125 258 läst · 2 516 svar
125k läst
2,5k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 288 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 288 inlägg
En artikel där man testat elbilar i vintertemperatur: https://www.automotorsport.se/nyheter/test-sa-mycket-kortare-kommer-elbilarna-pa-vintern/
Förra året testades 32 elbilar och jämfördes med sin officiella räckvidd. Det gav avvikelser mellan 11 och 32 procent när de kördes på vinterväg där temperaturen varierade mellan 0 och minus 10 grader.
I årets kompletterande test har 23 elbilar körts. Avvikelsen var nästan samma som föregående år, mellan 12 och 32 procent, med ett undantag: HiPhi Z som inte säljs i Sverige.
Testet duger säkert inte för det vet man ju att en elbil klarar inte ens 50% runt nollan...
Förra året testades 32 elbilar och jämfördes med sin officiella räckvidd. Det gav avvikelser mellan 11 och 32 procent när de kördes på vinterväg där temperaturen varierade mellan 0 och minus 10 grader.
I årets kompletterande test har 23 elbilar körts. Avvikelsen var nästan samma som föregående år, mellan 12 och 32 procent, med ett undantag: HiPhi Z som inte säljs i Sverige.
Testet duger säkert inte för det vet man ju att en elbil klarar inte ens 50% runt nollan...
För mig som kör elbil som förmånsbil är igentligen enda incitamentet att jag tycker att en elbil erbjuder en betydligt trevligare körupplevelse och användarupplevelse. Det faktum att jag kommer ut till en nyladdad bil varje dag, att bilen blir varm på typ 2 min och är helt otroligt rymlig jämfört med tidigare bilar är en bonus.Kentvirulent skrev:
Den var också det billigaste alternativet, en ny passat har ett förmånsvärde runt 7500kr och sen lite bränsle på det så skulle jag säga att det skulle kostat mig ca 1500kr mer per månad att åka passat istället för Model Y i högre skatt.
Uppoffringen jag behöver göra rent praktiskt är att jag behöver plugga in bilen och ladda på längre resor, i 9 fall av 10 kan detta samordnas med redan nödvändiga stopp. Skulle uppskatta det till ca 3-4 stopp per år på ca 10-15min som vi bara väntar på att bilen ska ladda…
Så för min del var valet väldigt enkelt, det tilltalar mig också att det är ett bättre miljöval där jag vet ursprunget på mitt ”drivmedel”. Sen är jag medveten om att all bilåkning är skit för miljön.
Jag är inte med på hur testet gjorts, jämför dom med WLTP? Det är ju få bilar som ens kommer upp i det under ideala förhållanden? Jag upplever definitivt en minskning i räckvidd vid köldgrader men snarare 5-10%, aldrig mer än 15%. Detta då jag jämför samma sträcka mellan sommar och vinter.Fairlane skrev:En artikel där man testat elbilar i vintertemperatur: [länk]
Förra året testades 32 elbilar och jämfördes med sin officiella räckvidd. Det gav avvikelser mellan 11 och 32 procent när de kördes på vinterväg där temperaturen varierade mellan 0 och minus 10 grader.
I årets kompletterande test har 23 elbilar körts. Avvikelsen var nästan samma som föregående år, mellan 12 och 32 procent, med ett undantag: HiPhi Z som inte säljs i Sverige.
Testet duger säkert inte för det vet man ju att en elbil klarar inte ens 50% runt nollan...
Nej som förmånsbil finns ju ett värde för att staten halverar förmånsvärdet. Utan det hade förmodligen antalet förmånsbilar som elbilar dött sotdöden. Hade du haft kvar din med dubbla förmånsvärdet mot idag?L Liljeros skrev:För mig som kör elbil som förmånsbil är igentligen enda incitamentet att jag tycker att en elbil erbjuder en betydligt trevligare körupplevelse och användarupplevelse. Det faktum att jag kommer ut till en nyladdad bil varje dag, att bilen blir varm på typ 2 min och är helt otroligt rymlig jämfört med tidigare bilar är en bonus.
Den var också det billigaste alternativet, en ny passat har ett förmånsvärde runt 7500kr och sen lite bränsle på det så skulle jag säga att det skulle kostat mig ca 1500kr mer per månad att åka passat istället för Model Y i högre skatt.
Uppoffringen jag behöver göra rent praktiskt är att jag behöver plugga in bilen och ladda på längre resor, i 9 fall av 10 kan detta samordnas med redan nödvändiga stopp. Skulle uppskatta det till ca 3-4 stopp per år på ca 10-15min som vi bara väntar på att bilen ska ladda…
Så för min del var valet väldigt enkelt, det tilltalar mig också att det är ett bättre miljöval där jag vet ursprunget på mitt ”drivmedel”. Sen är jag medveten om att all bilåkning är skit för miljön.
