A Alexn72 skrev:
80km/h
100mil
12.5h utan att gå på toa är imponerande eller är det kisseflaskan som åker fram då😉
Ja eller så kanske man inte per automatik vill ladda sin elbil då, man kanske vill gå in till sin moster och ta en fika. Inte så många privatpersoner som har en CCS laddare på uppfarten ;).
Eller så kanske man vill stanna i naturen och bada vid en sjö….
Eller så kanske man tar en tur med Kielfärjan… nej vänta det går ju inte jag får köra E6an ner trött och trafikfarlig eftersom jag kör elbil.
Hur svårt kan det vara att förstå att elbil inte passar alla och att alla inte vill bli styrda av var laddarna finns?
 
  • Gilla
Kentvirulent
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Ja eller så kanske man inte per automatik vill ladda sin elbil då, man kanske vill gå in till sin moster och ta en fika. Inte så många privatpersoner som har en CCS laddare på uppfarten ;).
Eller så kanske man vill stanna i naturen och bada vid en sjö….
Eller så kanske man tar en tur med Kielfärjan… nej vänta det går ju inte jag får köra E6an ner trött och trafikfarlig eftersom jag kör elbil.
Hur svårt kan det vara att förstå att elbil inte passar alla och att alla inte vill bli styrda av var laddarna finns?
Kan tycka att det är ganska arrogant att största skälet till att man inte vill köra elbil är att det inte passar ens liv, att det för jobbigt osv.

Oavsett vad man tycker så är merparten av världens gemensamma forskare överens om klimatförändringarna. Man är också ganska överens om vad konsekvenserna är och vilket lidande det innebär för dom som drabbas. Vissa så pass att hela deras land troligtvis kommer försvinna andra att stora delar av dom platser man levt på blir obeboeliga. Som boende och levande i Sverige är man bland dom mer bidragande till detta, kanske inte inom landet men genom vår konsumtion.

Om vårt sätt att leva skapar lidande för andra människor ( om än litet) tycker jag det kan vara på sin plats att vara lite ödmjuk inför detta. Det finns i dagsläget ingen bra lösning på detta problem, vi kommer inte kunna få västvärlden att sluta leva som vi göra. Vi vill kunna åka bil land och rike runt när det passar oss, den bästa lösning världens bilindustri lyckats komma med är elbilen. Den är inte på något sätt perfekt men ändå helt ok för det behov vi har, den är inte bra för miljön men mindre dålig. Om den enda uppoffringen vi behöver göra att stanna några gånger extra när vi åker på semester eller hälsar på våran moster medans andra måste ge upp platser man levt på kanske 1000-tals år så tycker jag man kommit lindrigt undan.

Trådens syfte är att diskutera dom bästa elbilsalternativen och elbilslivet. Ur mitt perspektiv är elbilen överlägsen fossilbilen på alla sätt utom att kunna köra långa sträckor utan paus, det tycker jag inte är ett särskilt dåligt alternativ.
 
  • Gilla
Kennster och 5 till
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Vår Passat GTE, första versionen med 10 kWh batteri tog sig i ca 80 km/h på plan och fin landsväg ganska exakt 50 km på sommaren. Detta var det absoluta max den klarade när alla förutsättningar var optimala. Det sämsta var på vintern när bilen stod utomhus och man körde korta sträckor fram och tillbaka till affären eller förskolan, då kom man ca 15 km i värsta fall innan batteriet var tomt.
Hade ca 23 km till jobbet och stod i föreningens garage och hade laddstolpe, tajmade man avslutet på laddningen perfekt och förvärmde kupén till 25°C (på vintern) och körde med allt avstängt som drog el så kom jag ganska precis fram och tillbaka till jobbet på endast batteri (46 km mestadels stockholmstrafik, dvs. aldrig mer än 80 km/h). På sommaren var det mindre noga.
Över de ca 5 000 mil vi körde med bilen hade vi en snittförbrukning på ca 0,25 l/mil, oklart hur många kWh vi laddade totalt. Körde väll ca 90% av allt på korta sträckor i Stockholmsområdet. Fram och tillbaka till Göteborg från Stockholm drog den fullastad ca 0,55-0,60 l/mil om man startade med laddat batteri och körde hybridläget med farthållare på ca 120 km/h.
Vad jag kan se har den nya Passaten ett 20kwh batteri.

