125 670 läst · 2 520 svar
126k läst
2,5k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Man får kalkylera ungefär hur mycket snabbladdning man kommer göra procentuellt. Jag har varit på långresa till Medelhavet och tillbaks senaste året samt åker till fjällen relativt frekvent. Över 3000mil är min hemmaladdning ca 70%.A Andemannen skrev:
Precis, kan du inte destinationsladda hemma hos dig själv eller bekanta så blir det snabbt dyrt. Men kör man mycket långsträckor skulle ett abonnemang hos en laddoperatör sannolikt löna sig. Brukar vara en rabatt på mellan 1-3 kr per kWh med abonnemang.A Andemannen skrev:
För ca 90% av det vi laddar räknar vi med endast nätavgift + några öre i spotpris, hyfsat lätt att styra hemmaladdningen till lågpristimmarna.
Det verkar vara helt arbiträrt hur snabb laddningen blev. I detta fall var jag ensam på Circle K och det var plus 7 graderNötegårdsgubben skrev:Låter konstigt. Själv har jag aldrig råkat ut för något sådant om det inte varit rejält kallt, och det är det ju i alla fall inte i södra Sverige. Och även då går laddhastigheten successivt uppåt om den skulle börja så lågt som din bil verkar göra.
Kan säga att min ID4 sällan är under 100 kW efter några minuter om laddar tillåter det. I synnerhet inte efter de mjukvaruuppdateringar som kommit (är på 3.7 nu, men det var väl 3.0 som gjorde den stora skillnaden om jag minns rätt).
Det är som andra varit inne på inte den snabbast laddande bilen, och även en timme för att få den typ fulladdad är förstås mer än man vill ha, men de 2,5 timmar du pratar om är ju inte sant givet de förutsättningar du nu har. Så vill du gnälla av dig eller prata laddtider?
Idag vad det dags att åka till Kolmården med familjen med skrothögen Enyaq.
Tänkte att vid 7 plus borde skrället klara av 16 mil tor. Bilen ska ju kunna gå över 40 mil på en laddning. 100% laddning vid avfärd.
Framme har jag 28% batteri kvar. Runt 3 kwh per mil i förbrukning. Utan att köra olagligt
Lyckligtvis fanns en laddplats ledig men iom att vi bara ska vara här i 4 timmar lär snigelladdningen knappast ladda batterier fullt.
Bara hoppas man kommer hem med skrället utan laddstopp att uthärda med småbarn i bilen.
Behöver bara hålla ut mindre än ett år tills jag kan återgå till en helt överlägsen fossilbil
Tänkte att vid 7 plus borde skrället klara av 16 mil tor. Bilen ska ju kunna gå över 40 mil på en laddning. 100% laddning vid avfärd.
Framme har jag 28% batteri kvar. Runt 3 kwh per mil i förbrukning. Utan att köra olagligt
Lyckligtvis fanns en laddplats ledig men iom att vi bara ska vara här i 4 timmar lär snigelladdningen knappast ladda batterier fullt.
Bara hoppas man kommer hem med skrället utan laddstopp att uthärda med småbarn i bilen.
Behöver bara hålla ut mindre än ett år tills jag kan återgå till en helt överlägsen fossilbil
Låter helt galet, måste vara fel på den om du kört 8 mil enkel resa och gått från 100 till 28 %.Kentvirulent skrev:Idag vad det dags att åka till Kolmården med familjen med skrothögen Enyaq.
Tänkte att vid 7 plus borde skrället klara av 16 mil tor. Bilen ska ju kunna gå över 40 mil på en laddning. 100% laddning vid avfärd.
Framme har jag 28% batteri kvar. Runt 3 kwh per mil i förbrukning. Utan att köra olagligt
Lyckligtvis fanns en laddplats ledig men iom att vi bara ska vara här i 4 timmar lär snigelladdningen knappast ladda batterier fullt.
Bara hoppas man kommer hem med skrället utan laddstopp att uthärda med småbarn i bilen.