Varför jämför du ens med en ren fossilbil? Allt som säljs nu är ju hybrid typ. Då åker du 10 mil på ren el. Med det i beaktning och utan skattesubventionen hade din Tesla Y blivit markant dyrare än en motsvarande hurbid.
Hur stor miljövinst är en elbil kontra en hybrid om man sällan åker längre än 10 mil?
Men det kanske stämmer hyfsat som Kentan beskriver med 50% av räckvidden, för har man bilen fullpackad och en gasglad högerfot och ett par år gammal bil så är det inte så orealistiskt..Fairlane skrev:En artikel där man testat elbilar i vintertemperatur: [länk]
Förra året testades 32 elbilar och jämfördes med sin officiella räckvidd. Det gav avvikelser mellan 11 och 32 procent när de kördes på vinterväg där temperaturen varierade mellan 0 och minus 10 grader.
I årets kompletterande test har 23 elbilar körts. Avvikelsen var nästan samma som föregående år, mellan 12 och 32 procent, med ett undantag: HiPhi Z som inte säljs i Sverige.
Testet duger säkert inte för det vet man ju att en elbil klarar inte ens 50% runt nollan...
Ligger man bara och smyger runt i 50-70 i stadstrafik kan det nog stämma hyfsat.R Rejäl skrev:
Finns ju en anledning till att man ofta ser elbilsägare smyga på 95 km/t på 110 vägen. Enyaqen verkar öka sin förbrukning med 50-100% om man kör i 120 ist för 70.
Vilken hybrid har du erfarenhet av? Vilken hastighet höll du när du körde 10 mil på el, och vad var utomhustemperaturen? Du väljer förstås vilken bil du vill. Men om du inte kommer 30 mil med en Enyaq bör du inte försöka lura i vare sig dig själv eller någon annan att du kommer 10 mil på el i en laddhybrid.Kentvirulent skrev:Varför jämför du ens med en ren fossilbil? Allt som säljs nu är ju hybrid typ. Då åker du 10 mil på ren el. Med det i beaktning och utan skattesubventionen hade din Tesla Y blivit markant dyrare än en motsvarande hurbid.
Hur stor miljövinst är en elbil kontra en hybrid om man sällan åker längre än 10 mil?
De hybrider jag tittar på går enl uppgift 12-13 mil på el. Kanske 6-7 på vintern mao. Men alla elbilsägare här säger ju att de aldrig åker längre än så ändå annat än ett par ggr per år. Det skulle precis täcka ToR till jobbet för migA Avemo skrev:Vilken hybrid har du erfarenhet av? Vilken hastighet höll du när du körde 10 mil på el, och vad var utomhustemperaturen? Du väljer förstås vilken bil du vill. Men om du inte kommer 30 mil med en Enyaq bör du inte försöka lura i vare sig dig själv eller någon annan att du kommer 10 mil på el i en laddhybrid.
Hur mycket hade man sparat på att köra en Tesla model Y mot en Passat hybrid tex utan skattebetalarnas subvention av Teslan?
Jag behöver ju förhålla mig till dom regler som gäller, varför ska jag sitta och spekulera kring hypotetiska scenarier? Vi har åtagit oss demokratiskt att göra vissa insatser för miljön med bland annat kraftigt minskande av fossilbilar. Då vi behöver agera relativt fort och redan har en befintlig flotta ser jag det inte som problematiskt att man subventionerar elbilar, till skillnad från hybrid är man säker att dom framförs på el.Kentvirulent skrev:Nej som förmånsbil finns ju ett värde för att staten halverar förmånsvärdet. Utan det hade förmodligen antalet förmånsbilar som elbilar dött sotdöden. Hade du haft kvar din med dubbla förmånsvärdet mot idag?
Varför jämför du ens med en ren fossilbil? Allt som säljs nu är ju hybrid typ. Då åker du 10 mil på ren el. Med det i beaktning och utan skattesubventionen hade din Tesla Y blivit markant dyrare än en motsvarande hurbid.
Hur stor miljövinst är en elbil kontra en hybrid om man sällan åker längre än 10 mil?
Jämförde med en passat ehybrid mest för få en siffra vad det skulle kostat mig idag. Är inte intresserad av att köra laddhybrid, känns som det sämsta av 2 världar då man får en klen elmotor och en klen fossilmotor. Om man mot förmodan ska komma 10 mil ska man åka runt och smygköra med en motor på typ 100hk och en bil på 2 ton? Det är inte det jag är intresserad av att lägga 5-600.000kr på. Visst kan man köra ”hybridläge” men då fallerar ju hela denna miljönyttan att köra på el, alternativet är att bilen ska starta motorn vid behov, ska jag behöva vänta 2 sek på att få fart på grejerna när jag trycker på gasen?