Om 90% är korta sträckor i Sthlm lär det ju bli ryp enkom batteri och man slipper stanna och ladda på längre resor OCH bilen
A Argastesnickaren skrev:
Finns redan en gasledning genom Ukraina som transporterar gas från Ryssland.
Den riskerar nu att stängas pga kriget vilket blir precis motsatsen mot vad du påstår.
Det finns flera vilka Ukraina kontrollerar och tar väldigt bra betalt av Ryssland för att de ska få använda.

Att säkerställa kontroll över denna ledning är Rysslands primära mål med kriget, men det står inte i Aftonbladet, dock känt av de med insikt. Hotet från nato etc är bara en förevändning.

Du kan ju läsa lite här om vilka enorma konflikter detta drivit genom åren;

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Russia–Ukraine_gas_disputes
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Det finns flera vilka Ukraina kontrollerar och tar väldigt bra betalt av Ryssland för att de ska få använda.

Att säkerställa kontroll över denna ledning är Rysslands primära mål med kriget, men det står inte i Aftonbladet, dock känt av de med insikt. Hotet från nato etc är bara en förevändning.

Du kan ju läsa lite här om vilka enorma konflikter detta drivit genom åren;

[länk]
Riktigt off topic men tror du på fullaste allvar att ens Ryssland skulle dra igång detta krig för en gasledning?

Exakt varför vet nog ingen riktigt men det faktum att Ryssland är en före detta stormakt med imperialistiska ambitioner med en ledare (i praktiken diktator) drömmande om att uppnå något och gå till historien kan ju varit starkt bidragande. Det faktum att det blåste rejäla västvindar i Ukraina och att man rörde sig mer åt Europa politiskt kan väl även det bidragit, detta då man är så tätt sammanknutna mellan folken att en framgång i Ukraina lätt kunde skapat oro i Ryssland i form av krav på demokrati och välfärd.
 
  • Gilla
  • Älska
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Kan tycka att det är ganska arrogant att största skälet till att man inte vill köra elbil är att det inte passar ens liv, att det för jobbigt osv.

Oavsett vad man tycker så är merparten av världens gemensamma forskare överens om klimatförändringarna. Man är också ganska överens om vad konsekvenserna är och vilket lidande det innebär för dom som drabbas. Vissa så pass att hela deras land troligtvis kommer försvinna andra att stora delar av dom platser man levt på blir obeboeliga. Som boende och levande i Sverige är man bland dom mer bidragande till detta, kanske inte inom landet men genom vår konsumtion.

Om vårt sätt att leva skapar lidande för andra människor ( om än litet) tycker jag det kan vara på sin plats att vara lite ödmjuk inför detta. Det finns i dagsläget ingen bra lösning på detta problem, vi kommer inte kunna få västvärlden att sluta leva som vi göra. Vi vill kunna åka bil land och rike runt när det passar oss, den bästa lösning världens bilindustri lyckats komma med är elbilen. Den är inte på något sätt perfekt men ändå helt ok för det behov vi har, den är inte bra för miljön men mindre dålig. Om den enda uppoffringen vi behöver göra att stanna några gånger extra när vi åker på semester eller hälsar på våran moster medans andra måste ge upp platser man levt på kanske 1000-tals år så tycker jag man kommit lindrigt undan.

Trådens syfte är att diskutera dom bästa elbilsalternativen och elbilslivet. Ur mitt perspektiv är elbilen överlägsen fossilbilen på alla sätt utom att kunna köra långa sträckor utan paus, det tycker jag inte är ett särskilt dåligt alternativ.
Jag vet inte om du är på riktigt men jag får någon form är kräksmak i munnen när jag läser det du skriver. Jag är väldigt säker på att om du verkligen menar det du skriver, så kan du göra väldigt mycket mer än vad du gör.
Att trycka på att elbilen är bra för miljön är ett stort skämt när människan beter sig som vi gör…
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Kan tycka att det är ganska arrogant att största skälet till att man inte vill köra elbil är att det inte passar ens liv, att det för jobbigt osv.

Oavsett vad man tycker så är merparten av världens gemensamma forskare överens om klimatförändringarna. Man är också ganska överens om vad konsekvenserna är och vilket lidande det innebär för dom som drabbas. Vissa så pass att hela deras land troligtvis kommer försvinna andra att stora delar av dom platser man levt på blir obeboeliga. Som boende och levande i Sverige är man bland dom mer bidragande till detta, kanske inte inom landet men genom vår konsumtion.

