Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Går ju rätt bra att köra i Europa med alla Tesla laddare.
[bild]
Lite sämre i Sverige men vi har ju IF metall.
De gråa är planerade.
[bild]
Jag tog mig till Medelhavet och tillbaks inom Teslas nätverk utan omvägar. Och då har jag SR med lilla batteriet.

Norra Kroatien var dock ett svart hål så fick ladda på hotellet och en publik laddare.
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Förstår då inte hur du kan skriva som du gör och tycka det är provocerande med människor som väljer att köra en dieselbil istället för en elbil när du själv gör andra val på bekostnad av jorden bara för att du skall få det lite met bekvämt, roligt eller annat… till den grad att du skriver ett långt nedvärderande inlägg.
Jag har förlikat mig med att jag inte vill leva ett liv utan konsumtion. Jag är inte villig att riva upp allt, flytta till en koja i skogen och leva självhushållningslivet.

Om det då finns en bil som släpper ut 50-80% mindre CO2 över hela sin livscykel och inte bidrar till en försämrad närmiljö så tycker jag det är aroggant att inte välja det alternativet för att man tycker det är jobbigt.

Jag har gjort vissa val, jag flyger inte, jag bor inte i en stor villa, jag bor inte på landet, jag köper inte massa skit jag inte behöver i form av kläder och prylar, jag undviker ofta (men inte alltid) kött, jag kör elbil (när jag behöver). Kort sagt försöker jag i alla tillgängliga situationer göra det bättre valet, det bästa vore såklart att helt låta bli konsumtionen alls. Jag har acceptererat att kompromisser behöver göras för klimatets skull, vi kommer inte kunna leva vidare som vi gör långsiktigt.

Många av dessa val kostar mig ingenting eller innebär till och med en besparing medans andra innebär att jag får lägga lite mer pengar på just det köpet.

Vid valet av bil pratar jag primärt om dom som har en så pass god ekonomi att dom står i valet att köpa en ny bil, eller plocka ut en på jobbet. Att då argumentera för att det är för jobbigt köper jag inte, lever man ett liv där man har råd att köpa eller leasa en vara för 500.000kr så kan inte några laddstopp på en långresa vara ett sånt stort problem. Man tillhör med denna möjligheten dom rikaste % människor i världen där kanske 90% har det sämre än en själv. Hade nya elbilar haft en räckvidd på 15 mil hade jag köpt att det inte riktigt är ett alternativ men nu pratar vi snarare 30-40 mil med snabbladdning på typ 20min med en snabbladdare i praktiskt tagit samtliga större tätorter.
 
Redigerat:
  • Gilla
OverAndOut och 7 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Jag vet inte om du är på riktigt men jag får någon form är kräksmak i munnen när jag läser det du skriver. Jag är väldigt säker på att om du verkligen menar det du skriver, så kan du göra väldigt mycket mer än vad du gör.
Att trycka på att elbilen är bra för miljön är ett stort skämt när människan beter sig som vi gör…
Helt enig.
A Alexn72 skrev:
Bryr man sig om sitt co2 avtryck så får man inte ha något utsläpp men om man inte bryr sig så kan man skita i hur mycket man släpper ut och slänga skräpet i skogen.

Har man bara råd med en bil för 250k så finns det nissan leaf mfl.
Men ska man köpa ny bil och har råd så köper man väl den man vill ha....
Lite de som trådens rubrik syftar till...
Nissan Leaf är en pyttebil. Många behöver större än så
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Nissan Leaf är en pyttebil. Många behöver större än så
Leaf är en väldigt billig bil per mil så den som inte har det så gott ställt är det en utmärkt bil för, inte heller ett problem för en familj med 2-3 barn storleksmässigt.

Det är så mycket konstiga resonemang i denna tråden från alla fossilkramare, tror inte någon tycker att fossilbilar ska förbjudas och att alla oavsett ekonomi ska tvingas köpa en ny elbil. Vi har en befintlig fossilflotta i Sverige som kommer rulla många år till. Men det är ju dumt att fylla på den mer än nödvändigt, människor som köper en ny bil är så pass väl bemedlade att dom har råd att välja bättre alternativ.

