en t ford skulle inte bli godkänd idag....

Elmotorn som startade automobil historien skulle vara okej att köra idag med. Bortsett från krocksäkerheten...
 
L Liljeros skrev:
Menar på att om du har en liter olja som du kör i ett kraftverk så nyttjar du mer av energin i oljan än om du kör den genom en förbränningsmotor. Rena elverk är väl inte direkt några mästare när det kommer till att ta tillvara på energin i bränslen men kraftvärmeverk ligger ju runt 90% i Sverige.
Det går att diskutera verkningsgrad på oljeeldade kraftverk. Men jag vidhåller att den stora vinsten med elbilar är att vi har en ytterst liten del el från oljeeldade kraftverk i Sverige.
 
P pennybridge skrev:
...med tanke på hur mycket batteritekniken går framåt rejält just nu?
Tyvärr går inte batteritekniken rejält framåt.
Det händer ganska lite på den fronten. Dvs du får vad du får.
Och de håller bra redan idag.
Det finns inget batteri som erbjuder dubbelt så lång räckvidd och dubbel livslängd bakom hörnet.
 
  • Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag kör mina bilar tills dom inte är värda att reparera längre.
Min ena bil har passerat 29,000 precis, och den nyaste jag köpt har passerat 9,000.
Och eftersom du är med på att det finns en gräns efter vilken det inte längre är värt att reparera bilar så är du väl också med på att det inte är ett alternativ att fortsätta med dagens bilflotta hur länge som helst?
 
Krilleman
A Alexn72 skrev:
På sätt och vis riktigt men en t ford skulle inte bli godkänd idag....
Absolut inte, därför skrev jag T-fordens "efterträdare".
Just för att alla bilar tillverkas på löpande band...
A Alexn72 skrev:
Elmotorn som startade automobil historien skulle vara okej att köra idag med.
Tog den en stockholmare till sälen och eventuellt tillbaka?
Nja...

Precis som att T-forden inte har samma kvalifikationer som en standardbil likt V70.
 
L Liljeros skrev:
40% är maximal verkningsgrad, vet inte vad snittet ligger på men snarare runt 20-25%.

Menar på att om du har en liter olja som du kör i ett kraftverk så nyttjar du mer av energin i oljan än om du kör den genom en förbränningsmotor. Rena elverk är väl inte direkt några mästare när det kommer till att ta tillvara på energin i bränslen men kraftvärmeverk ligger ju runt 90% i Sverige.
Glöm nu inte bort att om du eldar olja så är den "obearbetad" men om du ska köra den i en bil så måste du tillföra energi för att få den tillräckligt ren för att en bilmotor ska kunna köra på den.

Sen ska den transporteras till macken...
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Krilleman
A Alexn72 skrev:
Glöm nu inte bort att om du eldar olja så är den "obearbetad" men om du ska köra den i en bil så måste du tillföra energi för att få den tillräckligt ren för att en bilmotor ska kunna köra på den.
Alla fartyg på dom sju haven kan intyga att det inte är ett måste då råoljan värms av spillvärmen från motorerna till sjöss. Alltså kan råoljan värma den nya råoljan bara motorn är varm.

Vid start och i hamn går dessa fortskaffningsmedel på vanlig miljödiesel.
 
  • Gilla
  • Haha
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
...Tog den en stockholmare till sälen och eventuellt tillbaka?
Nja...

Precis som att T-forden inte har samma kvalifikationer som en standardbil likt V70.
Tror varken tforden eller den första elbil skulle ta nån stockholmare till sälen.
Men samma motor som den första elbilen hade skulle faktiskt med dagens batteri kunna lösa det och ändå uppfylla kraven på utsläpp.
Detsamma gäller inte för t fordens motorn
 
Krilleman Krilleman skrev:
Alla fartyg på dom sju haven kan intyga att det inte är ett måste då råoljan värms av spillvärmen från motorerna till sjöss. Alltså kan råoljan värma den nya råoljan bara motorn är varm.

Vid start och i hamn går dessa fortskaffningsmedel på vanlig miljödiesel.

Pratade vi inte om en personbilsmotor?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Väldigt tveksamt med skitbilen Enyaq. Köp den inte för allt i världen. Att en så dyr bil kan vara så undermålig och så ”billig” invändigt är en gåta. Hade du bara tagit bort den stora skärmen är interiören som en budgetbil från 1997

Med en elbil vill man alltid ha en buffert. Vad händer om det skett en olycka och du måste stå still i 2 timmar? Eller om du måste ta en omväg av samma anledning? Eller åka förbi en extra affär etc
Har kört och åkt i en Enyaq några gånger och har faktiskt inte alls reagerat på att just inredningen skulle vara sämre än i andra elbilar! Hur då menar du?
Visst, det är ju ingen E/S-klass eller Audi/BMW men hur många söker efter det?

Det som imponerande mest på mig var att för första gången åka i och köra en elbil sol har modern komfort.
Den är tyst och bullerfri även på motorvägen. Något som inte är så vanligt.

Hur de är att äga, ladda osv har jag dock ingen aning om.
Men för mig var det första gången jag kände att, fasen, det finns elbilar som även jag skulle kunna tänka mig.
 
A Alexn72 skrev:
Tyvärr går inte batteritekniken rejält framåt.
Det händer ganska lite på den fronten. Dvs du får vad du får.
Och de håller bra redan idag.
Det finns inget batteri som erbjuder dubbelt så lång räckvidd och dubbel livslängd bakom hörnet.
Jag har förstått det som om att solid state kommer komma från flera tillverkare nästa år och med den tekniken ska räckvidden kunna ökas upp emot 50% om inte mer. Inom gruvutrustning såg jag detta själv tidigare i år. Så nog händer det saker
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.