P pennybridge skrev:
Jag har förstått det som om att solid state kommer komma från flera tillverkare nästa år och med den tekniken ska räckvidden kunna ökas upp emot 50% om inte mer. Inom gruvutrustning såg jag detta själv tidigare i år. Så nog händer det saker
Lite som att vänta på den nya processorn i en dator... man kommer vänta på nästa hela tiden...
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej det är inte en tjänstebil. Det är en förmånsbil. Det har vi ju redan rett ut en gång. Har du redan glömt det?

Enkelt, det kunde väl företagsledningen fixa? 😂
Jo det har de/vi fixat. Upplevelsen av elbilar fick alla att ångra bilpolicyn :-D
 
R Rejäl skrev:
Nej köper inga Elbilar för 900tkr..
Skönt!
 
A Avemo skrev:
Är det någon avgörande skillnad mot att köra på ångorna i en bensinbil när något oförutsett inträffar i skogen på väg till fjällen med mil till närmsta bensinmack?


Du får stå för dina uppmätta förbrukningar. Det hände någon gång att jag såg en förbrukning på 3 kWh per mil i min ID4. Men då var det mycket kallare än +10ºC. Min erfarenhet är att en golf GTE under goda omständigheter drar mer el än en ID4 under goda omständigheter.
Mja det finns en jävla massa fler mackar än laddare.

I en bensinbil behöver du heller aldrig oroa dig för ett bensinstopp efter ynka 30-40 mil oavsett väder.

Har du något fog för att hybridbilar drar markant mer el än elbilar eller är det bara din egen upplevelse?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Jag har förstått det som om att solid state kommer komma från flera tillverkare nästa år och med den tekniken ska räckvidden kunna ökas upp emot 50% om inte mer. Inom gruvutrustning såg jag detta själv tidigare i år. Så nog händer det saker
Har inte solid state varit på gång nästa år dom senaste 5 åren ? Har svårt att se bilar i produktion dom närmsta 3-4 åren. Man har väl precis börjat testa skarpt med prototyper, innan det är möjligt att storskaligt producera och montera i bilar ligger långt bort i tiden.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Jag kör en Audi A5 bensin från 2020 idag. Är dags att byta och jag är väldigt sugen på Polestar 4 och att ge mig in i elbilar. Det jag känner spontant är att det känns säkrast att privatleasa men hur tänker ni andra med tanke på hur mycket batteritekniken går framåt rejält just nu?
Jag skulle säga att en 3-4 år gammal bil konkurrerar inte värdemässigt med dom nya bilarna dvs när du säljer den så är det dom samtida bilarna som du konkurrerar med.

Jag skulle nog snarare vara nervös för att köpa en Polestar som har en minst sagt svajig situation ekonomiskt och är helt beroende av att Geely stöttar bolaget.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Har funderat kring detta ett tag nu men får inte ihop prissättningen på elbilar, främst dom billigare. Batteripriserna ligger runt 1500kr/kWh för ett färdigbyggt batteri. Dvs i dom bilar med ett litet 35-40kWh batteri kostar batteriet runt 60.000kr är det LFP som är billigare pratar vi snarare 45.000kr. Jag tänker att en förbränningsmotor knappast kan vara billigare att producera än en liten 130hk elmotor. Visst väger en elbil lite mer men det kan inte röra sig om dom belopp som nu skiljer i pris mellan fossilmotor och elmotor för att förstärka bottenplattan och dämpare.

I min värld bör det därmed finnas alternativ på elbilar som kostar runt 60-70.000kr mer än motsvarande förbränningsbil. Nya C3 och dess elvariant E-C3 verkar följa detta mönster men intresset för att släppa alternativ till billigaste bensinbilarna verkar saknas, är det här nån form av protektionism från tillverkarnas sida där man hoppas få sälja dyrare bilar och inte vill göra för billiga alternativ tillgängliga ?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag försöker lära mig vilka elbilar som är bra och dåliga 2024. Men denna tråd gick kanske förlorad till troll för 1000 inlägg sedan? Är det ingen som har för o nackdelar med olika modeller? Jag kikar främst på Audi, VW och MB, och SUV.
Den nyligen presenterade A6/q6 verkar få väldigt fin kritik i testerna och A6an är den första elbilen som verkligen passar mina behov och ger ett köpsug. Tyvärr blir det för dyrt om jag ska ha fyrhjulsdrift, vilket är ett krav för mig.
 
ID7 touring är ju ett billigare alternativ. Men som sagt, många kan nog tycka det är lite i överkant med dryga 700’ för en Passat med eldrift… begriper inte VW prissättning här, litar man så pass mycket på trogna kunder?
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
I en bensinbil behöver du heller aldrig oroa dig för ett bensinstopp efter ynka 30-40 mil oavsett väder.
Man behöver däremot oroa sig för krig I oljans fotspår...
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag försöker lära mig vilka elbilar som är bra och dåliga 2024. Men denna tråd gick kanske förlorad till troll för 1000 inlägg sedan? Är det ingen som har för o nackdelar med olika modeller? Jag kikar främst på Audi, VW och MB, och SUV.
Vill du köra en bil som fungerar, laddnätverk som fungerar, och gillar teknik så är det tyvärr bara tesla som gäller.
Alla andra verkar inte förstå.
 
A Alexn72 skrev:
Man behöver däremot oroa sig för krig I oljans fotspår...
Tja nuvarande krig i Ukraina handlar mest om gas. Ryssland gör dessutom allt för att störa Ukrainas och europas elförsörjning. Så mao handlar det om energi mer än enkom olja
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Tja nuvarande krig i Ukraina handlar mest om gas. Ryssland gör dessutom allt för att störa Ukrainas och europas elförsörjning. Så mao handlar det om energi mer än enkom olja
Mest om gas?
Vilken sten sover du under?
Men okej. Var kommer bränslet du har i din tank idag?
Min är till 50% från vindkraft. 20% vatten och 20% kärnkraft.
 
L Liljeros skrev:
ID7 touring är ju ett billigare alternativ. Men som sagt, många kan nog tycka det är lite i överkant med dryga 700’ för en Passat med eldrift… begriper inte VW prissättning här, litar man så pass mycket på trogna kunder?
Hur bra går VW nu igen?

Varför ska man lägg 200k för en ren el-passat än en Hybrid som man kan köra 2-3 gånger längre utan laddstopp? För att elbilen är lite tystare?
 
A Alexn72 skrev:
Mest om gas?
Vilken sten sover du under?
Men okej. Var kommer bränslet du har i din tank idag?
Min är till 50% från vindkraft. 20% vatten och 20% kärnkraft.
Ryssland vill kontrollera gasförsörjningen till europa och ffa en pipeline genom Ukraina. Det är en stor anledning till kriget. Olja däremot har lite med saken att göra.

Ingen aning. Orkar inte lägga tid på att kontrollera var elen kommer från.

Om du ska börja försöka spela miljöhjälte med en egen privat bil är du bortom patetisk. Ingen som genuint bryr sig om miljön bor i villa eller äger privat bil.
 
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.