En XC60 är ju tex dyrare än dom flesta av dom rena elbilsalternativen.
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
En polare skaffade en Leaf för att pendla med, nu går den som familjebil.
De kör till och med kortare resor med den, men känner sig främst begränsade av att den har Chademo.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Teslas egna lista över laddstationer listar bara 84 stycken i Sverige. Jag tror du fortsätter blanda ihop laddstationer med laddpunkter, vilket sannolikt var det som blev fel i din ursprungliga jämförelse mellan Tesla och icke-Tesla.

Och laddar du bara på Tesla så har du missat övrigas utveckling de senaste åren. Det har hänt jättemycket på bara de två år jag kört elbil.
Snabbladdare - supercharger är en enskild laddare som tesla sen sätter i grupper på olika platser.
Att de är placerade på 80 platser är korrekt men det är fortfarande 1200st laddare
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Helt enig.

Nissan Leaf är en pyttebil. Många behöver större än så
Är 5sitsig en pytte bil nu?
Då är en Volvo 855 de med.
 
L Liljeros skrev:
Jag har förlikat mig med att jag inte vill leva ett liv utan konsumtion. Jag är inte villig att riva upp allt, flytta till en koja i skogen och leva självhushållningslivet.

Om det då finns en bil som släpper ut 50-80% mindre CO2 över hela sin livscykel och inte bidrar till en försämrad närmiljö så tycker jag det är aroggant att inte välja det alternativet för att man tycker det är jobbigt.

Jag har gjort vissa val, jag flyger inte, jag bor inte i en stor villa, jag bor inte på landet, jag köper inte massa skit jag inte behöver i form av kläder och prylar, jag undviker ofta (men inte alltid) kött, jag kör elbil (när jag behöver). Kort sagt försöker jag i alla tillgängliga situationer göra det bättre valet, det bästa vore såklart att helt låta bli konsumtionen alls. Jag har acceptererat att kompromisser behöver göras för klimatets skull, vi kommer inte kunna leva vidare som vi gör långsiktigt.

Många av dessa val kostar mig ingenting eller innebär till och med en besparing medans andra innebär att jag får lägga lite mer pengar på just det köpet.

Vid valet av bil pratar jag primärt om dom som har en så pass god ekonomi att dom står i valet att köpa en ny bil, eller plocka ut en på jobbet. Att då argumentera för att det är för jobbigt köper jag inte, lever man ett liv där man har råd att köpa eller leasa en vara för 500.000kr så kan inte några laddstopp på en långresa vara ett sånt stort problem. Man tillhör med denna möjligheten dom rikaste % människor i världen där kanske 90% har det sämre än en själv. Hade nya elbilar haft en räckvidd på 15 mil hade jag köpt att det inte riktigt är ett alternativ men nu pratar vi snarare 30-40 mil med snabbladdning på typ 20min med en snabbladdare i praktiskt tagit samtliga större tätorter.
Nu skriver du STOR villa, innebär det att du INTE bor i lägenhet? Om så är fallet hade en flytt till lgh besparat klimatet mycket mer än allt övrigt du gör för att få ett lågt co2 utsläpp. Tom MYCKET mer ink elbilen. Men inte mer än ett frekvent flygande. Att i hus/radhus är otroligt onödigt och påkostande för klimatet. Gör man det dessutom UTAN barn ska vi inte ens prata om det.

Nu pallrar sig ju faktiskt många elbilar knappt längre än 20 mil när det är kallt ute. Tror knappt det finns något på marknaden som tar sig markant över 30 mil i vinterförhållanden.

Många som behöver en bil vill ha en större bil, det är liksom hela poängen för många. Just för att de har barn, packning etc. Visa gärna hur många elbilar det finns med samma utrymme i kupen och för last som en V90 eller Passat som kostar 500k? Många har heller inte råd med en sprillans bil utan vill köpa denna size för runt 300k ish.

Vi andra tycker det är absurt och barockt att köpa en bil för 600k+ som inte ens klarar att köra längre än 20 mil.

Om du har det miljöengagemang du ger utryck för i detta inlägg så bör du verkligen HATA alla de som flyger till Thailand för en veckas sol. EN sådan flygstol innebär samma co2 som en fossilbil släpper ut under ett år. Dvs flyger man 2 vuxna och 2 barn är det detsamma som FYRA bilars HELA årskonsumtion av co2. För någon veckas solning.