Jag har försökt med Google när jag lånade hem bilar inför köp och jag fick det inte att fungera bra. Du kanske kan testa?A Avemo skrev:
Elbilar är inte subventionerade, min arbetsgivare/leasingbolag betalar deras fulla värde. Däremot så värderas förmånen att få köra dom baserat på motsvarande fossilbil utifrån en schablon.Kentvirulent skrev:
Det är inte att skattebetalarna betalar bilen…
Så du räknar med att det är osannolikt att man ens kommer 10 mil med en hybrid med 13 mil som wltp. Alltså 76%. Räknar du med detsamma för rena elbilar?L Liljeros skrev:Jag behöver ju förhålla mig till dom regler som gäller, varför ska jag sitta och spekulera kring hypotetiska scenarier? Vi har åtagit oss demokratiskt att göra vissa insatser för miljön med bland annat kraftigt minskande av fossilbilar. Då vi behöver agera relativt fort och redan har en befintlig flotta ser jag det inte som problematiskt att man subventionerar elbilar, till skillnad från hybrid är man säker att dom framförs på el.
Jämförde med en passat ehybrid mest för få en siffra vad det skulle kostat mig idag. Är inte intresserad av att köra laddhybrid, känns som det sämsta av 2 världar då man får en klen elmotor och en klen fossilmotor. Om man mot förmodan ska komma 10 mil ska man åka runt och smygköra med en motor på typ 100hk och en bil på 2 ton? Det är inte det jag är intresserad av att lägga 5-600.000kr på. Visst kan man köra ”hybridläge” men då fallerar ju hela denna miljönyttan att köra på el, alternativet är att bilen ska starta motorn vid behov, ska jag behöva vänta 2 sek på att få fart på grejerna när jag trycker på gasen?
Finns inget som garanterar att förmånshalveringen av elbilar är kvar för evigt. Elbilsbonusen för privata elbilar har ju slaktats och försäljningen gått ned kraftigt.
Tolkar ditt svar som att du mest kör elbil pga subventionen (som merparten verkar göra)
Miljöaspekten kan man bara garva åt. Ingen som bryr sig om miljön på allvar har en bil öht. Det blir lika larvigt som att påstå att man bara flyger till Maldiverna 3 gånger per år istället för 4 ”för miljöns skull”
Den stora frågan är väl om du räknar likadant för rena elbilar. Har du någon orsak att tro att en laddhybrid får ut en större del av sin uppgivna körsträcka än en elbil med just ditt körsätt? Min laddhybrid hade en uppgiven räckvidd på 50 km. Om jag höll max 80 km/h på motorvägen var det möjligt att komma 38 km till jobbet på sommaren med helt avstängd värme. I 120 med värme på kom man inte ens 20 km.Kentvirulent skrev:
Du garvar förstås åt vad du vill. Men om du inte bryr dig om miljön behöver du inte diktera vad andra skall och inte skall göra för miljöns skull.Kentvirulent skrev:
FörvärmningA Avemo skrev:
Appens funktion till bilen eller avsaknad.
Status på laddaren.
Hastighet på laddaren.
Betalning på laddaren.
Jag skulle vilja påstå att punkterna ovan spöar tesla vilken som helst.
Återigen, ska man ladda på teslas snabbladdare med en bil av annat märke så är halva poängen redan gjord.
Och om man väljer bort tesla som laddstation så vet jag att erfarenheten inte blir i närheten av de önskade.
I teorin ska de funka , i verkligheten...
Så svart och vit är inte verkligheten.Kentvirulent skrev:
När man köper kök så pratar ingen om miljö men när man köper elbil måste den vara gjord av återvunnen kartong och enbart använda solkraft....
Att kunna köra på solens strålar är lika trevligt som att gå ut och plocka sina egna ägg, sina egna grönsaker mm det räddar kanske inte världen men o andra sidan så har inte konstgödsel använts, bekämpningsmedel lyser med sin frånvaro och fossil olja har minimal förbrukning.
Trots de så startar jag gladeligen lastaren som går på diesel när jag behöver.
Men jag har en våt dröm om att även den skulle gå på el😉
Jag antar att en hybrid är lika kass på räckvidd som en elbil. Men den går kanske 5-6 mil på vintern vilket räcker till de flesta lokala resor.A Avemo skrev:Den stora frågan är väl om du räknar likadant för rena elbilar. Har du någon orsak att tro att en laddhybrid får ut en större del av sin uppgivna körsträcka än en elbil med just ditt körsätt? Min laddhybrid hade en uppgiven räckvidd på 50 km. Om jag höll max 80 km/h på motorvägen var det möjligt att komma 38 km till jobbet på sommaren med helt avstängd värme. I 120 med värme på kom man inte ens 20 km.
Du garvar förstås åt vad du vill. Men om du inte bryr dig om miljön behöver du inte diktera vad andra skall och inte skall göra för miljöns skull.
Ingen som äger en privat bil bryr sig om miljön på riktigt. Sen får de gärna intala sig att de gör det om det hjälper dem att sova på natten.
En billös person som slänger soporna ut genom fönstret är en större miljöhjälte än en bilägare som källsorterar