Behöver bara hålla ut mindre än ett år tills jag kan återgå till en helt överlägsen fossilbil
Skulle kontakta Skoda asap!
Vid 5-10°C utomhus och start med kallt batteri så skulle jag säga att ca 30-35 mil är rimligt att uppnå vid 100% laddat batteri om man kör lagligt. Iaf om jag använder vår Enyaq iV 80x som referens.Kentvirulent skrev:Idag vad det dags att åka till Kolmården med familjen med skrothögen Enyaq.
Tänkte att vid 7 plus borde skrället klara av 16 mil tor. Bilen ska ju kunna gå över 40 mil på en laddning. 100% laddning vid avfärd.
Framme har jag 28% batteri kvar. Runt 3 kwh per mil i förbrukning. Utan att köra olagligt
Lyckligtvis fanns en laddplats ledig men iom att vi bara ska vara här i 4 timmar lär snigelladdningen knappast ladda batterier fullt.
Bara hoppas man kommer hem med skrället utan laddstopp att uthärda med småbarn i bilen.
Behöver bara hålla ut mindre än ett år tills jag kan återgå till en helt överlägsen fossilbil
Precis och det är så undermåligt att bilen i princip är obrukbar. Denna skrothög blev alltså för något år sen utsedd till bästa köp på marknaden.Walle85 skrev:
Vid -5 är det nog tveksamt om jag ens kommit 17 mil
Laddningslogiken verkar inte vara den enda buggen i VAG's mjukvara.
https://sverigesradio.se/artikel/datalacka-hos-volkswagen-svenska-bilagare-kan-vara-drabbade
https://sverigesradio.se/artikel/datalacka-hos-volkswagen-svenska-bilagare-kan-vara-drabbade
Men dina siffror är fortfarande ca 50% högre förbrukning än det jag upplever med vår Enyaq, så om du inte är speciellt fartglad eller har en tung högerfot så skulle jag säga att något är lite knas med din bil.Kentvirulent skrev:
Körde så sent som i veckan 17 mil och hade över 50% kvar i batteriet vid ca 5°C.
När det kommer till elbilar skulle jag förorda tester såsom elbilsmagssinet och dylikt. Vanliga pressen åker mest på bjudresor och uttalar sig om interiören utan att testa bilens prestanda.Kentvirulent skrev:
EX30 vart väl också lovordad av pressen men var väl knappt brukbar för en del kunder under första månaderna pga alla mjukvarufel.
Personen kanske raggar😉🤣R Rejäl skrev:
Men om vi ska följa huvudämnet så finns det bara en bil som faktiskt levererar och det tillsammans med sitt egna laddnätverk.
Tesla.
Själv kör jag nissan leaf från 2012.
Senast förra veckan dyker jag upp till en vanlig laddstation som ska acceptera vanligt betalkort... 2 kort senare så vägrar laddaren att acceptera korten.
Men de är som vanligt när man inte kör till en teslastation.
Har heller aldrig lyckats betala med kort, gjorde ett par försök i Europa. Vet inte vad som är problemet, det är i grunden en väldigt simpel konstruktion och det finns inget som skiljer mellan en DC laddare och en bensinpump som haft kortbetalning sen 90-talet…A Alexn72 skrev:Personen kanske raggar😉🤣
Men om vi ska följa huvudämnet så finns det bara en bil som faktiskt levererar och det tillsammans med sitt egna laddnätverk.
Tesla.
Själv kör jag nissan leaf från 2012.
Senast förra veckan dyker jag upp till en vanlig laddstation som ska acceptera vanligt betalkort... 2 kort senare så vägrar laddaren att acceptera korten.
Men de är som vanligt när man inte kör till en teslastation.
Kan väl bara ses som ett totalt misslyckande och problemet tror jag är att det är så många nya aktörer som tillverkar alla laddare.
Gällande prestanda på bilar så vill jag hävda att tex KIA/Hyundai är ett fullgott alternativ till Tesla om man vill ha en ”vanlig” bil. Deras drivlina är alla fall utifrån tester likvärdig förutsatt att man finner 800v laddare.