A Alexn72 skrev:
Vill du köra en bil som fungerar, laddnätverk som fungerar, och gillar teknik så är det tyvärr bara tesla som gäller.
Alla andra verkar inte förstå.
Laddnätverket är väl öppet för alla?
Själv valde jag bort Tesla, och då gillar jag teknik 😉
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Laddnätverket är väl öppet för alla?
Själv valde jag bort Tesla, och då gillar jag teknik 😉
Laddnätverket är öppet för alla men vill man ha en smidig vardag så är det tesla som gäller.
Alla andra bilar bleknar i jämförelse.
Titta bara på hur tesla satte upp snabbladdare, minst några stycken på samma ställe.
Inte ens idag verkar det vara standard för alla andra.
Och alla dessa appar, kort, brickor, qr kod mm.
Gillar man nya utmaningar och kör till nya ställe så är det klockrent.

Tesla däremot. Kör mer eller mindre var du vill, plugga I, kör vidare.

Alla andra kan inte ens enas om en standard.
Inte ens laddluckan kunde få en standard plats

Det är svårt att förstå det till man själv står där.
Och jag är ändå vänligt inställd till det hela, min första elbil köptes innan lithiumbatteri var en grej, snabbladdare var inte ens att tänka på.
 
Redigerat:
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Ryssland vill kontrollera gasförsörjningen till europa och ffa en pipeline genom Ukraina. Det är en stor anledning till kriget. Olja däremot har lite med saken att göra.

Ingen aning. Orkar inte lägga tid på att kontrollera var elen kommer från.

Om du ska börja försöka spela miljöhjälte med en egen privat bil är du bortom patetisk. Ingen som genuint bryr sig om miljön bor i villa eller äger privat bil.
oj förlåt blandade ihop dig med fossilkörare😅

Poängen kvarstår olja skapar krig.
Gasen är inte oskyldig men gasen tankar vi inte bilarna med i den utsträckningen
Text som diskuterar Rysslands största export: olja och gas. Textrad länkar till SCBs hemsida för mer information om handeln med Ryssland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Alexn72 skrev:
oj förlåt blandade ihop dig med fossilkörare😅

Poängen kvarstår olja skapar krig.
Gasen är inte oskyldig men gasen tankar vi inte bilarna med i den utsträckningen
[bild]
Men gasen värmer upp halva europa. I slutändan är värme på vintern viktigare än bilen. Kriget i europa beror mer på gas än olja.

Tycker du att du är en miljökämpe bara för att du har en elbil? Att du gör en god sak iom att du stoltserar med vart din el kommer ifrån?

Om du bryr dig det minsta om miljön kör du såklart inte bil, flyger eller bor i villa. Gör du något av dessa tre och låtsas vara någon form av miljökämpe är du en hycklare av rang. Det är ungefär som att säga att man bryr sig om miljön för att man flyger första klass istället för privatjet
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Laddnätverket är öppet för alla men vill man ha en smidig vardag så är det tesla som gäller.
Alla andra bilar bleknar i jämförelse.
Titta bara på hur tesla satte upp snabbladdare, minst några stycken på samma ställe.
Inte ens idag verkar det vara standard för alla andra.
Och alla dessa appar, kort, brickor, qr kod mm.
Gillar man nya utmaningar och kör till nya ställe så är det klockrent.
Varför blir vardagen smidigare för att jag kör en Tesla om alla andra kan använda samma nätverk?

Jag använder själv deras laddstolpar.
A Alexn72 skrev:
Tesla däremot. Kör mer eller mindre var du vill, plugga I, kör vidare.

Alla andra kan inte ens enas om en standard.
Inte ens laddluckan kunde få en standard plats
Vad är problemet?
A Alexn72 skrev:
Det är svårt att förstå det till man själv står där.
A Alexn72 skrev:
Och jag är ändå vänligt inställd till det hela, min första elbil köptes innan lithiumbatteri var en grej, snabbladdare var inte ens att tänka på.
Okej!
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Men gasen värmer upp halva europa. I slutändan är värme på vintern viktigare än bilen. Kriget i europa beror mer på gas än olja.

Tycker du att du är en miljökämpe bara för att du har en elbil? Att du gör en god sak iom att du stoltserar med vart din el kommer ifrån?

Om du bryr dig det minsta om miljön kör du såklart inte bil, flyger eller bor i villa. Gör du något av dessa tre och låtsas vara någon form av miljökämpe är du en hycklare av rang
Vet inte varför vi pratar om miljökämpar och börjar klara ner på folk.
Om man slutar blunda så blir det en mer nykter diskussion.
Poängen är inte var min el kommer ifrån utan de faktum att de är enkelt att veta.
Bensinen i pumpen däremot går inte att veta var den kommer ifrån.
Inte utan ordentlig efterforskning.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Vet inte varför vi pratar om miljökämpar och börjar klara ner på folk.
Om man slutar blunda så blir det en mer nykter diskussion.
Poängen är inte var min el kommer ifrån utan de faktum att de är enkelt att veta.
Bensinen i pumpen däremot går inte att veta var den kommer ifrån.
Inte utan ordentlig efterforskning.
Varför är det viktigt att veta var drivmedlet kommer från?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Varför blir vardagen smidigare för att jag kör en Tesla om alla andra kan använda samma nätverk?
Kan använda är inte samma sak som fungerar utan krångel.
Eller för den delen vilken hastighet som bilen kan tillgodogöra sig.

