Fairlane
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
ingen behöver bil, villa eller flygresor annat än i extrema fall. Det är ren lyx och bekvämlighet. Diffen mellan elbil och hybrid är obefintlig i det stora hela
Vilken tur att jag inte skrev det då...
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Ja så är det. Men det kanske är lite andra belopp och risker här. Därför jag tänker om privatleasing kanske är att föredra nu när det sker så mycket?
Om privatleasing är ett alternativ så får man göra en kalkyl utifrån risk/kostnad. Vad man köper för bil spelar kanske också in, en tex KIA är väl ganska safe medans jag kanske hade varit lite försiktigare med en Xpeng eller Polestar där framförallt det senare trots allt är ett ganska nytt bolag som fortfarande inte tjänar pengar.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Walle85
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Jag antar att en hybrid är lika kass på räckvidd som en elbil. Men den går kanske 5-6 mil på vintern vilket räcker till de flesta lokala resor.

Ingen som äger en privat bil bryr sig om miljön på riktigt. Sen får de gärna intala sig att de gör det om det hjälper dem att sova på natten.

En billös person som slänger soporna ut genom fönstret är en större miljöhjälte än en bilägare som källsorterar
Vår Passat GTE, första versionen med 10 kWh batteri tog sig i ca 80 km/h på plan och fin landsväg ganska exakt 50 km på sommaren. Detta var det absoluta max den klarade när alla förutsättningar var optimala. Det sämsta var på vintern när bilen stod utomhus och man körde korta sträckor fram och tillbaka till affären eller förskolan, då kom man ca 15 km i värsta fall innan batteriet var tomt.
Hade ca 23 km till jobbet och stod i föreningens garage och hade laddstolpe, tajmade man avslutet på laddningen perfekt och förvärmde kupén till 25°C (på vintern) och körde med allt avstängt som drog el så kom jag ganska precis fram och tillbaka till jobbet på endast batteri (46 km mestadels stockholmstrafik, dvs. aldrig mer än 80 km/h). På sommaren var det mindre noga.
Över de ca 5 000 mil vi körde med bilen hade vi en snittförbrukning på ca 0,25 l/mil, oklart hur många kWh vi laddade totalt. Körde väll ca 90% av allt på korta sträckor i Stockholmsområdet. Fram och tillbaka till Göteborg från Stockholm drog den fullastad ca 0,55-0,60 l/mil om man startade med laddat batteri och körde hybridläget med farthållare på ca 120 km/h.
 
Walle85
Men för att återkoppla till trådens titel så skulle jag idag satsa på en ID.7 eller Enyaq iV 85x om jag skulle köpa en ny elbil idag. Men jag tycker att de är lite för dyra kontra vad jag betalade för vår Enyaq iV 80x innan de tog bort bidraget på 70 000 kr. Hade jag bott kvar i lägenhet hade jag kanske även övervägt en hybrid typ Passat GTE, mest för att man då är beroende av att kunna ladda bilen varje natt och inte äger sin egen laddplats och har solceller. Har dock aldrig ägt en Tesla, men gillar personligen inte inredningen i dem.
 
L Liljeros skrev:
Elbilar är inte subventionerade,
Om man ser på fordonsskatten kan man nog säga att elbilar är subventionerade.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag förstår inte alls vad du menar med detta.
Tesla har ca 1000st snabbladdare i Sverige.
Totalt finns det ca 3000snabbladdare i Sverige.
Att de har en tredjedel av marknaden verkar ju tyda på något.
Att de mer eller mindre var först med att bygga snabbladdare är väl också en positiv sak i deras bagage.
Och utan deras roadster och sen model s så kan jag lova att de andra tillverkarna av elbilar inte varit där de är idag...

Men ta inte mitt ord för de.

P pennybridge skrev:
Ja så är det. Men det kanske är lite andra belopp och risker här. Därför jag tänker om privatleasing kanske är att föredra nu när det sker så mycket?
Skillnaden i en dator är att programvaran nästa år kanske kräver en snabbare processor.
Bilen kommer fortfarande att ta dig dit du vill nästa år och om 10 år.

Elbilen riskerar inte att bli ett 56k modem.
 
L lbgu skrev:
Om man ser på fordonsskatten kan man nog säga att elbilar är subventionerade.
Jo så kan man se det men skatten är ju inte bara ett sätt att finansiera det gemensamma utan även ett styrmedel. Jag kan tycka att det är bättre än att subventionera bilarna vid försäljningen.

