123 231 läst · 2 484 svar
123k läst
2,5k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 551 inlägg
Laddnätverket är öppet för alla men vill man ha en smidig vardag så är det tesla som gäller.13th Marine skrev:
Alla andra bilar bleknar i jämförelse.
Titta bara på hur tesla satte upp snabbladdare, minst några stycken på samma ställe.
Inte ens idag verkar det vara standard för alla andra.
Och alla dessa appar, kort, brickor, qr kod mm.
Gillar man nya utmaningar och kör till nya ställe så är det klockrent.
Tesla däremot. Kör mer eller mindre var du vill, plugga I, kör vidare.
Alla andra kan inte ens enas om en standard.
Inte ens laddluckan kunde få en standard plats
Det är svårt att förstå det till man själv står där.
Och jag är ändå vänligt inställd till det hela, min första elbil köptes innan lithiumbatteri var en grej, snabbladdare var inte ens att tänka på.
Redigerat:
oj förlåt blandade ihop dig med fossilkörare😅Kentvirulent skrev:Ryssland vill kontrollera gasförsörjningen till europa och ffa en pipeline genom Ukraina. Det är en stor anledning till kriget. Olja däremot har lite med saken att göra.
Ingen aning. Orkar inte lägga tid på att kontrollera var elen kommer från.
Om du ska börja försöka spela miljöhjälte med en egen privat bil är du bortom patetisk. Ingen som genuint bryr sig om miljön bor i villa eller äger privat bil.
Poängen kvarstår olja skapar krig.
Gasen är inte oskyldig men gasen tankar vi inte bilarna med i den utsträckningen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men gasen värmer upp halva europa. I slutändan är värme på vintern viktigare än bilen. Kriget i europa beror mer på gas än olja.A Alexn72 skrev:
Tycker du att du är en miljökämpe bara för att du har en elbil? Att du gör en god sak iom att du stoltserar med vart din el kommer ifrån?
Om du bryr dig det minsta om miljön kör du såklart inte bil, flyger eller bor i villa. Gör du något av dessa tre och låtsas vara någon form av miljökämpe är du en hycklare av rang. Det är ungefär som att säga att man bryr sig om miljön för att man flyger första klass istället för privatjet
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 551 inlägg
Varför blir vardagen smidigare för att jag kör en Tesla om alla andra kan använda samma nätverk?A Alexn72 skrev:Laddnätverket är öppet för alla men vill man ha en smidig vardag så är det tesla som gäller.
Alla andra bilar bleknar i jämförelse.
Titta bara på hur tesla satte upp snabbladdare, minst några stycken på samma ställe.
Inte ens idag verkar det vara standard för alla andra.
Och alla dessa appar, kort, brickor, qr kod mm.
Gillar man nya utmaningar och kör till nya ställe så är det klockrent.
Jag använder själv deras laddstolpar.
Vad är problemet?A Alexn72 skrev:
A Alexn72 skrev:
Okej!A Alexn72 skrev:
Vet inte varför vi pratar om miljökämpar och börjar klara ner på folk.Kentvirulent skrev:Men gasen värmer upp halva europa. I slutändan är värme på vintern viktigare än bilen. Kriget i europa beror mer på gas än olja.
Tycker du att du är en miljökämpe bara för att du har en elbil? Att du gör en god sak iom att du stoltserar med vart din el kommer ifrån?
Om du bryr dig det minsta om miljön kör du såklart inte bil, flyger eller bor i villa. Gör du något av dessa tre och låtsas vara någon form av miljökämpe är du en hycklare av rang
Om man slutar blunda så blir det en mer nykter diskussion.
Poängen är inte var min el kommer ifrån utan de faktum att de är enkelt att veta.
Bensinen i pumpen däremot går inte att veta var den kommer ifrån.
Inte utan ordentlig efterforskning.
Varför är det viktigt att veta var drivmedlet kommer från?A Alexn72 skrev:Vet inte varför vi pratar om miljökämpar och börjar klara ner på folk.