Om den familjen sket i en flygresa till Thailand per år så hade det täckt diffen mellan en elbil och en fossilbil tusenfalt.
 
A Alexn72 skrev:
Är 5sitsig en pytte bil nu?
Då är en Volvo 855 de med.
Men kom igen.
Visst den rymme 5 inte allt för stora människor, men är man två vuxna och har barn med bakvända stolar etc. så räcker inte storleken til.

Jag har en Mercedes C-klass som vi fram till nyligen hade som enda bil, även denna var/är för liten för att man ska kunna sitta i passagerarsätet när det är en bilstol bakom.
 
B bakterie skrev:
Teslas egna lista över laddstationer listar bara 84 stycken i Sverige. Jag tror du fortsätter blanda ihop laddstationer med laddpunkter, vilket sannolikt var det som blev fel i din ursprungliga jämförelse mellan Tesla och icke-Tesla.

Och laddar du bara på Tesla så har du missat övrigas utveckling de senaste åren. Det har hänt jättemycket på bara de två år jag kört elbil.
Ironin är att jag inte laddar på teslas stationer själv.... du vet... skomakaren barn...

Men det är precis därför som jag inte kan rekommendera någon en annan bil än tesla idag och laddnätverk tesla om jag ska kunna överlämna en smidig upplevelse att ladda.
Är personen teknikintresserad och kan hantera appar mm så visst. Om det bara ska fungera så...
 
Redigerat:
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Visa gärna hur många elbilar det finns med samma utrymme i kupen och för last som en V90 eller Passat som kostar 500k? Många har heller inte råd med en sprillans bil utan vill köpa denna size för runt 300k ish.
En Tesla model y packar samma/mer än en v90, har bra med plats i kupén, går lätt över 30mil även på vintern och går att köpa för ~500K. Nu har jag inte kört de allra senaste enyaq och id4, men de borde väl också vara i närheten av att fylla kraven iaf
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Men kom igen.
Visst den rymme 5 inte allt för stora människor, men är man två vuxna och har barn med bakvända stolar etc. så räcker inte storleken til.

Jag har en Mercedes C-klass som vi fram till nyligen hade som enda bil, även denna var/är för liten för att man ska kunna sitta i passagerarsätet när det är en bilstol bakom.
A Alexn72 skrev:
Är 5sitsig en pytte bil nu?
Då är en Volvo 855 de med.
Har ni provat att åka på semester med två barn i barnstolar och packning i en Nissan Leaf?

För detta ändåmål tycker jag en Enyaq är alldeles för liten..Jag som är 190cm kan inte sitta bekvämt i Enyaqen med barnstolen bakom. För att det ska funka i Nissan Leaf behöver man nog vara max 150cm
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Har ni provat att åka på semester med två barn i barnstolar och packning i en Nissan Leaf?

För detta ändåmål tycker jag en Enyaq är alldeles för liten..Jag som är 190cm kan inte sitta bekvämt i Enyaqen med barnstolen bakom. För att det ska funka i Nissan Leaf behöver man nog vara max 150cm
Jag var väl ändå på din sida här? :)
 
  • Gilla
Kentvirulent
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Men kom igen.
Visst den rymme 5 inte allt för stora människor, men är man två vuxna och har barn med bakvända stolar etc. så räcker inte storleken til.

Jag har en Mercedes C-klass som vi fram till nyligen hade som enda bil, även denna var/är för liten för att man ska kunna sitta i passagerarsätet när det är en bilstol bakom.
Bilbarnstolar installerade i baksätet på en bil, en rosa och en grå med säkerhetsvarningar om airbags.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En snabb sökning så är där massor med barnstolar.

Jag får berätta för mina 2 grannar att de inte kan ha bilbarnstolar i sina heller.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
[bild]
En snabb sökning så är där massor med barnstolar.

Jag får berätta för mina 2 grannar att de inte kan ha bilbarnstolar i sina heller.
Vissa bilden där en fullvuxen människa sitter framför stolen i passagerarsätet.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.