Att differentiera skatten är också ett utmärkt sätt att styra konsumenterna, man behöver öka andelen elbilar. Om man inte kan höja kostnaderna för dom befintliga bilarna så är det ju utmärkt att ta ut en förhöjd skatt på nyförsäljningen av dom man främst vill få bort och istället ge reduktion till dom man vill premiera.

Tycker det är ett mycket bättre system än att förbjuda, hade en lösning där alla bilar som släpper ut mer än 120g/km varit en bättre lösning tänker du?
 
A Alexn72 skrev:
Tesla har ca 1000st snabbladdare i Sverige.
Totalt finns det ca 3000snabbladdare i Sverige.
Att de har en tredjedel av marknaden verkar ju tyda på något.
Att de mer eller mindre var först med att bygga snabbladdare är väl också en positiv sak i deras bagage.
Håller med om att Tesla verkligen har rivstartat hela elbilen!

Men gällande antalet laddare så är min uppfattning att på de platser de finns har de väldigt många laddare, medans andra kanske har en eller två dubbelstolpar vilket gör att teckningen blir större.
 
En snabb googling så verkar det finnas runt 4300 snabbladdare i landet och det ökar konstant vilket är bra.

Att Tesla öppnat för dom som inte äger en Tesla var också på tiden.
 
L Liljeros skrev:
Tror det är ganska få människor som måste ha bil, faktiskt ingen. Bil är en västerländsk lyx som vi dragit på oss i vårt levande i överflöd, många har till och med 2 eller till och med 3 bilar.
Har jour inom räddningstjänsten så kallad ribbare.
På våran station ska bilarna rulla på 5 minuter oavsett tid på dygnet eller väder ute.
Tror det blir svårt att klara en vinternatt då man ligger och sover, vaknar upp till ett larm, klär på sig och ringer taxi som ska ta mig till stationen inom 4-4.5 minuter så du hinner dressa om i rätt kläder..
Att då skriva att faktiskt ingen behöver bil är då inte sant om vi vill ha en fungerande räddningstjänst som inkluderar ivpa (i väntan på ambulans) som är det vi faktiskt åker mest på.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Går ju inte så bra för Tesla att bygga nya laddare för tillfället..
 
A ajn82 skrev:
Går ju inte så bra för Tesla att bygga nya laddare för tillfället..
Deras laddare byggs mer eller mindre oförändrat men facket vägrar låta dem kopplas in på nätet.

Facken kommer gå till historien... Och inte i en positiv bemärkelse..
 
  • Gilla
jonas9209 och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Deras laddare byggs mer eller mindre oförändrat men facket vägrar låta dem kopplas in på nätet.

Facken kommer gå till historien... Och inte i en positiv bemärkelse..
Det finns en sak viktigare än miljön och införandet av elbilar. Fackföreningen.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Ryssland vill kontrollera gasförsörjningen till europa och ffa en pipeline genom Ukraina. Det är en stor anledning till kriget. Olja däremot har lite med saken att göra.

Ingen aning. Orkar inte lägga tid på att kontrollera var elen kommer från.

Om du ska börja försöka spela miljöhjälte med en egen privat bil är du bortom patetisk. Ingen som genuint bryr sig om miljön bor i villa eller äger privat bil.
Finns redan en gasledning genom Ukraina som transporterar gas från Ryssland.
Den riskerar nu att stängas pga kriget vilket blir precis motsatsen mot vad du påstår.
 
A Argastesnickaren skrev:
Har jour inom räddningstjänsten så kallad ribbare.
På våran station ska bilarna rulla på 5 minuter oavsett tid på dygnet eller väder ute.
Tror det blir svårt att klara en vinternatt då man ligger och sover, vaknar upp till ett larm, klär på sig och ringer taxi som ska ta mig till stationen inom 4-4.5 minuter så du hinner dressa om i rätt kläder..
Att då skriva att faktiskt ingen behöver bil är då inte sant om vi vill ha en fungerande räddningstjänst som inkluderar ivpa (i väntan på ambulans) som är det vi faktiskt åker mest på.
Nu pratar jag om privatbilismen primärt, detta är ju endast ett behov i glesbygden. Utan bilar skulle inte människor i särskilt hög utsträckning bosätta sig i glesbygd och behovet av bilar blir marginellt. Finns även stora delar av Sverige där man lever utan tillgång till IVPA inom rimlig tid.

Vem vet, om vi åkte mindre bil och eldade mindre ved på landsbygden kanske till och med behovet av IVPA skulle minska ?

Nu är jag en bilåkare, vill inte framstå som någon miljöhjälte. Jag resonerar bara rent hypotetiskt.
 
Redigerat:
  • Haha
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.