Om man slutar blunda så blir det en mer nykter diskussion.
Poängen är inte var min el kommer ifrån utan de faktum att de är enkelt att veta.
Bensinen i pumpen däremot går inte att veta var den kommer ifrån.
Inte utan ordentlig efterforskning.
Kan använda är inte samma sak som fungerar utan krångel.13th Marine skrev:
Eller för den delen vilken hastighet som bilen kan tillgodogöra sig.
Hoppas ni är överens om att om du kör till 4 olika tesla sc så är upplevelsen samma.
Kör du till 4 andra snabbladdare så har du 4 olika upplevelser.
Det är iallafall min erfarenhet.
Olika laddhastighet, olika betallösningar, olika layout på laddplatserna, olika långa laddsladdar.
Olika placering av laddarna.
Olika utseende på laddarna.
Vissa laddare tillåter 80% laddning, vissa 100%.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 551 inlägg
Det verkar vara en viktig fråga för dig.A Alexn72 skrev:Kan använda är inte samma sak som fungerar utan krångel.
Eller för den delen vilken hastighet som bilen kan tillgodogöra sig.
Hoppas ni är överens om att om du kör till 4 olika tesla sc så är upplevelsen samma.
Kör du till 4 andra snabbladdare så har du 4 olika upplevelser.
Det är iallafall min erfarenhet.
Olika laddhastighet, olika betallösningar, olika layout på laddplatserna, olika långa laddsladdar.
Olika placering av laddarna.
Olika utseende på laddarna.
Vissa laddare tillåter 80% laddning, vissa 100%.
Tycker generellt sett att laddstolparna har ett liknande mönster, en dubbelstolpe med två platser bredvid varandra framför.
Jag upplever det inte som ett problem.
Oavsett är detta inte ett argument för att köpa en Tesla, det är ett argument för att ladda hos Tesla 😉
[/QUOTE]
En son varit med från början och kan hantera laddkrångel och har tid till det ser inte problemet.
Men de blir direkt en negativ upplevelse om någon köper en elbil, slänger in hela familjen i bilen som ska gå 50mil, efter 30mil i 120 så klagar den på laddning.
30mil hemifrån utan planering står man på en ny laddstation där man behöver laddbricka A.
Ingen mer än oljebranschen tjänar på detta.
Varför nöja sig med bara ett bra laddnätverk när man även kan välja en bra bil😉
För mig är det inte så viktigt fråga men för alla andra så blir det viktigt.13th Marine skrev:Det verkar vara en viktig fråga för dig.
Tycker generellt sett att laddstolparna har ett liknande mönster, en dubbelstolpe med två platser bredvid varandra framför.
Jag upplever det inte som ett problem.
Oavsett är detta inte ett argument för att köpa en Tesla, det är ett argument för att ladda hos Tesla 😉
En son varit med från början och kan hantera laddkrångel och har tid till det ser inte problemet.
Men de blir direkt en negativ upplevelse om någon köper en elbil, slänger in hela familjen i bilen som ska gå 50mil, efter 30mil i 120 så klagar den på laddning.
30mil hemifrån utan planering står man på en ny laddstation där man behöver laddbricka A.
Ingen mer än oljebranschen tjänar på detta.
Varför nöja sig med bara ett bra laddnätverk när man även kan välja en bra bil😉
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 551 inlägg
Som tur är kommer väl krav på att alla stolpar ska ta kort snart.
Oavsett är det ett dåligt argument att man ska köpa en Tesla för deras laddnätverk, när nätverket är öppet för alla.
Det finns för och nackdelar med alla bilar, Tesla har precis som alla andra sina.
Med mina prioriteringar blev det en ID4 och inte en Tesla.
Oavsett är det ett dåligt argument att man ska köpa en Tesla för deras laddnätverk, när nätverket är öppet för alla.
Det finns för och nackdelar med alla bilar, Tesla har precis som alla andra sina.