Hoppas ni är överens om att om du kör till 4 olika tesla sc så är upplevelsen samma.
Kör du till 4 andra snabbladdare så har du 4 olika upplevelser.
Det är iallafall min erfarenhet.
Olika laddhastighet, olika betallösningar, olika layout på laddplatserna, olika långa laddsladdar.
Olika placering av laddarna.
Olika utseende på laddarna.
Vissa laddare tillåter 80% laddning, vissa 100%.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Kan använda är inte samma sak som fungerar utan krångel.
Eller för den delen vilken hastighet som bilen kan tillgodogöra sig.

Hoppas ni är överens om att om du kör till 4 olika tesla sc så är upplevelsen samma.
Kör du till 4 andra snabbladdare så har du 4 olika upplevelser.
Det är iallafall min erfarenhet.
Olika laddhastighet, olika betallösningar, olika layout på laddplatserna, olika långa laddsladdar.
Olika placering av laddarna.
Olika utseende på laddarna.
Vissa laddare tillåter 80% laddning, vissa 100%.
Det verkar vara en viktig fråga för dig.

Tycker generellt sett att laddstolparna har ett liknande mönster, en dubbelstolpe med två platser bredvid varandra framför.
Jag upplever det inte som ett problem.

Oavsett är detta inte ett argument för att köpa en Tesla, det är ett argument för att ladda hos Tesla 😉
 
[/QUOTE]
13th Marine 13th Marine skrev:
Det verkar vara en viktig fråga för dig.

Tycker generellt sett att laddstolparna har ett liknande mönster, en dubbelstolpe med två platser bredvid varandra framför.
Jag upplever det inte som ett problem.

Oavsett är detta inte ett argument för att köpa en Tesla, det är ett argument för att ladda hos Tesla 😉
För mig är det inte så viktigt fråga men för alla andra så blir det viktigt.
En son varit med från början och kan hantera laddkrångel och har tid till det ser inte problemet.
Men de blir direkt en negativ upplevelse om någon köper en elbil, slänger in hela familjen i bilen som ska gå 50mil, efter 30mil i 120 så klagar den på laddning.
30mil hemifrån utan planering står man på en ny laddstation där man behöver laddbricka A.
Ingen mer än oljebranschen tjänar på detta.


Varför nöja sig med bara ett bra laddnätverk när man även kan välja en bra bil😉
 
Som tur är kommer väl krav på att alla stolpar ska ta kort snart.
Oavsett är det ett dåligt argument att man ska köpa en Tesla för deras laddnätverk, när nätverket är öppet för alla.

Det finns för och nackdelar med alla bilar, Tesla har precis som alla andra sina.
Med mina prioriteringar blev det en ID4 och inte en Tesla.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Varför nöja sig med bara ett bra laddnätverk när man även kan välja en bra bil😉
Om en Tesla passar en så givetvis. Men det är ju inte en bil som är överlägsen alla andra elbilar längre.

Två gånger har jag valt en elbil. Båda gångerna kom jag fram till att något annat än en Tesla passade mig bättre.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med om fördelar med Teslas laddinfrastruktur. Jag har haft Tesla som hyrbil utomlands och var tveksam till det pga hur jag skulle ladda bilen, dvs var fanns laddstolpar (inte på mitt hotell) och hur skulle jag betala (hade inga appar, brickor eller abonnemang).

Det var bara att back upp till stolpen som fanns nära hotellet, luckan öppnas automatiskt, i med sladden, bilen börjar ladda i full fart, kostnaden ser jag på displayen och beloppet kommer automatiskt på räkningen hos Hertz.

Vad jag kan läsa, ingen erfarenhet själv dock, är det betydligt mer krångel med andra bilar och laddstationer. Kanske om man äger bilen själv att man lär sig var det fungerar och vilka betalsätt man behöver. (Jag ogillar även parkering där jag måste ladda ner ännu en app, eller när jag skulle beställa öl till julbordet och det bara gick via en app WTF).
 
Man kanske köper en Tesla för laddupplevelsen.
Det är otroligt enkelt att åka långt i Teslan. Planera i appen och skicka till bilen. Man ser hur länge laddningen skall pågå och vart. Bilen tar även hänsyn till väderförhållandena efter vägen.
Är det kö eller någon laddare som plötsligt går sönder visas det på bilen display och rutten beräknas om. Den visar även uppskattning av kötiden.
Här är ett exempel hur det ser ut i appen.
Notera att man kan välja energi vid avfärd, mycket bra. I bilen kan man även välja hur mycket energi man vill ha när man kommer fram till destinationen Tesla-app med ruttplanering, visar laddstationer och beräknad tid för resa från Sundsvall till Luleå med mellanliggande stopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Man kanske köper en Tesla för laddupplevelsen.
Det är otroligt enkelt att åka långt i Teslan. Planera i appen och skicka till bilen. Man ser hur länge laddningen skall pågå och vart. Bilen tar även hänsyn till väderförhållandena efter vägen.
Är det kö eller någon laddare som plötsligt går sönder visas det på bilen display och rutten beräknas om. Den visar även uppskattning av kötiden.
Här är ett exempel hur det ser ut i appen.
Notera att man kan välja energi vid avfärd, mycket bra. I bilen kan man även välja hur mycket energi man vill ha när man kommer fram till destinationen
Nu kör jag inte så ofta långt. Men hur mycket av det du skriver kan en bil med Google inte göra? Att uppdatera rutten baserat på upptagna laddare är första gången jag hör talas om. Men jag kan ha missat. Och resten låter bekant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.