A Andemannen skrev:
Intressant, är det då mest snabbladdarna som gör det ”dyrt”? Räknar man mot en diesel som drar runt 0,6l milen blir kostnaden ungefär samma som din. Mest av intresse då jag funderar på elbil närmsta 1-2 åren.

Tänker om allt hade laddats hemma borde kostnaden kanske legat på runt 250 sek totalt?
Man får kalkylera ungefär hur mycket snabbladdning man kommer göra procentuellt. Jag har varit på långresa till Medelhavet och tillbaks senaste året samt åker till fjällen relativt frekvent. Över 3000mil är min hemmaladdning ca 70%.
 
  • Gilla
Andemannen
  • Laddar…
Walle85
A Andemannen skrev:
Intressant, är det då mest snabbladdarna som gör det ”dyrt”? Räknar man mot en diesel som drar runt 0,6l milen blir kostnaden ungefär samma som din. Mest av intresse då jag funderar på elbil närmsta 1-2 åren.

Tänker om allt hade laddats hemma borde kostnaden kanske legat på runt 250 sek totalt?
Precis, kan du inte destinationsladda hemma hos dig själv eller bekanta så blir det snabbt dyrt. Men kör man mycket långsträckor skulle ett abonnemang hos en laddoperatör sannolikt löna sig. Brukar vara en rabatt på mellan 1-3 kr per kWh med abonnemang.
För ca 90% av det vi laddar räknar vi med endast nätavgift + några öre i spotpris, hyfsat lätt att styra hemmaladdningen till lågpristimmarna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Låter konstigt. Själv har jag aldrig råkat ut för något sådant om det inte varit rejält kallt, och det är det ju i alla fall inte i södra Sverige. Och även då går laddhastigheten successivt uppåt om den skulle börja så lågt som din bil verkar göra.

Kan säga att min ID4 sällan är under 100 kW efter några minuter om laddar tillåter det. I synnerhet inte efter de mjukvaruuppdateringar som kommit (är på 3.7 nu, men det var väl 3.0 som gjorde den stora skillnaden om jag minns rätt).

Det är som andra varit inne på inte den snabbast laddande bilen, och även en timme för att få den typ fulladdad är förstås mer än man vill ha, men de 2,5 timmar du pratar om är ju inte sant givet de förutsättningar du nu har. Så vill du gnälla av dig eller prata laddtider?
Det verkar vara helt arbiträrt hur snabb laddningen blev. I detta fall var jag ensam på Circle K och det var plus 7 grader
 
Idag vad det dags att åka till Kolmården med familjen med skrothögen Enyaq.

Tänkte att vid 7 plus borde skrället klara av 16 mil tor. Bilen ska ju kunna gå över 40 mil på en laddning. 100% laddning vid avfärd.

Framme har jag 28% batteri kvar. Runt 3 kwh per mil i förbrukning. Utan att köra olagligt

Lyckligtvis fanns en laddplats ledig men iom att vi bara ska vara här i 4 timmar lär snigelladdningen knappast ladda batterier fullt.

Bara hoppas man kommer hem med skrället utan laddstopp att uthärda med småbarn i bilen.

Behöver bara hålla ut mindre än ett år tills jag kan återgå till en helt överlägsen fossilbil
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Peter_Ker och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Låter som det är fel på ditt exemplar.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Idag vad det dags att åka till Kolmården med familjen med skrothögen Enyaq.

Tänkte att vid 7 plus borde skrället klara av 16 mil tor. Bilen ska ju kunna gå över 40 mil på en laddning. 100% laddning vid avfärd.

Framme har jag 28% batteri kvar. Runt 3 kwh per mil i förbrukning. Utan att köra olagligt

Lyckligtvis fanns en laddplats ledig men iom att vi bara ska vara här i 4 timmar lär snigelladdningen knappast ladda batterier fullt.

Bara hoppas man kommer hem med skrället utan laddstopp att uthärda med småbarn i bilen.

Behöver bara hålla ut mindre än ett år tills jag kan återgå till en helt överlägsen fossilbil
Låter helt galet, måste vara fel på den om du kört 8 mil enkel resa och gått från 100 till 28 %.

Skulle kontakta Skoda asap!
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Låter som det är fel på ditt exemplar.
Har två kollegor med Enyaq och de beskriver exakt detsamma som jag gör.

Det är när man kommer upp i 110-120 på MV som batteriet får dåndimpen
 
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Låter helt galet, måste vara fel på den om du kört 8 mil enkel resa och gått från 100 till 28 %.

