Krilleman Krilleman skrev:
Bara kika på en tillverkare av elbil så är det fel.

Så jag kör min egen länk fast enligt ditt perspektiv då...

[länk]
Jämför den med en Dodge Durango i samma storleken och väger 2 665kg.

Ingen större skillnad
 
Krilleman Krilleman skrev:
Vilken personbil går på råolja som du nämnde?
[länk]

Både diesel och blyfri bensin som du tankar på macken, går ypperligt att använda i vanliga förbränningsmotorer utan ytterligare behandling.
råoljan i kraftvärmeverk.... för att driva en elbil...
 
R Rejäl skrev:
Du får uppgradera dig till en Elbil som matchar dig övrigt..

Nya Audi Q6 e-tron är en tjänstebilsdröm​

Har ju samma usla räckvidd som Enyaq?

900k sek för en bil som inte pallar mer än 25-30 mil på vintern? Vem fan köper något sånt?
 
S sinuslinus skrev:
Mer servicekostnad. Mer komplicerad drivlina med el- och förbränningsmotor med täta serviceintervall.
Ok. Och för den som kör tjänstebil och struntar i servicekostnad?
 
A Avemo skrev:
Om något oväntat händer så att batteriet inte räcker hela vägen verkar det vettigaste vara att stanna vid en snabbladdare och ladda det som fattas. Ungefär som att man tankar en bensinbil om bränslet inte räcker hela vägen.


Den är tyst och komfortabel. Den har lägre elförbrukning än en hybrid. Jag tror sammantaget att den är mindre skadlig för klimatet. Varför frågar du? Du vet ju vad du föredrar.
Och det är hela min poäng. Att köra på ångorna i en elbil när något oförutsett inträffad i skogen på väg till fjällen med mil till närmsta laddare känns risky.

Så en hybrid drar mer än de 3 kwh per timme som en enyaq eller ID4 när det blir under 10 grader varmt?

Har bara åkt Teslor, ID4 och Enyaq och komfortabel är det sista jag skulle kalla dessa bilar. Stötigaste jag åkt i som inte är rejäl budgetbil.
 
Redigerat:
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
R
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Har ju samma usla räckvidd som Enyaq?

900k sek för en bil som inte pallar mer än 25-30 mil på vintern? Vem fan köper något sånt?
Är det inte större batteri i Audin? Sedan gnällde du väl på laddtiden vill jag minnas det verkar denna Audin vara bra på Q6 e-tron slukar direkt i sig el med en hastighet av 200 kilowatt men det irriterar att jag inte lyckats starta batteriets förvärmning, den ska klara som bäst 270 kilowatt eftersom plattformen PPE som bilen baseras på har 800-voltsteknik.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Har kört och åkt i en Enyaq några gånger och har faktiskt inte alls reagerat på att just inredningen skulle vara sämre än i andra elbilar! Hur då menar du?
Visst, det är ju ingen E/S-klass eller Audi/BMW men hur många söker efter det?

Det som imponerande mest på mig var att för första gången åka i och köra en elbil sol har modern komfort.
Den är tyst och bullerfri även på motorvägen. Något som inte är så vanligt.

Hur de är att äga, ladda osv har jag dock ingen aning om.
Men för mig var det första gången jag kände att, fasen, det finns elbilar som även jag skulle kunna tänka mig.
Tja de går kanske 20-25 mil på en laddning när det blir kallt.

Jag bytte från XC60 och upplever stor skillnad. Tyget i sätena är sunkigt och får lätt fläckar. Instrumten känns billiga och plastiga. Bilen känns väldigt stötig över gupp etc
Ljudsystemet är ett skämt. Det sämsta jag haft i en bil sen 90-talet. Finns inte ens högtalare bak i bilen. Som farsans Ford Fiesta från 1995. Infotainmentsystemet känns som en 7 år gammal billig androidplatta.

etc. Nästan så man förväntar sig en vev för rutorna i baksätet.
 
R
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Tja de går kanske 20-25 mil på en laddning när det blir kallt.

Jag bytte från XC60 och upplever stor skillnad. Tyget i sätena är sunkigt och får lätt fläckar. Instrumten känns billiga och plastiga. Bilen känns väldigt stötig över gupp etc
Ljudsystemet är ett skämt. Det sämsta jag haft i en bil sen 90-talet. Finns inte ens högtalare bak i bilen. Som farsans Ford Fiesta från 1995.

etc. Nästan så man förväntar sig en vev för rutorna i baksätet.
Provkör du inte bilarna innan köp/leasing?
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
A Alexn72 skrev:
råoljan i kraftvärmeverk.... för att driva en elbil...
Vilken olja menar du då mer exakt i inlägg #1884?
 
R Rejäl skrev:
Provkör du inte bilarna innan köp/leasing?
Jo. Detta är en tjänstebil. Fanns inga bättre alternativ att välja än Enyaq och ID4.

Behöver inte gå in på mer detaljer än sä
 
R Rejäl skrev:
Är det inte större batteri i Audin? Sedan gnällde du väl på laddtiden vill jag minnas det verkar denna Audin vara bra på Q6 e-tron slukar direkt i sig el med en hastighet av 200 kilowatt men det irriterar att jag inte lyckats starta batteriets förvärmning, den ska klara som bäst 270 kilowatt eftersom plattformen PPE som bilen baseras på har 800-voltsteknik.
Har ju ändå bara ynka 55 mil angett mot Enyaqens 52 mil. På vintern får man ju dela det med mer än hälften.

Har du köpt det där skrället för 900k????
 
Fairlane
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Jo. Detta är en tjänstebil.
Nej det är inte en tjänstebil. Det är en förmånsbil. Det har vi ju redan rett ut en gång. Har du redan glömt det?
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Fanns inga bättre alternativ att välja än Enyaq och ID4.
Enkelt, det kunde väl företagsledningen fixa? 😂
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
R
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Har ju ändå bara ynka 55 mil angett mot Enyaqens 52 mil. På vintern får man ju dela det med mer än hälften.

Har du köpt det där skrället för 900k????
Nej köper inga Elbilar för 900tkr..
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Och det är hela min poäng. Att köra på ångorna i en elbil när något oförutsett inträffad i skogen på väg till fjällen med mil till närmsta laddare känns risky.
Är det någon avgörande skillnad mot att köra på ångorna i en bensinbil när något oförutsett inträffar i skogen på väg till fjällen med mil till närmsta bensinmack?

Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Så en hybrid drar mer än de 3 kwh per timme som en enyaq eller ID4 när det blir under 10 grader varmt?
Du får stå för dina uppmätta förbrukningar. Det hände någon gång att jag såg en förbrukning på 3 kWh per mil i min ID4. Men då var det mycket kallare än +10ºC. Min erfarenhet är att en golf GTE under goda omständigheter drar mer el än en ID4 under goda omständigheter.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Vilken olja menar du då mer exakt i inlägg #1884?
Tycker det är ganska tydligt.
Oljan som eldas i kraftvärmeverk är inte lika förädlad som den som man tankar en dieselmotor med.
Så om vi antar att 2 liter av kraftverkets olja krävs för att framställa 1 liter diesel. För en motor så är ni nog tyvärr inte långt borta från sanningen.
Men det är en vild gissning.
Sen ska man inte glömma att man får andra produkter av dessa 2 liter med...
 
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.