162 782 läst · 3 200 svar
163k läst
3,2k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Lite som att vänta på den nya processorn i en dator... man kommer vänta på nästa hela tiden...P pennybridge skrev:
Mja det finns en jävla massa fler mackar än laddare.A Avemo skrev:Är det någon avgörande skillnad mot att köra på ångorna i en bensinbil när något oförutsett inträffar i skogen på väg till fjällen med mil till närmsta bensinmack?
Du får stå för dina uppmätta förbrukningar. Det hände någon gång att jag såg en förbrukning på 3 kWh per mil i min ID4. Men då var det mycket kallare än +10ºC. Min erfarenhet är att en golf GTE under goda omständigheter drar mer el än en ID4 under goda omständigheter.
I en bensinbil behöver du heller aldrig oroa dig för ett bensinstopp efter ynka 30-40 mil oavsett väder.
Har du något fog för att hybridbilar drar markant mer el än elbilar eller är det bara din egen upplevelse?
Har inte solid state varit på gång nästa år dom senaste 5 åren ? Har svårt att se bilar i produktion dom närmsta 3-4 åren. Man har väl precis börjat testa skarpt med prototyper, innan det är möjligt att storskaligt producera och montera i bilar ligger långt bort i tiden.P pennybridge skrev:
Jag skulle säga att en 3-4 år gammal bil konkurrerar inte värdemässigt med dom nya bilarna dvs när du säljer den så är det dom samtida bilarna som du konkurrerar med.P pennybridge skrev:
Jag skulle nog snarare vara nervös för att köpa en Polestar som har en minst sagt svajig situation ekonomiskt och är helt beroende av att Geely stöttar bolaget.
Har funderat kring detta ett tag nu men får inte ihop prissättningen på elbilar, främst dom billigare. Batteripriserna ligger runt 1500kr/kWh för ett färdigbyggt batteri. Dvs i dom bilar med ett litet 35-40kWh batteri kostar batteriet runt 60.000kr är det LFP som är billigare pratar vi snarare 45.000kr. Jag tänker att en förbränningsmotor knappast kan vara billigare att producera än en liten 130hk elmotor. Visst väger en elbil lite mer men det kan inte röra sig om dom belopp som nu skiljer i pris mellan fossilmotor och elmotor för att förstärka bottenplattan och dämpare.
I min värld bör det därmed finnas alternativ på elbilar som kostar runt 60-70.000kr mer än motsvarande förbränningsbil. Nya C3 och dess elvariant E-C3 verkar följa detta mönster men intresset för att släppa alternativ till billigaste bensinbilarna verkar saknas, är det här nån form av protektionism från tillverkarnas sida där man hoppas få sälja dyrare bilar och inte vill göra för billiga alternativ tillgängliga ?
I min värld bör det därmed finnas alternativ på elbilar som kostar runt 60-70.000kr mer än motsvarande förbränningsbil. Nya C3 och dess elvariant E-C3 verkar följa detta mönster men intresset för att släppa alternativ till billigaste bensinbilarna verkar saknas, är det här nån form av protektionism från tillverkarnas sida där man hoppas få sälja dyrare bilar och inte vill göra för billiga alternativ tillgängliga ?
Den nyligen presenterade A6/q6 verkar få väldigt fin kritik i testerna och A6an är den första elbilen som verkligen passar mina behov och ger ett köpsug. Tyvärr blir det för dyrt om jag ska ha fyrhjulsdrift, vilket är ett krav för mig.Bo.Siltberg skrev:
ID7 touring är ju ett billigare alternativ. Men som sagt, många kan nog tycka det är lite i överkant med dryga 700’ för en Passat med eldrift… begriper inte VW prissättning här, litar man så pass mycket på trogna kunder?
Vill du köra en bil som fungerar, laddnätverk som fungerar, och gillar teknik så är det tyvärr bara tesla som gäller.Bo.Siltberg skrev:
Alla andra verkar inte förstå.
Mest om gas?Kentvirulent skrev:
Vilken sten sover du under?
Men okej. Var kommer bränslet du har i din tank idag?
Min är till 50% från vindkraft. 20% vatten och 20% kärnkraft.
Hur bra går VW nu igen?L Liljeros skrev:
Varför ska man lägg 200k för en ren el-passat än en Hybrid som man kan köra 2-3 gånger längre utan laddstopp? För att elbilen är lite tystare?
Ryssland vill kontrollera gasförsörjningen till europa och ffa en pipeline genom Ukraina. Det är en stor anledning till kriget. Olja däremot har lite med saken att göra.A Alexn72 skrev:
Ingen aning. Orkar inte lägga tid på att kontrollera var elen kommer från.
Om du ska börja försöka spela miljöhjälte med en egen privat bil är du bortom patetisk. Ingen som genuint bryr sig om miljön bor i villa eller äger privat bil.