123 501 läst · 2 485 svar
124k läst
2,5k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Det mest ironiska i hela den historien var att de bara fanns blipp på laddaren men ingen display. Däremot en lysdiod.. Den lös grönt när jag kom dit.L Liljeros skrev:Har heller aldrig lyckats betala med kort, gjorde ett par försök i Europa. Vet inte vad som är problemet, det är i grunden en väldigt simpel konstruktion och det finns inget som skiljer mellan en DC laddare och en bensinpump som haft kortbetalning sen 90-talet…
Kan väl bara ses som ett totalt misslyckande och problemet tror jag är att det är så många nya aktörer som tillverkar alla laddare.
Blinka gult när jag blippa kortet och rött 3 sekunder senare...
När jag kontakta supporten så kunde de se att jag blippat 2 kort men inte ens dem visste varför det inte fungerade...
Och nån instruktion till vad de olika färgerna betyder fanns inte heller.
Precis som de "ska" vara 2024😂
Prefekt.... eftersom jag behöver ännu en app för att kunna ladda på just den laddaren 1 gång i livet😅A Avemo skrev:
Dessutom stoltserade laddaren med att den även tog många andra laddaren laddkort. På frågan till supporten om inte just de laddkortet jag har borde fungera så fick jag... vet inte...
När man dyker upp på en laddare ( som i detta fallet är ett glorifierat vägguttag) så ska man inte behöva krångla.
Plugga i, funka, klart.
Att de smådugga lite lätt gör inte upplevelsen bättre.
120 ish km i timmen hela vägen med fullt lastad bil?Walle85 skrev:
När jag skaffade min ID4 fick jag med något kort för laddning. Jag lyckades aldrig använda det kortet. Men det var lite intressant att det flera gånger vid en laddare angavs ett högre pris om man använde det kortet än om man betalade med betalkort direkt på laddaren.A Alexn72 skrev:
Har två kollegor med Enyaq och vi får exakt samma siffror när vi jämför. Verkar finnas många måndagsex isfWalle85 skrev:
Tack men kommer inte röra en till elbil de närmaste åren om jag så ens får betalt för det.L Liljeros skrev:När det kommer till elbilar skulle jag förorda tester såsom elbilsmagssinet och dylikt. Vanliga pressen åker mest på bjudresor och uttalar sig om interiören utan att testa bilens prestanda.
EX30 vart väl också lovordad av pressen men var väl knappt brukbar för en del kunder under första månaderna pga alla mjukvarufel.
Hybrid är ju totalt överlägset. Då kan man ladda billigt hemma för alla kortare resor och slipper helsiket det innebär att åka mer än 20 mil med ren elbil.
När elbilar går 80-100 mil på en laddning även i -15 grader kan de bli intressanta
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 280 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 280 inlägg
Kentvirulent skrev:
Inte för att jag tror att 120 km/h är problemet med din bil, men varför alltid skarva lite med sanningen?Kentvirulent skrev:
Var på sträckan är det tillåtet att köra 120 km/h?
Finns det andra delar av historien som inte stämmer med verkligen?
Du har inte övervägt att det kan finnas alternativ som presterar bättre? Förmånsvärdet på fossilbilar straffar ut dom relativt hårt.Kentvirulent skrev:
Ska du ha fossilt är det nog samtidigt sista chansen nu om den ska vara tjänstebil, 2028 kommer det nog inte finnas som ett alternativ att plocka ut en förbränningsmotor för realistiska belopp.
Nej men i regel ligger man runt 110-120 med omkörningar och dylikt. Det är lagligt att gå ett par km över när man kör om. Svara gärna på fråganFairlane skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 221 inlägg
Nej, det är inte lagligt att överskrida hastighetsbegränsningen vid omkörning. Det kan vara ok vid akut nödsituationKentvirulent skrev:
Har dock svårt att se att en omkörning skulle kvala in som nödsituation
Vart i lagtexten finner du stöd för att man får köra fortare när man gör en omkörning? Behovet på motorvägen är dessutom tämligen begränsat.Kentvirulent skrev:
Har sett fall där man kommit undan med hänvisning till att undgå nödsituation men det är inte allmänt accepterat
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 280 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 280 inlägg
Som tidigare skribenter angett så har du fel angående lagligheten. Jag är inte känslig för det i sig, kör oftast fortare än man får (med skillnaden att jag vet åtminstone om att det är olagligt). Jag tycker bara att det är lämpligt att hålla sig till sanningen.Kentvirulent skrev:
Frågan? Vilken fråga? Jag är rätt säker på att det måste vara något fel med din bil om den drar 40-50 % mer än andra likadana bilar under samma förutsättningar.
Samma sak med laddningen. Du fick stå och ladda 2,5h med 45kW, medan andra med samma bil laddar fortare. Något är fel på sin bil (eller på berättelsen eller både och), men du verkar inte intresserad av att lösa problemet utan av att klaga mest?!
Jag har som sagt två kollegor med Enyaq som har exakt samma värden. Jag har pratat med Skoda och de säger bara att ”sånt här får man räkna med”. Kollegan har lämnat in bilen och fått beskedet att inget är fel på den. Den är helt enkelt såhär uselFairlane skrev:Som tidigare skribenter angett så har du fel angående lagligheten. Jag är inte känslig för det i sig, kör oftast fortare än man får (med skillnaden att jag vet åtminstone om att det är olagligt). Jag tycker bara att det är lämpligt att hålla sig till sanningen.
Frågan? Vilken fråga? Jag är rätt säker på att det måste vara något fel med din bil om den drar 40-50 % mer än andra likadana bilar under samma förutsättningar.
Samma sak med laddningen. Du fick stå och ladda 2,5h med 45kW, medan andra med samma bil laddar fortare. Något är fel på sin bil (eller på berättelsen eller både och), men du verkar inte intresserad av att lösa problemet utan av att klaga mest?!
Kollegorna med Id4 har liknande problem