Om vårt sätt att leva skapar lidande för andra människor ( om än litet) tycker jag det kan vara på sin plats att vara lite ödmjuk inför detta. Det finns i dagsläget ingen bra lösning på detta problem, vi kommer inte kunna få västvärlden att sluta leva som vi göra. Vi vill kunna åka bil land och rike runt när det passar oss, den bästa lösning världens bilindustri lyckats komma med är elbilen. Den är inte på något sätt perfekt men ändå helt ok för det behov vi har, den är inte bra för miljön men mindre dålig. Om den enda uppoffringen vi behöver göra att stanna några gånger extra när vi åker på semester eller hälsar på våran moster medans andra måste ge upp platser man levt på kanske 1000-tals år så tycker jag man kommit lindrigt undan.

Trådens syfte är att diskutera dom bästa elbilsalternativen och elbilslivet. Ur mitt perspektiv är elbilen överlägsen fossilbilen på alla sätt utom att kunna köra långa sträckor utan paus, det tycker jag inte är ett särskilt dåligt alternativ.
Sluta bara sluta. Om du bryr dig ALLS om ditt co2 avtryck så har du ingen bil. Eliblar är snordyra. Vad säger du till en bilberoende som bara har råd med en Dacia Duster för 250k när denna är utfasad? Köp en lika stor elbil för 650k istället?

EN resa tor till Thailand släpper ut lika mycket co2 som en fossilbil gör under ett helt ÅR. Detta bara för att folk ska få sola en vecka extra per år. Att få ned okynnesflygandet för att få sola lite hade gett 100 ggr mer impact än elbilar vs fossilbilar.

Det är väl en liten uppoffring att inte bo i villa?
Det är väl en liten uppoffring att inte flyga?
Det är väl en liten uppoffring att sluta käka exotiska frukter?

Alla dessa alternativ ger 100-falt den minskning av co2 än elbilsbesparing
L Liljeros skrev:
Riktigt off topic men tror du på fullaste allvar att ens Ryssland skulle dra igång detta krig för en gasledning?

Exakt varför vet nog ingen riktigt men det faktum att Ryssland är en före detta stormakt med imperialistiska ambitioner med en ledare (i praktiken diktator) drömmande om att uppnå något och gå till historien kan ju varit starkt bidragande. Det faktum att det blåste rejäla västvindar i Ukraina och att man rörde sig mer åt Europa politiskt kan väl även det bidragit, detta då man är så tätt sammanknutna mellan folken att en framgång i Ukraina lätt kunde skapat oro i Ryssland i form av krav på demokrati och välfärd.
inte enkom. Men det är en mycket avgörande anledning. Det är som en light-version till varför Kina vill ha Taiwan. Där handlar det om halvledare som Kina försöker maskera att handla om annat
 
Redigerat:
  • Haha
Krille4
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Jag vet inte om du är på riktigt men jag får någon form är kräksmak i munnen när jag läser det du skriver. Jag är väldigt säker på att om du verkligen menar det du skriver, så kan du göra väldigt mycket mer än vad du gör.
Att trycka på att elbilen är bra för miljön är ett stort skämt när människan beter sig som vi gör…
Jag tycker jag är ganska tydlig med att elbilar inte är bra för miljön, men dom är betydligt mindre dåliga…

Jag har inte heller sagt att jag lever CO2 neutralt, jag har förlikat mig med det faktum att jag ställer till elände och vill i den mån det är möjligt minimera det. Känns hopplöst att bara sticka huvudet i sanden och kapitulera.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Ja eller så kanske man inte per automatik vill ladda sin elbil då, man kanske vill gå in till sin moster och ta en fika. Inte så många privatpersoner som har en CCS laddare på uppfarten ;).
Eller så kanske man vill stanna i naturen och bada vid en sjö….
Eller så kanske man tar en tur med Kielfärjan… nej vänta det går ju inte jag får köra E6an ner trött och trafikfarlig eftersom jag kör elbil.
Hur svårt kan det vara att förstå att elbil inte passar alla och att alla inte vill bli styrda av var laddarna finns?
Inte svårt alls.
Du har väl gjort värnplikten så du kan försvara oljans fortsatta härjade för att kunna stanna hos moster.
För man kan ju inte stanna innan eller efter moster 😉

Vad hindrar egentligen att det finns laddare vid sjön?
Eller i kvarteret moster bor i?
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Sluta bara sluta. Om du bryr dig ALLS om ditt co2 avtryck så har du ingen bil. Eliblar är snordyra. Vad säger du till en bilberoende som bara har råd med en Dacia Duster för 250k när denna är utfasad? Köp en lika stor elbil för 650k istället?....
Bryr man sig om sitt co2 avtryck så får man inte ha något utsläpp men om man inte bryr sig så kan man skita i hur mycket man släpper ut och slänga skräpet i skogen.