Med mina prioriteringar blev det en ID4 och inte en Tesla.
Om en Tesla passar en så givetvis. Men det är ju inte en bil som är överlägsen alla andra elbilar längre.A Alexn72 skrev:
Två gånger har jag valt en elbil. Båda gångerna kom jag fram till att något annat än en Tesla passade mig bättre.
Jag håller med om fördelar med Teslas laddinfrastruktur. Jag har haft Tesla som hyrbil utomlands och var tveksam till det pga hur jag skulle ladda bilen, dvs var fanns laddstolpar (inte på mitt hotell) och hur skulle jag betala (hade inga appar, brickor eller abonnemang).
Det var bara att back upp till stolpen som fanns nära hotellet, luckan öppnas automatiskt, i med sladden, bilen börjar ladda i full fart, kostnaden ser jag på displayen och beloppet kommer automatiskt på räkningen hos Hertz.
Vad jag kan läsa, ingen erfarenhet själv dock, är det betydligt mer krångel med andra bilar och laddstationer. Kanske om man äger bilen själv att man lär sig var det fungerar och vilka betalsätt man behöver. (Jag ogillar även parkering där jag måste ladda ner ännu en app, eller när jag skulle beställa öl till julbordet och det bara gick via en app WTF).
Det var bara att back upp till stolpen som fanns nära hotellet, luckan öppnas automatiskt, i med sladden, bilen börjar ladda i full fart, kostnaden ser jag på displayen och beloppet kommer automatiskt på räkningen hos Hertz.
Vad jag kan läsa, ingen erfarenhet själv dock, är det betydligt mer krångel med andra bilar och laddstationer. Kanske om man äger bilen själv att man lär sig var det fungerar och vilka betalsätt man behöver. (Jag ogillar även parkering där jag måste ladda ner ännu en app, eller när jag skulle beställa öl till julbordet och det bara gick via en app WTF).
Man kanske köper en Tesla för laddupplevelsen.
Det är otroligt enkelt att åka långt i Teslan. Planera i appen och skicka till bilen. Man ser hur länge laddningen skall pågå och vart. Bilen tar även hänsyn till väderförhållandena efter vägen.
Är det kö eller någon laddare som plötsligt går sönder visas det på bilen display och rutten beräknas om. Den visar även uppskattning av kötiden.
Här är ett exempel hur det ser ut i appen.
Notera att man kan välja energi vid avfärd, mycket bra. I bilen kan man även välja hur mycket energi man vill ha när man kommer fram till destinationen
Det är otroligt enkelt att åka långt i Teslan. Planera i appen och skicka till bilen. Man ser hur länge laddningen skall pågå och vart. Bilen tar även hänsyn till väderförhållandena efter vägen.
Är det kö eller någon laddare som plötsligt går sönder visas det på bilen display och rutten beräknas om. Den visar även uppskattning av kötiden.
Här är ett exempel hur det ser ut i appen.
Notera att man kan välja energi vid avfärd, mycket bra. I bilen kan man även välja hur mycket energi man vill ha när man kommer fram till destinationen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu kör jag inte så ofta långt. Men hur mycket av det du skriver kan en bil med Google inte göra? Att uppdatera rutten baserat på upptagna laddare är första gången jag hör talas om. Men jag kan ha missat. Och resten låter bekant.Andreas_Hansson skrev:Man kanske köper en Tesla för laddupplevelsen.
Det är otroligt enkelt att åka långt i Teslan. Planera i appen och skicka till bilen. Man ser hur länge laddningen skall pågå och vart. Bilen tar även hänsyn till väderförhållandena efter vägen.
Är det kö eller någon laddare som plötsligt går sönder visas det på bilen display och rutten beräknas om. Den visar även uppskattning av kötiden.
Här är ett exempel hur det ser ut i appen.
Notera att man kan välja energi vid avfärd, mycket bra. I bilen kan man även välja hur mycket energi man vill ha när man kommer fram till destinationen