Skulle kontakta Skoda asap!
Nejnej 16-17 mil enkel resa menade jag så runt 32-34 mil tor
 
  • Gilla
Jeppson
  • Laddar…
Walle85
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Idag vad det dags att åka till Kolmården med familjen med skrothögen Enyaq.

Tänkte att vid 7 plus borde skrället klara av 16 mil tor. Bilen ska ju kunna gå över 40 mil på en laddning. 100% laddning vid avfärd.

Framme har jag 28% batteri kvar. Runt 3 kwh per mil i förbrukning. Utan att köra olagligt

Lyckligtvis fanns en laddplats ledig men iom att vi bara ska vara här i 4 timmar lär snigelladdningen knappast ladda batterier fullt.

Bara hoppas man kommer hem med skrället utan laddstopp att uthärda med småbarn i bilen.

Behöver bara hålla ut mindre än ett år tills jag kan återgå till en helt överlägsen fossilbil
Vid 5-10°C utomhus och start med kallt batteri så skulle jag säga att ca 30-35 mil är rimligt att uppnå vid 100% laddat batteri om man kör lagligt. Iaf om jag använder vår Enyaq iV 80x som referens.
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Vid 5-10°C utomhus och start med kallt batteri så skulle jag säga att ca 30-35 mil är rimligt att uppnå vid 100% laddat batteri om man kör lagligt. Iaf om jag använder vår Enyaq iV 80x som referens.
Precis och det är så undermåligt att bilen i princip är obrukbar. Denna skrothög blev alltså för något år sen utsedd till bästa köp på marknaden.

Vid -5 är det nog tveksamt om jag ens kommit 17 mil
 
  • Wow
  • Haha
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Walle85
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Precis och det är så undermåligt att bilen i princip är obrukbar. Denna skrothög blev alltså för något år sen utsedd till bästa köp på marknaden.

Vid -5 är det nog tveksamt om jag ens kommit 17 mil
Men dina siffror är fortfarande ca 50% högre förbrukning än det jag upplever med vår Enyaq, så om du inte är speciellt fartglad eller har en tung högerfot så skulle jag säga att något är lite knas med din bil.

Körde så sent som i veckan 17 mil och hade över 50% kvar i batteriet vid ca 5°C.
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Precis och det är så undermåligt att bilen i princip är obrukbar. Denna skrothög blev alltså för något år sen utsedd till bästa köp på marknaden.

Vid -5 är det nog tveksamt om jag ens kommit 17 mil
När det kommer till elbilar skulle jag förorda tester såsom elbilsmagssinet och dylikt. Vanliga pressen åker mest på bjudresor och uttalar sig om interiören utan att testa bilens prestanda.

EX30 vart väl också lovordad av pressen men var väl knappt brukbar för en del kunder under första månaderna pga alla mjukvarufel.
 
R Rejäl skrev:
Vad har detta med valet av bil att göra😇
Personen kanske raggar😉🤣


Men om vi ska följa huvudämnet så finns det bara en bil som faktiskt levererar och det tillsammans med sitt egna laddnätverk.
Tesla.

Själv kör jag nissan leaf från 2012.
Senast förra veckan dyker jag upp till en vanlig laddstation som ska acceptera vanligt betalkort... 2 kort senare så vägrar laddaren att acceptera korten.
Men de är som vanligt när man inte kör till en teslastation.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Personen kanske raggar😉🤣


Men om vi ska följa huvudämnet så finns det bara en bil som faktiskt levererar och det tillsammans med sitt egna laddnätverk.
Tesla.

Själv kör jag nissan leaf från 2012.
Senast förra veckan dyker jag upp till en vanlig laddstation som ska acceptera vanligt betalkort... 2 kort senare så vägrar laddaren att acceptera korten.
Men de är som vanligt när man inte kör till en teslastation.
Har heller aldrig lyckats betala med kort, gjorde ett par försök i Europa. Vet inte vad som är problemet, det är i grunden en väldigt simpel konstruktion och det finns inget som skiljer mellan en DC laddare och en bensinpump som haft kortbetalning sen 90-talet…

Kan väl bara ses som ett totalt misslyckande och problemet tror jag är att det är så många nya aktörer som tillverkar alla laddare.

Gällande prestanda på bilar så vill jag hävda att tex KIA/Hyundai är ett fullgott alternativ till Tesla om man vill ha en ”vanlig” bil. Deras drivlina är alla fall utifrån tester likvärdig förutsatt att man finner 800v laddare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.