Har man bara råd med en bil för 250k så finns det nissan leaf mfl.
Men ska man köpa ny bil och har råd så köper man väl den man vill ha....
Lite de som trådens rubrik syftar till...
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag tycker jag är ganska tydlig med att elbilar inte är bra för miljön, men dom är betydligt mindre dåliga…

Jag har inte heller sagt att jag lever CO2 neutralt, jag har förlikat mig med det faktum att jag ställer till elände och vill i den mån det är möjligt minimera det. Känns hopplöst att bara sticka huvudet i sanden och kapitulera.
Förstår då inte hur du kan skriva som du gör och tycka det är provocerande med människor som väljer att köra en dieselbil istället för en elbil när du själv gör andra val på bekostnad av jorden bara för att du skall få det lite met bekvämt, roligt eller annat… till den grad att du skriver ett långt nedvärderande inlägg.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Inte svårt alls.
Du har väl gjort värnplikten så du kan försvara oljans fortsatta härjade för att kunna stanna hos moster.
För man kan ju inte stanna innan eller efter moster 😉

Vad hindrar egentligen att det finns laddare vid sjön?
Eller i kvarteret moster bor i?
Inget hindrar mer än att det de fakto inte finns och med andra ord kan jag inte ladda min bil….
 
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Tesla har ca 1000st snabbladdare i Sverige.
Totalt finns det ca 3000snabbladdare i Sverige.
Att de har en tredjedel av marknaden verkar ju tyda på något.
Ja, det tyder på att du inte räknar rätt, eller har hittat fel siffror. Jag gissar att du jämför andras laddstationer med Teslas laddpunkter. Enligt chargefinder finns det ca 7000 snabbladdpunkter (150+kW) i Sverige. Oklart om siffran inkluderar Teslas 1200, då de särredovisas på chargefinder. Enda siffran för Teslas laddstationer jag hittar är 80, men den är ett år gammal.
 
B bakterie skrev:
Ja, det tyder på att du inte räknar rätt, eller har hittat fel siffror. Jag gissar att du jämför andras laddstationer med Teslas laddpunkter. Enligt chargefinder finns det ca 7000 snabbladdpunkter (150+kW) i Sverige. Oklart om siffran inkluderar Teslas 1200, då de särredovisas på chargefinder. Enda siffran för Teslas laddstationer jag hittar är 80, men den är ett år gammal.
1262 säger chargefinder
https://chargefinder.com/se/stats/country/sweden
Jag måste erkänna att jag är lite tveksam till siffran över 7000 med över 150kw.
Undrar om det är lite trolleri med siffrorna.
Tex att en laddstation med 3 uttag räknas som 3st trots att den bara kan ladda en åt gången.

Om tesla bara skulle ha 80st så verkar alla vara placerade i skåne( tror här är 70st)
 
Redigerat:
Går ju rätt bra att köra i Europa med alla Tesla laddare.
Karta över Europa med röda och grå symboler som visar befintliga och planerade Tesla-laddstationer i olika länder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite sämre i Sverige men vi har ju IF metall.
De gråa är planerade.
Karta över Tesla laddstationer i Skandinavien, med existerande i rött och planerade i grått. Färre stationer i norra Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Alexn72 skrev:
Om tesla bara skulle ha 80st så verkar alla vara placerade i skåne( tror här är 70st)
Teslas egna lista över laddstationer listar bara 84 stycken i Sverige. Jag tror du fortsätter blanda ihop laddstationer med laddpunkter, vilket sannolikt var det som blev fel i din ursprungliga jämförelse mellan Tesla och icke-Tesla.

Och laddar du bara på Tesla så har du missat övrigas utveckling de senaste åren. Det har hänt jättemycket på bara de två år jag kört elbil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.